Студопедия — Культура в епоху неоліту
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Культура в епоху неоліту






Людність епох мезоліту, неоліту — бронзи значною мірою зберегла духовні здобутки попередньої епохи і розвинула культуру далі Приблизно до XII тис до н е палеоліт в Україні переходить в епоху мезоліту Найсуттєвішим здобутком епохи мезоліту було винайдення лука і стріли, що поліпшило якість полювання та дало змогу створювати запаси їжі Мисливство стало провідною галуззю господарства Лук і стріли використовувалися при індивідуальному й облавному полюванні На Волині й Прикарпатті полювали головним чином на північних оленів, а в степовій зоні України — на биків-турів, диких коней, свиней та інших тварин Значно вдосконалилася техніка виготовлення кам'яних знарядь праці, що зробило їх більш спеціалізованими Крім того, був зроблений крок до скотарства Людина приручила собаку — першу свійську тварину В різних регіонах Землі було одомашнено свиню, вівцю, козу, корову, про що свідчать археологічні матеріали, знайдені на численних мезолітичних стоянках в Україні та інших країнах світу.

Найцікавіші з них — Журавська стоянка на Чернігівщині, Кирилівська у Києві, Гребеники на Одещині, Фатьма-Коба і Мурза-Коба у Криму У Прикарпатті та Подністров'ї також виділяються кілька культурних мезолітичних типів, зокрема Кунін, Вороців-Старуня Камениця-Баранне, вивчення яких щойно розпочалося.

У цю епоху формуються деякі особливості різних культур, що слід розцінювати як прояви палеоетнографічних рис окремих етнічних спільнот У мезоліті палеоетнографічні відмінності між окремими етнічними спільнотами визначаються контрастніше У цей час поряд із подальшим розвитком продуктивних сил відбуваються і значні демографічні зміни, збільшується чисельність населення Невеликі родові колективи палеолітичної епохи швидко розростаються, сегментуються, розселяючись на нові території, освоюючи їх і зберігаючи свою мову, звичаї, культуру Процес етнографічного розвитку в мезоліті охопив усю територію України, як і інші райони Землі, сприятливі для життя людей На думку вітчизняних і зарубіжних істориків, у мезоліті відбуваються суттєві зміни і в суспільній організації людей, яка набула вищої форми, характерної для первісного суспільства, — племінної 3 появою племен завершується тривалий процес формування родоплемінного ладу, що грунтувався на

общинній власності на засоби виробництва і зрівняльному розподілі продуктів серед членів роду племені тому йою й називають первісним або докласовим, суспільством.

Розквіт родоплемінного ладу припадає на добу неоліту, який почався в Україні приблизно 7 тис років тому, оскільки сприятливі екологія, клімат і родючі землі створювали ідеачьні умови для розвитку господарства

Велике значення для розвитку продуктивних сил первісного суспільства мало зародження землеробства і тваринництва, що сприяло виникненню суспільного поділу праці Перший великий суспільний поділ праці виділення пастуших племен — значно підвищив продуктивність праці й створив можливості для виробництва додаткового продукту й розвитку обміну.

Другий великий суспільний поділ праці виділення ремесла — сприяв подальшому вдосконаленню та підвищенню й продуктивності Нові знаряддя праці (мотика, плуг) були розраховані не на колективне, а на індивідуальне використання Почали викорис товувати індивідуальну працю, на основі якої поступово виникли приватна власність і приватне господарство, що зумовило майнову нерівність і експлуатацію Першою формою експлуатації була експлуатація рабів, яких брали ν полон під час міжплемінних сутичок, воєн Згодом, у зв'язку зі зростанням майнової нерівності, на рабів почали перетворювати не лише полонених, а й своїх сородичів, які потрапляли у боргову залежність.

Утвердження родоплемінного ладу сприяло розвиткові не лише матеріальної культури, а й духовного життя первісної людини, яка усе впевненіше освоювала природу і сама ставала для довкілля джерелом як найкращих сподівань, так і побоювань Значних успіхів було досягнуто в розвитку мислення, мови, мистецтва, основ прикладних знань та елементів ідеологічних уявлень.

Установленні людини, генезі суспільної організації, розвитку культури важливу роль відіграли мислення і мова Цілком очевидно, що мислення й мова — дві сторони того самого процесу в становленні людини, процесу походження й розвитку трудової діяльності, виробництва й оволодіння людиною силами природи Неправильно було б ставити запитання, що виникло раніше в історії найдавнішого люде гва — думка чи слово яке виражає її.

Мислення й мова виникли одночасно, адже цілком зрозуміло, по-перше, що свідомо виготовлені найпростіші знаряддя праці озна менували виникнення найпростіших уявлень, а вони, у свою чергу, мали передаватися або від одного члена колективу іншому, або як

сума набутого досвіду переходити до наступного покоління і по-друге, в основі мислення й мови лежить одна мета — пізнання дійсності Отже поряд з появою найпростіших уявлень про діяльність і дійсність закономірно виникла й найпростіша форма передавання інформації — звукові сигнали.

Основою для виникнення таких звукових сигналів стали звукові сигнали гомінощів — безпосередніх предків людини У сучасних людиноподібних мавп запас їх досить великий і становить, наприклад, ν шимпанзе більш як 20 різних звуків що виражають емоції і стан організму Напевне, ці звукові сигнали та жи гтєві шуми стали тією базою, на якій розвинулася звукова мова Зрозуміло, що лексичний запас п збільшувався з розвитком і поглибленням трудової діяльності людини.

Мислення і звукова мова зробили значний внесок у становленні людини в період "неолітичної революції" Ймовірно, саме з цього часу почали формуватись мовні системи, які мало чим відрізняються від існуючих нині Згодом, з перетворенням мов племен на мови народностей та з розкладом первісного суспільства, почали складатися мовні сім'ї, тобто сукупності мов із типовою граматичною будовою й основним словниковим фондом, що походить зі спільних коренів.

Уже наприкінці первісного суспільства існували найбільші мовні сім'ї Зокрема в Північній та Східній Африці, у Передній Ази визначилася семіто-хамітська сім'я На північ від неї склалась кавказька мовна сім'я, у Центральній, а згодом і Південній Африці — мовна сім'я банту.

У Південній Ази склались мовні сім'ї дравідів, мунда і мон-кхмер, а в Південно-Східній Ази та Океанії — австронезійська (малайсько-полінезійська) сім'я У Східній Ази сформувалась китайсько-тибетська сім'я, Центральній Ази — алтайська мовна сім'я, Південно-Західному Сибіру — мови уральської (фінно-утро-самодійської) сім'ї Між Балтійським морем і Середньою Азією виникла найбільша у світі індоєвропейська мовна сім'я, до якої належать сучасні слов'янські, балтійські, германські, кельтські, романські, іранські, індоарійські, а також вірменська, грецька й албанська мови.

На думку вчених, формування мовних сімей відбувалося виключно еволюційно і в основному в епоху розкладу первісного суспільства, що було зумовлено масовими міграціями та асиміляцією населення.

Сучасна класифікація мовних сімей має таку схему Перша мовна сім'я — індоєвропейська Вона є найпоширенішою за кількістю населення, що нею розмовляє До її складу входять десять напрямів (перераховані вище), а також декілька "мертвих" мов — давньопер-

ська, скіфська, пруська і пехлеві Слід мати на увазі, що деякі напрями індоєвропейської мовної сім'ї у свою чергу поділяються на підгрупи Наприклад, слов'янський напрям має три підгрупи — східнослов янські, західнослов'янські та південнослов'янські мови Германський напрям має сім підгруп, романський — п'ять.

Друга сім'я мов — фінно-угорська, яка у свою чергу поділяється на два напрями перший — фінський і другий — угорський До складу першого напряму входять три мови, а другого — вісім мов Третя сім'я мов — тюркська (алтайська) У її складі тринадцять мов Четверта сім'я мов — семіто-хамітська, яка має чотири напрями З-поміж них арабська мова виділяється тим, що її для спілкування вживає значна кількість населення.

П'ята мовна сім'я — кавказька, до складу якої входять три напрями Шоста сім'я мов — китайсько-тибетська, яка є другою після індоєвропейської за кількістю населення, що нею спілкується У и складі є дві мовні гілки китайська і тибето-бірманська.

Сьома сім'я мов — австронезійська Вона посідає третє місце після індоєвропейської за вживаністю и населенням для спілкування У складі даної мовної сім'ї є чотири напрями мов.

Як бачимо, мова і мислення, виникнення і розвиток яких зумовлені трудовою діяльністю первісних людей, є визначним надбанням усього людства.

Велику пізнавально-виховну роль упервісному суспільстві, крім мови і мислення, відігравало також мистецтво Питання про його виникнення дуже складне існують теорії, які зводять мистецтво до побічних результатів релігійної практики, художнього інстинкту, потреби в розвагах тощо На думку багатьох дослідників, переважає теорія, згідно з якою мистецтво, так само як мислення й мова, прикладні знання, з'явилося у зв'язку з трудовою діяльністю людини Відображаючи досвід людського колективу, мистецтво в естетично опосередкованій формі сприяло його емоційному узагальненню, процесу передавай ня нащадкам Цим пояснюється і реалістичність первісної графіки, фольклору, скульптури, музики, танцю.

Образотворче мистецтво родоплемінної общини, як свідчать архео логічні пам'ятки, — це кругла скульптура і рельєф З'являються графічні зображення тварин, рідше рослин і людей Наскельні малюнки з великою експресією та реалістичністю зображують тварин і людей мисливські та воєнні сцени, релігійні сюжети, танці Зароджується пісенне, танцювальне й інструментальне мистецтво Зазначимо, що музичні інстру менти виникли рано Це ударні пристрої з двох кісток, дрючків, натягнутої шкіри, найпростіші щипкові інструменти, прототипом яких, мабуть була тятива лука, різні сурми, сопілки, гудочки тощо Одним із найдавніших видів мистецтва були танці Первісні люди танцювали колективно, дуже образно відтворюючи сцени полювання, рибальства, воєнних дій статевих стосунків, поклоніння силам природи та ш 3 розвитком мислення і мови.

починає зароджуватися усна народна творчість у формі міфів, переказів, казок загадок, приказок, оповідань про походження й будову світу, людини, про явища природи стосунки між членами спільноти Усна народна творчість була проявом найбільшого ефекту в поєднанні емоцій, творчої уяви й інтелекту первісних людей Враховуючи низький рівень тодішнього інтелекту й абстрактного мислення, вона несла максимально можливу інформацію про навколишній світ в образному вигляді, а там, де для повноти картини не вистачало фактів чи знань, усна народна творчість пропонувала зрозумшу для деякої частини первісних людей фантастичну версію реальності Усна народна творчість, таким чином, стала підвалиною усієї духовної культури людства, у тому числі релігії, мистецтва, літератури, науки, знань.

У первісних людей формувалися також деякі практичні знання з медицини, фармакологи, токсикологи, які давали їм можливість лікувати переломи, вивихи, рани, нариви, отруйні укуси Крім того, первісні люди закладають елементи знань лічби, вимірювання відстаней, обліку часу Так, спочатку було три-п'ять позначень числових понять Великі відстані вимірювали днями шляху, менші — польотом стріли або списа, ще менші — довжиною різних частин людського тіла ступні, ліктя, пальця Звідси назви мір довжини, що збереглися в багатьох мовах українській — лікоть, англійській — фут і дюйм тощо Час довго обчислювали лише порівняно великими відрізками, пов'язаними з положенням небесних тіл або з при родно-господарськими сезонами.

Отже, бачимо нерозривність процесу формування матеріальної і духовної культури первісного суспільства В останній від самого початку існували і розвивалися, хоч і незначні, зародки раціонального світогляду Цілком зрозуміло, що у людей родової общини інтелект був значно вищим ніж у людей праобщини, і вони могли пояснити багато з того, за чим спостерігали, але багато було незрозумілого і таємничого, що змушувало їх відчувати своє безсилля Тому поряд з раціональним світоглядом виникає релігія у таких своїх первісних формах, як тотемізм, фетишизм, магія, анімізм У добу первісного ладу вони не утворювали єдиної релігійної системи, але їх поява й роль та наявність деяких елементів у обрядах і релігіях наступних епох є досить показовими свідченнями розуміння важливого соціально-психолопчного значення цих вірувань в історії цивілізації.

Тотемізм це віра в існування тісного зв'язку між людиною або якоюсь родовою групою та и тотемом — певним видом тварин, інколи рослин Рід носив ім'я свого тотему, і члени роду вірили, що походять від спільних з ним предків, мають з ним кровну спорідненість Тотемові не поклонялися Його вважали "батьком", "старшим братом", який допомагає людям цього роду Люди повинні свій тотем оберігати Взагалі тотемізм був своєрідним ідеологічним відображенням зв'язку

роду з його природним середовищем історія походження тотемізму ще не досліджена На думку вчених, тотемістичні вірування були започатковані ранньородовим суспільством з привласнюючим характером господарства Кожний рід мав свій тотемістичний центр, з яким були пов'язані легенди, спогади про предків, їхні вірування, з допомогою яких було можливо продовжити життя.

Принапдно слід зазначити, що тотемізм відігравав важливу роль в об'єднанні первісних людських колективів на основі усвідомлення походження від спільного предка і перевтілення в нього після смерті Тотемізм у дещо видозміненій формі зберігається і в нинішній культурі, зокрема в релігійній обрядовості християн, іудеїв, мусульман у формі табу на вживання м'яса і крові деяких видів тварин в їжі, які вважаються нечистими.

Фетишизм це віра в надприродні можливості неживих предметів, які нібито здатні допомагати людині Фетишем могли бути камінь кістка, зуб, дерево, окремі знаряддя праці, спеціально виготовлений культовий предмет (талісман) Не випадково латинське слово "fetico" перекладається як "штучно зроблений" Фетишизація предметів, які завжди носили із собою у вигляді талісмана, мала на меті привласнити й використати приховане в них духовне начало Раціональне світосприйняття первісної людини породжувало в ній віру, що ці предмети, як і їхнє зображення, здатні задовольнити всі її прагнення Так формувалося фетишистське ставлення людини до навколишніх предметів і малюнків Життєздатність фетишизму зберігається донині В сучасній культурі, багатьох релігіях практикується звертання до ікон, книг, талісманів, скульптур і архітектурних споруд зі сподіванням на їхню надприродну силу і допомогу в екстремальній ситуації Магія віра в здатність людини особливим чином впливати на інших людей, тварин, явища природи Не маючи достатнього інтелекту, не розуміючи змісту і взаємозв'язку явищ природи, первісні люди вважали, що за допомогою особливих слів та дій можна вилікуватися, викликати дощ, вітер, провести вдале полювання, рибалку Зазначимо, що магію залежно від призначення поділяли на кілька видів виробничу, шкідливу, охоронну, статеву, воєнну, лікувальну, добру (білу) та злу (чорну) Цю класифікацію магій вперше в етнографічній літературі здійснив англійський вчений Д Фрезер (1854—1941) В основі маги лежить чаклунство, за допомогою якого можна позбавитись усього шкідливого в житті На думку вчених, магія де в чому схожа на науку, тому що намагається, як і наука, встановити причин-но-наслідкові зв'язки у природних процесах, у суспільному житті, пристосувати потреби людини до реальних обставин життя, формулює правила, норми і знання, яких варто сумлінно дотримуватись шляхом магічних дій для досягнення бажаного результату Магічні вірування досі, ймовірно, як і в первісному суспільстві, поширені й актуальні На них є попит у певних верств населення Сучасні магічні вірування виявляються за допомогою усіх засобів масової інформації у вигляді астрологічних прогнозів, тематичних теле- й радіопередач, виданні

спеціалізованої літератури, покладанні на силу прикмет, заклинань, наговорів Усі види магічних вірувань здійснюють численні маги, чаклуни, жерці, пророки, знахарі, проповідники, гадалки, відьми, а також ті, хто їм палко вірить

Анімізм віра в існування надприродних істот, що містяться в будь-яких тілах, "душах" або діють самостійно ("духи") від аліта — "душа", animus — "дух" У науковий обіг цей термін вперше запровадив видатний англійський вчений, дослідник первісної культури Е Б Тейлор (1832—1917) Він під анімізмом розумів віру в духовні істоти, в існування людських душ, не відокремлених від тіла й безсмертних анімістичні вірування у первісних людей були дуже поширеними Вони вважали всю природу одухотвореною Первісні люди були переконані, що вони складаються з двох частин — тіла і душі, яка перебуває в усіх частинах тіла, а також, що душа має здатність покидати тіло тимчасово, наприклад, під час сну, або назавжди — зі смертю Саме тому дотепер існує звичай не будити сплячу людину, особливо маленьку дитину (тим більше раптово), щоб не злякати душу, а дати їй можливість повернутися в тіло з пробудженням сплячого

За анімістичними віруваннями, душа людини перебуває в крові Це пов'язано зі спостереженнями за пораненими під час полювання, бою, які втрачали життя разом із кров'ю, що витікала з рани На основі одухотворення крові виник звичай побратимства, коли декілька чоловік змішували свою кров і випивали її, вважаючи, що вони частково обмінялися душами і між ними встановилися родинні стосунки Люди, колись і тепер, вважаючи, що душа знаходиться в очах, вірили в "погане око", в те, що можливо зурочити Носіями душі вважались також волосся, нігті, зуби, слина тощо

Первісні люди вірили, що після смерті людини и душа не вмирає і може приносити користь або горе людям Щоб убезпечити себе від душ померлих, люди часто залишали своє помешкання, біля якого ховали небіжчика, а його родичі змінювали імена, одяг, маскувались, розфарбовуючи себе, щоб душа померлого не впізнала їх і не причинила зла Етнологи вважають, що з анімістичними віруваннями пов'язані поховальні обряди, які в кожного етносу свої, але спільним у них є їх надприродна доцільність, а саме захистити душу померлого та влаштувати її в "тому" світі, щоб вона не мстилася тим, хто лишився на "цьому" світі А щоб душа померлого була вдоволена, їй облаштову-вали відповідно анімістичним уявленням зручну домівку У неї до небіжчика клали прикраси, зброю, знаряддя праці, інші особисті речі, їжу, а згодом дружину, тварин, рабів та ін Щоб небіжчик, незважаючи на ці "задобрення", не міг покинути домовину, його тіло часто зв'язувалось чи прибивалось цвяхами до дощок або колод інколи з цих міркувань померлого ритуально ще раз "вбивали" Саме тому археологи часто знаходять у похованнях пробиті черепи, проткнуті списами тулуби У папуасів донині звичай з'їдати мозок померлої рідної людини, щоб після смерті обидві душі, а з часом душі усієї рідні "могли зустрітися на тому світі"

Згодом у людей з'явився звичай, що існує і в наш час, виявляти турботу про долю душі ще при житті у формі накопичення різноманітних чи однотипних коштовностей або магічних речей — скальпів власноручно вбитих жертв (людей) їх висушених голів обварених черепів вирваних зубів тощо

З анімізмом пов'язана віра в перевтілення або переселення душ коли душі небіжчиків втілювалися у новонароджених Наприклад, у деяких австралійських племен і тепер існує звичай ретельно оглядати при народженні немовля, щоб встановити, на кого з померлих предків воно схоже і дати йому його ім'я У разі, якщо виявити цього не вдалось немовляті перераховували імена предків доти, доки воно не дасть знати про свій вибір голосом (плач крик, гудіння кашель)

Зауважимо що охарактеризовані види релігійних вірувань були доступними для всіх у здійсненні їх ритуалів Проте з розвитком вірувань й ускладненням релігійних ритуалів що потребували певних знань і досвіду їх виконували винятково старійшини роду або певні люди — чаклуни шамани, лами

Найбільшого розвитку матеріальна і духовна культура в умовах первісного ладу досягла в період неоліту. Саме в цей час поліпшилась техніка виготовлення знарядь праці з каменю Усі вони оброблялися способами шліфування і полірування, а також пиляння і свер длування, що давало змогу людині з більшим успіхом ніж раніше, надавати каменю необхідної форми Найефективнішим знаряддям праці доби неоліту, що істотно полегшувало працю людини з вирубування лісових ділянок для землеробства, заготівель будівельного матеріащ споруджен ня житла, човнів тощо, була сокира

Однією з найвизначніших рис неоліту, притаманною всім культурам було виробництво керамічного посуду Кераміка стала новим штучним продуктом для виготовлення знарядь праці А це, у свою черіу, викликало до життя новий комплекс уявлень у духовній культурі Форма й орнамент посуду різних культур відбили 300 антропоморфних персонажів рослинних та космічних символів Численні приклади доводять посуд став одним із найважливіших символів Сонця неба Всесвіту Кераміку виготовляли спеціально призначені люди в певні дні року що супроводжувалося спеціальними обрядами Покровителями господарства часто вважали основних богів, а гончарі користувалися великою повагою.

Новим видом господарства стало прядіння Воно спонукало до винайдення першого колеса (яке, можливо було прообразом колеса в транс πορτι) — прясла, що слугувало за маховичок і важок для веретена Разом із прядінням виникло ткацтво внаслідок чого було створено ще один штучний продукт — тканину 3 появою ткацтва в Північному Причорномор і з'явився й перший вертикальний ткацький верстат на зразок тих які були

винайдені й використовувались у Стародавньому Єгипті, Сири та Месопотамії1

Виникнення цих нових виробництв (прядіння, ткацтва, землеробства, скотарства) зумовило появу уявлень про нитку долі та пов'язаних з нею божественних ткаль мойр, чи парок, про нитку як основу Всесвіту, про тканину як Всесвіт

Значно розвинувся в неоліті водний і наземний транспорт Човни зі стовбурів дерева стали звичайним явищем Так, на території України — на Південному бузі та на Осколі — виявлено два човни цього часу Як наземний транспорт використовували сані волокуші, в які, можливо запрягали биків Саме з цієї епохи худоба стає не лише джерелом добування м'яса, кісток, рогу вовни а й тягловою силою

Найважливішою рисою неоліту вважають утвердження різних галузей відтворюючого господарства Йдеться про поширення землеробства й тваринництва ЦІ два величезних досягнення первісної економіки часто називають "неолітичною революцією" У духовній культурі це відбилося в поширенні уявлень, пов'язаних з культом тваринної та людської народжуваності Такими символами родючості були статуетки жінок і тварин (Трипільська культура, Кам'яна Могила та ін) Поширення відтворюючого господарства було зумовлене поглибленням кризи привласнюючого господарства Однак відтворююче господарство існувало лише в південних та частині західних племен України і відігравало допоміжну роль Пояснюється це нерівномірністю розвитку різних культур та локальною своєрідністю їх на різних територіях (що мало місце ще в палеоліті) Археологічні культури2 цієї епохи виявлено в Європі, Ази, на Близькому Сході Найбільш ранні неолітичні культури Європи належать до VI—V тис до н е На Балка-

Ткацькии станок буває горизонтальний і вертикальний Горизонтальний ста нок був винайдений у добу неоліту за 7 тис років дон е і поширений у Стародавньо му Єгипті а вертикальний — у Сири та Месопотамії У Європі користувались верти кальним ткацьким станком (Див Словник-довідник з археології / Ред., укл. та кер. авт. кол. Н.О. Гаврилюк — К 1996 — С 282—283)

2 досліджуючи и реконструюючи культурогенез археологія зокрема як і історія взагалі onepve так званими археологічними культурами що являють собою основний підрозділ у систематизації археологічних матеріалів існу є понад 30 ви значень цього поняття

Більшість українських вчених вважають археологічну культуру матеріальними залишками окремого етносу або етнічної спільноти які мають комтекс спільних ознак ν характері господарства ν специфічних типах знарядь жител поховаль них споруд ритуалів формах і орнаментації посуду культових предметах сюжетах печерних і побутових малюнків тощо об єднаних однотипною еволюцією цих ознак і розташованих на певній обмеженій території Частина дослідників пере важно російських розглядають археолопчну культуру як сукупність археологічних матеріальних обєктів і комплексів на певній території і у певний час Тоді історично за археологічною культу рою може стояти і господарсько-куль турнии тип і групи етносів тощо

(Див Словник довідник з археології / Ред укл та кер авт кол Η О Гаврилюк — К 1996 -С 16 17 60 80 136 282)

нах це культури Старчево-Криш-Кереш, Боян, у Подунав'І, Центральній Європі та Прикарпатті — Дунайська культура з лінійно-стрічковою керамікою

Прискореними темпами неолітична культура розвивалася на Близькому Сході Саме там виникли землеробство і скотарство У V тис до н е (ранній неоліт) на Близькому Сході почали виготовляти знаряддя праці з міді На початку III тис дон е у Дворіччі з цегли-сирцю будували не лише житло, a ή громадські споруди, палаци, храми, зроїш вальні системи Крім того, було винайдено гончарний крут і колісний транспорт

У VI—V тис дон е землеробські племена розвиненого неоліту населяли також Єгипет Обробка каменю ретушшю досягає тут неперевершеної майстерності З'являється вишукана кераміка з чудовим кольоровим розписом Масово виробляються з міді різноманітні зручні у використанні знаряддя праці

Європа в епоху неоліту розвивалася під впливом Близького Сходу і Єгипту, звідки, певне, до Європи потрапили багато видів культурних рослин, ряд свійських тварин Розвиток математичних знань зумовив появу перших лічильних пристроїв — спочатку в'язки соломи або купки камінців, потім шнурів з вузликами чи нанизаними на них черепашками Зародження географічних знань привело до створення перших карт — позначення маршрутів, нанесених на кору дерева або шкіру В неолп і набула розвитку піктографія, за допомогою якої робили різні записи

В образотворчому мистецтві неолітичних племен поширюється декоративний напрям, тобто прикрашення вжиткових речей (посуду, одягу, зброї тощо) художнім розписом, вишивкою, різьбою Наприклад, кераміку яку в ранньому неоліті нічим не прикрашали, в пізньому неоліті лісової смути України почали оздоблювати орнаментом

У V тис до н. е. на південному сході Європи виникла велика культур-но-Історична область землеробсько-скотарських племен, яка простяглася до території сучасної України Тут існувала землеробська культура зі своєрідною керамікою, прикрашеною лінійно-стрічковим орнаментом, внаслідок чого ця культура одержала назву культура лінійно-стрічкової кераміки. В основі господарства племен цієї культури лежало вирощування ячменю, пшениці, гороху, бобів, льону на невеличких ділянках, які обробляли мотикою Причому ці ділянки обробляли доти, доки вони давали врожай, а як тільки ті переставали родити, то люди переселялися на нове місце 3 тварин утримували і розводили велику рогату худобу, свиней, вівців, кіз Мисливство відігравало другорядну роль. Перевага в господарстві віддавалась кераміці, яка поділялась на кухонну і столову Кухонна —товстостінна, практична й зручна з наліпним орнаментом Столова — тонкостінна з естетично-вишуканим спірально-меандровим орнаментом Ця кераміка за технологією виготовлення, формою й орнаментом становить одну з найколоритніших палеоетнографічних рис наших далеких предків

Близькою за типом господарства до культури лінійно-стрічкової кераміки була поширена в Україні Трипільська культура (назву дано за першим місцем π виявлення біля с Трипілля поблизу Києва), що існувала в IV — першій половині III гис до н е, яка була відкрита ще наприкінці XIX ст В Хвойкою На сьогодні в межах України та Молдови відомо понад 3000 поселень трипільців

Трипільські племена займали величезний простір від Слобідської України до Польщі, Словаччини і Румуни, від Чернігівщини до Чорного моря і Балканського півострова Трипільське селище складалося з десятків будинків, розміщених по колу Свої будинки — одно- або двоповерхові — трипільці споруджували з глини на дерев'яному каркасі Вони мали прямокутну форму розміром від 20 до 150м2 Будинки мали округлі вікна, двосхилий дах, піч з лежанкою, комору, жертовник і місце для роботи Фасад у приміщенні фарбували у жовтий або червоний колір Забудову поселень здійснювали по колу, із загоном для худоби в центрі (Володимирівна) На поселенні Майданецьке (Черкащина) площею 300—400 га будинки стояли десятьма концентричними колами, розділеними радіальними вулицями, зафіксовано близько 2 тис жител Такі самі поселення-гіганти, що їх умовно називають "протомістами", знайдено й поблизу сіл Доброводи й Талянки (Черкаська обл) У мистецтві вживали улюблені червоні й чорні фарби Трипільці мали культи (бугая, кози, гадюки) і язичницькі обряди У килимарстві, гончарстві вишиванках, писанках використовували геометричні та рослинні орнаменти, які були поширені в неолітичну епоху в Україні Одним із найкращих проявів матеріального та культурного розвитку трипільців було їхнє керамічне виробництво Посуд поділяли на дві великі групи кухонний та столовий Кухонний (простий за формами) виготовляли з глини з домішкою товчених черепків або черепашки, орнамент складався з окремих наліпів на шийці Столовий — більш вишуканий — з відмуленої глини Типи — найрізноманітніші горщики, миски, глечики, накривки та ін Орнамент переважно спірально-меандровий Серед орнаментальних схем трапляються зображення тварин і людей

Значного ро квитку у трипільців набула пластика Вони виліплювали з глини жіночі статуетки, фпурки тварин, моделі жител тощо Разом із керамікою ці чудові вироби образотворчого мистецтва є яскравою етнографічною ознакою трипільської спільноти

Знаряддя праці виготовляли в основному з каменю, кістки, рогу Металевих виробів було ще мало Проте вони свідчать, що трипільці займалися куванням міді, імпортованої з Близького Сходу, а згодом — ливарством π та срібла Важливо зазначити, що господарство трипільських племен було високорозвиненим Його основою було землеробство і скотарство Трипільці вирощували пшеницю, ячмінь, овес, розводили велику рогату худобу, коней, свиней Крім того, займалися полюванням та рибальством

Велика Трипільська культура мала широкі зв'язки з культурами Малої Ази, Східної Європи, Кавказу й особливо з найпоширенішою і найвпливовішою тоді Егейською, або Крито-МІкенською, культурою, яка постала близько 6000 років до н е в басейні Середземного моря Егейська культура як перша європейська і разом з тим світова мала значний вплив на Трипільську, про що свідчить схожість у господарстві, житлобудуванні, побуті, кераміці, віруваннях тощо Отже, територія України ще за часів неоліту була поєднана з могутньою культурою, яка була не відокремленою, а пов'язаною з іншими культурами Європи, Західної Ази і яка входить як ланка до того ланцюга, що пов'язує в єдине ціле тодішній культурний світ У мозаїці світової та європейської культури Трипільська посідає провідне місце, як підкреслив сучасний англійський вчений Норман Дейвю, автор монументальної енциклопедичної праці "Європа історія", поставивши її на друге місце в переліку відомих шести головних неолітичних культурних зон1 В антропологічному плані, як свідчать багато дослідників Трипільської культури, серед носіїв и переважав середземноморський тип вузьколицих людей, яким були притаманні такі риси пропорційна будова тіла, середній зріст, кругла голова, скошене чоло, ніс із горбинкою, темна пігментація У північних районах території, зайнятої трипільцями, серед останніх зустрічаються також європеоїди, близькі до місцевого дніпро-донецького населення Подніпров'я

Ідеологія племен Трипільської культури тісно пов'язана з культом предків, про що певною мірою свідчать ритуальні поховання в житлах, які здійснювалися на ранніх етапах цієї культури Для π пізнього етапу характерні великі колективні поховання за межами поселень Якраз у цей час склався обряд курганних поховань, який потім поширився на значній території Європи й Ази

У структурі суспільної організації трипільців центральною ланкою був рід, поділений на великі патріархальні сім'ї Рід концентрувався в межах не одного, а кількох поселень внаслідок збільшення кількості членів роду, які змушені були залишати материнську громаду, переходячи в інше місце і засновувати нові поселення На пізньому етапі трипільської культури скла лися умови для майнового розшарування й виділення родоплемінної верхівки, зокрема вождів, жерців чи вождів жерців які набували в духовній культурі надлюдського значення та їх починали обожнювати Найкраще репрезентує це поширення курганного поховального обряду символіка якого, тобто сама поховальна споруда супровідний інвент ар (посуд зна ряддя праці, зброя тощо), світоглядна суть обряду були спрямовані на одер жання душами представників заможних верств довічного блаженства в "тому" світі

Див ДейвгсНорман Європа історія/Пер з англ ПетраТаращука — К Осно ви 2000 — С 92

Значні досягнення трипільців і в розвитку писемності що мала в своїй основі буквено-звуковий алфавіт У1973 р. на IX Всесвітньому з'їзді славістів український учений Μ 3 Суслопаров зробив таке повідомлення "На підставі дешифрування написів трипільської культури маємо повне право твердити, що не фінікійці були винахідниками буквено-звукового алфавіту Його, за багато століть до найстародавніших зразків фінікійського письма винайшли пелазькі племена, які жили в III—II тисячоліттях дон е на території сучасної України і відомі під іменем трипільців Саме звідси бере початок буквено-звуко вий алфавіт народів Європи" Відкриттям Суслопарова сталося водночас з аналогічним відкриттям і Стойки, який, працюючи над дешифруванням стародавніх написів, дійшов висновку, що вони написані українською мовою і тут немає нічого дивного Античні історики — Тацит, Пліши Старший та Дюдор Сицилійський — давно свідчили, що основну роль в ознайомленні Стародавньої Греції та Риму з буквено звуковим алфавітом відіграли пелазги, а не фінікійці

Водночас з прочитанням трипільсько-пелазьких написів були знайдені залишки астрономічних обсерваторій та бронзоливарного виробництва трипільців Так, на території сучасного Донбасу була шахта зі штреками, де видобували бронзовими кайлами мідь і залізо Про існування бронзоливарного виробництва свідчать і залишки тиглів та шлаків іншого устаткування Щодо астрономічних знань трипільців, то вони були значними Астрономічні спостереження велися в мегалітичних спорудах (кромлехах), збудованих нашими предками на 500— 1000 років раніше за знаменитий центр Стоунхедж у Шотландії Як стверджує О Знойко анпьйські історики та археологи після ЗО річних дискусій ще понад півстоліття тому погодилися, що Стоунхедж збудували пришельці зі степової Наддніпрянщини, які потрапили до Британії через Нормандію, принісши туди астрономічні знання Свідченням цього є слов'янські назви багатьох сузір'їв, зокрема зодіакальних, найстародавніші в Європі (Волос Стрілець, Близнята тощо) Визначаючи світове значення досягнень трипільців, Міжнародна організація з питань освіти і культури ЮНЕСКО своїм рішенням оголосила 1993 р. роком Трипільської культури 100-річний ювілей від дня й відкриття відзначили не лише українці, а й народи Європи, ірану Таджикистану, Вірмени, Туреччини, індії (до речі, одна із сучасних індійських мов так і зветься — "орія") та інших країн світу

Враховуючи зміст, роль і значення Трипільської культури в історії України і світу, вважаємо, що український народ є безпосереднім і закономірним спадкоємцем культурного надбання трипільців, оскільки вони є прямими предками українців, як переконливо ствер

джував В Хвойка Український народ зберіг свою етнічну спорідненість зі старожитною людністю Пра України про що яскраво засвідчило урочисте відзначення 100 річчя відкриття Трипільської культури Цілий ряд елементів Трипільської культури — система господарства топографія поселень писемність декоративний розпис будинків побут приготування страв одяг характер орнаментальних мотивів розмальованої кераміки весільна і поховальна обрядовість, вірування тощо — стали органічною належністю культури українського народу.

Підтвердженням цьому є нові сенсаційні відкриття в історичній науці щодо ролі й значення трипільської культури в українському етногенезі й культурогенезі Звернемося у даному контексті до матеріалів II міжнарод ного конгресу (2001 р.) ' Витоки шляхи, підсумки всесвітньої культури за всю історію Перспективи на майбутнє' На ньому виступив російський шумеролог Анатолій Кифишин який у монографії' Древнє святилище Кам'яна Могила Досвід дешифровки протошумерського архіву XII—III тис до н. е. зробив грандіозне наукове відкриття в урочищі Кам'яна Могила знай дено й розшифровано найдавніший на Землі літопис вирубаний на камяних плитах 14 тисячоліть тому. Зауважимо шумерські письмена які досі вважалися найдавнішими, датовані III тис до н е

Це відкриття робить справжній переворот в історичній науці, підносячи авторитет України як одного з центрів світової цивілізації Адже саме на й території зароджувалась найдавніша держава Аратти й прилегла до неї Дандарія, які умовно в історичній науці називаються трипільською археологічною культурою В резолюції конгресу прийнятій уКиєві 9 вересня 2001 ρ, записано, що опубліковані останнім часом книги, у тому числі підручники, посібники, збірники документів з історії України та Європи мають бути перевидані з урахуванням нововідкритих реалій, зокрема текстів літопису Кам'яної Могили і взагалі з урахуванням істинного місця східних слов'ян у культурогенезі індоєвропейських та інших народів світу1

Саме з часів неоліту бере свій початок міфологія — природний результат розвитку людського мислення, зосередженого на усвідомленні суті навколишнього світу, місця й ролі в ньому самої людини ії діяльності волі Враховуючи, що первісне мислення мало в основному міфологічнии характер, міфи і міфологія органічно вписувались у буття первісних людей стираючи будь-які грані між міфом і обрядом обрядом і житіям Потреба у впорядкуванні набутих людиною уявлень про світ зумовила функцію міфів і міфологи Міфи робити світ н таємничого і незрозумілою зрозумілим та доступним первісним людям Вони несли їм необхідну інформацію в образному персоніфікованому вигляді про походження

Див Голос України —2001 — 27 вересня — N 174 40

всього сущого, про добро і зло про богів і людей про надзвичайні події й ситуації, про Сонце й Місяць тощо Зауважимо, що все у цій міфоло-пзованій інформації було наділено життям і за своєю природою ніби належало до людських істот На думку вчених, одухотвореність міфічних персонажів властива міфам усіх народів і фантастичним художньо-насиченим грецьким міфам, і емоційно-гіперболізованим міфам народів Ази, і жахливо жорстоким латиноамериканським міфам, і сентиментально-ліричним міфам слов'янських народів

Для міфів багатьох народів існували традиційні теми, наприклад створення світу, походження людини, шлюб, небесний вогонь Це робило міфи схожими у різних племен і народів Крім того, ця схожість пояснюється ще й тим що первісні люди жили в однакових умовах

Часом схожість міфів різних народів пояснюється первісною спорідненістю, спільним походженням цих народів — наприклад, греків, римлян, кельтів германців, слов'ян, іранців, індійців Яскравим прикладом цієї схожості є, зокрема міфи про священні шлюби Зевса з богинями Як зазначають деякі вчені, міфи розповідають, що Зевс брав ці шлюби у вигляді змія, дракона, бика В Україні ці сюжети втілені в трипільських жіночих статуетках — або обвитих тілом змія-дракона, або таких, що сидять на бикоподібних крісельцях Знайдені такі композиції, що зображують у символічній формі ці шлюби, в Малій Аза (Чатал-Гуюк) і Подунав'ї (Вінча) Символіка священного шлюбу була практично всеосяжною У давніх індоєвропейців і семітів обряд цього шлюбу виконувався представниками вищої знаті на початку астрономічної весни й символізував відродження Всесвіту та часу в акті єднання неба і Землі, Сонця і Місяця ідея такого шлюбу збереглася до наших днів у фольклорі слов'ян та інших етнічних груп Але найкраще π зафіксовано у священному шлюбі (непорочному зачатті) діви Мари на Благовіщення, яке вважається днем весняного рівнодення, та в народженні (відповідно до терміну перебування немовля в утробі матері) ісуса Христа саме на Різдво в день зимового сонцестояння

Відомо, що ці події згодом перетворились ν знаменні й пишні християнські свята, які, на думку деяких вчених, були продовженням свят і обрядів, звичаїв і традицій, започаткованих ще в первісну добу і зумовлених священним шлюбом Адже первісні люди разом з віруваннями в різних богів обожнювали всяких духів, небесні світила та сили природи Сонце, Місяць, Землю, Зорю, вітер, дощ, град тощо Саме їм для задобрення вони організовували різні свята, обряди Наприклад, щороку 25 грудня прасло-в'яни пишно святкували Різдво Всесвіту — час, коли народилася тріада світил Сонце, Місяць і Зоря Головним божеством у тріаді був Місяць, якого у нас прозвали Дідухом, у іранців — Дадвах — Бог-творець За світоглядом первісних людей, Місяць був головним покровителем води, рослинного і тваринного світу Це на честь його народження донині зберіга-

ється народний звичай святкувати Щедрий вечір коли готувалися для нього жертовні страви наприклад пироги, співалися щедрівки, проводилися посівання Отож, на наш погляд цілком імовірними є твердження дослідників, що міфологія була важливою частиною світогляду первісних людей і закономірно стала наріжним каменем всієї духовної культури людства взагалі й кожного народу зокрема, у тому числі релігії освіти науки, мистецтва

Отже, можемо зробити висновок, що матеріальна і духовна культура індоєвропейців, і в тому числі предків українців, на землях України в епоху неоліту розвивалася відповідно до нової соціально-економічної ситуації, позначеної розвитком землеробства і звідси поступовим переходом племен до осілого способу життя Підвищення культури землеробства сприяло розвиткові ремесел, що, у свою чергу, сприяло розвою ужиткового мистецтва У цей же час вперше з'явилися зразки усної народної творчості, ранні форми релігії, такі як тотемізм, фетишизм, магія і анімізм, а також міфологія Таким чином, культура неоліту стала важливим періодом становлен ня східноєвропейської культури







Дата добавления: 2015-10-18; просмотров: 576. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Лечебно-охранительный режим, его элементы и значение.   Терапевтическое воздействие на пациента подразумевает не только использование всех видов лечения, но и применение лечебно-охранительного режима – соблюдение условий поведения, способствующих выздоровлению...

Тема: Кинематика поступательного и вращательного движения. 1. Твердое тело начинает вращаться вокруг оси Z с угловой скоростью, проекция которой изменяется со временем 1. Твердое тело начинает вращаться вокруг оси Z с угловой скоростью...

Условия приобретения статуса индивидуального предпринимателя. В соответствии с п. 1 ст. 23 ГК РФ гражданин вправе заниматься предпринимательской деятельностью без образования юридического лица с момента государственной регистрации в качестве индивидуального предпринимателя. Каковы же условия такой регистрации и...

ЛЕЧЕБНО-ПРОФИЛАКТИЧЕСКОЙ ПОМОЩИ НАСЕЛЕНИЮ В УСЛОВИЯХ ОМС 001. Основными путями развития поликлинической помощи взрослому населению в новых экономических условиях являются все...

МЕТОДИКА ИЗУЧЕНИЯ МОРФЕМНОГО СОСТАВА СЛОВА В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССАХ В практике речевого общения широко известен следующий факт: как взрослые...

СИНТАКСИЧЕСКАЯ РАБОТА В СИСТЕМЕ РАЗВИТИЯ РЕЧИ УЧАЩИХСЯ В языке различаются уровни — уровень слова (лексический), уровень словосочетания и предложения (синтаксический) и уровень Словосочетание в этом смысле может рассматриваться как переходное звено от лексического уровня к синтаксическому...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.037 сек.) русская версия | украинская версия