Активні методи навчання
Методи, які значно підвищують активність учня у пізнанні, називають активними. До них належать вже знайомі вам евристична бесіда, дискусія, самостійна робота з книгою, дослідницький метод. Крім цих, існує ще низка специфічних методів, які дозволяють максимально наблизити навчання до реальних умов життя, практично використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях. Аналіз конкретних ситуацій (САSE – метод). Конкретна ситуація – це подія, яка містить в собі суперечність(конфлікт) або вступає в протиріччя з довкіллям. Як правило, це небажане порушення або відхилення в соціальних, економічних, організаційних, виробничих і технологічних процесах. Цей метод розвиває здатність учнів аналізувати нетрадиційні ситуації, вчить їх самостійно формулювати завдання і шукати шляхи їх вирішення, використовуючи при цьому літературні джерела: словники, підручники, посібники, довідники. Навчальне заняття із застосуванням цього методу відбувається за такими етапами: 1) введення в проблему; 2) постановка задачі; 3) поділ на мікрогрупи; 4) робота мікрогруп над ситуацією; 5) групова дискусія; 6) підсумкова бесіда. Метод інциденту. Інцидент – це переважно критична ситуація, коли приймати рішення потрібно в несприятливих умовах: дефіцит часу, аварійна обстановка. Цей метод спрямований на подолання інертності і прийняття відповідального рішення у напружених умовах, тренування реакції учнів у екстремальних ситуаціях. Метод „ мозкового штурму” („ мозкової атаки”). „Мозковий штурм” – це „ штурм” поставленої проблеми. Цей метод спрямований на активізацію творчої думки учнів. Для цього використовуються засоби, які знижують критичність і підвищують впевненість особистості у собі. По-перше, перед початком „ мозкового штурму” дається інструкція: групі „ генераторів ідей” – висловлювати будь-які ідеї і записувати їх (навіть найнесподіваніші і абсурдні), групі „ експертів” – забороняється критикувати висловлені ідеї. По-друге, при застосуванні цього методу має бути створена особлива атмосфера доброзичливості, взаєморозуміння, співчуття. Етапи „ мозкового штурму” можуть бути такими: – формулювання проблеми (проблем); – поділ на мікрогрупи з виділенням „ генераторів ідей” та „ експертів”; – встановлення чітко лімітованого регламенту роботи – „ штурму”; – відбір експертами найкращих ідей; – підведення підсумків „ мозкового штурму”. Метод „ круглого столу ”. ” Круглий стіл” – це зустріч зі спеціалістами з певної проблеми: вченими, практиками, представниками громадських організацій, державних органів, діячами мистецтва тощо. Це метод колективного обговорення певної проблеми. Щоб засідання „ круглого столу” проходило активно і зацікавлено, необхідно налаштувати учасників на обмін думками і підтримувати атмосферу вільного обговорення. Можна запропонувати для обговорення одну-дві конкретні, гострі ситуації в даній сфері діяльності. Важливо, щоб запрошені на „ круглий стіл” приходили не з доповідями, а з думками з даної проблеми. Для ілюстрації думок доцільно використовувати аудіовізуальну наочність. Метод синектики – спосіб стимулювання уяви, поєднання різнорідних елементів. Зіткнення найнесподіваніших думок, незвичайних аналогій призводить до народження нових підходів до розв’язання проблеми. Використовуючи цей метод, учні можуть імпровізувати, шукати аналогії з інших областей знань або фантастичні аналогії, коли проблеми вирішуються уявно, як у казці, суб’єктивні чи символічні аналогії. Суб’єктивні аналогії базуються шляхом уявлення себе певним об’єктом. При символічних аналогіях окремі характеристики одного предмета ототожнюються з характеристиками іншого. Фантастичні дозволяють ігнорувати будь- які фізичні закони. Метод сугестопедії – це метод навчання з елементами релаксації, навіювання, гри. На відміну від інших словесних методів, де основним механізмом комунікативного впливу вчителя на учнів є переконування, метод сугестопедії переважно опирається на навіювання як інтелектуальний, образний та емоційний вплив. Важливо, щоб він мав чітку вимогу, добре володів мовним апаратом, методом спілкування (вербального і невербального). Метод ділової гри. Ділова гра використовується для розвитку творчого мислення, формування практичних умінь і навичок. Вона дозволяє стимулювати зацікавленість, активізувати сприймання навчального матеріалу. А.А.Балаєв виділяє п’ять модифікацій ділових ігор:1 1) імітаційні ігри, які імітують діяльність якої-небудь організації, підприємства чи його підрозділу; 2) операційні ігри, які допомагають відпрацьовувати виконання певних специфічних операцій в умовах, які імітують реальні; 3) рольові ігри, в яких відпрацьовується тактика поведінки, дії, виконання функцій і обов’язків конкретною посадовою особою; 4) гра-інсценізація – це своєрідний „ діловий театр”, коли розігрується певна ситуація, поведінка людей в цій ситуації; для методу інсценізації складається спеціальний сценарій, де описуються ролі і завдання дійових осіб; 5) психодрама і соціограма – ігри, близькі до попередніх, це теж театр, але соціально-психологічний, в якому відпрацьовується уміння відчувати ситуацію в колективі, оцінювати і розуміти стан іншої людини, уміння увійти з ним в продуктивний контакт. Сценарій ділової гри включає: навчальну мету, опис проблеми, яка розглядається, її обґрунтування, план ділової гри, зміст ситуації і характеристик дійових осіб, детальні інструкції кожному учаснику. Час проведення ділової гри залежить від її змісту і конкретних завдань (від 2 академічних годин до кількох днів). Важливе значення має етап аналізу, обговорення і оцінки результатів ділової гри. Тут обов’язково необхідно з’ясувати, що вдалося, що ні, чому, що врахувати на майбутнє, а головне, чого навчилися під час гри. В.В. Петрусинський описує ігри для інтенсивного навчання учнів, зокрема такі: діловий тренінг, ігри-тести, ігри для активного відпочинку, ігри за столом, комунікативно-лінгвістичні ігри, психотехнічні ігри та ін. 2 Володіння технологією організації ігор різного типу підвищує педагогічну майстерність учителя, розвиває творчі здібності учнів.
|