Студопедия — МИНИСТЕРСТВО ЗДРАВООХРАНЕНИЯ РОССИЙСКОЙ
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

МИНИСТЕРСТВО ЗДРАВООХРАНЕНИЯ РОССИЙСКОЙ






 

Вступ........................................................................................................ 2

Самогубство............................................................................................ 10

Необхідна оборона................................................................................ 20

Смертна кара................................................................................ 25

Евтаназія............................................................................................ 30

Зачаття та ембріологія.................................................................... 39

Хто є ембріон?................................................................................ 46

Пренатальне обстеження.................................................................... 57

Аборт............................................................................................ 65

Штучне запліднення................................................................................ 81

Природні методи планування сім’ї та методи контрацепції.......... 93

Трансплантація органів..................................................................... 105

Звіщати Євангеліє життя...................................................................... 115

Зміст.......................................................................................................... 117

 


[1] Reich W. T., Encyclopedia of bioethics, New York 1978, том І, ст. ХІХ.

[2] Lifton R. J. I medici nazisti, Milano 1988.

[3] Potter van R., Bioethics. Bridge to the Future, Englewood Cliffs (NJ) 1971.

[4] Там само.

[5] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, Вступ, н. 3.

[6] Там само, н. 4; а також пор.: Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Декларація про вчинений аборт, Ватикан 1974, н. 9.

[7] Див. Пс. 36,10; 104,30; Іс. 42,5.

[8] Див. Втор. 5,26; І. Н. 3,10; 1 Сам. 17,26; Пс. 18,47.

[9] Див. Бут. 4,1; Пс. 119,13; 139,13-15; Іов 10,8-11.

[10] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Декларація про евтаназію, Ватикан 5 травня, 1980, н. ІV.

[11] Там само.

[12] Моховиков О. М., Донець О. Ю., «Чи викликає психічний біль суїцид? Досвід використання шкали дослідження психічного болю Е. Шнейдмана» // Форум Психіатрії і Психотерапії. – том 2. – Львів 2000. – ст. 20.

[13] Seneca, Epistola 26, 10.

[14] S. Tommaso d’Aquino, Summa Theologiae, II-IIae, q. 64, a. 5, ad 5: “Non tamen est vera fortitude, sed magis quaedam mollities animi non valentis mala poenalia sustinere”.

[15] S. Agostino, Epistola 204.

[16] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 66.

[17] Обер Ж.-М., Моральне Богослов’я, СТРІМ, Львів 1997, ст. 203.

[18] Катехизм Католицької Церкви, Ватикан 1992, н. 2282.

[19] Там само, н. 2283.

[20] Іван Павло ІІ, енцикліка Veritatis Splendor, Ватикан 1993, н. 92: “Мучеництво є також похвалою досконалої людськості, та правдивого життя людини”.

[21] S. Giovanni Crisostomo, Homilia in Pelagiam (PG 50, 579-584); Homilia 1 in Bernicem (PG 50, 629-640); Homilia 2 in Bernicem (PG 50, 641-644).

[22] S. Girolamo, Commentariorum in Ionam Prophetam liber, lib. 1, vers. 16 (PL 25, 1129): “Unde et in persecutionibus non licet propria perire manu absque eo ubi castitas periclitatur”.

[23] S. Agostino, De Civitate Dei, lib. 1, cap. 22 (PL 41, 36): “Non modo quaerimus utrum sit factum, sed utrum fuerit faciendum. Sana quippe ratio etiam exemplis anteponenda est”.

[24] Див. Лк. 4,29-30; Ів. 8,59; Ів. 10,31-39.

[25] Див. Мт. 26,51-54; Лк. 22,49-51; Ів. 18,10-11.

[26] Пор. Мт. 26,54; Ів. 18,11.

[27] Пор. Мт. 5,38-48; Лк. 6,27-36; Рм. 12,17,21.

[28] Gaio, в Digesta, lib. 9, tit. 2, 1.45: “Naturalis ratio permittit se defendere”.

[29] S. Agostino, De libero arbitrio, lib. 1, cap. 5, 11 (PL 32, 1227): “Quomodo possum arbitrari carere istos libidine, qui pro iis rebus (sc. vita, libertate, pudicitia) digladiantur quas possunt amittere inviti; aut si non possunt, quid opus est pro his usque ad hominis necem progredi?”.

[30] Gaio, в Digesta, lib. 43, tit. 16,1. 1 § 27: “Vim vi repellere licere Cassius scribit idque ius natura comparatur, apparet autem, inquit, ex eo arma armis repellere licere”.

[31] Агресія може бути справедливою, якщо походить від державної влади: арест, примусовий позов в суді, ув’язнення, конфіскація, в чітко визначених межах закону.

[32] Пор. Св. Тома Аквінський, Summa Theologiae, II-II, q. 64, a. 7; пор. Св. Альфонс, Teologia moralas, 1, III, tr. 4, c. 1, dub. 3.

[33] Згідно з Словником Моральної Теології, під керівництвом монс. Палацціні, видавництва Studium, вбивство може бути дозволеним, щоби не попасти в абсолютну чи відносну біду, що в свою чергу призвело б до значного та нелегкого приниження на соціальному рівні (том 1, Рим 19684, ст. 515). На мою думку, опінія про відносну біду звучить тут якщо не як помилкова, то принаймі скандальна.

[34] Декрет, 24.09.1665 р., нн. 17-19 (DS 2037-39); Декрет, 02.03.1679 р., нн. 30-33 (DS 2130-33).

[35] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 55; а також Катехизм Католицької Церкви, Ватикан 1992, н. 2265.

[36] Пор. о. Врубель Ю., Принципи морального життя, Свічадо, Львів 1996, ст. 93. На даний час, більшість моралістів притримується думки категоричного відкинення кари смерті і її не застосування зі сторони державної законної влади. У наступних сторінках цієї праці, ми побачимо розвиток цієї проблематики та сучасну позицію Католицької Церкви стосовно кари смерті. (прим. І. Бойка).

[37] Пор. Фаркухарсон М., «Международная Амнистия» против «убийства по закону» // Общественные науки и современность. – 1991. – №6.

[38] Всеукраинские ведомости. – 1995. – 19 окт.

[39] Пор. Орловський О., «Про застосування смертної кари на території колишнього СРСР» // Право України. – 1998. – №2. – ст. 72.

[40] Пор. Солдатенко С., «Проблема смертної кари в Україні у світлі додержання прав людини» // Право України. – 1998. – №12. – ст. 48.

[41] Пор. «Рада Європи вітає скасування смертної кари в Україні» // Газета Урядовий Кур’єр. – 2000. – 25 лютого. – ст. 2.

[42] Пор. також: Числа 35,24.30; Втор. 19,1-3. 7-12.

[43] Див. Вихід 21, 23-25; Лев. 24,17-20; Втор. 19,21.

[44] Див. Єр. 31,30; Єз. 18,26.

[45] Пор. Бут. 19,20; Втор. 5,9-10; Числа 16,20-22; Суд. 3,7-8.

[46] Пор. Ів. 8,1-11.

[47] Пор. BlÀzquez N., La pena de muerte segùn San Agustín, Madrid 1977.

[48] Див. Obras de San Juan Crisóstomo, II (Madrid 1956), ст. 6-8.

[49] Пор. DS 795.

[50] S. Tommaso d’Aquino, Summa Theologiae, II-IIae, q. 64, art. 2.

[51] Пій ХІ, енцикліка Casti Connubii, Ватикан 1930, н. 64.

[52] Сommisione Sociale del Episcopato Francese, La pena di morte. Elementi di riflessione, 20.01.1978. Пор. Caprile G., Recenti orientamenti episcopali sul problema della pena di morte, “Civiltà Cattolica” 130/4 (1979), ст. 148-163; Valadier P., Des évêques pour l’abolition de la peine de mort, “Etudes” 149 (1978), ст. 683-690.

[53] Пор. Schnackenburg R., Il messaggio morale del Nuovo Testamento, том 1, Brescia 1989, ст. 130: “У порівнянні до попереднього закону, який приписував відплату (ius talionis), нововведення, яке приходить з Христом, згідно Св. Матея, полягає у «не противитися злому», але наслідувати три приклади приведені у (5,39б-41), щоби в такий спосіб перемогти зло через застосування добра (пор. Рм. 12,17-21)”.

[54] ІІ Ватиканський Собор, Пастирська Конституція про Церкву у теперішньому світі, Gaudium et Spes, від 07.12.1965, н. 65: “Sub luce Evangelii et humanae experientiae”.

[55] Катехизм Католицької Церкви, Ватикан 1992, н. 2265.

[56] Там само.

[57] Катехизм Католицької Церкви, Ватикан 1992, н. 2266.

[58] Катехизм Католицької Церкви, Ватикан 1992, н. 2267.

[59] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 27.

[60] Там само, н. 56.

[61] ІІ Ватиканський Собор, Душпастирська Конституція про Церкву в сучасному світі, Gaudium et Spes, від 07.12.1965, у н. 27 говориться про засудження насильства стосовно людини.

[62] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 9 (стосовно цитати св Амбросія див. Св. Амбросій, De Cain et Abel, lib. II, cap. 10, 38: CSEL 32, 408.)

[63] Pelliccia G., L’eutanasia ha una storia?, Cinisello Balsamo 1977.

[64] Platone, Repubblica, 460B.

[65] Baccone F., La dignità del progresso del sapere divino e umano, in Rossi P., Scritti di filosofia, Torino 1975, ст. 248.

[66] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 65.

[67] Сгречча Э., Биоэтика, Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, Москва 2002, ст. 347.

[68] Там само, ст. 350.

[69] D’orazio E., Autodeterminazione, diritto alla vita e autonomia della persona di fronte alla propria morte, “Politeia” 24 (1991), 3-5; Fasanella G., Il testamento di vita (Living Will) e il rifiuto delle cure nella fase terminale della vita. Aspetti etici e deontologici, “Anime e Corpi” 29 (1992), ст. 615-649; Perico G., “Testamento biologico” e malati terminali, “Aggiornamenti Sociali” 43 (1992), ст. 677-692; Spagnolo A. G., Testamenti biologici, “Vita e pensiero” 76 (1993), ст. 576-590.

[70] T. Iorio, Theologia moralis, II, Napoli, 1939, ст. 143; Palazzini, Dictionarium Canonicum et Morale, II, ст. 304-305.

[71] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, Вступ, н. 4.

[72] Пор. Пій ХІІ, Промова до міжнародньої групи лікарів (24 лютого 1957), ІІІ: AAS 49 (1957), фр. 129-147; Конгр. Св. Прест., Deceretum de directa insontium occisione (2 грудня 1940): AAS 32 (1940), н. 553-554; Павло VI, Послання до французького телебачення: «Кожне життя – святе» (27 січня 1971): Insegnamenta IX (1971), н. 57-58; Промова до Міжнародної колеґії хірургів (1 червня 1972): AAS 64 (1972), н. 432-436; Душпастирська Конституція про Церкву в сучасному світі, Gaudium et Spes, н. 27.

[73] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 65.

[74] Пор. ІІ Ватиканський Собор, Догм. Конст. про Церкву Lumen gentium, н. 25.

[75] Пор. ІІ Ватиканський Собор, Душпаст. Конст. про Церкву в сучасному світі, Gaudium et Spes, н. 27.

[76] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Декларація про евтаназію, Ватикан 5 травня, 1980, н. ІІ.

[77] Там само.

[78] Там само, н. IV.

[79] Cellini N., Presentazione, в книзі Ciabattoni A. – Pittiruti M., Terapie palliative e cure di supporto in oncologia, SEU, Roma 1996, ст. ХІ.

[80] Там само.

[81] Пор. Puca A., Il caso di Nancy Beth Cruzan, «Medicina e Morale», 1992. – № 5. – ст. 911-932.

[82] Сгречча Э., Биоэтика, Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, Москва 2002, ст. 360-362.

[83] Пор. Садлер В. Т., Медична ембріологія за Ланґманом, “НАУТІЛУС”, Львів 2001, ст. 33-36.

[84] Пор., там само, ст. 44-47.

[85] Фенвік Е., Мати і дитина, Арт-Медія, Львів 1998, ст. 15.

[86] Пор. Садлер В. Т., Медична ембріологія за Ланґманом, “НАУТІЛУС”, Львів 2001, ст. 117-124.

[87] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, І, н. 1; цитата є взята із: Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Декларація про вчинений аборт, Ватикан 1974, нн. 12-13. Цю саму цитату ми знаходимо і у: Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 60.

[88] Tertullianus F., Apologeticum, кн. 9, гл. 8: PL 1, 314-320: CCh I, ст. 103, 1, 31-36.

[89] Dawson K., Fertilization and moral status: a scientific perspective, в Singer P., та інші (eds), Embryo experimentation, Cambridg 1990, ст. 43-52.

[90] Mori M., Aborto e morale, Milano 1996.

[91] Результати, отримані Комісією по вивченню репродуктивної функції людини та ембріології, яку затвердив у 1982 році уряд Великобританії. Комісія, що скаладається з 12 експертів на чолі з філософом Мері Уарнок, працювала над наступними цілями: 1) оцінити вже досягнуті і близькі в майбутньому досягнення у ділянці медицини, людського запліднення та ембріології; 2) визначити, які лінії поведінки і захисту слід вибрати, беручи до уваги соціальні, етичні та юридичні наслідки цього розвитку; 3) опрацювати відповідні рекомендації.

[92] Great Britain, Warnock Committee, Report of inquiry into human fertilization and embriology (Комісія Уарнок. Дані досліджень, пов’язаних з людським заплідненням і ембріологією), Her Majesty’s Stationery Office, London 1984.

[93] Ethical Advisory Board (DHEW), HEW support of research involving human in vitro fertilization and embryo-transfer, US Government Printing Office, Washington (DC), 1979.

[94] Australia, Committee to consider the social, ethical and legal issues arising from in vitro fertilization (Chairman: Louise Waller), Report of the embryos produced by in vitrofertilization, Melbourn 1984.

[95] Great Britain, Warnock Committee, Report..., пар. 22.

[96] Пор. McLaren A., Prelude to embryo genesis, в The Ciba Foundation, Human Embryo Research: yes or no?, London 1986, ст. 5-23.

[97] Zatti M., La prospettiva del biologo. Statuto biologico dell’embrione, в Aa. Vv., Procreazione artificiale ed interventi nella genetica umana, Padova 1987, ст. 181.

[98] Пор. McLaren A., Prelude to..., ст. 5-23.

[99] Grobstein C., Biological characteristics of the preembryo, «Annali of the New York Academy of Scinces», 1988, 541, ст. 346-348.

[100] Ford N. M., When did I begin? Conception of the human individual in history, philosophy and science, Cambridge 1988, ст. 168.

[101] Пор. McLaren A., Prelude to..., ст.5-23.

[102] Biggers J. D., Arbytrary partitions of prenatal life, «Human Reproduction», 1990, 5, 1, cт. 1-6. Див. також: Sutton A., Ten years after the Warnock Report: is the human neo-conceptus a person?, «Medicina e Morale», 1994, 3, ст. 475-490.

[103] Див. висвітлення цієї проблеми у Serra A., Per uno statuto integrato dell’embrione umano. Alcuni dati della genetica e dell’embriologia, в Biolo S., (a cura di), Nascita e morte dell’uomo, Genova 1993, ст. 55-105.

[104] Zatti M., La prospettiva del biologo..., ст. 185-186.

[105] Ruff W., Individualität und Personalität in embryonalem Werden. Die Frage nach dem Zeitpunkt der Geistbeseelung, «Theologie und Philosophie», 1970, 45, ст. 25-49.

[106] Zatti M., La prospettiva del biologo..., ст. 182.

[107] Malherbe J. F., L’embryon est-il une personne humaine?, «Lumière et Vie», 1985, 172, 31, ст. 19-31.

[108] Goldening J. M., The brain-life theory: towards a consistent biological definition of humaneness, «Journal of Medical Ethics», 1985, 11, ст. 198-204.

[109] Serra A., Embrione umano, scenza e medicina – In margine al recente documento vaticano, «La Civiltà Cattolica», 1987, II, ст. 255-256.

[110] Serra A., Dalle nuove frontiere della biologia e della medicina nuovi interrogativi alla filosofia, al diritto, e alla teologia, в Serra – Sgreccia – Di Pietro, Nuova genetica e embriopoiesi umana, «Vita e Pensiero», Milano 1990, ст. 82.

[111] Пор. Serra A., Embrione umano, scenza e medicina..., ст. 256.

[112] Див. про це у Bausola A., Premessa, в Sgreccia (a cura di), Il dono della vita (Дар життя), «Vita e Pensiero», Milano 1987, ст. 45-49. Пор. також: Tooley M., Abortion and infanticide, «Philosophy and Public Affaires», 1972, 2 (1), ст. 37-65.

[113] Там само, ст. 46.

[114] Engelhardt Jr., The Foundation of bioethics.

[115] Singer, Practical ethics, ст. 102. Див. також Goodman M. F., What is a person?, Clifton, N.J., 1988; Feinberg J., The problem of abortion, Belmont (CA), 1984.

[116] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 19.

[117] Пор. Caspar Ph., La problématique de l’animation de l’embryon. Survoi historique et enjeux dogmatiques, «Nouvelle Revue Théologique» 113 (1991), ст. 4-7; 400-413; Lanza A., La questione del momento in cui l’anima razionale è infusa nel corpo, Roma 1940.

[118] Пор. Spanneut M., Le stoicisme des Pères de l’Êglise, de Clément de Rome à Clément d’Alexandrie, том 1, Paris 19692, ст. 177.

[119] Tertulliano, De anima, c. xix, PL II, 682.

[120] Пор. DS 403.

[121] Massimo (San), De viriis difficillimis locis sanctorum Dyonisii et Gregorii seu ambiguorum liber, PG XCI, 1335 a.

[122] S. Girolamo, Ad Algasiam 4 (PL 22, 1015): “Sicut enim semina paulatim formantur in uteris, et tamdiu non putantur homo donec elementa confusa suas imagines membraque suscipiant”.

[123] S. Tommaso d’Aquino, Summa Teologie, I, q. 78, art. 1 (говорить про зв’язок між вегетативною душею і матерією, що походить від матері); пор. I, q. 118, art. 1 і art. 2.

[124] Безпосередньо – це означає без посередництва будь-якого іншого буття. Так відбулося безпосереднє сотворення тіла першої людини (S Th I, q. 92, art. 2) його душі (S Th I, q. 90, art. 3) і душі кожної людини (S Th I, q. 118, art. 2). У такому ж сенсі слід розуміти вислів Папи Пія ХІІ у енцикліці Humani Generis: “Animas enim a Deo immediate creari cattolica fides nos retinere iubet” в AAS 42 (1950), ст. 575.

[125] Пор. Regan A., The Human Conceptus and Personhood, «Studia Moralia» 30 (1992), ст. 97-127, (автор намагається поєднати модерні біологічні теорії з арістотелівсько-томічною онтологією).

[126] Пор. Donceel J., Immediate Animation and Delayed Hominization, «Theological Studies» 31 (1970), ст. 76-105; а також Overhage P., Rahner K., Il problema dell’ominizzazione, Brescia 1969.

[127] Одним з головних заперечень, яке висувається тим хто підтримує теорію вселення душі у момент зачаття – є поява близнюків: бо якщо б ембріон був би вже наділений душою від зачаття, в момент, коли починає життя монозиготний близнюк його душа мала би поділитись між двома новими індивідуумами, але це є абсурдом, тому що душа, будучи духовним елементом є простою і не може ділитися. Але тут не йде мова про поділення ембріону на дві частини, але безстатеве народження одного ембріона з іншого, задля чого можна раціонально ствердити, що в момент формування ембріона-близнюка йому є надана особистісна індивідуальна душа.

[128] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Декларація про вчинений аборт, Ватикан 1974, посилання 19.

[129] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, І, н. 1.

[130] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 61.

[131] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, І, н. 1; пор. Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 60.

[132] Пій ХІІ, Al Congresso dell’Unione Cattolica Italiana Ostetriche, AAS 43 (1951), ст. 838.

[133] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Декларація про вчинений аборт, Ватикан 1974, посилання 19; пор. Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 60.

[134] Пор. Сгречча Э., Биоэтика, Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, Москва 2002, ст. 130.

[135] Serra A., La diagnosi prenatale di malattie genetiche, «Medicina e Morale», 1984, 4, ст. 433-448.

[136] Сhoo v., Early amniocentesis, «Lancet», 1991, 338, ст. 750-751.

[137] Medical Research Council (MRC), Working Party on the evaluation of corion villus sampling MRC European Trial of corion villus sampling, «Lancet», 1991, 337, ст. 1491-1499; Jackson L. G., – Warner R. A., – Barr M. S., Safety of chorionic villus biopsy, «Lancet», 1986, I, ст. 674; Hogge W. A., – Schonberg S. A., – Golbus M. S., Prenatal diagnosis by chorionic villus sampling: lessons of the first 600 cases, «Ptrnatal Diagnosis», 1985, 5, ст. 393-400; Simoni G. – Gimelli G., – Cuoco C., та ін., First trimestre fetal karyotiping: one thousand diagnosis, «Human Genetics», 1986, 72, ст. 203-209.

[138] Fortuny A., – Borrel A., – Sorel A., та інші, Chorionic villus sampling by biopsy forceps: results of 1580 procedures from a single centre, «Ptrnatal Diagnosis», 1995, 15, ст. 541-550.

[139] Firth H. V., та інші, Severe limb abnormalities after corion villus sampling at 56-66 day’s gestation, «Lancet», 1991, 337, ст. 762-763.

[140] Nicolaides K. H., Cordocentesis, «Clin. Obst. Gynaecol.», 1988, 31, ст. 123-135.

[141] Прошу звернути особливу увагу на вказані тут документи Котолицької Церкви (прим. І. Бойка): Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, І, н. 2; Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 63; Катехизм Католицької Церкви, Ватикан 1992, нн. 2274-2275; Папська Рада у справах душпастирства служби охорони здоров’я, Хартія працівників служби охорони здоров’я, Ватикан 1995, нн. 59-61.

[142] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, І, н. 2.

[143] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 63.

[144] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, І, н. 2.

[145] Пор. Сгречча Э., Биоэтика, Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, Москва 2002, ст. 129-148.

[146] Див. Дульцин А. Я., О вреде аборта, МЕДГИЗ, Ленинград 1962, ст. 5-7.

[147] Пор. Алипов В. И., Аборт, его вред и противозачаточные средства, МЕДГИЗ, Ленинград 1962, ст. 4.

[148] Пор. Pallini A., Aborto. Dibattito sempre aperto, Città Nuova, Roma 1992, ст. 19.

[149] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 58.

[150] Без автора, Подаруйте мені життя, Львів 1998, ст. 10.

[151] Там само, ст. 10-11.

[152] Пор. там само.

[153] Сгречча Э., Биоэтика, Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, Москва 2002, ст. 409.

[154] Пор. Салій Я., Дражливі питання про..., Кайрос, Київ 2001, ст. 65-70.

[155] Пор. Вих. 21,22.

[156] Ос. 14,1.

[157] Пор. Salij J., Grzech dzieciobójstwa w świetle Pisma Swiętego, W drodze 5/1977, ст. 30-38.

[158] Пор. Пс. 139 (138), 1. 13-16; Пс. 22 (21), 10-11; Пс. 70 (71); Іс. 46,3; Єр. 1,4-5; Іов 10,8-12.

[159] Дидахе, 5, 2.

[160] Послання Варрави, 19,5.

[161] Климетій Александрійський, Стромати, ІІ, ст. 93.

[162] Оріген, Проти Цельса, VІІІ, ст. 55.

[163] Апокаліпсис Петра, розд. 8.

[164] Tertullianus F., Apologeticum, кн. 9, гл. 8: PL 1, 314-320: CCh I, ст. 103, 1, 31-36.

[165] Детальніше на цю тему див.: Schopf B., Das Totungsrecht bei den fruhcristlicheh,Regengsburg 1958, ст. 112-142.

[166] Ельвірський Собор 305 року, канон 63.

[167] Анкірський Собор 314 року, канон 21.

[168] Св. Василій Великий, Лист 188,2.

[169] Св. Августин, Бесіди про Семикнижжя, lib. 2, c. 80.

[170] Пор. Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 62.

[171] Див. на цю тему Spagnolo A. G., Bioetica nella ricerca e nella prassi medica, Torino 1997, ст. 357-359.

[172] HÄring B., Liberi e fedeli in Cristo. Teologia morale per preti e laici, III: Voi siete la luce del mondo (Mt 5,14), Paoline, Roma 1982, ст. 58-60.

[173] Пор. Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 44.

[174] Пор. Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 53, цитує: Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, вступ 5.

[175] Пор. ІІ Ватиканський Собор, Душпаст. Конст. про Церкву в сучасному світі, Gaudium et Spes, н. 51: “Зігнання плоду, як і дітогубство – найжахливіші лиходійства”.

[176] Пор. Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 58.

[177] Там само, н. 59.

[178] Там само.

[179] Пор. Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Декларація про вчинений аборт, Ватикан 1974, нн. 12-13.

[180] Пор. Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 60.

[181] Там само, н. 61.

[182] Пор. Hickey A J., «Sindrome da post-aborto e riconcilizione», in Evangelium Vitae di sua santità Giovanni Paolo II. Enciclica e commenti, a cura di Папська Академія за Життя, Libreria Editrice Vaticana, Città del Vaticano 1995, ст. 268.

[183] Пор. Boyko I., L’aborto in Ucraina e alla luce della dottrina cattolica, Roma 2002, cт. 69-79.

[184] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 99.

[185] Leuzzi, Il dibattito sull’inseminazione artificiale nella riflessione medico-morale in Italia nell’ultimo decennio, «Medicina e Morale», 1982, 4, ст. 350-353.

[186] Garcea N., Tecniche di procreazione assistita, «Medicina e Morale», 1989, 1, ст. 59-66; Mills M. S. – Eddowes H. A. – Cahill D. J., A prospective controlled study of in vitro fertilization, gamete intrafallopian transfer and intrauterine insemination combined with superovulation, «Hum. Reprod.», 1992, 7 (4), ст. 490-494; Zikopoulos K. – West C. P. – Thong P. W., та інші, Homologous intrauterine insemination has no advantage over timed natural intercourse when used in combination with ovulation induction for the treatment of unexplained infertility, «Hum. Reprod.», 1993, 8 (4), ст. 563-567.

[187] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, ІІ, н. 1; див. також Катехизм Католицької Церкви, Ватикан 1992, нн. 2375-2379.

[188] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, ІІ, н. 6.

[189] Пор. Сгречча Э., Биоэтика, Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, Москва 2002, ст. 229-231.

[190] Пор. Zaggia C., (a cura di), Progresso biomedico e diritto matrimoniale canonico, Padova 1993; Di Pietro M. L. – Correale S. M., Valutazione delle terapie medico-chirurgiche e protesiche dell’impotentia coeundi nell’uomo ai fini della validità del matrimonio canonico, «Apollinaris», 1993, LXVI, ст. 273-314.

[191] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, ІІ, н. 2.

[192] Пор. Di Pietro M. L., Analisi comparata delle leggi e degli orientamenti normativi in materia di fecondazione artificiale, «Medicina e Morale», 1993, 1, ст. 231-282.

[193] Див. Isidori A., L’inseminazione artificiale omologa ed eterologa nella sterilità maschile: aspetti medici e psicologici, «Medicina e Morale», 1993, 1, ст. 75-96; Marrama P. – Cardini c. – Pasini W. – Baldaro I. – Verde, L’inseminazione della discordia, Milano 1987.

[194] Пій ХІІ, Ai partecipanti al IV Congresso Internazionale dei Medici cattolici, ст. 119, яке є зацитоване також і в Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, ІІ, н. 6.

[195] Стосовно цієї теми див. Seifert J., Substitution of the conjugal act or assistance to it? IVF, GIFT and some other medical interventions. Philosophical reflections on the Vatican Declaration «Donum Vitae», «Anthropotes», 1988, 2, ст. 273-286; Carlson J. W., Donum Vitae on homologous interventions: is IVF-ET a less acceptable gift than GIFT?, «J. Med. Philos.», 1989, 5, ст. 523-540; Tonti Filippini N., Donum Vitae and Gamete Intra Fallopian Transfer, в Atti del II Congresso Internazionale di Teologia Morale, ст. 791-802; Doerfler J. F., Is GIFT Compatible with the Teaching of Donum Vitae, «Linacre Quarterly», 1997, 64, (1), ст. 16-29.

[196] Dyson A. – Harris J., Experiments on embryos, London 1990; Dunstan G. R. – Seller M. J., The status of the human embryo, London 1988; Spagnolo A. G. – Sgreccia E., Il feto umano come donatore di tessuti e di organi, «Medicina e Morale», 1988, 6, ст. 843-875; Serra A., La sperimentazione sull’embrione umano: una nuova esigenza della scienza e della medicina?, «Medicina e Morale», 1993, 1, ст. 97-116; Centro di Bioetica – Università Cattolica del S. Cuore, Contro la sperimentazione sugli embrioni umani, «Medicina e Morale», 1996, 4, ст. 802-809.

[197] Cinque B. – Pelagall M. – Diani S. – Dell’Acqua S. – Spagnolo A. G., Aborto ripetuto spontaneo. Aspetti scintifici e obbligazioni morali, «Medicina e Morale», 1992, 5, ст. 889-910.

[198] Там само.

[199] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, ІІ, н. 4.

[200] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 14, а також Катехизм Католицької Церкви, Ватикан 1992, нн. 2376-2377.

[201] Пор. Сгречча Э., Биоэтика, Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, Москва 2002, ст. 244.

[202] Штучне гетерологічне запліднення суперечить єдності подружжя, гідності подругів, властивому покликанню батьків і право дитини бути зачатою і приведеною на світ у подружжя і з подружжя... Звернення за гаметами до третьої особи, щоб отримати в розпорядження сперму або яйцеклітину, є порушенням взаємного зобов’язання подругів і серйозною хибою стотовно єдності, суттєвої властивості подружжя. Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, ІІ, н. 2.

[203] Штучне гетерологічне запліднення порушує права дитини. Воно позбавляє дитини синівської спорідненості з батьківськими коренями і може загальмувати дозрівання її особистої ідентичності. Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, ІІ, н. 2.

[204] Jacquard A. – Schoevaert D., Artificial insemination and consanguinity в Human artificial insemination and semen preservation, Plenum Press, New York 1980.

[205] Див. докладніше в Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, ІІ, н. 3.

[206] Там само.

[207] Там само.

[208] На цю тему див. Dyson A. – Harris J., Experiments on embryos, London 1990; Dunstan G. R. – Seller M. J., The status of the human embryo, London 1988; Spagnolo A. G. – Sgreccia E., Il feto umano come donatore di tessuti e di organi, «Medicina e Morale», 1988, 6, ст. 843-875; Serra A., La sperimentazione sull’embrione umano: una nuova esigenza della scienza e della medicina?, «Medicina e Morale», 1993, 1, ст. 97-116; Sgreccia E., Interventi su feti e embrioni umani, в Sgreccia – Lucas Lucas, Commento interdisciplinare alla «Evangelium Vitae», Libreria Editrice Vaticana, Città del Vaticano 1997, ст. 617-635.

[209] Пор. Сгречча Э., Биоэтика, Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, Москва 2002, ст. 252.

[210] Пор. Centro di Bioetica – UniversitÀ Cattolica del S. Cuore, Contro la sperimentazione sugli embrioni umani, «Medicina e Morale», 1966, 4, ст. 802-809.

[211] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, І, н. 4.

[212] Іван Павло ІІ, Discorso ai sacerdoti partecipanti ad un seminario di studio su la procreazione responsabile (17.09.1983), в Insegnamenti di Giovanni Paolo II, VI, 2, cт. 561-564.

[213] Іван Павло ІІ, Лист до сімей (02.02.1994), в Документи Католицької Церкви про шлюб та сім’ю від Лева ХІІІ до Івана Павла ІІ, том І, видавництво ЛБА, Львів 2002, н. 9.

[214] Там само, н. 12.

[215] Ляун А., Humanae Vitae – орієнтація на християнський стиль життя, видавництво ЛБА, Львів 2000, ст. 34, (приклад наведено з цитити н. 46).

[216] Про поняття відповідального дітородження і про принципи, які походять з цієї відповідальності див. Павло VI, енцикліка Humanae Vitae (25 липня 1968), Ватикан 1974, нн. 10 і 13.

[217] Пор. Сгречча Э., Биоэтика, Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, Москва 2002, ст. 211.

[218] Пор. Павло VI, енцикліка Humanae Vitae (25 липня 1968), Ватикан 1974, н. 14.

[219] Пор. там само, н. 13.

[220] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 23.

[221] Індекс Pearl являє собою число в процентах, яке використовується для оцінення “ефективності” контрацептивного засобу і базується на числі вагітностей, що виникли серед 100 жінок, які користувалися певним контрацептивним засобом протягом одного року (12 місяців). Визначається він за формулою:

число вагітностей х 1200 місяців користування

індекс Pearl = -------------------------------------------------------------------------

число місяців користування контрацептивним засобом

[222] Пор. Di Pietro M. L. – Minacori R., Sull’abortività della pillola estroprogestinica e di altri «contracettivi», «Medicina e Morale», 1996, 5, ст. 863-900.

[223] Пор. там само.

[224] Пор. Садлер В. Т., Медична ембріологія за Ланґманом, “НАУТІЛУС”, Львів 2001, ст. 43.

[225] Пор. Сгречча Э., Биоэтика, Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, Москва 2002, ст. 208-215.

[226] Пор. Павло VI, енцикліка Humanae Vitae (25 липня 1968), Ватикан 1974, н. 16.

[227] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 97.

[228] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 13.

[229] Так висловлюється Папа Павло VI в енцикліці Humanae Vitae н. 15: “Церква, однак, не вважає недозволеними ті терапевтичні заходи, які необхідні для лікування тілесних захворювань, навіть якщо передбачається, що наслідком їхнього застосування буде перешкода зачаттю. Проте така перешкода в жодному разі не може бути прямою ціллю”.

[230] Пор. Сгречча Э., Биоэтика, Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, Москва 2002, ст. 215-221.

[231] Іван Павло ІІ, Промова до учасників двох Конгресів на тему проблем подружжя, родини і плідності (8 червня 1984), 6: Insegnamenti, VII/1 (1984), 1641; Іван Павло ІІ, Adhort. Apost. Familiaris consortio (22 листопада 1981), 32: ААS 74 (1982), 118: “Таким способом природній “мові”, що виражає обопільний повний дар подружжя, антиконцепція накидає “мову” об’єктивно суперечну, тобто таку, яка не виражає повного віддання себе іншому”.

[232] На цю тему див.: Bompiani A. – Sgreccia E., Trapianti d’organo. Progressi tecnologici, aspetti etici, prospettive di legislazione, Milano 1989; Perico G., voce Trapianti, в Compagnoni F. – Piana G. – Privitera S., curr., Nuovo Dizionario di Teologia Morale, ст. 1383-1391.

[233] Пор. Calipari M., «Bioetica e trapianti d’organo», в Перший Національний Конгрес з Біоетики. Тези доповідей, Київ 2001, ст. 47.

[234] Cunningham B., The Morality of Organs Transplantation, Washington 1944.

[235] Pio XII, Ai Delegati dell’Associazione Italiana Donatori di Cornea e all’Unione Italiana Ciechi, 14.05.1956, AAS 48 (1956), 461 ss. Пор. Pio XII, Lett. enc. Mystici corporis, AAS 35 (1943), 221.

[236] Пор. Kelly G., The Morality of Mutilation: Towards a Revision of the Treatise, “Theological Studies” 1956, ст. 334.

[237] Пор. Папська Рада у справах душпастирства служби охорони здоров’я, Хартія працівників служби охорони здоров’я, Ватикан 1995, н. 67.

[238] Пор. Autiero A., La donazione di organi è un dovere?, “Rivista di Teologia morale” 28 (1996), ст. 53-61; Privitera S., La donazione degli organi: azione superogatoria o obbligatoria?, в Id., Narrare la vita alla generazione presente per le generazioni future, Roma 1995, ст. 59-80.

[239] Chiavacci E., Morale della vita fisica, ст. 70-71.

[240] Священна Конґреґація у справах доктрини і віри, Інструкція Donum Vitae, Ватикан 1987, вступ 3.

[241] Giovanni Paolo II, Discorso ai partecipanti al XVIII Congresso Internazionale della Transplantation Society, Roma 28.08.2000 (ця промова є перекладена і опублікована у Avvenire від 30.08.2000, ст. 2-4).

[242] Там само.

[243] Pio XII, Ai Delegati dell’Associazione Italiana donatori di cornea e all’Unione Italiana Ciechi, 14.05.1956, AAS 48 (1956), ст. 460.

[244] Катехизм Католицької Церкви, Ватикан 1992, н. 2301.

[245] Пор. Сгречча Э., Биоэтика, Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, Москва 2002, ст. 331-334.

[246] Пор. Giovanni Paolo II, Discorso ai partecipanti al XVIII Congresso Internazionale della Transplantation Society, Roma 28.08.2000 (ця промова є перекладена і опублікована у Avvenire від 30.08.2000, ст. 2-4).

[247] Див. Баран Є. Я. – Зограб’ян Р. О. – Множинський Д. О. – Закордонець В. П., «Етичні та соціально-правові проблеми трансплантації органів в Україні», в Перший Національний Конгрес з Біоетики. Тези доповідей, Київ 2001, ст. 8.

[248] White R. J., Individualità e trapianto cerebrale, в Aa. Vv., Trapianto di cuore e trapianto di cervello, Orizzonte Medico, Roma 1983, ст. 102-131; також його праця під назвою, The isolation and transplantation of the brain. Сам автор виконав декілька таких успішних пересадок.

[249] Demmer, Liceità dell’ardita sperimentazione del trapianto cerebrale, ст. 150-169. Сам автор виключає морального оправдання пересадки мозку/стовбуру хребта.

[250] Пор. Сгречча Э., Биоэтика, Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, Москва 2002, ст. 328-329.

[251] Giovanni Paolo II, Ai Partecipanti al Primo Congresso Internazionale sui Trapianti di Organi, 20.06.1991, в Insegnamenti 14/1, ст. 1711.

[252] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 1.

[253] Пор. ІІ Ватиканський Собор, Душпаст. Конст. про Церкву в сучасному світі, Gaudium et Spes, н. 35; Павло VI, енцикліка, Populorum progressio, Ватикан 1967, н. 15.

[254] Іван Павло ІІ, Лист до Сімей Gratissimam sane, Ватикан 1994, н. 13.

[255] Іван Павло ІІ, енцикліка Evangelium Vitae, Ватикан 1995, н. 98.

МИНИСТЕРСТВО ЗДРАВООХРАНЕНИЯ РОССИЙСКОЙ







Дата добавления: 2015-08-29; просмотров: 699. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Вопрос. Отличие деятельности человека от поведения животных главные отличия деятельности человека от активности животных сводятся к следующему: 1...

Расчет концентрации титрованных растворов с помощью поправочного коэффициента При выполнении серийных анализов ГОСТ или ведомственная инструкция обычно предусматривают применение раствора заданной концентрации или заданного титра...

Психолого-педагогическая характеристика студенческой группы   Характеристика группы составляется по 407 группе очного отделения зооинженерного факультета, бакалавриата по направлению «Биология» РГАУ-МСХА имени К...

Дизартрии у детей Выделение клинических форм дизартрии у детей является в большой степени условным, так как у них крайне редко бывают локальные поражения мозга, с которыми связаны четко определенные синдромы двигательных нарушений...

Педагогическая структура процесса социализации Характеризуя социализацию как педагогический процессе, следует рассмотреть ее основные компоненты: цель, содержание, средства, функции субъекта и объекта...

Типовые ситуационные задачи. Задача 1. Больной К., 38 лет, шахтер по профессии, во время планового медицинского осмотра предъявил жалобы на появление одышки при значительной физической   Задача 1. Больной К., 38 лет, шахтер по профессии, во время планового медицинского осмотра предъявил жалобы на появление одышки при значительной физической нагрузке. Из медицинской книжки установлено, что он страдает врожденным пороком сердца....

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.014 сек.) русская версия | украинская версия