Робота з навчальною, науковою, науково-популярною та1. Назвіть причини еміграції українців у ХІХ – ХХ ст.? 2. Визначте характер кожної з хвиль української еміграції. 3. У яких країнах сконцентровані основні поселення української діаспори? 4. Охарактеризуйте внесок зарубіжних українців у світову науку. 5. Назвіть відомих письменників української діаспори та охарактеризуйте їх літературні твори. 6. У яких мистецьких напрямах працювали митці української діаспори? 7. Які культурно-освітні організації української діаспори Ви знаєте? Тестові завдання з теми 1. Вимушена чи добровільна зміна місця проживання громадянами з економічних, політичних, національних чи релігійних причин має назву: а). переселення; б). біженство; в). еміграція. 2. Етнічна, в першу чергу релігійна (конфесійна) та мовно-культурна спільнота або сукупність індивидів, які існують та зберігаються за межами свого материнського регіону, і котрі усвідомлюють свою генетичну або духовну з ним єдність має назву: а). імміграція; б). діаспора в). еміграція. 3. Переважна більшість першої хвилі української еміграції складали вихідці з: а). Наддніпрянщини; б). західноукраїнських земель; в). Слобожанщини. 4. Найбільша кількість українських емігрантів в міжвоєнний період перебувала: а). у Європі; б). у Північній Америці; в). в Австралії. 5. Українські емігранти почали переселятися до Австралії після: а). революції 1917 р.; б). Першої світової війни; в). Другої світової війни. 5. Тематика презентацій для виконання індивідуальних завдань 1. Мізинська стоянка – найвідоміша стоянка палеолітичної доби. 2. Кам’яна Могила – пам’ятка духовної культури України. 3. Скіфський звіриний стиль. 4. Політичний і культурний розвиток ольвійського поліса. 5. Мистецтво мозаїки у Київській Русі. 6. Мистецтво фрески у часи Київської Русі. 7. Розвиток іконопису у ІХ – ХІІІ ст. 8. Архітектурні особливості Спасо-Преображенського собору у Чернігові. 9. Архітектура та інтер’єр Успенського собору Києво-Печерської лаври. 10. Архітектурний ансамбль Михайлівського Золотоверхого монастиря. 11. Особливості архітектури та художнього оформлення Кирилівської церкви у Києві. 12. Пам’ятка архітектури часів Київської Русі – Василівська церква у м. Києві. 13. Василівська ротонда – пам’ятка княжої доби на Волині. 14. Особливості художнього оформлення та архітектури Василівської церкви у м. Овручі (Житомирська обл.). 15. Пам’ятка княжої доби – Борисоглібський собор у Чернігові. 16. Архітектурна пам’ятка ХІ – ХІІ ст. – Іллінська церква у Чернігові. 17. Архітектурний ансамбль Єлецького Успенського монастиря у м. Чернігові. 18. Архітектурний ансамбль Видубицького монастиря у м. Києві. 19. Пам’ятка архітектури княжої доби м. Чернігова – П’ятницька церква. 20. Старовинні церкви м. Луцька (св. Івана Богослова, св. Дмитра та св. Покрови) 21. Західноукраїнські ікони другої половини ХІІІ – ХІV ст. 22. Архітектурні особливості та художнє оздоблення Латинського Кафедрального собору у Львові. 23. Архітектурний ансамбль часів Львівського братства (Успенська церква, каплиця Трьох Святих та вежа Корнякта. 24. Архітектурний ансамбль площі Ринок у м. Львові. 25.Луцький верхній замок Любарта. 26.Архітектурний комплекс Луцького братства. 27.Архітектурний ансамбль Бучацького замку на Поділлі (Тернопільська об.) 28.Острозький замок на Волині. 29.Архітектурний ансамбль Меджибізького замку (Хмельницька обл.) 30.Кам’янець-Подільська фортеця (Хмельницька обл.). 31.Церкви та храми м. Кам’янець-Подільського. 32.Архітектурний ансамбль замку у м.Збаражі (Тернопільська обл.) 33.Особливості архітектури Хустського замку у Закарпатті. 34.Замок Паланок у м. Мукачевому (Закарпатська обл.). 35.Архітектура Ужгородського замку (Закарпатська обл.). 36.Архітектурний ансамбль Унівського монастиря (Львівська обл.). 37.Архітектурні комплекси монастирів на Волині (у Дермані, Зимному та Межиріччі). 38.Живопис ХІV – першої половини ХVІІ ст. (з колекцій Львівського національного музею). 39.Свято-Троїцький собор у м. Новомосковську (Дніпропетровська обл.). 40.Архітектурний ансамбль жіночого Густинського Свято-Троїцького монастиря на Чернігівщині. 41.Мгарський Спасо-Преображенський монастир у м. Лубни (Полтавська обл.). 42.Ансамбль Свято-Покровського Красногірського монастиря м. Золотоноші (Черкаська обл.). 43.Особливості архітектури та художнього оформлення Миколаївського собору у м. Ніжині (Чернігівська обл.). 44.Церковна архітектура козацьких часів у м. Сумах (Покровський та Вознесенський собори). 45.Особливості козацького бароко на Слобожанщині на прикладі Покровського собору у м. Харкові. 46.Троїцький собор у Чернігові – видатна пам’ятка козацького бароко. 47.Здвиженський монастир у м. Полтава – пам’ятка архітектури козацької доби. 48.Архітектурна пам’ятка Києва кінця ХVІІІ ст. – Андріївська церква. 49.Пам’ятка західноукраїнського бароко – Собор святого Юра у Львові. 50.Вплив західноєвропейської архітектури на костьол Домініканців у м. Львові. 51.Видатна пам’ятка українського бароко – Свято-Успенський Почаївський монастир. 52.Свято-Успенський собор у Володимир-Волинському – видатна пам’ятка архітектури Волині. 53.Видатна пам’ятка садово-паркової архітектури – Софіївка біля м. Умані. 54.Скульптура доби бароко в Україні (друга половина ХVІІ – ХVІІІ ст.) 55.Стиль класицизму в архітектурі України. 56.Архітектурна пам’ятка першої половини ХІХ ст. у Львові – міська Ратуша. 57.Пам’ятка архітектури України – Львівський театр опери та балету. 58.Розписи та фрески Володимирського Собору у Києві. 59.Українське образотворче мистецтво ХХ ст. на основі колекцій Національного художнього музею України у Києві. 60.Творчість Г. Нарбута та його школа в мистецтві Україні. 6. Рекомендована література з курсу «Історія української та зарубіжної культури» Основна: 1. Багацький В. В. Культурологія (історія і теорія світової культури ХХ століття): навчальн. посіб. рек. МОНУ / В. В. Багацький, Л. І. Кормич. – К.: Кондор, 2007. – 304 с. Ун-т, Горького 2. Бокань В. А. Культурологія: Навч. посібник / В. А. Бокань. – К.: МАУП, 2003. – 136 с. Горького knigi.at.ua›load/kultorologija/knigi/ v _ bokan …2004… 3. Гаврюшенко О. А. Історія культури: Навч. посібник / О. А. Гаврюшенко, В. М. Шейко, Л. Г. Тишевська). – К.: Кондор, 2004. – 763 с. Ун-т, Е 4. Зотов В. М. Українська та зарубіжна культура. Словник культурологічних термінів: навч. посіб. для вузів / В. М. Зотов, А. В. Клімачова, В. О. Таран; Мін-во освіти і науки України, Запоріз. юрид. ін.-т Дніпропетровськ. держ. ун-ту внутр. справ. – К.: Центр учб. літ., 2009. – 262 с. Горького, Е 5. Іваненко В. В. Історія української культури: навч. посіб. / В. В. Іваненко, Г. Г. Кривчик. – Дніпропетровськ: РВВ ДНУ, 2010. – 98 с. Ун-т 6. Історія світової та української культури: підручник / В. А. Греченко, І. В. Чорний, В. А. Кушнерук, В. А. Режко. – К.: Літера ЛТД, 2010. – 480 с. Ун-т, Горького 7. Історія української культури / За заг. ред. І. Крип’якевича. – К.: Либідь, 2000. – 651 с. Горького 8. Історія української культури: навчальний посібник / за ред.: В. П. Мельника, М. В. Кашуби, А. В. Яртися. – Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2012. – 482 с. Ун-т Е 9. Історія української культури: навч. посібник для внз / за ред. О. Ю. Павлової; М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. ун-т біоресурсів і природокористування України. – К.: Центр учб. л-ри, 2012. – 344 с. Горького 10. Історія української та зарубіжної культури: Навч. посібник / За ред. С. М. Клапчука. – К.: Знання – Прес, 2007. – 358 с. Ун-т 11. Культурологія: теорія та історія культури: навч. посіб. рек. МОН України / за ред. І. І. Тюрменко. – К.: ЦУЛ, 2010. – 370 с. Ун-т, Горького 12. Культурологія. Українська та зарубіжна культура: навч. посібник / за ред. М. М. Заковича. – К.: Знання, 2010. – 592 с. Горького 13. Попович М. В. Нарис історії культури України. – К.: АртЕк, 1999. – 728 с. Горького litopys.org.ua›popovych/ narys. htm 14. Семчишин М. Тисяча років української культури: історичний огляд культурного процесу / М. Семчишин; передмова: А. Карась. – Київ: Друга рука: Фенікс, 1993. – 550 с. Е 15. Українська культура: лекції / за ред. Дмитра Антоновича; [упоряд. С. Ульяновська]. – К.: Либідь, 1993. – 592 с. Горького Е 16. Художня культура Європи: навч. посібник / Н. Є. Миропольська [та ін.]; Ін-т проблем виховання АПН України. – Х.: Ранок, 2010. – 192 с. Горького 17. Чабан Н. І. Навчальний посібник з історії української культури / Н. І. Чабан. – Херсон, 2010. – 211 с. 18. Шейко В. М. Історія української культури: навч. посібник / В. М. Шейко, В. Я. Білоцерківський. – К.: Знання, 2012. – 272 с. Горького 19. Шейко В. М. Культурологія: навч. посіб. рек. МОНМСУ / В. М. Шейко, Ю. П. Богуцький, Е. В. Германова. – К.: Знання, 2012. – 494 с. Ун-т 20. Янів В. Нарис української культури. – Нью-Йорк: Видання Шкільної Ради, 1961. – 96 с. diasporiana.org.ua›dityacha… yaniv - v - naris … kulturi /
Додаткова: 1. Антофійчук В. І. Культурологія: Термінологічний словник. – 2-е вид., випр. і доп. – Чернівці: Книги – ХХІ, 2007. – 160 с. Горького 2. Гіптерс З. В. Культурологічний словник-довідник / З. В. Гіптерс. – К.: ВД “Професіонал”, 2006. – 328 с. Горького Е, www.uk.xlibx.com/.../1324901-1-z-gipters-kult... 3. Госейко Л. Історія українського кінематографа. 1896 – 1995 / Любомир Госейко. – К.: KINO – КОЛО, 2005. – 464 с..; Е 4. Енциклопедія олімпійського спорту України / за ред. В. М. Платонова; кол. авт.: П. М. Азарченко [та ін.]. – К.: Олімп. літ., 2005. – 464 с. Горького 5. Єфремов С. О. Історія українського письменства. – К.: Фемина, 1995. – 686 с. Горького. Е, toloka.hurtom.com›viewtopic.php?t=31121 6. Ісаєвич Я. Україна Давня і Нова: Народ, релігія, культура / Ярослав Ісаєвич. – Львів, 1996. – 334 с. Уні-т 7. Історія екскурсійної діяльності в Україні: навч. посібник для вузів / В. К. Федорченко [та ін.]; Київ. ун-т туризму, економіки і права. – К.: Кондор, 2009. – 166 с. Горького, Твіркс 8. Історія української архітектури / В. І. Тимофієнко (кер.), Ю. С. Асєєв, В. В. Вечерський та ін.; За ред. В. І. Тимофієнка. – К.: Техніка, 2003. – 472 с. Горького (Інститут проблем сучасного мистецтва Праці. /mari.kiev.ua/05.htm 9. Історія української культури: словник термінів і персоналій / за ред.: Л. В. Анучиної, О. А. Стасовської, О. В. Уманець. – Харків: Право, 2012. – 238 с. Ун-т 10. Короткий енциклопедичний словник з культури / [відп. ред. В. Ф. Шевченко; авт.: М. М Корінний, В. Ф. Шевченко]. – К.: Україна, 2012. – 384 с. Горького 11. Мірчук І. Українська культура.: Перший рік: народознавство; Другий рік: архітектура і скульптура. Підруч. для вжитку в школах та курсах українознавства / ред. Євген Федоренко. – Нью-Йорк: Вид-во Шкільної Ради, 2004. – 253 с. Ун-т 12. Мірчук І. Українська культура.: Третій рік – малярство; четвертий рік – музика. Підруч. для вжитку в школах та курсах українознавства. Частина ІІ / ред. Євген Федоренко. – Нью-Йорк: Вид-во Шкільної Ради, 2007. – 239 с. Ун-т 13. Огієнко І. Історія української літературної мови / Упоряд., авт. іст.-біогр. нарису та приміт. М. С. Тимошик. – К.: Наша культура і наука, 2001. – 440 с. litopys.org.ua› Іван Огієнко 14. Полікарпов В. С. Лекції з історії світової культури: Навч. посіб. для студ. техн. вузів. – К.: Знання, 2002. – 359 с.Універ, Горького, Е http://chitalka.net.ua/textbooks/125/7868.html 15. Попович М. В. Культура: ілюстрована енциклопедія України / Мирослав Попович. – К.: Балтія – Друк, 2009. – 184 с. Горького 16. Сто великих українців / [авт. ст.: Н. В. Астапенко та ін.]. – К.: Арій, 2008. – 496 с. Горького, Е 17. Сто найвідоміших шедеврів України / Під заг. ред. М. Русяєвої. – К.: Автограф, 2004. – 496 с. Горького 18. 101 величний храм: ілюстрована енциклопедія / [І. С. Пустиннікова, С. О. Криниця]. – Х: Ранок, 2009. – 64 с. Горького 19. 101 найцікавіший музей: ілюстрована енциклопедія / [авт.-уклад. Д. В. Антонюк]. – Х: Ранок, 2011. – 64 с. Горького 20. 101 старовинний замок: ілюстрована енциклопедія / [І. С. Пустиннікова]. – Х: Ранок, 2009. – 64 с. Горького 21. 101 видатна постать: ілюстрована енциклопедія / [А. А. Клімов]. – Х: Ранок, 2009. – 64 с. Горького 22. Сто фільмів українського кіно: Анотований каталог за проектом ЮНЕСКО “Національна кінематографічна спадщина” / Упоряд. Р. Бєляєва, Р. Прокопенко. – К.: Спалах, 1996. – 127 с. Горького 23. Українське телебачення. Роки, події, звершення / [за ред.: М. М. Карабанова, І. Ф. Куруса, В. М. Петренка]. – К.: ДП “Дирекція ФВД”, 2008. – 400 с. Горького 24. Українські письменники: біографії, огляди творчості, літературні напрямки і течії, літературознавчий словник: [довідник] / [відп. за вип. та худож. ред. М. І. Преварська]. – К.: Велес, 2013. – 368 с. Горького 25. Хроніка 2000. Культура і наука світу: внесок України (випуск 2): укр. культурологічний альм. Вип. 77. ХVІІІ. / авт. проекту А. В. Толстоухов, І. Ф. Шаров; редкол.: Юрій Буряк (гол. ред.) [та ін.]. – К.: Фонд сприяння розв. мистец., 2009. – 628 с. Горького 26. Хроніка 2000: Український культурологічний альманах. Вип. 72. Україна освітня: історія, персоналії, поступ / Редкол.: Ю. Буряк (гол. ред.) та ін. К.: Фонд сприяння розвитку мистецтв, 2007. – 776 с. Горького 27. Чижевський Д. І. Історія української літератури / Д. І. Чижевський. – К.: Академія, 2008. – 568 с. Горького. Е, Твіркс, Діаспоріана 28. Шаров І. Ф. 100 особистостей України, 1991 – 2011 / Ігор Шаров. – К.: АртЕкономі, 2011. – 472 с. Горького 29. Шедеври світової драматургії / [пер., передм. і комент. Р. Г. Коломійця]. – Х.: Фоліо, 2010. – 640 с. Горького 30. Шедеври українського живопису: [альбом] / [вступ. ст., упоряд. Дмитра Горбачова]. – К.: Мистецтво, 2008. – 608 с. Горького
Робота з навчальною, науковою, науково-популярною та довідковою літературою
Література з «Історії української та зарубіжної культури» є різноманітною, перш за все за типами, жанрами і видами публікацій. Важливим є те, що кожен з них має своє чітке призначення. Для правильного використання того, чи іншого видання необхідно правильно визначати специфіку видань. Найважливішими та найпоширенішими видами історичної літератури є: Навчальна література Підручник – основний вид навчальної літератури, що вміщує систематизований виклад навчального матеріалу, котрий повинен засвоїти студент вищого навчального закладу в суворій відповідності до програми курсу. Особливістю підручника є те, що у ньому інформація подається у певній послідовності та методичною обробкою, які спрямовані на формування системи історичних знань. Навчальні посібники з «Історії української та зарубіжної культури» є доволі близькими до підручників як за змістом, так і за методологічними підходами. Вони висвітлюють певні частини навчального курсу, при цьому розкривають їх переважно ширше у порівнянні з підручником. Характерною особливістю навчальних посібників є те, що у них яскравіше прослідковується авторська позиція щодо висвітлюваних питань. Методичний посібник – видання, яке вміщує практичні рекомендації для вивчення курсу історії української культури або окремих його тем. Різновидом методичного посібника є конспекти лекцій з історії української культури, наприклад, Українська культура: Лекції / За ред. Д. Антоновича. – К., 1993. Наукова література Монографія – наукове видання, присвячене всебічному дослідженню окремої проблеми або теми. Цей вид наукової літератури вміщує грунтовну наукову інформацію, покажчик літератури з даної проблеми та довідковий матеріал. Збірник наукових праць (статей) вміщує матеріали наукового характеру. Зазвичай збірник присвячується одній темі, проте на відміну від монографій, вона може розглядатися з різних, інколи протилежних точок зору. Науковий журнал – періодичне видання, де вміщені статті, наукові матеріали, має постійну рубрикацію. При вивченні «Історії української та зарубіжної культури» треба використовувати публікації з різних наукових журналів, зокрема “Київська старовина”, “Слово і час”, “Пам’ятки України”, “Кур’єр ЮНЕСКО”, “Пам’ять століть”, “Народна творчість і етнографія” “Український історичний журнал”, “Українська культура”. Довідково-інформаційна література Цей вид видань представлений енциклопедіями, енциклопедичними і термінологічними словниками з історії, котрі є незамінними для отримання узагальненої інформації, роз’яснення значення тих, чи інших понять і термінів. Матеріал у таких виданнях представлений у вигляді окремих статей, що найчастіше розташовані за абеткою їхніх назв. Різниться довідково-інформаційна література ступенем повноти інформації. Велика кількість джерел інформації з історії української культури (монографії, статті, енциклопедичні видання, матеріали Інтернету), їхня насиченість теоретичним матеріалом, значною кількістю термінів створює певні складності їх вивчення. Для досягнення найбільшої ефективності, глибини розуміння матеріалу, його запам'ятовування та засвоєння студенту необхідно знати основні правила роботи з літературою. Спочатку треба оволодіти методами роботи з книгою або джерелом, щоб правильно використовувати їх залежно від мети прочитання у кожному конкретному випадку. Найчастіше виділяють такі основні методи: Перегляд – читання, за якого книгу побіжно переглядають, зрідка затримуючись на окремих сторінках. Метою такого прочитання є лише ознайомлення з книгою, отримання загальних уявлень про її зміст. Вибіркове читання – прочитання, за якого зосереджено читають лише окремі місця, розділи, що вміщують певну потрібну інформацію. Суцільне читання – спрямовується на уважне прочитання всього тексту, проте більше ніякої роботи з ним не проводять. Прочитання з опрацьовуванням матеріалу, тобто поглиблене вивчення змісту книги з паралельним веденням записів. Для глибшого розуміння і запам'ятовування тексту можна виокремити наступні три етапи: Робота до початку прочитання включає ознайомлення з книгою, її титульною сторінкою, передмовою, змістом книги та анотацією. Таке ознайомлення допомагає правильно вибрати потрібну книгу і налаштовує читача до активної праці. Робота під час читання. Після того, як уже виділено глави, розділи, параграфи, які цікавлять читача, необхідно швидко їх проглянути, знайти місця, що безпосередньо стосуються теми (питання) та ознайомитися з ними в загальних рисах. Для того, щоб діалог з книгою був повноцінним і змістовним, необхідно в процесі прочитання здійснювати різнопланову розумову діяльність: чітко усвідомлювати мету читання: з яких питань потрібна інформація, навіщо та який її характер тощо; оперативно змінювати швидкість прочитання, уповільнюючи темп там, де інформація безпосередньо відповідає меті; збільшувати швидкість ознайомлення з іншими частинами тексту; ставити питання по ходу тексту; висувати припущення щодо його подальшого змісту; подумки повертатися до раніше прочитаного під впливом нових ідей, думок, які могли виникнути в процесі прочитання. Можна виділити низку прийомів, які сприяють кращому осмисленню тексту. Так, насамперед це постановка питань до себе і пошук відповідей на них безпосередньо в самому тексті або шляхом пригадування й розмірковування, або за допомогою іншої особи. Далі – висунення питань-тверджень. Наприклад: "А чи не тому..., що...?" "Можливо це треба пояснити тим, що...?" тощо. Тобто у запитаннях-твердженнях органічно поєднуються як запитання, так і ймовірна відповідь на нього. Вони покликані відшукати відповідь і постають зазвичай тоді, коли на запитання, яке виникло, читач ще не знайшов відповіді, але вже вловив у тексті натяк або непряму вказівку на можливу відповідь.
2.2. Конспектування друкованого джерела наукової інформації Робота над текстом після його прочитання. На цьому етапі необхідно обміркувати весь матеріал, відібрати найбільш значиму інформацію, намагатися запам'ятати та засвоїти її. Ведення записів дає можливість осягнути текст загалом, сприяє кращому його розумінню і запам'ятовуванню. Існують різні види фіксації прочитаного: - підкреслювання і позначки на полях допомагають виділити головні думки, ключові слова, фрази; - найпростішим різновидом записування є виписки з книги, тобто вибірка з тексту окремих місць (думок, фактів, цифр, цитат тощо). Мета таких записів – залишити для пам'яті або для подальшого використання певну інформацію у вигляді цитат. Складання плану допомагає зрозуміти структуру тексту, виявити його структурно-логічні зв'язки, поглибити розуміння матеріалу. При складанні плану необхідно: - виділити суттєві, важливі думки; - розділити текст на частини, які згруповані навколо цих думок; - зробити заголовок кожній частині; ці заголовки стануть пунктами плану. За своєю формою план може бути простим і складним, тобто крім пунктів плану містити ще й підпункти. Для розуміння тексту необхідно складати схеми, таблиці, графіки, які наочно відображають структуру інформації та взаємозв'язок її елементів, створюють цілісну логічно-образну картину. Стислим викладом основних положень тексту у формі твердження або заперечення є тези. Їх складають після попереднього ознайомлення з текстом, при повторному читанні шляхом відбору основних положень без залучення фактичного матеріалу і пояснень. Найраціональніший різновид записів навчального матеріалу – конспект, тобто короткий, систематизований, логічно зв'язаний запис змісту матеріалу. Конспект може бути т екстуальним, вільним або тематичним. Текстуальний конспект створюється з окремих елементів тексту оригіналу – цитат, зі збереженням його логіки й структури. Вільний конспект поєднує виписки, цитати, тези, власні думки студента, може включати розгорнутий план тощо. Тематичний конспект дає відповідь тільки на конкретне питання на основі одного чи кількох джерел без запису їх іншого змісту.
АЛҐОРИТМІЧНИЙ ПРИПИС ДО КОНСПЕКТУВАННЯ ДРУКОВАНОГО ДЖЕРЕЛА НАУКОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ 1. З’ясуйте для себе загальну мету конспектування, а саме: який конспект цього разу вам потрібний – стислий чи докладний (розгорнутий, деталізований) Пам’ятайте! Стислий конспект передає в узагальненому вигляді найсуттєвішу інформацію тексту, а докладний (розгорнутий) конспект включає також відомості, які конкретизують, мотивують, деталізують основні положення тексту у вигляді доведень, пояснень, аргументів, ілюстрацій тощо. 2. Пригадайте, як ви починали роботу над складанням плану. Ці ж дії допоможуть вам зрозуміти основний зміст тексту і становитимуть підготовчий етап для складання конспекту: а) прочитайте заголовок та спрогнозуйте за ним проблематику і ключові поняття тексту; б) перевірте свій прогноз, прочитавши уважно та усвідомлено текст; в) визначте основну інформацію абзаців: ключові слова, словосполучення, речення; г) опрацюйте вдруге абзаци й вирішіть, як найдоцільніше скоротити речення з головною інформацією, і позначте у найзручніший для вас спосіб скорочений варіант абзаців; д) розподіліть текст на структурно-змістові частини (фрагменти); е) зазначте в кожному фрагменті головну й неголовну (додаткову) інформацію. 3. Складіть і запишіть план-програму розроблюваного конспекту. 4. Відберіть інформацію, звернувши увагу і на зазначену курсивом, дійсно необхідну для реалізації визначеного плану-програми. 5. Здійсніть, опрацьовуючи відібрану інформацію, її комплексну компресію, паралельно використовуючи для цього різноманітні прийоми концентрації змісту і мовних засобів тексту: • визначте і розмежуйте в обраний спосіб ту інформацію, яку передаватимете дослівними формулюваннями з тексту, й ту, що трансформуєте у скорочений варіант; • об’єднайте прості речення у складні; • коректно спростіть складні (довгі) конструкції; • вилучіть з речень дієприкметникові та дієприслівникові звороти; • вилучіть речення з надлишковою інформацією, а також побіжні висловлювання та міркування; • передайте інформацію (де це є можливим і доцільним) у вигляді таблиць, діаграм, схем, графіків тощо. 6. Логічно об’єднавши відібраний і трансформований матеріал (за допомогою різних засобів організації зв’язного тексту), запишіть його і переконайтесь, що підготували саме конспект. Примітка. Доцільно скористатися загальноприйнятим скороченим записом слів. 7. Зазначте в конспекті основну, найважливішу та найціннішу інформацію, використовуючи такі прийоми, як підкреслювання (у т.ч. різними кольорами), позначки (окличні й питальні знаки) на берегах (полях) тощо. 8. Здійсніть самоконтроль, з’ясувавши: а) чи всю головну інформацію тексту-джерела відбито в конспекті; б) чи є логічним за побудовою конспект; в) чи абсолютно точно наведено цитати, цифрові і фактичні дані; г) чи є нормативним за мовним оформленням текст (відсутні орфографічні, лексичні, граматичні та стилістичні помилки). 9. Відредагуйте за результатами здійсненого самоконтролю зміст, структуру та мовне оформлення одержаного конспекту. Пам’ятайте! При конспектуванні доцільно використовувати достатні береги в зошиті для фіксації власної думки з приводу прочитаного, певних позначок, подальших міркувань, запитань, зауважень тощо.
3. Підготовка презентацій Індивідуальна робота включає 2 презентації обсягом 22 – 25 слайдів кожна. Зміст, оформлення, повнота, науковість, висновки презентації оцінюються оцінкою від 1 до 10 балів. Максимальна оцінка за 2 презентації – 20 балів. Враховуючи специфіку предмету «Історія української та зарубіжної культури» розмістити на більшості слайдів картинки художніх творів та їх виконавців, схеми, таблиці.Презентація не повинна бути монотонною і громіздкою. Обов’язково співпадання тексту з ілюстративним матеріалом. Відключити опцію: «Автоматичний перегляд слайдів». Розміщення відео та музичного супроводу заохочується підвищенням балів. Обов’язково збереження презентації через опцію: «Зберегти як» (Сохранить как...). На титульному слайді вказуються дані автора (ПІБ, шифр групи, спеціальність), назва матеріалу, дата розробки. На останньому слайді вказується перелік використаних джерел, активні і точні посилання на всі графічні об'єкти. На завершальному слайді можна ще раз вказати інформацію про автора презентації. 1. Оформлення слайдів:
2. Оформлення слайдів – Для фону вибирайте:
3. Оформлення слайдів – використання кольорів:
4. Оформлення слайдів – анімаційні ефекти:
5. Подання інформації – зміст інформації:
6. Подання інформації – розміщення інформації:
7. Подання інформації – шрифти:
8. Подання інформації - виділення інформації:
9. Подання інформації - об’єм інформації:
10. Подання інформації - види слайдів:
11 . Вимоги до візуального і звукового ряду: • використання тільки оптимізованих зображень (наприклад, зменшення з допомогою Microsoft Office Picture Manager, стиснення за допомогою панелі налаштування зображення Microsoft Office); • відповідність зображень змісту; • якість зображення (контраст зображення по відношенню до фону; відсутність «зайвих» деталей на фотографії або картинці, яскравість і контрастність зображення, однаковий формат файлів); • якість музичного ряду (ненав'язливість музики, відсутність сторонніх шумів); • обґрунтованість і раціональність використання графічних об'єктів. 12 . Вимоги до тексту: • читання тексту на тлі слайда презентації (текст виразно видно на тлі слайда, використання контрастних кольорів для фону і тексту); • відношення товщини основних штрихів шрифту до їх висоти орієнтовно становить 1:5; найбільш зрозуміле відношення розміру шрифту до проміжків між літерами: від 1:0,375 до 1:0,75; • використання шрифтів без зарубок (їх легше читати) і не більше 1-2-х варіантів шрифту; • довжина рядка не більше 36 знаків; • відстань між рядками усередині абзацу 1,5, а між абзаців - 2 інтервали; • підкреслення використовується лише в гіперпосиланнях. 13. Вимоги до дизайну: • використання єдиного стилю оформлення; • відповідність стилю оформлення презентації (графічного, звукового, анімаційного) змісту презентації; • використання для фону слайда психологічно комфортних тонів; • фон повинен бути елементом заднього (другого) плану: виділяти, відтіняти, підкреслювати інформацію, розміщену на слайді, але не затуляти її; • відповідність шаблону до представленої теми (в деяких випадках може бути нейтральним); • доцільність використання анімаційних ефектів. 14. Вимоги до якості навігації: • працездатність елементів навігації; • якість інтерфейсу; • доцільність та раціональність використання навігації. 15. Вимоги до ефективності використання презентації: • творчий, оригінальний підхід до створення презентації. Алґоритм підготовки презентації В оформлені презентації слід виділити два блоки: оформлення слайдів і представлення інформації. Для створення якісної презентації необхідно притримуватися ряду вимог щодо оформлення даних блоків.
Оформлення слайдів
Представлення інформації
4. Організація і контроль самостійної роботи студентів САМОСТІЙНА РОБОТА
Змістовий модуль І. Українська та зарубіжна культура від найдавніших часів до кінця ХІХ ст. Самостійна робота № 1 Тема: Вступ до курсу “Історія української та зарубіжної культури”. Культура: сутність, структура, функції. Короткий зміст теми: Поняття “культура”. Етимологія та зміст терміна. Структура та функції культури в суспільстві. Типологія культур. Питання, які вивчаються самостійно 1. Природа і культура. 2. Культура як засіб національної самоідентифікації. 3. Основні риси української ментальності. Література 1. Губерський Л. В. Культура. Ідеологія, Особистість: Методолого-світоглядний аналіз / Л. В. Губерський, В. П. Андрущенко, М. І. Михальченко. – 2-ге вид. – К.: Знання України, 2005. Горького 2. Історія української культури: навчальний посібник / за ред.: В. П. Мельника, М. В. Кашуби, А. В. Яртися. – Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2012. – 482 с. Ун-т, Е 3. Культурологія: теорія та історія культури: навч. посіб. рек. МОН України / за ред. І. І. Тюрменко. – К.: ЦУЛ, 2010. – 370 с. Ун-т, Горького 4. Огнев’юк В. О., Кравченко П. А. Людина, культура, історія. – К.: “Генеза”, 1999. Ун-т 5. Попович М. В. Національна культура і культура нації. – К.: Т-во “Знання України”, 1991. Горького 6. Універсальні виміри української культури: [монографія] / НАН України, Український філософський фонд [О. Кирилюк та ін.[. – Одеса: Друк, 2000. Горького Е, myslenedrevo.com.ua›studies/uvuk/
Форма фіксації результатів самостійної роботи 1. Скласти тематичний конспект з першого питання про взаємозв’язок та впливи природи і культури. 2. Скласти план-відповідь до другого питання самостійної роботи. 3. Скласти схему основних рис української ментальності. Питання для самоконтролю 1. Охарактеризуйте вплив природи на антропогенез. 2. Назвіть типи реальності які існують у природі та культурі. 3. Визначте як культура впливає в умовах глобалізації на природу? 4. Поясніть поняття національної самоідентифікації. 5. Як українська культура вплинула на формування сучасної української нації? 6. Як співвідносяться національний менталітет та загальнолюдські цінності? 7. Які риси українського національного характеру негативно вплинули на існування української нації? Тестові завдання з теми 1. Який учений уперше вжив слово “культура” як самостійний термін? а). Катон Старший; б). Ціцерон; в). Дж. Віко; г). С.Пуфендорф.
2. Назва якого мистецького стилю перекладається, як “дивний”, “чудернацький”, “вибагливий”? а). Ренесанс; б). Рококо; в). Ампір; г). Еклектизм; д). Бароко.
3. Хронологічні межі існування держави Київська Русь: а). X-XV ст.; б). IX-XII ст.; в). VI-X ст.; г). XIII-XVII ст.
4. Які складові є провідними у системі духовної культури: а). мова, житло, етика, освіта, релігія, наука, техніка, обряди; б). знаряддя праці, їжа, техніка, житло, комунікації, транспорт; в). право, мораль, політика, мова, освіта, транспорт, наука, техніка; г). мова, наука, освіта, право, етика, релігія, мистецтво, звичаї, обряди. 5. Яка функція культури реалізується через систему цінностей і норм, що служать регуляторами суспільних відносин? а). інтегративна; б). комунікативна; в). пізнавальна; г). світоглядна.
Самостійна робота № 2 Тема: Первісна культура Короткий зміст теми: Особливості культури первісного суспільства. Найдавніша культура України. Питання, які вивчаються самостійно 1. Розвиток матеріальної культури та еволюція мистецтва у палеоліті, мезоліті, неоліті. 2. Пам’ятки палеоліту на території України. 3. Трипільська культура та її місце в культурі України та Європи 4. Культура скіфів. Скіфський “звіриний” стиль. 5. Найдавніші релігійні уявлення. Література 1. Відейко М. Ю. Трипільська цивілізація / Михайло Відейко. – К.: Наш час, 2008. Горького 2. Гуменна Д. Минуле пливе в майбутнє. Розповідь про Трипілля. — Ныо-Йорк, 1978. Е chtyvo.org.ua›… Humenna … Mynule _ plyve _ v …Rozpovid… 3. Енциклопедія трипільської цивілізації: В 2 т. Т. 1, Кн. перша / Н. Б. Бурдо, М. Ю. Відейко, В. О. Дергачов та ін. – К.: Укрполіграфмедіа, 2004. Горького 4. Енциклопедія трипільської цивілізації: В 2 т. Т. 2 / В. І. Балабіна, Т. Д. Бєлоновська, Т. А. Бобровський та ін. – К.: Укрполіграфмедіа, 2004. Горького 5. Косянчук Л. Г. Історія української та світової культури: частина перша: від первісності до елліністичної епохи. – Тернопіль: Астон, 2001. Університет 6. Мистецтво давньої України. // О.Уманцев. — К.: Либідь, 2002. Е 7. Піддубний С. В. Найдавніші пам’ятки України / Сергій Піддубний. – Кіровоград: Поліграф-сервіс, 2011. Горького 8. Світова художня культура: Від первісного суспільства до початку середньовіччя: Навч. посібник для студ вузів / О. П. Щолокова, С. В. Шип, О. Л. Шевнюк, О. М. Семашко. – К.: Вища школа, 2004 Горького, Е, Твіркс 9. Степанчук В. М. Льодовики, мамонти та первісні люди: Україна мільйон років тому. – К.: Наш час, 2007. Горького Твіркс 10. Україна і Світ: стародавні цивілізації (з давніх часів до 500 р. до н. е. / [упоряд.: М. Г. Белік, Г. Б. Войцехівська, Н. М. Артем’єва]. – К.: КРІОН, 2009. Горького 11. Чмихов М.О. Археологія та стародавня історія України: курс лекцій: (навч. посібник для ін-тів та ун-тів) / М. О. Чмихов, Н. М. Кравченко, І. Т. Черняков. – К.: Либідь, 1992. Горького 12. Шейко В. Н. История художественной культуры: Первобытность. Древний мир: Учебник для студентов вузов искусства и культуры / В. Н. Шейко, А. А. Гаврюшенко, А. В. Кравченко. – Х.: ХГАК, 1998. Горького
Форма фіксації результатів самостійної роботи 1. Скласти таблицю за наступним зразком:
2. Скласти тематичний конспект до другого питання, де позначити палеолітичні стоянки на території України. 3. Підготувати електронну презентацію відповіді до третього питання обсягом 10-15 слайдів. 4. Скласти план відповіді до четвертого питання. 5. З’ясувати визначення понять (за словником): синкретизм, антропоморфізм, ритуал, анімізм, тотемізм, фетишизм, магія, міф.
Питання для самоконтролю 1. Назвіть особливості первісної культури. 2. Які досягнення у галузі матеріальної культури відбулися у добу палеоліту, мезоліту, неоліту. 3. Які важливі археологічні знахідки доби палеоліту були знайдені в Україні? 4. Визначте внесок Трипільської культури в світову та українську культуру. 5. Чи були трипільці безпосередніми предками українців? 6. Визначте характерні риси скіфського “звіриного” стилю. 7. Які вам відомі форми первісної релігії? Тестові завдання з теми 1. Як називається рання форма релігії, сутністю якої є поклоніння неживим предметам, що володіють надприродними властивостями? а). анімізм; б). фетишизм; в). тотемізм; г). магія; д). політеїзм.
2. Як називається рання форма релігії, сутність якої полягає в поклонінні якій-небудь тварині або рослині й у вірі у своє походження від них? а). анімізм; б). фетишизм; в). тотемізм; г). магія; д). синкретизм.
3. До якого поняття ставиться наступне визначення: Різноманітні марновірні дії людину з метою вплинути на той або інший матеріальний предмет, явище або людину надприродним способом? а). фетишизм; б). окультизм; в). релігія; г). магія; д). язичество.
4. Підберіть правильне визначення до поняття анімізм: а). Поклоніння неживим предметам, яким пропонуються надприродні властивості; б). обряди, пов'язані з вірою в надприродну здатність людини впливати на людей і явища природи; в). віра в парфумів і душі, керуючих людьми, предметами, явищами навколишнього світу; г). віра в походження людей від тварин і споріднення з ними; д) усе перераховане.
5 Трипільська культура існувала у добу: а). палеоліт; б). мезоліт; в). неоліт; г). енеоліт.
Самостійна робота № 3 Тема: Культура стародавніх цивілізацій Короткий зміст теми: Загальні закономірності виникнення давньосхідних цивілізацій. Культура Месопотамії, її основні досягнення. Культура Стародавнього Єгипту. Питання, які вивчаються самостійно 1. Основні досягнення культури Дворіччя. 2. Давньоєгипетська культура. 3. Стародавня культура Індії. 4. Культура Стародавнього Китаю.
Література 1. Баландин Р. К. Сто великих богов. – М.: Вече, 2002. Горького Е mexalib.com›view/12070 2. Гиленсон Б. А. Литература и культура Древнего мира: Учеб. пособие для вузов. – М.: Академия, 2008. Горького 3. Искусство Древнего Востока: Учебное пособие для вузов / Под ред.. В. И. Кузищина. – М.: Академия, 2007. Горького 4. Искусство Древнего Востока: учеб. пособие для вузов / под. ред.. Б. С. Ляпустина. – М.: Дрофа, 2009. Горького 5. Искусство древнего мира / [Элеонора Барзотти; пер. с итал. Н. В. Сумец, Н. Ю. Коневой]. – Х.: Фактор, 2009. Горького 6. История и культура Древнего Востока: энциклопед. словарь / К. Д. Никольская [и др.]; отв. ред. А. А. Вигасин. – М.: РОССПЭН, 2008. Горького 7. Косянчук Л. Г. Історія української та світової культури: частина перша: від первісності до елліністичної епохи. – Тернопіль: Астон, 2001. Ун-т 8. Крижанівський О.П. Історія Стародавнього Сходу. Курс лекцій: Навч. посібник. - К., 1996; К., 2000. Е 9. Любимов Л. Д. Искусство Древнего мира. – М.: АСТ, Астрель, 2002. Горького 10. На ріках вавилонських: З найдавнішої літератури Шумеру, Вавилону, Палестини / [Упоряд. М. Н. Москаленко]; Авт. передм. І. М. Дьяконов; Авт. прим. В. К. Афанасьєва та ін.; - К.: Дніпро, 1991. Горького 11. Немировский А. И. Мифы и легенды Древнего Востока. – М.: Просвещение, 1994. Горького, Е 12. Ольденбург С. Ф. Культура Индии / С. Ф. Ольденбург; сост., ред. и предисл. И. Ю. Крачковского; с примечаниями И. Д. Серебрякова. – М.: URSS, 2009. Горького, 13. Перзашкевич О. В. Древний мир: культура, искусство, история: иллюстрированная энциклопедия / О. В. Перзашкевич, В. А. Федосик: под. ред. В. А. Федосика. – М.: Эксмо: Наше слово, 2008. Горького 14. Світова художня культура: Від первісного суспільства до початку середньовіччя: Навч. посібник для студ вузів / О. П. Щолокова, С. В. Шип, О. Л. Шевнюк, О. М. Семашко. – К.: Вища школа, 2004 Горького, Е, Твіркс 15. Шейко В. Н. История художественной культуры: Первобытность. Древний мир: Учебник для студентов вузов искусства и культуры / В. Н. Шейко, А. А. Гаврюшенко, А. В. Кравченко. – Х.: ХГАК, 1998. Горького
Форма фіксації результатів самостійної роботи 1. Скласти таблицю за наступним зразком:
2. Підготуйте доповідь про один з літературних творів Давнього Сходу. 3. Складіть план відповіді про одну з архітектурних пам’яток стародавніх цивілізацій. 4. З’ясувати визначення понять (за словником): піраміда, сфінкс, шадуф, варна, каста, конфуціанство, буддизм. Питання для самоконтролю 1. Назвіть особливості культури давніх цивілізацій. 2. Які досягнення у галузі писемності зробили мешканці Давньої Месопотамії? 3. Визначте особливості архітектури Стародавнього Єгипту. 4. Охарактеризуйте основні жанри давньоєгипетської літератури. 5. Як суспільні відносини Стародавньої Індії вплинули на розвиток культури? 6. Назвіть найбільш відомі архітектурні пам’ятки Стародавньої Індії. 7. Визначте особливості мистецтва Давнього Китаю. Тестові завдання з теми 1. Як називалася цивілізація, виявлена археологами в долині ріки Інд у III – II тис. до н.е.? а). Династія Маур'я; б). Культура Мохенджо-Даро й Хараппи; в). Династія Гуптов; г). Санчи; д). Гуддималам.
2. Який з верховних давньоіндійських богів вважався руйнівником Всесвіту? а). Будда; б). Шива; в). Брахма; г). Вішну; д). Пуруша.
3. Який пам’ятник давньоіндійської літератури оповідав про боротьбу за владу усередині одного із самих могутніх царських родів Північної Індії? а). Ригведа; б). Рамаяна; в). Махабхарата; г). Панчатантра; д). Камасутра.
4. У який час у Прадавній Індії виник Буддизм? а). у середині I тис. до н.е.; б). в II тис. н. е; в). в VI тис. до н.е.; г). в III тис. до н. е; д). на початку IV тис. до н.е. 5. Яку систему писемності створили у Давній Месопотамії? а). фонетичну; б). вузелкову; в). ієрогліфічну; г). клинопис. Самостійна робота № 4 Тема: Антична культура Короткий зміст теми: Культура Стародавньої Греції. Культура Стародавнього Риму. Культура античних міст-держав Північного Причорномор’я. Питання, які вивчаються самостійно 1. Культура античного світу, її характерні риси й особливості. 2. Класична Давньогрецька культура (V – ІV ст. до н. е.). 3. Культура Римської республіки (VІ – І ст. до н. е.) та Римської імперії (кінець І ст. до н. е. – 476 р. н. е.). 4. Українська культура на перехресті скіфо-сарматського та античного світів. 5. Значення античної культури для розвитку європейської та української культури.
Література 1. Античная культура: Литература, театр, искусство, философия, наука: Словарь-справочник / Сост. и общ. ред. В. Н. Ярхо. – М.: Лабиринт, 2002. Горького 2. Античность: Словарь-справочник по истории, культуре и мифологии / И. Е. Ермолова, И. С. Култышева, Е. И. Светилова, Н. Р. Шопина; Под общ. ред. В. Н. Ярхо. – 3-е изд., стер. – Дубна: Феникс+, 2007. Горького 3. Гаспаров М. Л. Занимательная Греция: Рассказы о древнегреческой культуре. – М.: Новое обозрение, 1998. Универ; М.: Фортуна Лимитед, 2002. Горького Е alleng.ru›d/hist_vm/hist041.htm 4. Гиленсон Б. А. Литература и культура Древнего мира: Учеб. пособие для вузов. – М.: Академия, 2008. Горького 5. Гиро П. Быт и нравы древних греков. – Смоленск: Русич, 2000. Горького 6. Древний Рим: История. Быт. Культура
|