Студопедия — Сутність вчення Т. Гоббса про природу
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Сутність вчення Т. Гоббса про природу






1) світ - це сукупність тіл (субстанцій), бо нічого безтілесного не існує;

2) не можна відокремити мислення від матерії, яка мислить, матерія є суб’єктом усіх змін;

3) всі тіла, їхні якості та зміни утворюються рухом матеріальних тіл та їх елементів;

4) рух тіл проходить за механічними законами (через повштовх та зусилля, що приводить до руху);

5) духовне життя людини складається з відчуттів, які впливають на рух і зусилля, тобто вони цілком залежать від зовнішніх факторів;

6) живі істоти мають здібність порівнювати нові враження з колишніми, що створює умови для виникнення свідомості;

7) душа, як особлива субстанція, не існує, а віра в бога є тільки продуктом людської фантазії.

Розробляючи вчення про пізнання, Т. Гоббс вважав, що знання формуються за допомогою ідей. Джерелом ідей є чуттєві сприйняття зовнішнього світу. Заперечуючи Декарту, який вважав, що ідеї вроджені, філософ вважає, що жодна ідея не може бути природженою, бо її не можна бачити наочно. Зовнішні відчуття – це джерело не тільки ідей, але й всього нашого пізнання. Початкові ідеї переробляються розумом трьома засобами: порівнянням, сполученням та розподілом ідей.

Т. Гоббс: «Под словом дух мы понимаем естественное тело, до того тонкое, что оно не действует на наши чувства, но заполняет пространство» [Гоббс Т. Избранные произведения: В 2 т.-М., 1965.-Т.1.-С.498 ] «Есть предписание или найденное разумом общее правило, согласно которому человеку запрещается делать то, что пагубно для его жизни или что лишает его средств к ее сохранению, и упускать то, что он считает наилучшим средством для сохранения жизни» [Гоббс Т. Избранные произведения: В 2 т.-М., 1964.-Т.1.-С.149]

Д. Локк (1632-1704) – представник емпіричної філософії, у праці «Досвід про людський розум» (1690 р.) виклав наступні ідеї:

1) єдине джерело усіх ідей є тільки досвід;

2)ідеї поділяються на три класи:

- реальні (або фантастичні)- мають основу у природі (або її не мають)

- адекватні (або неадекватні) - повністю представляють ті зразки, з яких вони виведені (або не представляють)

- істинні (або хибні)

3) ідеї відчуттів людина сприймає як якості речей, що бувають двох видів:

Ідеі первинних якостей, які постійні при всіх змінах -плотність -протяжність -фігура -число ідеї вторинних якостей, які нам здаються як якості -колір -звук -смак  

Вчення Д. Локка про різницю між первинними і вторинними якостями є подальшим розвитком ідей давньогрецького атоміста Демокріта, які відродили Р.Декарт і Галілей. Побудувавши вчення про знання та його види, Д. Локк виділив два види знання:

- знання достовірне, точне, яке надається через розгляд у думці наших уявлень і відношень між ними. Це знання може бути інтуїтивне (споглядальне), демонстративне або засноване на переконанні у існуванні зовнішніх предметів;

- знання ймовірне або думка, погляд, що отримується через досвід, у якому судження доводяться шляхом посилання на факти досвіду, які ці знання підтверджують. Знайомство з окремими фактами не можуть надати повної впевненості у тому, що визначене поєднання фактів або якостей предметів має всезагальний характер.

Виходячи з цих положень, Д. Локк стверджував, що задача людини – знати не все, а тільки те, що важливе для її поведінки.

Д. Локк: «Хотя Бог не дал нам врожденных идей о себе, хотя Он не запечатлел в нашем уме никаких первоначальных знаков, по которым можно было бы прочесть о Его бытии, однако Он дал нам способности, которыми наделен наш ум, и тем оставил о себе свидетельство… Бог в изобилии снабдил нас средствами открывать и познавать Его, насколько это необходимо для цели нашего бытия и для нашего счастья» [Локк Дж. Избранные философские произведения: В 2 т.- М., 1967.-Т.1.-С.600]

Г. В. Лейбніц (1646-1716) – представник німецького об’єктивного ідеалізму, намагався поєднати теорію з практикою, розвинув вчення про буття (про субстанцію)

Суть вчення

1) з протяжності можна вивести лише геометричні, але не фізичні властивості тіл (рух, дія, інерція та ін.);

2) субстанція має такі властивості, з котрих можна вивести основні фізичні характеристики тіла;

3) всі речі - це певні сили, певна субстанція - «монада», яка не матеріальна, а духовна одиниця буття, своєрідний духовний атом;

4) кожна окрема монада є разом і душею, і тілом, вона самостійна і самодіяльна;

5) завдяки монадам матерія має здібність вічного саморуху;

6) кожна монада є одночасно і основа усіх своїх дій, і їхня ціль;

7) душа – це ціль тіла, тому відношення між душею і тілом є «визначеною гармонією», яку раз і назавжди встановив Бог;

8) монади незалежні одна від одної, але вони не ізольовані, бо в кожній з них відображається увесь світовий устрій, вся сукупність монад («живе дзеркало» Всесвіту).

Г. Лейбніц приділив увагу такому поняттю, як розвиток. Він стверджував, що в природі все знаходиться у розвитку, причому ніщо не виникає, ані знищується, тому що розвиток – це лише зміна первісних форм за рухунок безкінечно малих змін.

Безкінечне розмаїття моментів, які розкриваються у розвитку монади – це сила уявлення (перцепція). Свідомість притаманна усім монадам, тому вся природа одухотворена. Монада - це мікроорганізм, «малий світ», «зжатий Всесвіт».







Дата добавления: 2014-12-06; просмотров: 989. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Примеры решения типовых задач. Пример 1.Степень диссоциации уксусной кислоты в 0,1 М растворе равна 1,32∙10-2   Пример 1.Степень диссоциации уксусной кислоты в 0,1 М растворе равна 1,32∙10-2. Найдите константу диссоциации кислоты и значение рК. Решение. Подставим данные задачи в уравнение закона разбавления К = a2См/(1 –a) =...

Экспертная оценка как метод психологического исследования Экспертная оценка – диагностический метод измерения, с помощью которого качественные особенности психических явлений получают свое числовое выражение в форме количественных оценок...

В теории государства и права выделяют два пути возникновения государства: восточный и западный Восточный путь возникновения государства представляет собой плавный переход, перерастание первобытного общества в государство...

Вопрос 1. Коллективные средства защиты: вентиляция, освещение, защита от шума и вибрации Коллективные средства защиты: вентиляция, освещение, защита от шума и вибрации К коллективным средствам защиты относятся: вентиляция, отопление, освещение, защита от шума и вибрации...

Задержки и неисправности пистолета Макарова 1.Что может произойти при стрельбе из пистолета, если загрязнятся пазы на рамке...

Вопрос. Отличие деятельности человека от поведения животных главные отличия деятельности человека от активности животных сводятся к следующему: 1...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия