Студопедия — Лисенко та розвиток української музичної культури 19-початку 20 ст.
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Лисенко та розвиток української музичної культури 19-початку 20 ст.






Мико́ла Віта́лійович Ли́сенко (*22 (10) березня 1842, Гриньки (Полтавщина) — †6 листопада (24 жовтня) 1912, Київ) — український композитор, піаніст, диригент, педагог, збирач пісенного фольклору, громадський діяч.

Творча спадщина

Микола Лисенко по праву вважається засновником українського музичного мистецтва. У цьому відношенні велику цінність представляє як його музична так і етнографічна спадщина.

Етнографічна спадщина Лисенка — запис весільного обряду (з текстом і музикою) у Переяславському повіті, запис дум і пісень кобзаря О.Вересая, розвідки «Характеристика музыкальных особенностей малорусских дум и песен, исполняемых кобзарем Остапом Вересаем» (1874), «Про торбан і музику пісень Відорта» (1892), «Народні музичні інструменти на Вкраїні» (1894).

У композиторській спадщині Лисенка особливо важливе місце займають твори на тексти Т.Шевченка Музика до «Кобзаря», «Радуйся, ниво неполитая», «Б'ють пороги», «Гайдамаки», «Іван Гус» тощо), що стали наріжним каменем подальшого розвитку українського академічного музичного мистецтва та утвердження його самобутності. Лисенко — автор опер «Різдвяна ніч», «Утоплена», «Тарас Бульба», «Енеїда», дитячих опер «Коза-дереза», «Пан Коцький», «Зима і Весна», оперети «Чорноморці», які стали основою українського національного оперного мистецтва.

Сценічні твори Опери:

«Андрашіада» (лібр. М.Старицького і М.Драгоманова, 1866-77),

«Чорноморці» (лібр. М.Старицького за п'єсою Я.Кухаренка, 1872),

«Різдвяна ніч» (лібр. М.Старицького за повістю М.Гоголя, 1873),

«Утоплена» (лібр. М.Старицького за повістю М.Гоголя «Майська ніч», 1883),

«Наталка Полтавка» (п'єса І.Котляревського, вокальні номери аранжував М.Лисенко, 1889),

«Тарас Бульба» (лібр. М.Старицького за повістю М.Гоголя, 1890),

«Відьма» (текст Л.Яновської, 1901, незак.),

«Сапфо» (лібр. Л.Старицької-Черняхівської, 1896—1904),

«Енеїда» (лібр. М.Садовського за І.Котляревським, 1919),

опера-хвилинка «Ноктюрн» (лібр. Л.Старицької-Черняхівської, 1912),

дитячі опери (перші в укр. музиці)

«Коза-Дереза» (1888),

«Пан Коцький» (1891),

«Зима і Весна, або Снігова краля», 1892) — всі 3 на лібр. Дніпрової Чайки (Л.Василевської);

Музика до спектаклів

«Чарівний сон» (текст М.Старицького, 1894),

«Остання ніч» (текст М.Старицького, 1899) та ін.;

Вокально-симфонічні твори

кантати:

«Б'ють пороги» (1878),

«Радуйся, ниво неполитая» (1883),

«На вічну пам'ять Котляревському» (1895) — всі на сл. Т.Шевченка;

Для симфонічного оркестру

Менует і Адажіо, Увертюра на тему укр. нар. пісні «Ой запив козак, запив» (всі 1869, рукописи не знайдено).

Симфонія (ч.І, 1869),

Фантазія «Український козак-шумка» (1872);

камерно-інструментальні твори

Струнний квартет (ч. З, 1868),

Струнне тріо (1869);

для скрипки з фортепіано

Фантазія на дві українські народні теми (1872-73, варіант -для флейти і фп.),

Елегійне капричіо (1894),

Елегія до дня роковин смерті Т.Шевченка (1912),

обробка української народної пісні «Сонце низенько» (1912);

для віолончелі і фортепіано

елегія «Сум» (1901);

для фортепіано(56)

Українська сюїта у формі старовинних танців (1867-69),

2 концертні полонези (1875),

2 рапсодії на українські народні теми (1875, 1877),

Соната (1875),

Баркарола (1873),

рондо, ноктюрни, мазурки, полонези, скерцо, вальси, марші, пісні, п'єси та ін.;

транскрипції;

Хори

На слова Т.Шевченка

«Іван Гус» (1881),

3 хори з поеми «Гамалія» («Ой діброво, темний гаю» (1881), «Іван Підкова» (1903), «Орися ж ти, моя ниво» (1903))

«Встає хмара з-за лиману» (1903),

«Давидів псалм» (1910) та ін.,

На слова інших авторів:

«На прю!» (сл. М.Старицького, 1876),

«Пливе човен» (народні слова, 1900),

«Вічний революціонер» (сл. І.Франка, 1899),

«Три тости» (сл. О.Олеся,' 1906),

«До 50-х роковин з дня смерті Т.Шевченка» (сл. В.Самійленка, 1911)

«Молитва» (сл. О.Кониського, 1885) та ін.;

Романси

Усього — 51

На слова Т.Шевченка «Ой одна я, одна» (1888), «Садок вишневий коло хати» (1868), «Гетьмани, гетьмани» (1872), «Якби мені черевики» (1872), «По діброві вітер виє» (1872) та інші, На слова інших авторів: «Милованка» (сл. А.Міцкевича, 1881), «У мене був коханий, рідний край» (сл. Г.Гейне, 1893), «Не забудь юних днів» (сл. І.Франка, 1898), «Безмежнеє поле» (сл. І.Франка, 1898), «Смутної провесни» (сл. Лесі Українки, 1909), «Айстри» (сл. О.Олеся, 1907) та інші;


Вокальні ансамблі

«Ми заспівали й розійшлись» (сл. Т.Шевченка, 1869),

«Коли розлучаються двоє» (сл. Г.Гейне, 1893),

«Пряля» (сл. Я.Щоголєва, 1898) та інші;

Обробки народних пісень

Усього — понад 600 обробок українських народних пісень для хору або сольного виконання, з них

12 збірок по 10 творів (1886—1903),

«Веснянки» — два вінки (1897),

«Колядки і щедрівки» (1897),

«Купальська справа» (1897),

«Весілля» (1903),

для дітей

«Молодощі» (1876),

«36. нар. пісень» (1908) та ін.

Музикознавча спадщина

Музично-фольклористичні праці: записи (13, 138, 20) українських народних пісень (з варіантами), пісень різних сусідніх народів, танців, маршів, дум (5) від кобзарів;

 







Дата добавления: 2015-08-17; просмотров: 781. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

Логические цифровые микросхемы Более сложные элементы цифровой схемотехники (триггеры, мультиплексоры, декодеры и т.д.) не имеют...

Виды нарушений опорно-двигательного аппарата у детей В общеупотребительном значении нарушение опорно-двигательного аппарата (ОДА) идентифицируется с нарушениями двигательных функций и определенными органическими поражениями (дефектами)...

Особенности массовой коммуникации Развитие средств связи и информации привело к возникновению явления массовой коммуникации...

Тема: Изучение приспособленности организмов к среде обитания Цель:выяснить механизм образования приспособлений к среде обитания и их относительный характер, сделать вывод о том, что приспособленность – результат действия естественного отбора...

Что такое пропорции? Это соотношение частей целого между собой. Что может являться частями в образе или в луке...

Растягивание костей и хрящей. Данные способы применимы в случае закрытых зон роста. Врачи-хирурги выяснили...

ФАКТОРЫ, ВЛИЯЮЩИЕ НА ИЗНОС ДЕТАЛЕЙ, И МЕТОДЫ СНИЖЕНИИ СКОРОСТИ ИЗНАШИВАНИЯ Кроме названных причин разрушений и износов, знание которых можно использовать в системе технического обслуживания и ремонта машин для повышения их долговечности, немаловажное значение имеют знания о причинах разрушения деталей в результате старения...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия