Студопедия — В.Крекотень
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

В.Крекотень






Тема 11: Україномовне віршування ХVІІ ст.

 

План:

1. Причини появи україномовного віршування, його зв'язок з шкільною освітою.

2. Курси поетики та риторики як основа знань про мистецтво поетичного слова.

3. Зародження і формування книжного україномовного віршування:

a) «Похвала на герб князів Острозьких» Герасима Смотрицького (р.нар. невід. — 1594);

b) «Хронологія» Андрія Римші (бл. 1550 — після 1595).

4. Поняття про етикетну поезію:

a) жанр панегірика (анонімна «Просфонима» (1591), «Візерунок цнот превелебного у Бозі … отця Єлисея Плетенецького» (1618) Олександра Митури (кін. ХVІ – пер. полов. ХVІІ ст.), «Вірші на жалосний погреб шляхетного рицаря Петра Конашевича-Сагайдачного, гетьмана війська його королівської милості запорозького” (1622) Касіяна Саковича (бл. 1578 — 1647), панегірики на честь Петра Могили);

b) геральдична поезія.

5. Релігійно-моралізаторська поезія Кирила Транквіліона-Ставровецького (р.нар. невід. — 1646). Збірка «Перло многоцінне» (1646).

6. Історичні вірші. Визвольна війна 1648-1654 рр. в українській поезії ХVІІ ст. Вплив фольклору на поетику шкільного віршування.

7. Поетична збірка Лазаря Барановича (1593 (1620?) — 1693) «Аполлонова лютня» (1671).

8. Поняття про курйозне віршування. Творчість Івана Величковського (бл. 1650 — 1701) (збірки «Зегар цілий і полузегарок» (1690), «Млеко від вівці пастиру належне» (1691)).

9. Віршова творчість Климентія Зіновіїва (40-і – 50-і рр. ХVІІ ст. — після 1712). Його «поезія ремесел».

10. Любовна лірика.

Тексти:

Ø Анонім. Евфонія весело бринячи // Слово многоцінне… — Кн. 2. — С. 193-199.

Ø Анонім. Просфонима. // Там само. —Кн. 1. —С. 371-380.

Ø Баранович Л. Поезії // Марсове поле. Героїчна поезія на Україні. Друга половина ХVІІ – поч. ХІХ ст. – Кн.2. – К., 1989. – С.27-44.

Ø Беринда П. Імнологія // Українська поезія: Кінець ХVІ – початок ХVІІ ст. К., 1978. – С.359-366.

Ø Величковський І. «Дзигар цілий і напівдзигарок», «Молоко…» // Слово многоцінне … — Кн. 3. — С. 32-60.

Ø Зіновіїв К. Вірші // Там само. — Кн. 3. — С.86-316.

Ø Історичні вірші // Українська поезія: Середина ХVІІ ст. – К., 1992. – С.98-128.

Ø Любовна лірика // Пісні Купідона: Любовна лірика на Україні ХVІ – початку ХІХ ст. – К., 1984. – С.85-144.

Ø Митура О. Вінок чеснот... // Слово многоцінне... — Кн. 1. — С.371-380.

Ø Почаський С. Євхаристиріон // Там само. — Кн. 2. — С.168-192.

Ø Римша А. Хронологія // Українська література ХІV-ХVІ ст. – К., 1986. – С.464-485.

Ø Сакович К. Вірші на жалісний погреб... Петра Сагайдачного // Слово многоцінне… — Кн. 3. — С. 603-624.

Ø Смотрицький Г. На герб князів Острозьких // Українська поезія ХVІ ст. – К., 1987. – С.252-254.

Ø Транквіліон-Ставровецький К. Із книги «Перло многоцінне» // Слово многоцінне… — Кн. 2. — С.265-275.

 

Література:

1. Бадрак Б. Творчість Івана Величковського. Тематика, барокова образність. — Донецьк, 2006.

2. Возняк М. Історія... – Кн.2. – С.29-38, 288-360.

3. Грабович Г. До ідеології Ренесансу в українській літературі: Касіяна Саковича «Вірші на жалосний погреб…» // Грабович Г. До історії української літератури: Дослідження, есе, полеміка. – К., 1997. – С.278-292.

4. Грицай М. Давня українська поезія. – К., 1972. – С.9-54.

5. Грицай М. Українська драматургія ХVІІ–ХVІІІ ст. – К., 1974. – С.14-20.

6. Грушевський М. Історія української літератури. – Т.6. – С.105-125, 177-196, 630-647.

7. Єфремов С. Історія... – С.187-198.

8. Колосова В. Климентій Зіновіїв: Життя і творчість. – К., 1964.

9. Колосова В. Функції віршів в українських стародруках кінця ХVІ-першої половини ХVІІ ст. // Українське літературне бароко… – К., 1987. – С.144-155.

10. Колосова В., Крекотень В. До питання про життя і творчість І.Величковського // Величковський І. Твори. – К., 1972. – С.16-36.

11. Колосова В., Чепіга І. Визначна пам’ятка українського мистецтва // Зіновіїв К. Вірші. Приповістки посполиті. – К., 1971. – С.5-27.

12. Крекотень В. Освітня реформа Петра Могили й утвердження бароко в українській поезії // Крекотень В. Вибрані праці. – К., 1999. – С.273-299.

13. Крекотень В. Українська книжна поезія кінця ХVІ – початку ХVІІ ст. // Українська поезія: Кінець ХVІ – початок ХVІІ ст. – К., 1978. – С.5-24.

14. Крекотень В. Українська книжна поезія середини ХVІІ ст. // Українська поезія: Середина ХVІІ ст. – К., 1992. – С.5-23.

15. Крекотень В. Українська поезія ХVІІ ст. в системі східноєвропейської літератури бароко // Українське бароко... – С.54-64.

16. Криса Б. Пересотворення світу: Українська поезія ХVІІ-ХVІІІ століть. – Л., 1997.

17. Криса Б. Українська поезія ХVІІ-ХVІІІ ст. як результат секуляризаційного процесу // Секуляризація духовного життя на Україні в епоху гуманізму і реформації… — С.91-109.

18. Макаров А. Великий український оборонець миру, справедливості та єдності Лазар Баранович // Хроніка, 1999. – № 31/32. – С.129-130.

19. Макаров А. Пророцтво Лазаря Барановича // Чернігівські Афіни: передм., упоряд. текст. матеріалу, комент. до нього А.Макарова. – К., 2002. – С.6-42.

20. Макаров А. Світоч барокової культури // Слово і час. – 1993. — №10. – С.3-13.

21. Маслов С. Вірші Кассіана Саковича «На жалосний погреб П.К.Сагайдачного» // Матеріали… — Т.І. – К., 1959. – С.253-257.

22. Маслов С. Кирилл Транквиллион-Ставровецкий и его литературная деятельность. – К., 1984. — С.54-71, 120-171.

23. Маслов С. Маловідомий український письменник кінця ХVІІ – початку ХVІІІ ст. Іван Величковський (До історії стилю бароко в давній українській літературі) // Величковський І. Твори. – К., 1972. – С.5-15.

24. Маслюк В. Латиномовні поетики і риторики ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст. та їх роль у розвитку теорії літератури на Україні. – К., 1983.

25. Мишанич О. Давня українська любовна поезія // Пісні Купідона... – С.5-16.

26. Мойсієнко А. Бароковий дискурс української поезії ХVІІ ст.: Іван Величковський // Літературознавство. — Кн. 1. — К., 2000. — С. 135-140.

27. Наливайко Д. Поетики й риторики епохи бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.217-263.

28. Нудьга Г. На літературних шляхах: Дослідження, пошуки, знахідки. — К., 1990. — С.235-259.

29. Острозькі просвітителі. — Острог, 2000.

30. Пилип’юк Н. «Євхаристиріон…». Перший панегірик Києво-Могилянської школи: його зміст та історичний контекст // Записки НТШ. Праці філол. секції. — Л., 1992. — С. 25-43.

31. Пилип'юк Н. Педагогічна теорія і українська література ХVІ–ХVІІІ ст. // Українське бароко... – С.71-87.

32. Пилявець Л. Гуманістичні тенденції в поглядах на людину й суспільство Кирила Транквіліона-Ставровецького // Європейське Відродження... – С.175-195.

33. Помазан І. Українська історична поезія. – Харків, 1998.

34. Сивокінь Г. Давні українські поетики. — К., 2001.

35. Сидоренко Г. Іменем Марії (образ Богородиці в християнській ліриці Івана Величковського) // Дивослово. — 2003. — №7. — С.13-15.

36. Сидоренко Г. Українське віршування кінця ХVІ – початку ХVІІ ст. — К., 1972.

37. Сорока М. Зорова поезія в українській літературі кінця ХVІ-XVІІІ ст. – К., 1997.

38. Сулима М. Гендерні мотиви в творчості Климентія Зіновіїва та Онуфрія // Медієвістика: …— Вип.3. – Одеса, 2002. – С.131-136.

39. Сулима М. Климентій Зіновіїв як предтеча нової української літератури // Верховина: Зб. праць на пошану О.Мишанича. – Дрогобич, 2003. – С.330-334.

40. Сулима М. Українське віршування кінця ХVІ – початку ХVІІ ст. – К., 1985.

41. Ткаченко О. Елегія в давній українській літературі ХVІ-ХVІІІ ст. – Суми, 1996.

42. Трофимук М. Барокові тенденції курсів словесності Києво-Могилянської академії // Українське бароко... – С.85-94.

43. Трофимук О. Елітарна галузь поезії кінця ХVІІ ст. – зрілість і досконалість // Медієвістика... – Вип. 1. – Одеса, 1998. – С.105-111.

44. Український сатирикон: Зб. сатир. та гумор. творів укр. письменників. — К., 2000. — С.51-60.

45. Ушкалов Л. Українська барокова поезія // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.265-329.

46. Франко І. Хмельниччини 1648-1649 років у сучасних віршах // Франко І. Зібр. тв.: У 50 т. – К., 1981. – Т.31. – С.188-253.

47. Циганок О. З історії латинських літературних впливів в українському письменстві ХVІ-ХVІІІ в. – К., 1999. — С. 7-23, 57-73.

48. Чижевський Д. Історія... – С.234-237, 246-262.

49. Шевчук В. Давня українська поезія як речник державотворення // Розбудова Держави. — 1993. — №11. — С.35-39.

50. Шевчук В. Героїчне у поетичному дієписі народу // Марсове поле: Героїчна поезія на УкраїніX – початок ХІХ ст. – К., 2004. – С.3-12.

51. Шевчук В. Іван Величковський та києво-чернігівська поетична школа ІІ половини ХVІІ ст. // Укр. мова та літер. — 2001. — Ч. 43. — С.3-14.

52. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. І: Ренесанс. Раннє бароко. – К., 2004. – С.22- 41.

53. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. ІІ: Розвинене бароко. Пізнє бароко.– К., 2005. – С.128-144, 179-208, 370-382.

54. Шевчук В. Невмирущий фенікс української поезії // Шевчук В. Дорога... – С.25-38.

55. Шевчук В. Пісні крилатого зухвальця // Там само. – С. 145-154.

56. Шевчук В. Співці музи роксоланської в Чернігові // Чернігівські Афіни: передм., упоряд. текст. матеріалу, комент. до нього А.Макарова. – К., 2002. – С.44- 56.

57. Шевчук В Формально-інтелектуальні барокові вірші із середини ХVІІ ст. // Дніпро. – 1999. — №7-8. – С.77-86.

58. Шерех Ю. Меч, труби, лютня (Лазар Баранович) // Шерех Ю. Пороги і запоріжжя: У 3 т. – Т.1. – Харків, 1998. – С.350-360.

59. Яременко В. Два століття київської поезії // Аполлонова лютня: поети ХVІІ-ХVІІІ ст. – К., 1984. – С.5-20.

 

Поміркуйте над висловлюваннями:

Якщо держави і князі ушановували поетів і винагороджували їхню творчість не тільки схваленням і захопленням талантом і вченістю, то поети намагались відплатити похвалами, уявляючи, що вони роздають уславленим безсмертя. В ту епоху створилася дуже висока оцінка ролі письменника: адже тільки завдяки його праці нащадки пізнають предків, тільки письменник дає людині або вічну славу, або вічну ганьбу.







Дата добавления: 2014-12-06; просмотров: 1274. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Типовые ситуационные задачи. Задача 1.У больного А., 20 лет, с детства отмечается повышенное АД, уровень которого в настоящее время составляет 180-200/110-120 мм рт Задача 1.У больного А., 20 лет, с детства отмечается повышенное АД, уровень которого в настоящее время составляет 180-200/110-120 мм рт. ст. Влияние психоэмоциональных факторов отсутствует. Колебаний АД практически нет. Головной боли нет. Нормализовать...

Эндоскопическая диагностика язвенной болезни желудка, гастрита, опухоли Хронический гастрит - понятие клинико-анатомическое, характеризующееся определенными патоморфологическими изменениями слизистой оболочки желудка - неспецифическим воспалительным процессом...

Признаки классификации безопасности Можно выделить следующие признаки классификации безопасности. 1. По признаку масштабности принято различать следующие относительно самостоятельные геополитические уровни и виды безопасности. 1.1. Международная безопасность (глобальная и...

Тема: Кинематика поступательного и вращательного движения. 1. Твердое тело начинает вращаться вокруг оси Z с угловой скоростью, проекция которой изменяется со временем 1. Твердое тело начинает вращаться вокруг оси Z с угловой скоростью...

Условия приобретения статуса индивидуального предпринимателя. В соответствии с п. 1 ст. 23 ГК РФ гражданин вправе заниматься предпринимательской деятельностью без образования юридического лица с момента государственной регистрации в качестве индивидуального предпринимателя. Каковы же условия такой регистрации и...

Седалищно-прямокишечная ямка Седалищно-прямокишечная (анальная) ямка, fossa ischiorectalis (ischioanalis) – это парное углубление в области промежности, находящееся по бокам от конечного отдела прямой кишки и седалищных бугров, заполненное жировой клетчаткой, сосудами, нервами и...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия