Студопедия — Джейн Остін - родоначальник класичного дамського роману
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Джейн Остін - родоначальник класичного дамського роману






У силу сформованої літературної традиції більшість авторів - чоловіки. І «жіночій» літературі для того, щоб зайняти свою нішу, необхідно позиціонувати себе як своєрідне і незалежне культурне явище. Необхідно знайти інший, відмінний від «чоловічого», підхід до літературної діяльності. Жінка - автор, описуючи свою модель бачення і розуміння світу, робить акцент на особистих спостереженнях і переживаннях, вона шукає особливі способи сприйняття і оцінки дійсності, намагаючись не загубитися в сформованих стандартах чоловічий літературної традиції. Саме це і зробило романи Джейн Остін такими популярними.

Джейн Остін по праву вважають «першою леді» англійської літератури, критик - позитивіст Льюїс ставить її в приклад Шарлотті Бронте, її «зразковий реалізм» стає основою для послідовників цього жанру. Пізніше Дж. Еліот виявляє зв'язок своїх естетичних принципів з практикою «незрівнянної» (за визначенням В. Скотта) Джейн.[7,185]

Незважаючи на малу популярність і популярність цього імені в XIX столітті, вивчення літературної спадщини Остін почалося ще за її життя. Ґрунтовну статтю починаючому автору присвятив В. Скотт, який став одним з перших критиків і рецензентів Джейн Остін. Письменник зазначив виникнення принципово нового «стилю роману», який зображує повсякденне життя людини, в чому він побачив зародження реалістичного зображення. В. Скотт у своїх висловлюваннях про творчу манеру автора висловив думку про те, що Остін «творчо підходить до романтичного спадщини і багато в чому обганяє своїх попередників».[8,220]

Джейн Остін дала основу англійському реалізму, який розвивали її послідовники. Її не раз ставили і продовжують ставити в приклад. Адже, кажучи по правді, сьогодні мало письменників, чиї книги можна перечитати хоча б двічі. А романи Остін, читаючи в різному віці, відкриваєш щоразу по-новому, черпаючи істини і роблячи висновки для себе, визначаючи, що смішно і безглуздо, а чому дійсно слід повчитися. Наприклад, лагідності і терпінню, вмінню знехтувати своїми принципами і гордістю, упередженням і зарозумілістю.

Важко не погодитися з У. Літцем, що писав у своїй монографії про Остін: «Ми називаємо її першим «сучасним»англійським романістом, тому що вона була першою прозаїком, який синтезував досягнуте Філдінгом і Річардсоном, тим самим передбачаючи класичні образи XIX століття, той метод його, який дозволив художникам відобразити як хід зовнішніх подій, так і всю складність індивідуальних вражень і сприймань особистості».[9,9]

Все те, що написала вона сама, було, сприйняте і перероблено її послідовниками. «В історії роману вона стоїть на перехресті, передбачаючи в деяких відносинах велику заклопотаність моральними проблемами вікторіанців і зберігаючи водночас об'єктивність, скепсис і відчуженість XVIII століття. Хоча її соціальний діапазон був обмежений... в деяких відношеннях вона знала більше і сприймала життя ширше, ніж багато з тих більш досвідчених і вчених письменників, які прийшли після неї». [10,56]

М. Бредбері підкреслює актуальність і злободенність творчості письменниці. На думку дослідника, приділяючи в романах основну увагу «моральному» світу, Остін, проте, робить акцент на тому, що є розумним і бажаним в соціальних відносинах (шлюб, матеріальна забезпеченість). З точки зору М. Бредбері, романи Остін відрізняє тип оповідної манери, прогресивної в порівнянні з попередньою літературою: всезнаючого оповідача змінюють роздуми героїв про події. Зіставлення різних точок зору поглиблює психологізм оповіді, а їх явна полярність породжує комічний ефект. Перераховані обставини, з точки зору дослідника, свідчать, як про певну залежність творчості Остін від естетики просвітителів, так і про зародження рис реалістичної свідомості автора.[11,146]

Джейн Остін стала просвітницею реалізму в британській літературі, основоположницею сімейного, «дамського роману». Вона зробила революцію в розповідному мистецтві, затвердивши за романом його чільну роль і довівши, що жінка має право на творчість. Свого часу Джейн Остін взялася за перо, коли жінку-письменницю засуджували і не сприймали в серйоз.[12,320]

1.3 Історія створення романів Джейн Остін «Гордість та упередження» та «Почуття і чуттєвість»

Життя Джейн Остін було порівняно коротким і небагате подіями. Народилася в графстві Хемпшир в сім'ї священика. Сім'я була багатодітною: Джейн росла в оточенні шістьох братів і сестри. Остіни були бідні. Вони не тримали слуг; лише час від часу приходила сільська дівчина, щоб допомогти по господарству. Місіс Остін коптила окосту, варила мед та пиво; Кассандра готувала; Джейн обшивала всю сім'ю. Атмосфера тихої провінції виявилася позитивного для творчого дару письменниці, підказуючи сюжети романів, розповідають, за словами Остін, про життя двох-трьох сімейств.

Незважаючи на те, що сільське існування не балувало різноманітністю, - життя в сільській глушині зіграло доброчинну роль для творчості письменниці. Всі її твори не претендують на більше, ніж опис життя двох - трьох скромних провінційних сімейств. Але чудове знання автором людської натури та психології, її тонкий гумор, її ювелірне перо і сьогодні, два століття по тому, не перестають дивувати і захоплювати, даючи повне право зарахувати створені нею романи до шедеврів світової літератури.

Джейн Остін володіла однією якістю, яка не часто зустрічається у романістів: вона знала свої можливості і їх межі. П'ятнадцятирічної дівчинкою, пишучи в куточку класної кімнати свій перший незакінчений роман, вона вже твердо окреслила шкільною крейдою те коло тем, характерів і відносин, які визнає своїми; те коло, яке не переступить і в роки зрілої творчості. За словами письменниці, найцікавішою темою їй представлялася «життя декількох сімейств, що живуть у сільській місцевості».[14,498]

Комусь це може здатися малим і скромним, але на цьому терені Джейн Остін вдалося створити на диво ємкі образи і ситуації, які з чисто англійським гумором описували життя людей середнього класу англійської провінції, і отримати звання «королеви англійської роману». [15,345] Секрет її популярності простий: вона писала про те, що знала досконально, знала виходячи зі свого спостереження і досвіду, взятого з повсякденного життя, так як народилася сама в провінції.

Тихе затишне містечко сільській Англії, де всі більш-менш гідні люди знайомі один з одним, ходять один до одного в гості, обговорюють один одного - це незвичайно стабільний світ. Світ, де немає місця катаклізмів та катастрофам, де відносини прості і зрозумілі, де люди мають достатню кількість часу, щоб обмірковувати і глибоко аналізувати відбуваються з ними події; де є місце почуттям, вони важливі, їм надається істотне значення.

Спокійно і без напруженості вона веде читача по лініях сюжету своїх романів. Безсумнівно, що Джейн Остін - тонкий психолог людських характерів, вона не відволікається на докладні описи зовнішності, інтер'єру, природи, для неї важливий внутрішній світ людини, який розкривається через діалоги між діючими особами романів. Джейн Остін дивиться на події епохи у власному своєрідному ракурсі.

Проаналізувавши життя родоначальниці класичного дамського роману, можна крізь призму іронії пера побачити в її романах реальних людей, з якими їй доводилося стикатися, десь навіть її саму, її переживання і проблеми, між рядків розглянути майже прозору лінію найпотаємніших куточків її душі, почути шепіт найпотаємніших таємниць її життя. Вона писала про ту сферу життя, в якій виросла сама, вона зсередини знала проблеми провінціалів. Разом з тим, на відміну від своїх попередників, як вірно помітив Е. Бейкер, Остін в своїй основі не була романісткою «повчальною або ж моралізуючою».[16,58]

Романістка свідомо тяжіла до економного використання художньо зображальних засобів. Вона прагнула до того, щоб в небагатьох словах, без всякого словесного прикрашення висловити найважливіше і необхідне. Характерно, що ці образотворчі засоби Остін прагнула черпати з сфери тієї повсякденної дійсності, яка її оточувала.

«Її судження, - пише Кеттл, - завжди засновані на дійсних фактах і устремліннях її героїв. Взяті в широкому сенсі, вони завжди соціальні. Людське щастя в її розумінні аж ніяк не абстрактний принцип». [17,145]

Творчість письменниці стоїть біля витоків англійського критичного реалізму XIX століття. Її літературна спадщина становить шість романів про життя і звичаї англійського дрібнопомісного дворянства і сільського духовенства. Спостережливість Остін, як показують її романи, була надзвичайно загострена, але писала вона далеко не про все, що знала і бачила. Її цікавило психологічне підґрунтя звичайних, щоденних дій у провінційних куточках Англії. «Про таку письменницю, як Джейн Остін, не скажеш навіть, що вона оригінальна, - вона проста і природна, як сама природа», - писав один з найбільш проникливих критиків Г.-К. Честертон.[18,227]

Джейн Остін - майстер побутописемництва, вона з легкістю описує характери та особи через призму тонкого гумору та іронії. Секрет нев'янучої популярності романів Джейн Остін простий: вона, на кілька століть випередивши свій час, писала про те, що так сильно хвилює людські розуми та душі. Джейн Остін писала про те, як просто і непросто поєднати любов і забобони, щиру любов і необхідність «поправити» фінансовий стан за рахунок вдалого одруження. Читання будь-якого роману Джейн Остін стверджує в думці про те, що тільки той, хто сам випробував боротьбу цих суперечливих почуттів, міг так вірно їх зобразити.

Історія створення її найбільш популярного і відомого роману «Гордість та упередження» починається з далекого 1796. Закінчила Остін його до серпня наступного року; їй тоді було двадцять один. Трохи відомо про цю ранню версію книги з її первісної назви «Перші Враження». Ніякої копії того оригіналу, наскільки відомо, не існує. Через три місяці після того, як міс Остін закінчила роботу над книгою, її батько запропонував рукопис видавцеві в надії, що вона буде надрукована. Видавець відмовився, навіть не побачивши рукописи.

На щастя для всіх її шанувальників, перша відмова не завадила міс Остін, вона продовжила писати; хоча, тільки взимку 1811 року, через чотирнадцять років після закінчення «Перших Вражень», вона взялася за рукопис і почала переглядати його, переробивши в ту книгу, яку ми знаємо сьогодні як «Гордість та упередження». Твір був набагато кращим, ніж його більш раннє втілення; він був прийнятий для публікації і представлено світу 28 січня 1813 року.

Ім'я Джейн Остін ніколи не було докладено ні до якого з її виданих романів протягом її життя, і титульний аркуш «Гордості та упередження» виглядав так: «Від Автора «Почуття і Чутливість».

Так чому романи Джейн Остін так популярні сьогодні? Чому, незважаючи на те, що манери і епоха, що породили їх, давно пішли в минуле, вони продовжують чіпати і хвилювати читачів? Відповідь на це питання проста. Джейн Остін була великим художником, що володів умінням «жити життям своїх героїв і передавати це почуття читачам». «Її цікавило звичайне, а не те, що зветься незвичайним, - зазначав С. Моема. - Однак завдяки гостроті зору, іронії і дотепності, все, що вона писала, було незвичайно».[13,15]

Причина вічної молодості Остін - в її тонкій іронії та веселому сміхові. Непорушні істини, зовні з повагою приймаються нею, піддаються іронічному осміюванні; сміх її не тільки веселить, а й будить думку і підточує самі основи помилкових суспільних принципів. У цьому неминуще значення іронії Остін, її гуманність і етична цінність.

Вперше виданий 1813 роман «Гордість і упередження» став найпопулярнішим романом Джейн Остін. У цій книзі розповідається про життя жінок у сільському дворянському суспільстві. Привабливі панянки з сімейства Беннет подобаються всім, і, як у окрузі з'являється містер Чарльз Бінглі, не просто зачаровується найстаршою із сестер Беннет, а по- справжньому закохується з першого погляду. Але його сестри не схвалюють його вибору, їм здається, що Беннети занадто нетактичні і бідні. І їхню думку підтримує друг Бінглі – Фіцвильям Дарсі, багатий і дуже гідний молодий джентльмен. І він сам, Дарсі, починає розуміти, що закохується в Елізабет, в другу дочку сімейства Беннет. Однак у окрузі з'являється містерУікхем, гарний молодий лейтенант, знаний щось про містера Дарсі, що дуже може зашкодити останньому у власних очах місцевого суспільства…

Образ Ліззі близький багатьом, вона настільки ідеальна, як Фанні Прайс, але він поєднує у собі жвавість, розум, привабливість і розсудливість. Вона просто чарівна, розумієш, що схвалюєш її поведінку, її манери, її почуття, головне, її розумієш аж до глибини серця.

Саме назва «Гордість та упередження» вказує читачам на те, як Елізабет і Дарсі спочатку сприймають одне одного. Початкова версія роману була, мабуть, побудована у формі обміну листами.

Власне думка Джейн Остін щодо цієї роботи відбилася у листі до своєї сестри Касандри, відразу після її до публікації: «У цілому, нині,... я задоволена. Робота занадто легка, яскрава і іскриться; її потрібно ще трохи відтінити. Їй потрібно бути трохи більше затягнутою тут, довгою повчальною главою там, якщо було б можливо. Якась урочиста показна дурниця, щось, що з основною історією: есе, лист, критичний аналіз Вольтера Скотта чи історія Бонапарта, або що-небудь, що утворювало б контраст, приносячи читачеві задоволення від решти грайливого стилю».

Роботу над епістолярним романом «Елінор і Маріанна», що послужив основою для «Почуття і чуттєвість», Остін почала між 1795-1796 роками. Спочатку роман призначався для читання вголос у колі сім'ї. У 1797-1798 роках Остін ґрунтовно переробила текст, змінила і назву на більш виразну «Почуття і чуттєвість», тим самим у такій об`ємній і епіграматичній формі позначивши головну проблему свого оповідання. Подібні «етичні» заголовки характерні для Остін: «Гордість та упередження», «Доводи розуму» - вони данина її зв'язку з моральним каноном Просвітництва.

Виправлення в текст Джейн Остін продовжувала вносити аж до публікації книги в 1811 році. Остаточною редакції роман піддався між 1809-1810 роками.

Переговори з видавцем, Томасом Еджертоном, який не відноситься до числа видних англійських видавців того часу, вів брат Остін, Генрі. Еджертон, приймаючи до публікації рукопис невідомого письменника, до того ж «леді», не хотів ризикувати. Тому він обмовив, що в разі невдачі автор відшкодує йому збитки. Відомо, що Джейн Остін відкладала гроші на такий випадок. Оголошення про вихід роману з'явилося в «Морнінг кронікл» у жовтні в розділі «Новинки»: «Почуття і чуттєвість». Роман у трьох книгах, «твір леді». Вийшов роман у листопаді в кількості 1000 примірників, вартість кожного становила 15 шилінгів. Роман був розпроданий за двадцять місяців, приніс Остін дохід в 140 фунтів. У 1813 році Еджертон зробив друге видання роману.

Ніхто, крім близьких, не знав, хто ж ця «леді». Не знали і рецензенти, що опублікували відгуки на роман. Перша рецензія з'явилася в лютому 1812 року в «Критичному огляді». Рецензент писав, що «герої добре змальовані, а сам роман відмінно написаний. У ньому ми знайомимося з вишуканою публікою... події правдоподібні, і нам цікаво про них читати; кінець відповідає очікуванням читачів. А обсяг книги якраз такий, щоб принести задоволення, але при цьому не втомити. До честі автора, справжнього знавця людських характерів, в романі щасливо поєднується здоровий глузд з дотепністю». Рецензент в «Британській критиці» у статті, яка з'явилася через два місяці, у травні 1812 року, зазначивши заплутаність родинних зв'язків, в цілому дав дуже високу оцінку роману. З його точки зору, герої окреслені чудово, автор проявив і знання життя, і розуміння жіночих характерів. Відзначив він і «повчальність книги, яка подана ненав'язливо і у витонченій формі».

Сім'я Джейн Остін дуже стримано поставилася до роману, вважаючи його надмірно сатиричним. Мабуть, тому вони його так рідко згадували в розмовах і листах. Можливо, їх судження були близькі того, що через століття висловила Вірджинія Вульф: «Здається, що Джейн Остін створює своїх героїв з єдиною метою отримати задоволення і відрубати їм голову».

Роман, безумовно, автобіографічний, що в першу чергу проявилося в образах двох сестер - Елінор та Маріанни, які й зовні, а головне внутрішньо, схожі на Джейн і її сестру Касандру. Треба відзначити, що пари таких сестер з'являться і в інших книгах письменниці.

 







Дата добавления: 2015-08-30; просмотров: 1498. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Шрифт зодчего Шрифт зодчего состоит из прописных (заглавных), строчных букв и цифр...

Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

ИГРЫ НА ТАКТИЛЬНОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ Методические рекомендации по проведению игр на тактильное взаимодействие...

Реформы П.А.Столыпина Сегодня уже никто не сомневается в том, что экономическая политика П...

Виды нарушений опорно-двигательного аппарата у детей В общеупотребительном значении нарушение опорно-двигательного аппарата (ОДА) идентифицируется с нарушениями двигательных функций и определенными органическими поражениями (дефектами)...

Деятельность сестер милосердия общин Красного Креста ярко проявилась в период Тритоны – интервалы, в которых содержится три тона. К тритонам относятся увеличенная кварта (ув.4) и уменьшенная квинта (ум.5). Их можно построить на ступенях натурального и гармонического мажора и минора.  ...

Понятие о синдроме нарушения бронхиальной проходимости и его клинические проявления Синдром нарушения бронхиальной проходимости (бронхообструктивный синдром) – это патологическое состояние...

Опухоли яичников в детском и подростковом возрасте Опухоли яичников занимают первое место в структуре опухолей половой системы у девочек и встречаются в возрасте 10 – 16 лет и в период полового созревания...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.025 сек.) русская версия | украинская версия