Студопедия — И.Кант «Антропология с практической (прагматической) точки зрения».
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

И.Кант «Антропология с практической (прагматической) точки зрения».






Це - «позитивна» дисципліна, наука про людину (це відзначає, наприклад, Мартін Бубер). Свою антропологію Кант будує на понятті свободи, одного з двох предметів філософії як законодавства людського розуму. Невипадкова і застереження «з прагматичної точки зору».

Один з остаточних висновків «Критики чистого розуму» говорить: спекуляції розуму в його трансцендентальної застосуванні в цілому спрямовані як на кінцеві цілі на свободу волі, безсмертя душі і буття Бога. Однак останні не можуть бути розроблені виключно спекулятивно, але рекомендуються розумом для практичного застосування, де вони набувають таку форму: що мені належить робити, якщо воля вільна і т.д. Формулювання ж трьох знаменитих питань («що я можу знати?» Тощо) враховує інтереси і спекулятивного і практичного розуму. У «Логіки» Кант вказує, що ці три питання «можна було б звести до антропології». Тобто всі питання, філософське розгляд яких так чи інакше вказано нам розумом, позначаються по суті про людину. І з іншого боку, перш ніж будувати будь-яку людську науку, будь то антропологія або фізична географія, непогано б було прояснити підстави можливого знання, роль і межі застосування чуттєвості, розуму і розуму. Про це, почасти, говорить і сам Кант в «Антропології», що в її межах «з'єднані за законами розуму явища становлять дані досвіду, і питання про характер подання речей, про те, якими вони поза відносини до почуттів, взагалі не виникає: такого роду дослідження відноситься до області метафізики, що розглядає можливість пізнання... Втім, оскільки знання людини, що склалося на основі внутрішнього досвіду, надзвичайно важливо, але, бути може, ще важче, ніж правильне судження про інших, то бажано і навіть необхідно починати з явищ, які спостерігаються в собі самому, і тільки після цього переходити до утвердження положень, що стосуються природи людини...»

Отже, філософія як законодавство людського розуму має два предмети - природу і свободу, - які визначають свої закони природи як предмету досвіду і волі людини, оскільки на неї впливає природа. Науки також можуть вивчати або закони природи, або закони свободи. Ту науку, що вивчає закони свободи, Кант іменує етикою. Кожна наука має раціональну та емпіричну частина; етика т.ч. поділяється на практичну антропологію і власне мораль. Метафізика ж вдач нічого не запозичує з антропології, представляючи собою сферу суто апріорного.

Цікаво, що Кант читав свій курс з антропології в одному розділі з іншого емпіричною наукою - фізичною географією, - і вважав, що вони обидві надзвичайно корисні для практичного застосування знань, і що тільки вони можуть бути названі «знанням світу».

У зазначеному листі Герцу Кант говорить про пріоритетну роль антропології перед іншими практичними науками: ця роль полягає в тому, що практична антропологія, будучи організовувані категоріями метафізики моральності, відповідає за своєю структурою цієї частини філософії, що розглядає правила практичного застосування розуму, що є необхідною дисципліною чистого розуму. Більше того, чистий розум у своєму емпіричному застосуванні у практичній антропології не потребує критиці, тому що його основоположні постійно перевіряються критерієм досвіду, в чому очевидна користь практичної антропології для умів. Причому за допомогою саме цієї дисципліни Кант припускав тоді і пізніше «виявити джерела всіх наук: моральності, різних видів вміння, спілкування, методів освіти та управління, іншими словами - всієї практичної сфери».

У Передмові до трактату філософ визначає антропологію як «систематично викладене вчення, що пропонує знання про людину». Таке вчення, однак, «може бути побудовано з фізіологічної і з прагматичної точки зору», причому остання досліджує «те, що він в якості вільно чинного істоти робить або може і повинен зробити з себе сам». Однак антропологія, розглянута як «знання світу», якщо мається на увазі знання лише про «речах світу", не є ще антропологія в кантова сенсі цього слова: вона стане їй тільки якщо буде врахований її суто практичний аспект. «Вирази знати світ і володіти світом, - пише Кант, - значно відрізняються один від одного за своїм змістом: в одному випадку людина розуміє, в чому полягає гра, за якою він спостерігає, в іншому він у ній бере участь».

Це положення нагадує установки сучасної соціальної або культурної антропології. Кант допускає в якості методу спостереження подорож і читання романів. Крім того, в Передмові ми знаходимо важливе методичне зауваження: адекватності спостереження можуть перешкодити небажання або неможливість людини уявити з себе те, що він є по суті; наявність у нього афектів, звичок; вплив долі.

Кант пропонує проект певної дисципліни, відповідає на питання «що є людина?» І представляє собою практичну діяльність. Під практичною діяльністю тут мається на увазі спостереження і власний досвід, метою якого має стати систематичний опис людини. Структура трактату така: спочатку розглядаються теми, що стосуються пізнавальних здібностей людини взагалі і можливості його пізнавати себе (і вже при цьому попутно виявляються і даються численні описи того, що є людина і що йому підлягає). Далі дослідження рухається до самих описів людини. У тексті без зусиль можна знайти безліч міркувань щодо природи мови, сну, гри; опис характерів індивіда, статі, народу; ряд дотепних зауважень про типи егоїстів, про відмінність самоспостереження від простого зауваження фактів про себе, про відмінність між простаком, ясною головою, людиною обмеженого розуму і широко освіченою, про різних типах заучування напам'ять і т.д.

І під кінець дамо слово самому Іммануілу Канту: «Систематично викладена і одночасно популярна (завдяки прикладам, поповнити які може будь-який читач) антропологія з прагматичної точки зору володіє для читаючої публіки наступними перевагами: завдяки повноті рубрик, під які може бути підведене те чи інше спостережуване людська властивість, що знаходить своє вираження у сфері практичного, вона дає безліч приводів і підстав, які дозволяють перетворити кожне окреме властивість в самостійну тему і помістити його в належний розділ; таким чином роботи тут самі собою розподіляються між любителями такого роду досліджень і з'єднуються єдністю плану в якесь ціле, що сприяє зростанню цієї корисною всім науки і прискорює дослідження в її рамках».







Дата добавления: 2015-12-04; просмотров: 198. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Шрифт зодчего Шрифт зодчего состоит из прописных (заглавных), строчных букв и цифр...

Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Хронометражно-табличная методика определения суточного расхода энергии студента Цель: познакомиться с хронометражно-табличным методом опреде­ления суточного расхода энергии...

ОЧАГОВЫЕ ТЕНИ В ЛЕГКОМ Очаговыми легочными инфильтратами проявляют себя различные по этиологии заболевания, в основе которых лежит бронхо-нодулярный процесс, который при рентгенологическом исследовании дает очагового характера тень, размерами не более 1 см в диаметре...

Примеры решения типовых задач. Пример 1.Степень диссоциации уксусной кислоты в 0,1 М растворе равна 1,32∙10-2   Пример 1.Степень диссоциации уксусной кислоты в 0,1 М растворе равна 1,32∙10-2. Найдите константу диссоциации кислоты и значение рК. Решение. Подставим данные задачи в уравнение закона разбавления К = a2См/(1 –a) =...

Понятие и структура педагогической техники Педагогическая техника представляет собой важнейший инструмент педагогической технологии, поскольку обеспечивает учителю и воспитателю возможность добиться гармонии между содержанием профессиональной деятельности и ее внешним проявлением...

Репродуктивное здоровье, как составляющая часть здоровья человека и общества   Репродуктивное здоровье – это состояние полного физического, умственного и социального благополучия при отсутствии заболеваний репродуктивной системы на всех этапах жизни человека...

Случайной величины Плотностью распределения вероятностей непрерывной случайной величины Х называют функцию f(x) – первую производную от функции распределения F(x): Понятие плотность распределения вероятностей случайной величины Х для дискретной величины неприменима...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия