Студопедия — Історія Польщі. майбутнього Польщі, чим викликав критичні зауваги Ю
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Історія Польщі. майбутнього Польщі, чим викликав критичні зауваги Ю






майбутнього Польщі, чим викликав критичні зауваги Ю. Словацького. Ідеї духовного вдосконалення людини втілив у численній інтимній та філософській ліриці.

Вплив генія А. Міцкевича яскраво відбився в творчості багатьох польських поетів, що жили і творили в еміграції. Стефан Вітвицький (1802-1847) був автором ліричних поезій, створених за народними зразками (збірки Біблійні нації, Сільські пісеньки), а вірш Жадання, покладений на музику Ф. Шопеном, забезпечив йому тривалу популярність. Близький друг А. Міцкевича Александр Ходзько (1804-1891) у своїй поезії використовував східні мотиви. Дуже коротким і яскравим було життя талановитого поета Стефана Ґарчинського (1805-1833), який помер від сухот на руках у А. Міцкевича, залишивши низку поетичних творів, у тому числі поему Історія Вацлава. В еміграції пройшла більша частина життя Теофіля Ленартовича (1822-1893), співця селянської ідилії Мазовша (збірки Польська земля в картинках, Нова ліра) і автора спогадів про А. Міцкевича. Фольклорні захоплення характерні для творчості Ришарда-Вінцентія Бервінського (1819-1879) та багатьох інших тогочасних польських поетів.

В еміграції розвинувся поетичний талант Ципріяна-Каміля Норвіда (1821-1883), автора високоінтелектуальних поезій, сповнених філософських роздумів, що випереджали свій час. Червоною ниткою через творчість поета-скитальця проходить тема ролі духовності й культури в житті кожної особистості. Значна частина його доробку - поеми і драми - стали фактом літературного життя лише на початку XX ст. (поеми Святий вечір, Ще слово, драми За кулісами, Перстень великої дами та ін.). Свої погляди він виклав у поемі Прометедіон (1851), де підкреслював, що поєднання народу і духовності створить у майбутньому нову Польщу "змінених кіл історії-".

Романтична поезія, яка кликала до дії, здобула велику популярність в польських землях. Тут поети часто вдавалися до алегорій і метафор, прагнучи збудити патріотичні настрої, оминувши цензуру. Тематика творів оберталася навколо історичних і класичних сюжетів. їхні автори намагалися слідувати зразкам національних пророків, акцентуючи увагу на героїчних подіях минулого, що служили підставою для висловлення патріотичних почуттів. У Галичині проходила творчість Корнеля Уєйського (1823-1897), в якій глибокий патріотизм поєднувався зі співчуттям до простого люду і засудженням шляхетських амбіцій. Під впливом А. Міцкевича і Ю. Словацького він написав поетичні збірки Марафон і Скарги Єремії, в яких викривав підступи австрійського уряду проти польського національного руху. У численних поемах він таврував польський аристократизм, співчував безправному становищу селянства {Похорон Костюшка, Біблійні мелодії, Зів 'яле листя). У Галичині були написані патріотичні поезії Вінцентія Поля (1807-1872), в яких широко використовувалися фольклорні мотиви ("гавенди"). Демократизм його ранніх творів {Пісня про нашу землю, Пісні Януша) змінився ідеалізованим описом чеснот давньої польської шляхти {Могорт, Віт Ствош).

Драматично склалося життя Ґустава Еренберґа (1818-1895) - позашлюбного сина Олександра І і красуні-польки Гелени Раутенштраух. За участь у таємних патріотичних організаціях він був висланий до Сибіру, з якого повернувся через 20 років до Варшави, потім перебрався до Кракова. Його поезія пройнята критикою шляхти і пафосом революційної боротьби {Шляхта 1831 року, Звуки минулих літ). Оригінальністю відзначалась творчість Владислава Сирокомлі (Людвіка Кондратовича, 1823-1862), який писав поезії у формі народних розповідей-"гавенд", спираючися на фольклорні матеріали {Гавенди і летючі рими, 6 томів). Наслідуючи А. Міцкевича, написав поему Родовитий Ян Демборог, де подав картину польського національного руху XIX ст., протиставляючи шляхту і можновладців селянству.

Посилена увага до народу, селянства і водночас критика шляхти та шляхетської пихи надихала групу варшавських літераторів 30 - 40-х років XIX ст., які пізніше отримали

Національний рух і повстання

назву циганерії. Ці поети і письменники протестували проти дійсного стану речей своєю екстравагантною поведінкою, критикували шляхту і міщанство, писали твори, в яких за допомогою алегорій пробуджували патріотичні і революційні настрої. Один з керівників "циганерії" Ю.Б. Дзєконський на знак протесту проти культури "салонів" здійснив символічне знищення фраку і вбирався в одяг "простих ремісників". З середовища "циганерії" вийшли Т. Ленартович, Ц.К. Норвід, які були змушені емігрувати. Серед членів групи був також Влодзімєж Вольський (1824-1882). Його поезії мали радикальне спрямування і закликали до революційних дій (Отець Гіларій). Емігрувавши, він відмовився від радикальних поглядів; написав поему Галька, яка послужила лібретто до одноіменної опери С. Монюшка.

Оригінальністю і соціальною спрямованістю відзначалася творчість представників т.зв. української школи в польській літературі. До неї належали польські поети і письменники, які народились і виросли в Україні й через усе життя пронесли приязні почуття до її природи, народу і традицій. Одним з основоположників "української школи" був поет-романтик Антоній Мальчевський (1793-1826), що народився на Волині. У поемі Марія (1825) він описав традиції та звичаї українців, вільнолюбного "козацького" народу. Молодший від нього Юзеф-Богдан Залеський (1802-1886) народився на Київщині і значну частину своєї поетичної творчості присвятив українським сюжетам (Дума Мазепи, Чайки, Русалки). Емігрувавши після Листопадового повстання до Франції і беручи активну участь у ПДТ, він до кінця життя проніс тугу за Україною, яка вилилася в рядки поем Золота дума, Дух степу та ін. У його поезії присутні переспіви українських народних дум, сентиментально-ідилічні картинки народного життя, повага до української культури та історії (вірш Тарасова могила). У творчості ще одного представника "української школи" - Северина Гощинського (1801-1876) найбільш яскраво представлені соціальні мотиви. Поета захоплювала войовнича стихія козацького повстання, в якій він бачив і гострий протест пригнобленої нації, і пересторогу для польської шляхти (поема Король руїн; вірші Бенкет помсти, Корабель свободи). У поемі Канівський замок звернувся до подій Коліївщини, змальовуючи силу народного гніву, пробудженого соціальною несправедливістю і шляхетським свавіллям.

Художня проза майже повністю оберталася навколо історичних сюжетів, які дозволяли прославляти велич минулого Польщі. Найбільш популярними були історичні повісті. Генрику Жевуському (1791-1866) належали повісті, в яких ідеалізувалися діяння польської шляхти (Пам'ятки Соплиці, Золотоволосий паж); він публікував також численні есе й фейлетони в офіціозних польських газетах Петербурга, будучи за поглядами консерватором і панславістом.

Натомість романтична візія народу проявилася в плідній творчості Юзефа Іхнація Крашевського (1812-1887). Письменник дієво причинився до національного руху, беручи участь у нелегальних патріотичних організаціях, редагуючи польські періодичні видання ("Атенеум", "Газета Польська"). Поступово він відійшов від радикально-повстанських гасел, віддавши перевагу "моральній революції"'. Через переслідування виїхав на Захід, де й помер. Написав і опублікував багато історичних повістей, у тому числі цикл, присвячений історії Польщі від найдавніших часів до XIX ст. (Стара басня, Графиня Коссель, Дитя старого міста та ін.), драматичні твори, поезію, а також історичні (Польща під час трьох поділів, у 3-х томах) й літературознавчі праці. У художніх творах подав яскраву картину життя шляхти і селян у давній і новій Польщі, героїчних подій й придворних інтриг. З симпатією ставився до селян, зокрема українських, проповідував потребу встановлення "людських" стосунків між шляхтою і селянством, підкреслював драматизм долі шляхти в умовах індустріалізму. Поділяв думки романтиків про передову роль і покликання митців, писав, що "минули часи, коли







Дата добавления: 2015-08-31; просмотров: 422. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Тактические действия нарядов полиции по предупреждению и пресечению групповых нарушений общественного порядка и массовых беспорядков В целях предупреждения разрастания групповых нарушений общественного порядка (далееГНОП) в массовые беспорядки подразделения (наряды) полиции осуществляют следующие мероприятия...

Механизм действия гормонов а) Цитозольный механизм действия гормонов. По цитозольному механизму действуют гормоны 1 группы...

Алгоритм выполнения манипуляции Приемы наружного акушерского исследования. Приемы Леопольда – Левицкого. Цель...

Кран машиниста усл. № 394 – назначение и устройство Кран машиниста условный номер 394 предназначен для управления тормозами поезда...

Приложение Г: Особенности заполнение справки формы ву-45   После выполнения полного опробования тормозов, а так же после сокращенного, если предварительно на станции было произведено полное опробование тормозов состава от стационарной установки с автоматической регистрацией параметров или без...

Измерение следующих дефектов: ползун, выщербина, неравномерный прокат, равномерный прокат, кольцевая выработка, откол обода колеса, тонкий гребень, протёртость средней части оси Величину проката определяют с помощью вертикального движка 2 сухаря 3 шаблона 1 по кругу катания...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.01 сек.) русская версия | украинская версия