Студопедия — Методичка) 5. Енциклопедична філософія Аристотеля
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Методичка) 5. Енциклопедична філософія Аристотеля






Аристотель (384-322 рр. до н.е.) народився в Македонії м. Стагіра. Був учителем Александра Македонського. Заснував в Афінах свою філософську школу –перипатетичну. Твори:“Перша філософія”, “Фізика”, “Про небо”, “Про душу”, “Політика”, “Етика”, “Риторика”, “Поетика”, “Органон”. Як зазначає Б.Рассел, погляди Платона розбавлені здоровим глуздом – це і є метафізика Аристотеля. Вивчення філософії Аристотеля найліпше розпочати з критики ним учення Платона. Аристотель не прийняв платонівського вчення про сутності як надчуттєві ідеї, він також відкинув тезу про надчуттєве Єдине (Одно). Аристотелеві “форми” існують у самих речах, а Єдине – це те саме, що і буття речі. Що ж дає сущим змогу бути? За Аристотелем – це вид, форма (ειδος), або енергія. Форма робить матерію дійсністю, дає змогу бути чимось. Матерія – потенційне (можливе) суще. Перехід до дійсного (актуального) відбувається через рух завдяки формі. Матерія тільки можливість, вона може бути, а може і не бути. Аристотель віддає пріоритет індивідуальному “над загальним. Справжнім буттям, субстанцією може бути тільки одиничне буття. Світ – сукупність субстанцій, кожна з яких нерозривна єдність форми та матерії. Оформлюючися, матерія стає причиною існування речей. Проте студенти повинні звернути увагу, що матерія у Аристотеля не повністю пасивна. Вона жадає форми, існує як потенціал. Як любовний потяг до виду.

Рух – це перехід від можливості, потенційності до дійсності, актуальності. Рух завжди має початкову причину. Це щось, що рухає, повинно бути іншим сущим, тобто творчою причиною, яка надає форму матерії, маючи на думці вид (форму), тобто мету (кінцеву причину) своєї творчої енергії. Рух вічний, енергія передує можливості, очевидно, існує першодвигун (першорушій), який ніколи не переходив із потенціального в актуальне, його сутність – лише енергія, він не тілесний чи матеріальний. Першодвигун, у Аристотеля, ототожнюється з богом. Проте він має дещо інші характеристики, порівняно із християнським Богом. Аристотелівський бог стає передумовою тлумачення суті сущих, а також буття самого по собі. Він не творить ні форм, ні матерії, але виявляється першоосновою буття. Він чистий вид, він мислить чистий вид, що є його власною сутністю й енергією. Бог мислить сам себе, він байдужий до світу і відчужений від нього, водночас він цільова причина всього.

Цікаве тут те, що через таке тлумачення Бога, песимізм Платона змінюється у Аристотеля на оптимізм. Світ не деградує, а постійно розвивається в напрямі до Бога, правда цей процес не може завершитися, оскільки матерія залишається. Загалом Аристотель виокремлює чотири причини речей: матеріальну, формальну, діючу, цільову.

Теорія пізнання. Першим рівнем пізнання Аристотель уважає чуттєвість, але через неї ми пізнаємо лише одиничне. Розум пізнає загальне. Мета пізнання – пізнати загальне. Аристотель заклав теоретичні засади логіки як науки. Сформулював закон суперечності, виключення третього, закон тотожності та закон достатньої підстави

Етика. Гарантією доброчесного життя Аристотель уважає помірність, ухиляння від крайнощів. Він поділяє доброчесності на дві групи: інтелектуальні (вони набуваються через навчання) та етичні – як результат звички. Чесноти для Аристотеля – це засіб досягнення щастя, а досконале щастя – це споглядання.

Політика. На думку Аристотеля, держава виростає із сім’ї. Державі передує об’єднання сімей, які об’єднуються в державу, і де стосунки базуються на стосунках, що властиві сім’ї (чоловік-жінка, господар-раб). Держава вища за сім’ю й окрему людину. Держава забезпечує обмін, порядок і щасливе життя. Мета держави виховувати, плекати культурних, шляхетних людей. Ідеальна та держава, яка забезпечує максимально можливу міру щасливого життя для найбільшої кількості громадян. Аристотель говорить про природність рабства, природно, що існують раби і вільні люди. Розрізняє такі форми держави: позитивні (монархія, аристократія, політея), негативні: (тиранія, олігархія, демократія).







Дата добавления: 2015-12-04; просмотров: 209. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Методы прогнозирования национальной экономики, их особенности, классификация В настоящее время по оценке специалистов насчитывается свыше 150 различных методов прогнозирования, но на практике, в качестве основных используется около 20 методов...

Методы анализа финансово-хозяйственной деятельности предприятия   Содержанием анализа финансово-хозяйственной деятельности предприятия является глубокое и всестороннее изучение экономической информации о функционировании анализируемого субъекта хозяйствования с целью принятия оптимальных управленческих...

Образование соседних чисел Фрагмент: Программная задача: показать образование числа 4 и числа 3 друг из друга...

Признаки классификации безопасности Можно выделить следующие признаки классификации безопасности. 1. По признаку масштабности принято различать следующие относительно самостоятельные геополитические уровни и виды безопасности. 1.1. Международная безопасность (глобальная и...

Прием и регистрация больных Пути госпитализации больных в стационар могут быть различны. В цен­тральное приемное отделение больные могут быть доставлены: 1) машиной скорой медицинской помощи в случае возникновения остро­го или обострения хронического заболевания...

ПУНКЦИЯ И КАТЕТЕРИЗАЦИЯ ПОДКЛЮЧИЧНОЙ ВЕНЫ   Пункцию и катетеризацию подключичной вены обычно производит хирург или анестезиолог, иногда — специально обученный терапевт...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия