Студопедия — Агульнае паняцце аб персанажы
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Агульнае паняцце аб персанажы






Тэрмін «персанаж» запазычаны з французскай мовы (person­na­ge), а сваю этымалогію вядзе з лацінскай мовы (persona — асоба, твар, маска). Ста­ражытныя рымляне словам «персанаж» абазначалі спа­чатку маску, якую надзяваў акцёр, а пазней асобу, абмаляваную ў тво­ры.

Побач з тэрмінам «персанаж» у літаратуразнаўстве даволі час­та ўжы­­ваюцца ў якасці сінанімічных тэрміны «літаратурны герой» і «дзе­ю­­чая асоба». Разам з тым паміж імі нельга паставіць знак поў­най то­ес­на­сці. Слова «герой» падкрэслівае пазітыўную ролю, яр­касць, незвы­чай­насць, выключнасць чалавека, які пададзены ў тво­ры (Ф. Дастаеўскі ў сва­­іх «Запісках з падполля» дзеля абазначэння га­лоўнага персанажа, які зай­­мае ў сістэме вобразаў твора цэнт­раль­нае месца, аднак пры гэтым паз­­баўлены традыцыйных гераічных рыс, прапанаваў тэрмін «ан­ты­ге­рой»). Словазлучэнне ж «дзеючая асо­ба» ўказвае перш за ўсё на факт здзяй­­снення персанажам нейкіх учын­каў.

Паняцце «персанаж» знаходзіць найпярвейшае і асноўнае вы­ка­рыс­тан­не пры аналізе эпічных і драматычных твораў. Тут пер­са­на­жы скла­даюць аснову прадметнага свету і сваімі дзеяннямі ўтва­ра­юць сюжэт. «У лі­рыцы ж, якая ўзнаўляе перш за ўсё ўнутраны свет чалавека, пер­са­на­жы (ка­лі яны ёсць) абмалёўваюцца пунк­цір­на, фрагментарна, а га­лоў­нае — у не­парыўнай сувязі з пе­ра­жы­ван­ня­мі лірычнага суб’екта» [98]. Асо­ба, унут­ра­ны стан якой узнаўляецца ў лі­рычных творах, імянуецца, як вя­до­ма, лі­рыч­ным героем.

Паводле сваёй прыроды, паходжання персанаж можа быць плё­нам фан­тазіі, чыстага вымыслу пісьменніка (напрыклад, лілі­пу­ты Дж. Свіф­та); вы­нікам дадумвання аблічча рэальна існаваўшага ча­ла­века; альбо, урэш­­це, вынікам дапрацоўкі, дабудовы вядомага лі­та­ратурнага героя (Пра­­ме­тэй, Дон Жуан, Фауст і інш.).

Побач з людзьмі (а часам і асобна ад іх ці наогул без іх) у тво­рах лі­та­ратуры могуць дзейнічаць і размаўляць жывёлы, расліны, рэ­чы, фан­тас­тыч­ныя істоты, робаты і г. д. Ёсць цэлы шэраг жанраў (каз­ка, байка, ба­лада, творы анімалістычнай літаратуры, навуковай фан­тастыкі і інш.), у якіх «падобныя персанажы абавязковыя альбо вель­мі вера­годныя» [99]. Ра­зам з тым — і гэта аксіёма — усе «не­ча­ла­ве­чыя» індыві­дуальнасці з іх па­водзінамі, унутраным светам і г. д. так ці інакш праецыруюцца на ча­ла­века, на яго сацыяльна-асабовую сут­насць.

Нярэдка ў літаратуры побач з персанажамі як абасобленымі ін­ды­ві­ду­альнасцямі выступаюць таксама і г. зв. «зборныя» персанажы — гру­па, калектыў, грамада, чалавечы натоўп, гурт (чалавечы натоўп у «Са­бо­ры Парыжскай Божай Маці» В. Гюго, грамада ў «Досвітках» Л. Ро­дзе­ві­ча і інш.). Такая традыцыя, відаць, бярэ свой пачатак яшчэ ў ан­тычнай дра­ме, дзе паўнапраўнай дзеючай асобай з’яўляўся хор.

Даволі своеасаблівыя і не заўсёды адназначныя суадносіны пер­са­на­жа з характарам і тыпам. Лік (колькасць) характараў і пер­са­на­жаў у тво­ры, як правіла, не супадае: апошніх болей. Не ўсе пер­са­на­жы пе­ра­рас­таюць у характары, а тым болей у тыпы: гэта ўдаецца, і ча­сам незалежна ад аўтарскай волі, толькі невялікай іх частцы [100].

Паводле ступені ўдзелу ў дзеянні персанажы падзяляюцца на цэнт­раль­ныя альбо галоўныя, другарадныя і эпізадычныя. Акрамя гэтых ты­паў персанажаў А. Фядотаў вылучае яшчэ загалоўкавыя («заглавные» — у ары­гінале), якімі імянуецца твор, а таксама пазасцэнічныя (яны не ўдзель­нічаюць у дзеянні, а толькі ўпамінаюцца аўтарам ці іншымі пер­са­на­жамі).

Творы з адным ці двума персанажамі сустракаюцца ў мас­тац­кай лі­та­ратуры не тое, каб надта ўжо і рэдка, але і не вельмі часта. Гэ­та ха­рак­та­рызуе ў першую чаргу творы малой формы. У сярэдніх і буй­ных (з пун­к­ту гледжання формы і аб’ёму наогул) мастацкіх тво­рах прысутнічае мно­га, а часам і вельмі шмат персанажаў. Тут яны ўтвараюць пэўную сіс­тэму, у якой існуе свая, вызначаная аў­та­рам, іерархія.

Персанажы не дзейнічаюць у мастацкім творы ў нейкім, ска­жам так, ва­кууме. Яны ставяцца аўтарам у пэўныя абставіны. Існуе цес­ная ўзае­ма­абумоўленасць персанажаў (асабліва персанажаў-ха­рак­тараў) і аб­ста­він. Прычым пад апошнімі трэба разумець не толь­кі знешнія асаблівасці ася­роддзя, у якім (ці на фоне якога) раз­горт­ва­ецца дзеянне, але і ўнут­ра­ны стан гэтага асяроддзя: яго псі­ха­ла­гіч­ны клімат, маральную ат­ма­сфе­ру, ступень грамадскай ак­тыў­на­сці прадстаўнікоў і г. д. І яшчэ адзін важ­ны момант: мерка­ваць аб пер­санажах мастацкага твора, інтэрпрэтаваць іх дзе­янні, учынкі, па­во­дзіны, даваць усяму гэтаму пэўную ацэнку не­аб­ход­на толькі з улі­кам канкрэтных сацыяльна-гістарычных рэалій таго ча­су, калі пра­ця­кае дзеянне ў творы.

Персанаж — галоўны аб’ект літаратуразнаўчага даследавання. Та­му існуе цэлы шэраг тэарэтычных аспектаў-накірункаў вывучэн­ня гэтага асноўнага звяна мастацкага твора: персанаж і пісьменнік (ге­рой і аўтар), асаб­лівасці ўзаемадачыненняў паміж імі; свядомасць і са­масвядомасць пер­санажа, асаблівасці псіхалагічнай матывіроўкі па­водзін персанажа; най­больш важныя моманты і асаблівасці парт­рэт­най характарыстыкі пер­санажа; формы паводзін персанажа; пер­са­наж як носьбіт мовы (маў­лен­ня). Адным з першых у айчыннай ву­чэб­най літаратуры звярнуў увагу на дадзеныя моманты і пастараўся сіс­тэматызавана падаць іх В. Халізеў у сва­ім падручніку «Тэорыя лі­таратуры». Таму далей пры разглядзе вы­лу­чаных вышэй аспектаў ха­рактарыстыкі персанажа мы і будзем больш за ўсё абапірацца на мер­каванні і высновы гэтага расійскага вучонага і вык­лад­чыка.

 







Дата добавления: 2014-11-10; просмотров: 717. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Типы конфликтных личностей (Дж. Скотт) Дж. Г. Скотт опирается на типологию Р. М. Брансом, но дополняет её. Они убеждены в своей абсолютной правоте и хотят, чтобы...

Гносеологический оптимизм, скептицизм, агностицизм.разновидности агностицизма Позицию Агностицизм защищает и критический реализм. Один из главных представителей этого направления...

Функциональные обязанности медсестры отделения реанимации · Медсестра отделения реанимации обязана осуществлять лечебно-профилактический и гигиенический уход за пациентами...

Механизм действия гормонов а) Цитозольный механизм действия гормонов. По цитозольному механизму действуют гормоны 1 группы...

Алгоритм выполнения манипуляции Приемы наружного акушерского исследования. Приемы Леопольда – Левицкого. Цель...

ИГРЫ НА ТАКТИЛЬНОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ Методические рекомендации по проведению игр на тактильное взаимодействие...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.038 сек.) русская версия | украинская версия