Культуры шнуравай керамікі.Помнікі культуры шнуравай керамікі, якая паслужыла прататыпам для культуры баявых сякер, уяўляюць з сябе характэрную кераміку: вільготная гліна ўпрыгожвалася адбіткамі вяровак (ільняных альбо пяньковых). Кераміка знаходзіцца галоўным чынам у пахаваннях: у магілах і мужчын, і жанчын знаходзяць характэрна ўпрыгожаны посуд. Большасць даследнікаў у якасці найболеш старажытнага гарызонту культуры шнуравай керамікі вылучае комплекс старажытнасцяў, у першую чаргу пахавальных, выяўленых на тэрыторыі цэнтральна-усходняй Нямеччыны, Чэхіі, Польшчы, а таксама ўздоўж узбярэжжаў Балтыйскага і Паўночнага мораў. Самыя раннія пахаванні і селішчы, атаясняныя з культурай шнуравай керамікі, адносяцца да 3.000-2.900 гадоў да н.э. У сярэдзіне – другой палове 3-га тысячагоддзя да н.э., у перыяд свайго максімальнага распаўсюджання, элементы, характэрныя для кола культур шнуравай керамікі, адзначаюцца на шырокіх прасторах Еўропы: ад берагоў Рэйна да Паўднёвай Скандынавіі, Усходняй Прыбалтыкі, Паволжа, Верхняга і Сярэдняга Падняпроўя. Усходнім фарпостам культуры шнуравай керамікі была сярэднедняпроўская культура і фацьянава-баланаўская культура ў вярхоўях Волгі
Пружанская кераміка
спіралямі, аднак гэта выглядала натуральна і вельмі прыгожа.
Вырабляўся ў Пружанах таксама паліваны посуд і кафля, але не ў такіх вялікіх аб’ёмах, як задымленая кераміка, што прынесла шырокую вядомасць мясцовым рамеснікам. Паліва для ганчарных вырабаў, асноўным кампанентам якой быў свінец, выкарыстоўвалася тутэйшымі рамеснікамі звычайна карычневага (калі дадавалі жалезную акаліну — “дзындру”), зялёнага (дадавалі вокісь медзі — “зялёнку”) ці сіняга колеру.
У гарадскім пасёлку Ружаны таксама існавалі старадаўнія ганчарныя традыцыі. Вядома, што тут у канцы ХІХ ст. жыло некалькі дзесяткаў майстроў у пераважнай большасці на вуліцы, якая так і звалася — Ганчарная. Праўда, пад 1925 г. у мястэчку згадваецца толькі 3 ганчары, а вось у 30-я
гады — ужо 35. Майстры-“гаршочнікі” выраблялі таксама, як і ў Пружанах, ў асноўным чорнаглянцавы задымлены посуд. Але дзесьці ў 30-я г.г. ХХ ст. тут асаблівую папулярнасць набыло глазураванне ганчарных вырабаў.
Асобную і сапраўды цікавую старонку ружанскай ганчарнай вытворчасці складала да таго ж мастацтва народнай глінянай цацкі. Даследчыкі адзначаюць асаблівасць ружанскіх фігурак-цацак у тым, што яны мастакамі амаль не расчляняліся і былі таму як бы статычныя, франтальныя і адначасова манументальныя. Самай папулярнай сярод вырабаў мясцовых майстроў быў “Коннік”. У Ружанах рабіліся і дробныя цацкі-свістулькі ў выглядзе розных жывёл — конікаў, качак, сабак, якія карысталіся вялікай папулярнасцю сярод тутэйшых местачковых і сялянскіх дзяцей. Некаторыя выявы жывёл распісваліся рознакаляровымі яркімі і гучнымі фарбамі, але значная частка твораў заставалася колеру гліны — карычневымі, але ад гэтага яны не страчвалі сваёй прывабнасці. Вядомасць у гэтай галіне дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва набылі дзве ружанскія майстрыхі, работы якіх вылучаліся асаблівай дасканаласцю і густам, — гэта Кацярына Жылінская (1890 – 1962) і Вольга Давідзенка-Хварастоўская (1895 – 1978). Іх творы экспануюцца ў розных беларускіх музейных зборах да нашых дзён.
шырока вядомы выраз: “Што маем — не захоўваем, а страціўшы — плачам
|