Студопедия — Футурызм
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Футурызм






 

Футурызм (ад лац. futurum — будучае) — адна з самых ранніх плы­ней нерэалістычнага характару ў літаратуры ХХ ст. Найболь­шае рас­паў­сю­джанне футурызм атрымаў у Італіі і Расіі. Яго ідэі, якія пер­ша­па­чат­ко­ва аформіліся ў прасторавых мастацтвах (ар­хі­тэк­ту­ры, жывапісе), знай­шлі пазней сваё прымяненне і ў літаратуры, а так­сама ў тэатры, музыцы, кі­нематографе.

У 1909 г. убачыў свет «Маніфест італьянскага футурызму» Ф. Ма­­ры­нэці. У ім пракламаваўся поўны разрыў з традыцыйнай куль­турай. Ад­вяргалася як сухасць акадэмічнага мастацтва, так і сен­ты­мен­таль­насць мастацтва салоннага. У роўнай ступені футу­рыс­ты не прымалі і імп­рэ­сіянізм, і сімвалізм. У сваёй творчай прак­ты­цы яны арыентаваліся на адлюстраванне сучаснага «машын­нага» све­ту, абгрунтоўвалі эстэтыку ін­дустрыяльнай урбаніс­тычнай цыві­лі­зацыі з яе дынамікай і без­аса­бо­ва­сцю.

Мэтай мастацтва футурысты аб’явілі стварэнне «новай рэаль­на­сці», пры­зываючы «скінуць класіку з парахода сучаснасці» (У. Мая­коўскі). Так, напрыклад, італьянскія футурысты заклікалі да раз­бурэння музеяў, біб­ліятэк, тэатраў і іншых асяродкаў культуры. Іх рускія аднадумцы імк­ну­ліся да поўнага рэфарматарства паэтыч­най мовы, ратуючы за «са­ма­ві­тае» слова.

Наогул, эвалюцыю футурызму, і ў першую чаргу італьянскага, мож­на было прадбачыць. Пачаўшы з эстэтычнай агрэсіі супраць кан­сер­ва­тыў­ных густаў і традыцый, італьянскія футурысты (Ф. Ма­ры­­нэці, Дж. Се­верыні, У. Бачоні і інш.) закончылі праслаў­леннем куль­ту сілы, апа­логіяй вайны — «гігіены свету».

Рускі літаратурны футурызм узнік амаль адначасова з італь­ян­скім і ад­чуў яго пэўны ўплыў (культ сучаснага індустрыялізму і тэх­ні­кі, ад­маў­лен­не традыцыйнай культуры). «Але ў цэлым ён рашуча ад­розніваўся ад італь­янскага з яго ідэямі насілля і агрэсіі» [267].

У агульным рэчышчы расійскага футурызму існавала некалькі гру­по­вак, якія амаль што варагавалі паміж сабой. Гэта «Гілея» (ку­ба­­фу­ту­рыс­ты), якую прадстаўлялі В. Хлебнікаў, Дз. і М. Бурлюкі, У. Мая­­коўскі, А. Кру­чоных і інш.; «Асацыяцыя эгафутурыстаў» (І. Се­вяранін, К. Алім­паў і інш.); «Мезанін паэзіі» (Хрысанф, В. Шар­­шаневіч і інш.); «Цэн­тры­фу­га» (Б. Пастэрнак, М. Асееў, С. Баб­роў і інш.).

У пошуках «першаасноў» слова рускія футурысты звярталіся да на­цыя­нальнай міфалогіі і народнага мастацтва (лубка, раёшніка і інш.). Г. зв. «сімваляціне» яны супрацьпастаўлялі «першапачатко­вае» — тое, што не было «заплямлена» цывілізацыяй. Разам з тым рус­кія футурысты ары­­ентаваліся на мову вуліц, на плакат, рэкламу. Шу­каючы новыя фор­мы мастацкага выражэння, рускія футурысты вы­карыстоўвалі гу­ка­пе­рай­манне альбо сумесь дысаніруючых гукаў, экс­перыментавалі над паэ­тыч­най графікай, сінтаксісам і г. д. Творы іх па­значаны рэзкімі кант­рас­та­мі трагічнага і камічнага, фантастыкі і га­зетнай паўся­дзённасці, што пры­водзіла даволі часта да гратэс­ка­ва­га змяшання стыляў. Пры на­яў­на­сці раз­бу­ральнага і адмоўнага ў эс­тэтыцы і паэтычнай практыцы рускія фу­­турысты разам з тым, па сцвяр­джэнні Н. Кубаравай, «прыўносілі ў мас­­тацтва прадчуванне рэ­валюцыйных змен, абнаўляючы змест і фор­мы, адкрывалі шлях іду­чым за імі плыням у літаратуры і мастацтве» [268].

Футурызм не быў, так бы мовіць, навінкай у асяроддзі мас­тац­кі аду­ка­ваных людзей Беларусі як у дарэвалюцыйны, так і ў пасля­рэ­ва­лю­цый­ны час. Перыядычны друк даволі рэгулярна пісаў аб ім. У 1914 г. у Мін­ску нават быў арганізаваны літаратурны вечар футу­рыс­таў з удзелам Дз. Бур­люка і У. Маякоўскага. Уплыў футурызму ад­чула на сабе група К. Ма­левіча «Сцвярджальнікі новага мас­тац­тва» (кубафутурызм). Як вя­до­ма, крыху пазней Малевіч заснуе но­вую плынь у выяўленчым мас­тац­тве, якую назаве супрэматызмам, а ў больш шырокіх колах яна па­імя­ну­ец­ца абстракцыянізмам. Апош­няму як мастацтву, дзе кожны з рэ­цы­пі­ен­таў можа ўкладваць у твор любую думку і досыць адвольна трак­та­ваць формы, будзе на­ка­навана доўгае жыццё. У сваіх розных ма­ды­фі­ка­цы­ях (поп-арт, оп-арт, кінетычнае мастацтва і інш.) абстракцыянізм пра­існуе да­во­лі доўга, ледзь не да самага канца ХХ ст.

У беларускай літаратуры футурызм не аформіўся (ды і наўрад ці змог бы аформіцца) у самастойную плынь. Аднак яго асобныя тэн­дэнцыі ў пэў­най ступені паўплывалі на творчасць П. Шукайлы, Я. Ві­дука (Я. Скры­гана). Большасць жа беларускіх літаратараў да­во­­лі крытычна ста­вілася да футурызму, абвінавачваючы яго ў пад­ме­не мас­тацтва ра­мес­ніц­твам.

 







Дата добавления: 2014-11-10; просмотров: 810. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Тема 5. Анализ количественного и качественного состава персонала Персонал является одним из важнейших факторов в организации. Его состояние и эффективное использование прямо влияет на конечные результаты хозяйственной деятельности организации.

Билет №7 (1 вопрос) Язык как средство общения и форма существования национальной культуры. Русский литературный язык как нормированная и обработанная форма общенародного языка Важнейшая функция языка - коммуникативная функция, т.е. функция общения Язык представлен в двух своих разновидностях...

Патристика и схоластика как этап в средневековой философии Основной задачей теологии является толкование Священного писания, доказательство существования Бога и формулировка догматов Церкви...

Анализ микросреды предприятия Анализ микросреды направлен на анализ состояния тех со­ставляющих внешней среды, с которыми предприятие нахо­дится в непосредственном взаимодействии...

Типы конфликтных личностей (Дж. Скотт) Дж. Г. Скотт опирается на типологию Р. М. Брансом, но дополняет её. Они убеждены в своей абсолютной правоте и хотят, чтобы...

Гносеологический оптимизм, скептицизм, агностицизм.разновидности агностицизма Позицию Агностицизм защищает и критический реализм. Один из главных представителей этого направления...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия