Студопедия — З іншими поняттями в характеристиці особистості.
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

З іншими поняттями в характеристиці особистості.






 

Креативність - (творчий, творчий) - творчі здібності індивіда, що характеризуються готовністю до прийняття і створення принципово нових ідей, що відхиляються від традиційних або прийнятих схем мислення і входять в структуру обдарованості як незалежний чинник, а також здатність вирішувати проблеми, що виникають всередині статичних систем.

Згідно американському психологу Абрахаму Маслоу - це творча спрямованість, природжено властива всім, але втрачаємо більшістю під впливом сформованої системи виховання, освіти та соціальної практики.

Вперше використав поняття «креативність» в 1922 р. Д. Сімпсон. Цим терміном він позначив здатність людини відмовлятися від стереотипних способів мислення. [31]

На побутовому рівні креативність проявляється як кмітливість - здатність досягати мети, знаходити вихід з уявною безвихідній ситуації використовуючи обстановку, предмети і обставини незвичайним чином.

У широкому сенсі - нетривіальне і дотепне рішення проблеми. Причому, як правило, мізерними і неспеціалізованими інструментами або ресурсами, якщо потреба матеріальна. І сміливому, нестандартному, що називається не штампованому підходу до вирішення проблеми або задоволенню потреби знаходиться в нематеріальній площині.

У найзагальнішому вигляді креативність розуміється як загальна здатність до творчості.

Креативність (від лат. Creatio - творення) - це здатність людини породжувати незвичайні ідеї, знаходити оригінальні рішення, відхилятися від традиційних схем мислення. Так, К. Роджерс розуміє під креативністю здатність виявляти нові способи вирішення проблем і нові способи вираження.

Незважаючи на те що накопичений великий і змістовний матеріал з вивчення креативності, який дав певні результати як в теоретичному, так і в практичному відношенні, єдиної і стрункої теорії креативності досі не існує, як і не існує однакового її визначення і всіма визнаних методик, диагностирующих дану здатність. [18]

З появою поняття «креативність» почали з'являтися і різні трактування і визначення терміна. Як ми розуміємо креативні здібності відносяться до творчої сфері особистості в якій, на наш погляд, немає і не може бути одного визначення явища. У 60-хх р. XX в. Існувало вже більше 60 визначень креативності. [30]

Всі існуючі визначення можна розділити на шість типів. У нашій роботі ми скористаємося класифікацією Тейлора: 1) гештальтистского, що описують креативний процес як руйнування існуючого гештальта для побудови кращого; 2) інноваційні, орієнтовані на оцінку креативності по новизні кінцевого продукту; 3) естетичні, або експресивні, що роблять упор на самовираження творця; 4) психоаналітичні, або динамічні, що описують креативність у термінах взаємин (Воно, Я і Над-Я); 5) проблемні, що визначають креативність через ряд процесів вирішення завдань, до цього типу відноситься і визначення Гилфордом креативності як дивергентного мислення; 6) визначення, що не потрапили ні в один з перерахованих вище типів, у тому числі й досить розпливчасті.

М. А. Холодна відзначає, що креативність розглядається у вузькому і широкому значенні. Креативність у вузькому значенні - це дивергентное мислення (точніше, операції дивергентной продуктивності, по Дж. Гілфорда), відмінною рисою якого є готовність висувати безліч в рівній мірі правильних ідей щодо одного і того ж об'єкта. [46]

Креативність у широкому розумінні слова - це творчі інтелектуальні здібності, у тому числі здатність привносити щось нове в досвід, здатність породжувати оригінальні ідеї в умовах дозволу і постановки нових проблем, здатність усвідомлювати прогалини та суперечності, а також формулювати гіпотези щодо відсутніх елементів ситуації, здатність відмовлятися від стереотипних способів мислення.

Правомірним слід визнати підхід до проблеми зарубіжних психологів, які в проблеми креативності виділяють чотири аспекти: креативний процес (як здатність), креативний продукт, креативну особистість і креативне середовище. Під останньою розуміють сферу, структуру, соціальний контекст, що формують вимоги до продукту творчості. [1]

Креативність як процес, діяльність. Відомий американський дослідник креативності П. Торренс визначає її як процес прояву чутливості до проблем, дефіциту знань, їх дисгармонії, невідповідності і т. д.; фіксації цих проблем; пошуку їх рішень, висування гіпотез; і нарешті, формулювання та повідомлення результату рішення.

Х. Гейвін пише, що під креативністю розуміється здатність отримувати цінні результати нестандартним способом. Творчі люди не просто надходять оригінальним чином; результати їхньої поведінки доцільні й корисні.

В. Н. Козленко розглядає креативність як потреба в дослідницькій діяльності, яка притаманна кожній людині від народження і виявляється у формі рефлексу: «що з цим можна зробити?». [22]

Креативність розглядається як відносно незалежний фактор обдарованості. [15]

С. І. Макшанов і Н. Ю. Хрящева визначають креативність як здатність до конструктивного, нестандартного мислення і поведінки, а також до усвідомлення та розвитку свого досвіду. Н. Ю. Хрящева відзначає, що креативність проявляється в багатій уяві, почутті гумору, прихильності високим естетичним цінностям, умінні деталізувати образи проблеми. [47]

Істотними умовами актуалізації цієї здібності є самовладання і впевненість у собі. Відзначається і здатність до нестандартної поведінки, а також усвідомлення та розвитку свого досвіду. [26]

В. Г. Каменська та І. Є. Мельникова розуміють креативність як особистісні особливості творчо обдарованої людини, пов'язані із створенням їм нових матеріальних і ідеальних продуктів. [20]

Як можна переконатися з розглянутих нами визначень ученниє знаходять креативний процес процесом створення індивідом-якого нововведення чи ідеї, яку можна віднести до проявом творчості. Поняття творчості обдарованості і креативності деякими авторами розглядаються як частини єдиної структури особистості. Можливо, нам варто звернутися до гіпотез про виникнення креативності для кращого розуміння точок зору вчених.

Є кілька гіпотез щодо виникнення креативних здібностей. Згідно з першою вважається, що творчі здібності виникли у людини розумної поступово, протягом тривалого часу і з'явилися наслідком культурних і демографічних змін людства, зокрема, зростання чисельності народонаселення, шляхом складання здібностей найрозумніших і обдарованих особин в популяціях, з подальшим закріпленням даних властивостей в потомстві.

За другою гіпотезою, висловленою в 2002 році антропологом Річардом Клайном (англ.) рос. зі Стенфордського університету, поява креативності носило стрибкоподібний характер. Вона виникла внаслідок раптової генетичної мутації близько 50 тисяч років тому [50].

Так само існує поділу підходів креативності, ряд авторів виділяють навмисний підхід до креативності та спонтанний.

При використанні навмисного підходу мається на увазі рух вперед крок за кроком, поступовий пошук правильного вирішення поставленого завдання. Такий підхід дозволяє здійснити необхідні завдання в сучасному світі.

Існує і другий підхід - спонтанний. Він дозволяє знаходити рішення задачі на підсвідомому рівні в результаті неусвідомленої обробки існуючої в мозку інформації.

Між двома зазначеними формами креативності існує залежність зворотної пропорційності. Витрачання ресурсу незнання виливається в прирощення поля можливих комбінаторних зіставлень. "Після досягнення певного рівня інтелект представляється у яких незначну кореляцію з креативністю, тобто володіє високим інтелектуальним рівнем особа може і не мати високого творчого потенціалу". [35]

Креативна діяльність і творчість - суть одного і того ж поняття. Все це базується на натхненні автора і його здібностях, даних при народженні. Як правило, художники, композитори, письменники, поети та інші творчі люди не задають собі питань: навіщо, що саме і для кого потрібно щось створювати, тобто творчість завжди первинно. Однак, технологія творчості, його алгоритм в чому залишаються неясними. [19]

На відміну від креативності і творчості, інтелектуально-креативна діяльність підпорядкована прагматичної мети, тобто цей процес можна трактувати як створення картини, яка буде поміщена в заздалегідь обрану рамку, розміщена на заздалегідь обраному місці на заздалегідь обраної виставці і викличе захват у заздалегідь вибраних відвідувачів. Але без того самого 1% творчості інтелектуально-креативна діяльність неможлива. Це синтез творчості та просто знань професіоналів вищого класу, їх енергетики, бажань, мотивацій. Технологія інтелектуально-креативної діяльності вимагає не тільки згенерувати нову нестандартну ідею, але також знайти нові, унікальні способи досягнення поставлених цілей, побудувати концепцію її реалізації в конкретних умовах у вигляді складної логічного ланцюга з різноманітних ланок, в якій будуть задіяні самі працівники, їх соціальний статус, інформація, інформаційні технології, інвестиції, канали зворотного зв'язку [41].

 







Дата добавления: 2015-08-17; просмотров: 774. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Вопрос. Отличие деятельности человека от поведения животных главные отличия деятельности человека от активности животных сводятся к следующему: 1...

Расчет концентрации титрованных растворов с помощью поправочного коэффициента При выполнении серийных анализов ГОСТ или ведомственная инструкция обычно предусматривают применение раствора заданной концентрации или заданного титра...

Психолого-педагогическая характеристика студенческой группы   Характеристика группы составляется по 407 группе очного отделения зооинженерного факультета, бакалавриата по направлению «Биология» РГАУ-МСХА имени К...

Выработка навыка зеркального письма (динамический стереотип) Цель работы: Проследить особенности образования любого навыка (динамического стереотипа) на примере выработки навыка зеркального письма...

Словарная работа в детском саду Словарная работа в детском саду — это планомерное расширение активного словаря детей за счет незнакомых или трудных слов, которое идет одновременно с ознакомлением с окружающей действительностью, воспитанием правильного отношения к окружающему...

Правила наложения мягкой бинтовой повязки 1. Во время наложения повязки больному (раненому) следует придать удобное положение: он должен удобно сидеть или лежать...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия