ДзеяслоўДзеяслоў – самастойная часціна мовы, якая абазначае дзеянне як працэс і адказвае на пытанні што рабіць? што зрабіць? Дзеясловы маюць граматычныя катэгорыі трывання, ладу, часу, асобы, ліку. Формы прошлага часу маюць яшчэ і катэгорыю роду. Дзеясловы могуць быць пераходнымі і непераходнымі, зваротнымі і незваротнымі. Усе формы дзеяслова падзяляюцца на спрагальныя (формы цяперашняга, прошлага і будучага часу абвеснага ладу, а таксама формы загаднага і ўмоўнага ладу) і неспрагальныя (інфінітыў, дзеепрыметнік і дзеепрыслоўе). Спрагальныя формы дзеяслова ў сказе з’яўляюцца выказнікам. Неспрагальныя формы выконваюць розныя сінтаксічныя функцыі: дзеепрыметнік – азначэння і выказніка, дзеепрыслоўе – акалічнасці, неазначальная форма дзеяслова можа быць любым членам сказа. Практыкаванне 73. · Прачытайце тэкст. Зрабіце яго стылёвы аналіз. · Выпішыце дзеясловы, вызначце іх лад, лік, асобу, трыванне. · Назавіце словы, вымаўленне і правапіс якіх не супадае. Тэкст № 1. Дачакаліся: біятлон адкрыў новы кубкавы сезон. І закружылася карусель... Карусель, удзелу ў якой з нецярплівасцю чакаеш хуткаплынным летам і цяжкай восенню. Карусель, якая няўмольна захоплівае, вымушаючы пасля кожнай гонкі любавацца фінішным пратаколам. Таму што амаль кожны спартсмен знойдзе ў ім хоць нешта, што грэе душу. Ці гэта заўважанае ўсімі месца, ці гэта пападанне ў лік тых, хто выклікаецца на ўзнагароджанне, ці то заваяванне заветных заліковых балаў. Сустракаюцца і такія, каму бальзам на сэрца – абыграць хоць каго-небудзь свайго. Многім важна прайсці б без страт адзін агнявы рубеж. А іншы працуе да знямогі, каб атрымаць унутранае задавальненне ад затрачаных намаганняў. Па-першае, ад таго, што змог прымусіць сябе выкласціся на дыстанцыі, прайшоўшы яе тэхнічна правільна і бясстрашна. А па-другое, таму, што здзейсніў на стрэльбішчы тую дасканалую праграму дзеянняў, якая адпрацоўваецца і закладваецца ў мазгу яшчэ да старту. (Паводле С. Парамыгінай.) · Выпішыце словы спецыяльнай лексікі, складзіце з імі невялікі рэпартаж. Тэкст № 2. «Маё жыццё і маё мастацтва прысвечаны пошуку хараства і гармоніі. Дабро, вера, любоў – для мяне не проста словы. Людзі без веры, без любові нагадвалі б статак дзікіх звяроў, гатовых раздзіраць і знішчаць адзін аднаго. І я не змог бы жыць, калі б не спадзяваўся, што цяжкія часы адыдуць у нябыт, што ў нашых душах адновіцца сувязь часоў і людзі зразумеюць сэнс дабра. Адраджэнне – гэта заўсёды духоўнае адраджэнне…» – гэтыя словы Аляксандра Шастакова можна было б паставіць эпіграфам да ўсёй яго творчасці. Угледзьцеся ў творы людзей: глыбока адухоўленыя, прасякнутыя ўнутраным святлом, яны выпраменьваюць спакой, годнасць, сардэчнае цяпло, прыцягваюць не толькі чыста мастацкай, але і рэальнай прыгажосцю. А мастак жа імкнецца стварыць дакладны псіхалагічны партрэт, раскрыць адметныя рысы светаадчування, нават выказаць запаветныя думкі свайго героя,– і пры тым, што яму не ўласцівы каляровыя, фактурныя, аб’ёмна-прасторавыя эфекты, кідкасць, экстравагантнасць прыёмаў, кожны раз мастацкі цуд адбываецца. Гладкая паверхня палатна, каларыт, пабудаваны на спалучэннях блізкіх тонаў, роўнае, рассеянае святло пагружаюць нас у атмасферу замаруджана-нетаропкіх рытмаў, даюць магчымасць уважліва прасачыць драматургію вобразаў, якія свабодна, натуральна ўпісваюцца ў навакольную абстаноўку і ўспрымаюцца знаёмымі, лёгка пазнавальнымі. Безумоўна, творчаму почырку А. Шастакова ўласціва ўменне ў самым простым, звычайным убачыць паэзію прыроды, хараство роднай зямлі. Часам думаю: мо сакрэт у тым, што яго ўяўленне аб цудоўным адпавядае беларускаму нацыянальнаму характару…(І. Мятліцкая.) · З якім значэннем і з якой мэтай аўтар выкарыстоўвае словы паэзія, рытм? Тэкст № 3. Гуслі ў нас даўно выйшлі з ужытку. Не верылася. Думалася, ну як жа так? Яшчэ на пачатку стагоддзя, паводле даных этнаграфіі, былі ў нас і гуслі, і гусляры. І чаму яны раптам зніклі? З якой прычыны? Адказу не знаходзіў. І раптам, зусім выпадкова, дачуўся: пад Маладзечнам, у лесе на хутары, жыве гусляр. У яго ёсць і гуслі. Самаробныя. А іграе – заслухаешся! Казалі яшчэ: калі хочаш пабачыць апошняга гусляра і ягоныя гуслі пачуць – не марудзь. Чалавек даўно размяняў дзевяты дзесятак… Дзед Максім – высокі, хударлявы, сівы, з белымі вусамі і блакітнымі вачыма. Ні даць ні ўзяць – купалаўскі гусляр! Толькі хіба тае барады бракуе. Сядзіць насупраць на лаве і пра жыццё сваё расказвае. Я ніколі не бачыў гусляў, не даводзілася і чуць іх. Хацелася б, каб адразу пайграў, каб паказаў, на што здатныя яны. Але стрымліваю сябе, не перабіваю дзеда Максіма. І ён працягвае свой аповед спакойна, не спяшаючыся: – Гуселькі рабіў доўга. Пакуль загатоўкі здабыў, пакуль высушыў, пакуль выштукаваў – час прайшоў. Аднак спраўныя атрымаліся. Праўда, яшчэ не абыграліся як след, на мель струны не сталі, але нічога – абкатаюцца! (Я. Пархута.) · З героем якой паэмы Янкі Купалы параўноўвае аўтар дзеда Максіма і чаму? Аргументуйце свой адказ. Якія радкі з гэтай паэмы Янкі Купалы сталі крылатымі?
|