Студопедия — ДМИТРО СТЕПАНОВИЧ БОРТНЯНСЬКИЙ
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

ДМИТРО СТЕПАНОВИЧ БОРТНЯНСЬКИЙ






(1751-1825)

Другу половину XVIII сторіччя дослідники недаремно називають "золотим віком" української музики. Адже тут поруч з корифеями— Березовським, Бортнянським, Веделем - працювали десятки талановитих композиторів і співаків, виконавців на різних інструментах і теоретиків. Але ніхто з них не здобув такої гучної, тривалої і заслуженої слави, як Дмитро Бортнянський, ніхто не став таким "улюбленцем долі", чия творчість, різноманітна, численна, звучала і в храмах, і в аристократичних салонах, із нагоди державних свят. До сьогодні Бортнянський справедливо вважається одним з найславетніших українських композиторів, гордістю і славою вітчизняної культури, котрого знають не лише на Батьківщині, але й у всьому світі, виконують навіть у далекій Америці.

Він народився 26 (28) жовтня 1751 року, як і Березовський, у Глухові. Його батько, ймовірно, походив із західних регіонів України, з Прикарпаття, з села Бортного, проте прагнув потрапити до гетьманської столиці. Бортнянський, як і його старший колега, дитиною навчався у знаменитій глухівській школі, та вже в семирічному віці, завдяки своєму чудовому голосу, був прийнятий у Придворну півчу капелу у Петербурзі. Як і більшість хористів Придворної півчої капели, поруч з церковним співом, він виконував також і сольні партії в італійських операх, причому спочатку в 11 -12-річному віці -жіночі (така тоді була традиція, що жіночі ролі у операх співали молоденькі хлопчики), а вже пізніше - і чоловічі. Сімнадцятилітньому Бортнянському, як особливо обдарованому музикантові, теж-призначають стипендію— "пансіон" в Італію. Однак, він вибирає місцем свого постійного проживання вже не Болонью, як Березовський, а інший важливий культурний центр, Венецію. Це багате портове місто славилось своїм оперним театром - першим публічним театром у світі, де вистави могли відвідувати всі бажаючі, а не лише вельможі. У Венеції жив і його колишній вчитель з Петербургу, італійський композитор Бальтасаре Галюппі, котрого він знав і шанував ще з років навчання у Петербурзі. Галюппі допомагає молодому музикантові здобувати професійні знання, а окрім того, щоби поглибити їх, Бортнянський виїжджає на навчання і до інших великих культурних центрів - до Болоньї (до падре Мартіні), і до Риму, і до Неаполю.

Італійський період був тривалим (коло 10 років) та напрочуд плідним творчості Бортнянського - він написав тут три опери на міфологічний сюжет ("Креонт", "Адкід", "Квінт Фабій"), а також сонати, кантати, церковні твори. Ці опуси виявляють як блискучу майстерність автора у оволодінні композиторською технікою провідної європейської школи - італійської, так і близькість до пісенних джерел свого народу: у блискучій мелодії арій відчувається наспівна українська лірика пісень та романсів. У 1779р. з Росії надходить лист з вимогою негайно повернутись Петербург. Не надто охоче скорився Бортнянський цьому наказові - доля Березовського була йому добре відома - проте він вирушає у дорогу. На шляху до Петербургу на короткий час він затримується у іншому музичному центрі Європи, столиці Австрії, Відні, де зав'язує знайомство з відомим на той час італійським композитором А.Сальєрі, знаним в історії як суперник Моцарта.

В Росії його, як і будь-якого митця "неіноземного походження”, також не допускають до "великого" царського двору Катерини II, при якому завжди більш прихильно ставились до іноземних співаків та музикантів. Бортнянського відсилають на "малий" двір, тобто двір намісника престолу великого князя Павла, у його маєток Павловськ. Сам Павло мало що розумів у мистецтві, він був захоплений лише військовою муштрою. Зате нове дружина, Марія Федорівна, мала тонкий художній смак, дуже любила музику, а надто оперу та романси, гарно грала на фортепіано. Для неї, на ЇЇ замовлення Бортнянський написав і три опери у французькому стилі (“Сокіл", "Син-суперник", "Свято синьйора"), і збірку романсів та пісень на французькі вірші, і вісім клавірних сонат, і ансамблі для різного складу інструментів. Серед них варто згадати першу в українській музиці симфонію – Концертну симфонію для семи інструментів. Проте якими б визначними не були його досягнення у світській музиці, найвидатніші свої твори він написав у жанрі духовного хорового концерту.

В 1795 р., вже після смерті Катерини II, коли на престолі засідає її син Павло І, за клопотанням імператриці Марії Федорівни, Бортнянський стає директором Придворної півчої капели. Хоча духовні концерти Він починає писати раніше, одразу після повернення з Італії, проте найкращі з них. написані саме за час перебування Бортнянського на посаді директора капели. Всього він залишив 35 однохорних концертів і 10 двохорних, тобто написаних для виконання двома хорами нараз. Більшість з них створена на тексти з Псалтиря, і лише два присвячені найбільшим святам церковного календаря - Різдву та Великодню. На відміну від драматичних, трагічних, напружено-емоційних концертів Березовського, Бортнянський шукає в поезії Давидових псалмів радісні, піднесені настрої, урочисто-прославний стан, або спокійне і зосереджене споглядання. Ці переживання були притаманні пануючому тоді художньому стилю, до якого можна віднести і твори самого композитора, -до класицизму. Лише в останніх творах, наприкінці життя, трапляються мінорні концерти драматичного і трагедійного змісту. Особливо ж відомим серед них є написаний незадовго до смерті лірико-елегійний Концерт № 32 "Скажи мені, Господи, кончину мою" (цей твір дуже любив П.І.Чайковський, називаючи його "Меланхолія").

Музична мова конвертів відображає високу майстерність композитора, вона дуже багата, пишна, прикрашена. В ній знайшли втілення і багатовікові традиції західноєвропейської церковної творчості, зокрема так званої венеціанської школи, які Бортнянський засвоїв під час навчання у Галюппі, Саме тут ще в добу Відродження зародились двохорні, а навіть чотирихорні концерти, як} виконувались окремими групами церковних співаків, що розміщувались в різних частинах храму, і ніби перегукувались одна з одною, завдяки чому виникав неповторний просторовий ефект звучності. Такий спів називався антифонним. Бортнянський винахідливо використовував багаті можливості контрастного зіставлення не лише хорових груп, але й окремих голосів солістів та масивного, густого звучання хорової маси. Досконалою є і поліфонічна техніка митця, його хорові фуги, що найчастіше завершують концерти. Проте не лише європейські професійні джерела надихали Бортнянського на створення його шедеврів. Мелодика концертів дуже часто пов'язана з українським фольклором, з обрядовими, ліричними, побутовими, а навіть жартівливо-танцювальними піснями. Це додає їм особливого душевного тепла, яскравості, а разом з тим завдяки національній характерності мелодій вирізняє композитора посеред західних музикантів, що спирались на ті самі професійні принципи.

Крім концертів композитор пише і інші церковні твори, зокрема, причасні, херувимські, серед яких особливо знаменитою у всьому світі стала "Херувимська №7'".

Помер Дмитро Бортнянський у 1825 ропі в Петербурзі. Після його смерті духовні концерти, як невідповідні до указів царя Павла і нових правил богослужіння в російській православній церкві2, повністю вилучаються з церковної практики в Росії, і лише нечисленні виконавці хорової музики включають їх в концертний репертуар, та й то у редакції Петра Чайковського. Натомість величезну популярність здобули вони, починаючи з 30-х років минулого сторіччя, в Західній Україні, де ідо сьогодні постійно виконуються У церквах під час богослужінь.

Духовний концерт № 15 “Придіте, воспоєм”

Одним з кращих духовних концертів Д.Бортнянського є концерт № 15 "Придіте, воспоєм". Він включає в себе три частини, кожна з яких позначена яскравим самобутнім настроєм. Перша заснована на мотивах улюбленого часто використовуваного композитором у концертах канту-вівату, як називали тоді преславний кант. Урочисті, закличні інтонації перших тактів одразу вводять слухача в настрій радісного, піднесеного свята. Невелика за масштабами, проте дуже динамічна за розвитком, ця частина побудована подібно до пісні, чи канту - в ній немає яскраво контрастних епізодів, а навпаки, весь розвиток підпорядковується провідному емоційному стану. Майстерно прикрашена мелодія викладається у чотирьох голосах подібно, як в українських піснях. Композитор застосовує тут виразні прийоми для досягнення своєї мети, зокрема такі, як перегукування окремих голосів, короткі, енергійні вигуки, завдяки чому створюється враження великого просторого світлого храму, короткі, уривчасті фрази немовби відтворюють радісні, збуджені вигуки свята.

Друга частина, де йдеться про страждання, розп'яття і мученицьку смерть Ісуса Христа, раптово переносить слухачів у цілком інший світ -скорботи і жалоби. М'які, спадаючі закінчення мелодії звучать ніби болісне зітхання, яке виривається з грудей, несподівані вигуки, різкий перехід від однієї групи голосів до іншої, прямолінійне зіставлення чоловічих і жіночих тембрів у хорі - все це справляє враження оплакування, передає стан розпачу і жалю (Нотний приклад № 4). Недаремно, крім зрозумілих для слухачів всієї Європи зворотів оперної арії Lаmеntо, композитор використовує типові звороти українського фольклорного заупокійного співу - голосіння, іноді нагадує про зосереджений суворий настрій релігійних кантів, де також йшлось про страждання Христа.

Третя частина урочиста і радісна - адже в ній йдеться про Христове воскресіння і славу Господу. Проте цей настрій з'являється не одразу. Спочатку величні "фанфари і труби" (вдало "зображені" хоровими голосами) відлунюють здалека, несміливо, і лише поступово наближаючись, досягають найбільшої гучності, впевненості. Утворюється своєрідна змістовна арка з першою частиною, повертається те ж відчуття свята, що вражало на початку концерту. Навіть окремі фрази фіналу побудовані на основі тих самих мелодій, наближених до канту-вівату, що й у першій частині. Загальний образ, настрій концерту, незважаючи «й трагічні почуття, висловлені у середній частині, складається як радісний, прославний, урочистий, як і годиться для музики, написаної з приводу найвеличнішого християнського свята - Воскресіння Христа, Великодня.

Спадщина Бортнянського, значна за масштабами, різноманітна за настроями і образами, здобула визнання в Росії за життя композитора, і в наступні століття не лише на Батьківщині, але й у всьому світі. Французький композитор Гектор Берліоз, знаний зі своєї гострокритичної оцінки навіть найбільших знаменитостей, так відгукувався про музику нашого геніального співвітчизника:

"У цій гармонічній тканині були поєднання, які здаються неможливими: то чулись зітхання, то неясний дрімотний шепіт, часом з'являлись акценти, за силою схожі на крик, який захоплює ваш дух, стискає серце й груди, а потім все розчинялося в безмірному легкому завмиранні; здавалось, хор ангелів залишав землю і поступово зникав у небесній височіні".

АРТЕМІЙ ВЕДЕЛЬ (ВЕДЕЛЬСЬКИЙ)

(1767-1808)

Серед творців українського духовного концерту найближче національних джерел стоїть творчість Артема Веделя. Він не мав змоги отримати професійну освіту за кордоном,як його старші сучасники Березовський та Бортнянський, все його життя нерозривно пов'язане з Україною. Як життєвий, так і творчий шлях Веделя позначений особі трагізмом. Незаслужено забутий в короткім часі після своєї с» композитор ніколи не відкриється нащадкам у всій повноті свого таланту, лише декілька хорових духовних творів дійшли до нас в оригіналі з бібліотек київських монастирів, інші були втрачені, згорівши під час численних пожеж або попросту загублені. Його творчість нечисленна, єдиний жанр, до він звертався, був хоровий духовний концерт, але в ньому він створив невмирущі шедеври національного мистецтва.

Народився Артем Ведель 1767 року у Києві, в районі Подолу, у родині ремісника. Його батько був знаний зі своїх чудових різьблених дерев'яних виробів. Освіту майбутній композитор здобуває у Києво-Могилянській академії, де навчався від 1776 до 1787 р. Хоча академія ще в першій половині XVIII сторіччя мала славу одного з найгрунтовніших і передових навчальних закладів Східної Європи, до того часу, коли там перебував Ведель, багато що змінилось: тут послідовно проводилася русифікація, переслідувались старі традиції, запроваджені Петром Могилою, - адже академією керував митрополит, що призначався московським духовним керівництвом. Очевидно, ця обставина була однією з головних, через яку майбутній композитор не захотів навчатись в класі богослов’я. Іншою ж причиною буда особлива музична обдарованість і любов до мистецтва. Як згадує один із сучасників, друг Веделя по академії, "улюбленою його розвагою було співання священних гімнів і кантів, що були поширені серед студентів академії".

Академія завжди славилась своєю прекрасною музичною освітою. Тут діяла хорова школа з класами нотного співу і читання; Хор і оркестр академії протягом декількох століть були окрасою музичного життя Києва. Ведель, як винятково здібний учень, стає першою скрипкою оркестру та диригує хором. Великим успіхом користуються і його виступи як співака-соліста хору. На цей час припадають і його перші творчі спроби - духовні концерти на тексти з Псалтиря.

Завершивши свою освіту в академії, Ведель отримує дуже вигідну пропозицію від багатого московського генерала Єропкіна стати диригентом його капели, а крім того зайняти посаду писаря у Сенатській канцелярії. На декілька років композитор покидає Україну, переселяючись до Москви. Про цей період його життя відомо небагато, хоч є припущення, що композитор міг відвідувати "вільним слухачем" лекції у Московському університеті у Ломоносова, а також зустрічатись з московськими та італійськими музикантами, що тоді перебували у Росії, зокрема з відомим оперним композитором Дж. Сарті.

Наприкінці 1792 р. Ведель повертається назад до Києва. Спочатку щастя, здавалось, усміхнулось йому: він потрапив на службу до впливового, розумного і прихильного до українців генерала А.Леванідова. Леванідов був великим аматором хорового співу і заснував у Києві військову капелу, яку й очолив з 1794 р. Ведель. Два роки роботи з капелою належать до найбільш плідних у творчості композитора. Тут він пише свої найвідоміші концерти, такі як "В молитвах неусыпающую Богородицу", "Спаси мя, Боже", "Доколе, Господи, забудеш мя" та деякі інші. Вони часто виконувались в багатьох київських церквах, зокрема першийз них багато років утримувався у службі Києво-Печерської лаври.

У 1795 р. Леванідова переводять до Харкова на посаду намісника харківського і воронезького. Ведель їде вслід за ним. У Харкові він працює з хором Казенного училища, котрий в короткім часі здобуває собі неабияку славу. Цікаво, що саме завдяки цьому хорові Ведель у 1796 р. познайомився з Бортнянським. Адже, якщо до того часу хористів для Придворної півчої капели набирали зазвичай з Глухова, то тепер, коли слава про прекрасну музичну підготовку учнів Веделя долинула навіть до столиці, вони теж стали поповнювати найкращий церковний хор Російської імперії. Але хоч як багато сил віддавав він роботі з хором, найважливішою ділянкою його діяльності залишається все одно творчість: в Харкові виникає, мабуть, найбільше концертів, серед них особливо відомі "Воскресни, Боже", "На ріках Вавилонських".

Після смерті цариці Катерини II у 1796 р. її син Павло посилає у відставку всіх ставлеників матері, серед них і Леванідова. Ведель знову повергається до Києва, проте тепер він потрапляє у дуже скрутні умови -Павло "височайшим наказом" відмінив ті нововведення, котрі вносились поступово у службу під західноєвропейським впливом, насамперед, заборонив виконання духовних концертів у церкві, вбачаючи у цьому небажаний вплив католицизму. Для Веделя це означало кінець його творчої кар'єри. Настрій відчаю і безнадії втілений в одному з останніх концертів композитора "Услиши, Господи, глас мой".

Останнього порятунку композитор шукає у своїй глибокій вірі в Бога, тому в 1799 р. вступає ченцем у Києво-Печерську лавру. Однак, пробні там ледь більше року, він таємно покидає монастир, мабуть, через те, що насмілився написати листа до царя Павла з проханням відмінити указ про церковний спів. Веделя спіймали, судили, але оскільки він не порушив жодного закону, то його просто замкнули у "Смирительный дом", тобто божевільню, де перебували психічно невиліковні хворі. Славетному митцеві, концерти якого співали найбільші церковні хори Києва - заборонили давати олівець і папір, щоб не писав музики. Лише через вісім років, невиліковна хворого на сухоти, його відпустили додому помирати, де він, прожив ще декілька місяців, пішов з життя у 1808 році. Та навіть його поховання, на яке зібрались численні друзі по Києво-Могилянській академії, не давало спокою царській владі. Відомо, що жандармам було наказано суворо стежити, щоби похорон відбувся тихо і непомітно. Так трагічно згас один з найвидатніших і найліричніших українських музикантів.

Концерт "Доколе, Господи...";

Концерт "Доколе, Господи" належить до київського періоду творчості і написаний між 1794 і 1796 рр. В його основі лежить Давидовий псалом № 12, котрий співався під час Богоявлення. Про концерт "Доколе, Господи... " в біографічній літературі подається такий цікавий факт: "Після виконаннями капелою Леванідова в Михайлівськім монастирі Веделевого концерту "Доколе, Господи..." під диригентурою самого композитора присутній князь Дашков, що в той час перебував у Києві, в захопленні зняв з себе золоту шарфу й подарував її Веделеві, додаючи п'ятдесят червінців”. Поетичний образ концерту глибоко скорботний, жалібний, а водночас наприкінці не позбавлений просвітлення:

"Доколе, Господи, зовсім будеш мене забувати?

Доки ховатимеш лице своє від мене?

Доки мій ворог буде знущатись надо мною?

Зглянься і вислухай мене,

Просвіти мої очі, щоб не заснути смертю,

Щоб не сказав ворог: "Я його подужав".

Я ж надіявся на Твою ласку.

Нехай радіє моє серце Твоїм порятунком, з

Заспіваю Господові, бо добро мені вдіяв".

Образний зміст псалма повністю відповідає настроям і почуттям, пануючим в творчості Веделя. Композитор знаходить напрочуд точні і переконливі засоби для втілення цих емоційних барв. Концерт має три частини, але міжними немає виразного контрасту, вони всі повільні, стримані, сумовиті. За своєю музичною мовою концерт дуже близький до українських пісенних джерел, які знайомі були композитору з дитинства, - це лірична пісня-романс, дума, а кант.

Перша частина виражає пристрасне благання до Бога, хоча композитор користується у ній не стримано-суворими інтонаціями, що найбільше відповідні для церковної традиції, а ніжними, ліричними "зітханнями", особливо популярними на той час в українських міських піснях-романсах (Нотний приклад № 5). Та й сама багатоголоса тканина цієї частини цілком відповідає манері виконання народної пісні - два верхні жіночі голоси ведуть так звану терцеву "втору" (так зазвичай співали у два голоси в народі), а басовий лише створює для них своєрідну опору.

В другій частині автор звертається теж до українських фольклорних зворотів, проте вони належать до зовсім іншого історичного джерела - ця мелодія виразно нагадує розспів української народної епічної думи, тужливі пісні кобзарів, котрі були справжніми віртуозами-співаками і вміли напрочуд майстерно імпровізувати свої твори, збагачуючи їх щоразу новими мелодичними прикрасами (Нотний приклад № 6). Та й сам поетичний зміст частини ("Доки мій ворог буде знущатись наді мною?") вимагає драматичнішого, більш напруженого виразу, який і зустрічався найчастіше в думах, складених сліпими кобзарями, з їх трагічними сюжетами з історії України

Третя, остання частина відрізняється більш спокійним, урочистим настроєм. Проте Ведель, на відміну від Березовського чи Бортнянського, не передає тут збуджених, радісних почуттів, музика не вражає зовнішнім блиском. Його прославлення Божого милосердя і ласка звучить стриманіше, аніж у поширених в святкових академіях урочистих кантах-віватах. В "Доколе, Господи..." страждання і сум пережитого ніби не дозволяють про себе забути. Лише в останніх тактах можна почути відголоски канта-вівата, як неодмінного святкового завершення духовного концерту.

Творчість Артема Веделя гідно завершила "золоту добу" української музики вісімнадцятого сторіччя, і водночас ще більше наблизила професійний духовний хоровий концерт до невичерпної пісенної спадщини нашого народу, збагатила його своєрідними зворотами календарно-обрядових пісень, імпровізаційністю епічного фольклору, побутовою лірикою міського сентиментального солоспіву.

 







Дата добавления: 2015-06-29; просмотров: 1426. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Общая и профессиональная культура педагога: сущность, специфика, взаимосвязь Педагогическая культура- часть общечеловеческих культуры, в которой запечатлил духовные и материальные ценности образования и воспитания, осуществляя образовательно-воспитательный процесс...

Устройство рабочих органов мясорубки Независимо от марки мясорубки и её технических характеристик, все они имеют принципиально одинаковые устройства...

Ведение учета результатов боевой подготовки в роте и во взводе Содержание журнала учета боевой подготовки во взводе. Учет результатов боевой подготовки - есть отражение количественных и качественных показателей выполнения планов подготовки соединений...

Эффективность управления. Общие понятия о сущности и критериях эффективности. Эффективность управления – это экономическая категория, отражающая вклад управленческой деятельности в конечный результат работы организации...

Мотивационная сфера личности, ее структура. Потребности и мотивы. Потребности и мотивы, их роль в организации деятельности...

Классификация ИС по признаку структурированности задач Так как основное назначение ИС – автоматизировать информационные процессы для решения определенных задач, то одна из основных классификаций – это классификация ИС по степени структурированности задач...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.043 сек.) русская версия | украинская версия