Студопедия — Філософія в культурі Київської Русі
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Філософія в культурі Київської Русі






На величезній території, що обмежувалася на заході Верх­ньою і Середньою Віслою, півночі — Прип'яттю, північному сході та сході включала пониззя Березини й Десни, а по Дніпру доходила до гирла Сули (південний же рубіж проходив від Дніпра й Росі на захід до верхів'їв Південного Бугу, Дністра, Пруту та Сяну) — виникають поселення протослов'янських племен1.

Об'єднання цих територіально-державницьких утворень призвело до/виникнення Київської Русі, на терені якої роз­почався процес формування української суспільно-політич­ної і філософської думки.

Закономірно, що процес становлення тієї чи іншої націо­нальної ментальності передбачає наявність протофілософсько-го (міфологічного) періоду. Логіка розвитку філософської дум­ки розпочинається з міфу і завершується становленням "Лого­су". Не виключенням була в цьому плані і вітчизняна філософія, їй також передують свояіміфологія і епос. Але при всій цій за-гальноцивілізаційній подібності, чітко вирізняється специфіч­не. Становлення і формування філософської думки відбувало­ся в "котлі", де сплавлювалися воєдино загальноцивілізаційні та специфічні ознаки та тенденції. Специфічним для цього про­цесу було й те, що він проходив у ситуації творчого діалогу киє-во-руської міфології та епосу з візантійським християнством, котре широко культивувало ідеї грецького філософського пла­тонізму та неоплатонізму. Ідеї східного християнського світог­ляду були представлені на території Київської Русі виключно як філософсько-богословські трактати, тексти. Зокрема, ши­роко були розповсюдженими "Шестиднева" Іоанна, екзарха Болгарського, "Ізборники Святослава" 1073, 1076 рр.Іта ряд інших документів. Результатом такого "спілкування" стало ви­никнення нового типу світогляду, києворуської ментальності, яка характеризується не тільки розмаїттям, а й глибиною дум­ки. Слід зазначити, що названі твори втрачали свою первісну специфіку і набували києворуської форми викладу й менталь­ності, ставали феноменом києворуської філософської культу­ри. Діалог етнонаціонального (поганського) і християнсько­го (греко-візантійського) світоглядів привів до того, що пер­ший, поступово став втрачати свою "первісну" автономність, замкненість і перетворюватися на засіб прочитування (розу­міння) "іншого" змісту з метою його творчого засвоєння, уко­рінення в ґрунт києворуської ментальності. Пам'ятки культу­ри, особливо києворуська книжність, стали специфічним за­собом передання (переведення) християнського змісту в тодішню свою світоглядну дійсність.

Божественність істини, ЇЇ надприродний характер, робить неможливим її сприймання з допомогою органів чуття, ос­кільки ті є природними. На природно-речовому рівні істина нам являється як знак, але останній потребує розшифруван­ня, тлумачення. Тому-то у києво-руських філософів, уже з Климента Смолятича (середина XI ст.) розрізняються два види пізнання істини: "благодатний"(безпосереднє бачення істи­ни святими і апостолами) та "приточний" (для всіх інших лю­дей), що забезпечує істинне тлумачення, шлях якого полягає в способі руху від знаку до істини. Остання осягається через міркування, роздуми над книгою, текстом. Тому філософ має шукати істину не в речах світу, де вона існує одвічно, будучи

проголошеною божественним "одкровенням", а в слові, тексті. Специфічність цього процесу полягає в тому, що осяг­нення істини із суб'єкт-об'єктивного відношення переносить­ся в площину суб'єкт-суб'єктних відносин. Розуміння, екзе­геза, "осяяння", "просвіщення" мають своїм джерелом істи­ни не тільки слово, текст, а й мовчання... Звідси випливає, що пошуки перетворюються в розгадування сенсу власного "Я", а відтак — головним предметом філософствування є людське "Я", тобто — людина.

Цю ж думку розвиває Кирило Туровський у "Слові до роз­слабленого", коли стверджує, що Бог заради людини створив землю й небо, на котрій ростуть всілякі трави та дерева. Окрім антропоцентричного характеру філософії Туровського, тут має місце думка щодо єдності людини і Всесвіту. Вони не протис­тавляються один одному, а виступають як мікро- і макрокос-мос.

Уже з цього періоду в києворуській філософській думці стає помітною тенденція кордоцентризму. Органом розуміння, осяг­нення істини виступає серце. Воно є центром протидіючих у людині сил світу благодаті і світу гріха, зводить воєдино мисль, волю та віру. Митрополит Іларіон у "Слові про закон і благо­дать" пише, що коли Володимир задумав увести християнство на Русі, то у нього в серці "засяяв розум". Водночас необхідно зазначити, що вітчизняні філософи пошук істини ведуть не тільки у сфері духовного "Я" людини, трансцедентального, відгородженого від природної реальності, а й у "посейбічній" природній реальності. Так, В.Мономаху "Повчанні" проводить ідею сходження від потойбічного світу духу до посейбічної, пре­красної земної реальності, створеної богом. Думки про особи­сту гідність людини, її неповторну індивідуальність притаманні "Молінню Даніїла Заточника" та ін.

Українська філософська думка настійливо веде пошук шляхів єдності духовного і природного світів, творця з "твар-ним", створеним Богом і речево-предметним світом. На відміну від західноєвропейської філософської думки, українсь­ка — не абсолютизує розрив між тілом і душею, не протистав­ляє їх як несумісні сутності, а йде іншим, перспективнішим шляхом. Так, К.Туровський проголошує органічну єдність "плоті і душі в тілі". На його думку, тіло може протистояти духові, але не душі.

Значну роль у творчих пошуках києворуських мислителів займає етична проблематика.







Дата добавления: 2015-12-04; просмотров: 157. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Ваготомия. Дренирующие операции Ваготомия – денервация зон желудка, секретирующих соляную кислоту, путем пересечения блуждающих нервов или их ветвей...

Билиодигестивные анастомозы Показания для наложения билиодигестивных анастомозов: 1. нарушения проходимости терминального отдела холедоха при доброкачественной патологии (стенозы и стриктуры холедоха) 2. опухоли большого дуоденального сосочка...

Сосудистый шов (ручной Карреля, механический шов). Операции при ранениях крупных сосудов 1912 г., Каррель – впервые предложил методику сосудистого шва. Сосудистый шов применяется для восстановления магистрального кровотока при лечении...

Весы настольные циферблатные Весы настольные циферблатные РН-10Ц13 (рис.3.1) выпускаются с наибольшими пределами взвешивания 2...

Хронометражно-табличная методика определения суточного расхода энергии студента Цель: познакомиться с хронометражно-табличным методом опреде­ления суточного расхода энергии...

ОЧАГОВЫЕ ТЕНИ В ЛЕГКОМ Очаговыми легочными инфильтратами проявляют себя различные по этиологии заболевания, в основе которых лежит бронхо-нодулярный процесс, который при рентгенологическом исследовании дает очагового характера тень, размерами не более 1 см в диаметре...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия