Студопедия — МИКОЛА ЛЕОНТОВИЧ
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

МИКОЛА ЛЕОНТОВИЧ






(1877-1921)

Серед трагічних талантів України, життя яких обірвалось передчасно і болісно, згадується і ім'я Миколи Дмитровича Леонтовича. Його творчість зосереджена навколо, здавалось би, другорядного жанру - обробок народних пісень - засвідчує як невичерпність самого пісенного джерела, так і блискучий талант автора. Його "простенькі" обробки "регіональних", тобто поширених у певних областях, пісень здобули славу в усьому світі, і навіть у чужих країнах іноді залишаються побутувати майже як народні Він прославив і підніс до рівня найвищого професійного мистецтва і обрядову пісню “Щедрик”, і сумовиту за характером, історичну - "Козака несуть", і побутову, про тяжку жіночу долю - "Пряля" та десятки і сотні інших.

Він народився 1 грудня 1877р. в с. Монастирьок на Поділлі в родині священика. З дитинства його оточення було напрочуд музикальним. Добре грав на скрипці, віолончелі і гітарі батько, чудово співала мати, брат і сестри також мали гарні голоси, тож з них ще малим хлопцем Микола зібрав хор і диригував ним. Як і більшість хлопців із священицьких родин, Леонтовича віддали вчитись спочатку до повітового училища в Шаргороді, а потім, до духовної семінарії губернському місті Поділля - Кам'янець-Подільському. Тут він розпочинає свої перші композиторські спроби, звертаючись одразу до обробок народної пісні. Хтозна, чи то туга за рідним домом навіяла йому бажання звернутись до співаних з братами та сестрами пісень, чи відчував бажання перекласти улюблені мелодії для хору, прикрасити та збагатити їх, тим більше, що і в семінарії диригував хором та розучував з ним церковну музику, а поруч з тим і народні пісні? Однак саме фольклор став "альфою і омегою" творчості композитора. За зразок для себе Леонтович обирає Лисенкові в'язанки-"десятки" народних пісень, де мелодії збирались за жанрами - веснянки, дитячі, колядки тощо. Сам він навіть не наважується на початках називати свої скромні спроби обробками, чи самостійними композиціями, а дає назву "розкладки", тобто розподіл мелодії і супроводу поміж хоровими голосами. Але вже навіть ці перші твори охоче співались товаришами композитора і мали успіх серед семінаристів.

У 22 роки Леонтович завершує навчання в семінарії і йде працювати сільським вчителем у село Чуків, неподалік від рідного дому. Викладати йому доводилось не лише музику і співи, до чого щиро лежала його душа, але й арифметику, географію, російську та українську мову. Його ентузіазм до музики проявився вповні і тут: молодий вчитель організував в селі не лише, а навіть і оркестр (нечувана для того часу сміливість!), знайшовши декількох скрипалів-самоуків серед своїх учнів, і докупивши до нього за власні мізерні кошти необхідні інструменти. Музичний гурток розучував, поміж іншими, і твори свого керівника. Іноді Леонтович писав їх, бо мусів враховувати скромні можливості своїх оркестрантів, а переробки "чужої" музики видавались надто складними. Таким чином виникли справжні шедеври, серед них - "Дударик", "Мала мати одну дочку", "Ой, вийду я на вулицю", "Ой розвився'' та інші. Виступи самодіяльного оркестру часто "приурочувались до літературно-музичних вечірок, які стали для місцевих селян справжньою подією. Поступово у автора збиралась така значна кількість обробок народних пісень, що композитор об'єднує їх у “Першу збірку пісень з Поділля”, а невдовзі розпочинає і другу.

Пробувши три роки в селі, Леонтович у 1902 р. переїжджає до Вінниці і там стає викладачем церковно-учительської школи. Музика і надалі посідає головне місце в його житті, так само як і в Чукові, він організовує в школі хор та оркестр. Однак, прагнення до самовдосконалення змушує його шукати шляхів до серйознішої професійної освіти: в час канікул 1903 та 1904 рр. він виїжджає до Петербурга, щоби вдосконалюватись у найсерйознішому духовно-мистецькому осередку - Придворній півчій капелі, котра мала вікові традиції музично-хорової освіти.

Після закінчення курсу у навчальних класах капели він отримав право бути регентом церковних хорів, проте не зрадив своєму головному учительському покликанню. Не затримавшись надовго і у Вінниці, вже 1904 р. Леонтович переїжджає в далекий Донбас, на станцію Гришино, де знову ж викладає в школі співи. Організований ним тут хор став одним з перших провідників українського музичного мистецтва краю - в репертуарі, окрім обробок народних пісень самого диригента, найважливіше місце посідали твори Лисенка, проте співались і пісні інших народів: російські, польські, німецькі, єврейські, грузинські. 1908 р. застає його у невеличкому місті на рідному Поділлі, у Тульчині. Леонтович отримує посаду у єпархіальному жіночому училищі, де здобували освіту доньки священиків. Окрім традиційного вже хору, він ставить з дівчатами навіть оперу, підібравши для початку "Козу-дерезу" Лисенка, та озвучуючи "живі картини" (популярні в кінці минулого - на початку нашого сторіччя театральні сценки, в яких засобами символічних образів показувались якісь події).

Незважаючи на всезростаючу популярність у аматорських, а навіть в професійних мистецьких колах (обробки Леонтовича дедалі частіше виконують хорові колективи, вони друкуються у різноманітних збірках, зокрема Стеценко вміщує у одній зі своїх збірок декілька його “розкладок”), Леонтович не полишає думки про те, щоби займатись систематичною освітою. На цей раз він звертається до відомого професора-теоретика Болеслава Яворського, знаного зі своїх розвідок в галузі теоретичних основ сучасної музики. В процесі занять з Яворським композитор створює ряд найцікавіших своїх хорів, серед них славнозвісного "Щедрика", а також "Козака несуть", "Пряля", "За городом качки пливуть" та інші.

Тяжкі революційні роки змушують Леонтовича покинули провінційний Тульчин та перебратись до столиці. Там він зустрічається з давніми друзями - Стеценком, Яворським, показує їм нові обробки. Вони врешті отримують справжнє визнання та включаються до програми професійних хорових капел. Окрилений успіхом, Леонтович пробує свої сили в оригінальній творчості. Написані протягом останніх років життя хори "Легенда", "Льодолом", "Літні тони", "Моя пісня" стали своєрідним підсумком його багаторічної праці над своєю композиторською технікою. В цей же час митець розпочинає роботу над оперою “На русалчин Великдень” за казкою Бориса Грінченка. Захоплює композитора і активна виконавська діяльність - він викладає на курсах дошкільного виховання, читає лекції робітникам, виступає з концертами хорів. Наступ білогвардійських військ генерала Денікіна знов змушує Леонтовича шукати притулку в Тульчині. Весь час він віддає роботі над своєю оперою, снує нові творчі плани.

Життя його обірвалось раптово і трагічно. В 1921 р., в січні він гостював у батька-священика в селі. Марківка. Ввечорі в хату зайшов незнайомий і попросив переночувати його. А вночі підступно застрілив композитора і утік. Довгі роки невідомо було, хто зважився на такий підлий вчинок і чому. Аж у1995..р. в державних архівах були знайдені секретні документи, які засвідчували, що цю акцію було попередньо ретельно сплановано в ЧК і здійснено її агентом згідно з планом. Незакінчена опера "На русалчин Великдень" довгі десятиліття лежала в архівах, аж поки в 70-х рр. її не завершив відомий композитор М.Скорик; вона була поставлена силами оперної студії при Київській консерваторії.

"Щедрик";

Щедрівки належать до зимового циклу календарних.обрядів. В щедрівках, що співались від Василя (14 січня) до Водохрещі, бажали щастя, здоров'я і всіляких гараздів (звідси й сама назва, що походить від слова "щедрий"). Та мелодія, котру вибрав Леонтович, належить до найстаріших, її корені сягають сивої давнини, можливо й дохристиянських часів. Власне сам мотив дуже простий, навіть архаїчний, проте його розвиток, багатоголосий виклад, геніально знайдений композитором для давньої обрядової пісні, наче зсередини висвітлює красу простенької мелодії. Сама побудова - багаторазове повторення одного основного мотиву - зберігається автором так, як в народній пісні, проте він в кожному куплеті додає якусь нову барву, цікавий акцент, що дозволяє сприймати хор як своєрідну розгорнуту сцену. Спочатку заспівує один голос - сопрано, немов би щедрувальники лише підійшли до хати і викликають господарів; потім поступово їх коло розширюється, до гурту підходять все нові і нові співаки. Нарешті пісня виконується в повному соковитому звучанні всіх голосів, впевнено і радісно, немовби заповнюючи собою все довкола. Та ось щедрувальники закінчили свою пісню і потроху віддаляються від хати, а їх голоси поступово стихають вдалині.

Молодший сучасник Леонтовича, композитор П.Козицький так образно написав про "Щедрика": "Щедрик" - то не розкладка пісні, то самоцінний музичний твір, який осяяний променем генія і який вартий зайняти і займе не останнє місце в світовій музичній літературі"2.

Цей хор справді здобув небувалу популярність не лише у країнах Європи, а, особливо у США та Канаді. У США вона отримала не лише вокальні чи оркестрові обробки в класичній манері, а навіть була перероблена в джазовому характері і дотепер постійно виконується у дні різдвяних свят у церквах.

"Дударик";

Цей шедевр хорової музики виник на основі простенької жалісливої весільної пісні про діда, що помер та залишив сиротою свою незмінну подругу - дуду. Так само, як і "Щедрик", вона ґрунтується на однотактовому мотиві, побудованому трьох сусідніх звуках і розміреному одноманітному ритмові. Але з цього найпростішого мотиву композитор створює розгорнуту хорову поему, де відображений і смуток за веселим дідом-дудариком, чия дуда більше не звеселить серця своїми піснями (низькі чоловічі голоси тут «гудуть», зображаючи звучання дуди - старовинного духового інструмента зі специфічним, ледь скрипучим і різким тембром), і спогади онука, який радів з дідових пісень, та згадує його з любов'ю і вдячністю. Його почуття ще не можуть бути позначені глибоким трагізмом, притаманним горю дорослої людини, вони надто виразно забарвлені радісними спогадами. Ось тому тут смутні і задумливі куплети природно чергуються з веселій жвавішими. "Перекидаючи" головний мотив у різні голоси, композитор досягає дуже виразного картинного, а іноді навіть театрального ефекту, немов би обмінюються спогадами різні люди.

Хорова творчість Леонтовича розкрила вже в нашому сторіччі перед цілим світом невичерпну скарбницю народної пісні. Дуже влучно про нього його друг К.Стеценко: "Він справді велика одиниця серед музичних кіл, з великими здібностями й талантом; він - ніби різьбяр у музиці, що Творить музичні вартості, неначе "кружева" із шовку"'.

ЯКІВ СТЕПОВИЙ (ЯКИМЕНКО)

(1883-1921)

Серед духовних спадкоємців Лисенка помітне місце належить Якову Степовому. Він був різнобічно обдарованою людиною – здібним піаністом, публіцистом, чиї статті на сторінках харківської і київської преси викликали жвавий відгук в широких колах читачів, активним музично-громадським діячем, що спричинився до появи багатьох цікавих мистецьких колективів у перші важкі пореволюційні роки, а насамперед, талановитим композитором, що за свій короткий вік встиг написати не так вже й мало….

Яків Степанович Якименко народився 20 жовтня 1883 року в місті Піски біля Харкова, в сім'ї відставного офіцера, що пізніше співав у церковному хорі. Любов до музики, до народної пісні була природною для всієї родини Якименків, і тому рішення старшого брата Федора, стати професійним музикою не викликало опору старших. Він виїжджає на навчання до Петербурга і вступає до Придворної півчої капели, в якій виступали численні знамениті українські митці - від Березовського до Гулака-Артемовського включно. Пізніше Федір Якименко стане викладачем Петербурзької консерваторії, відомим композитором.

Музичне обдарування молодшого брата. Якова теж виявилось досить рано, тому з 12 років по слідах брата він теж починає співати у Придворній півчій капелі. Сім років провів він у капелі, і тут його рішення стати професійним музикантом лише утвердилось. Адже протягом цих років він не лише співав у хорі, але й наполегливо вивчав теорію, оволодівав грою на музичних інструментах – фортепіано і кларнет. Директором капели був тоді відомий композитор О.Аренський, який вів оркестровий клас. Він підтримав талановитого юнака у його намірах стати композитором. Після закінчення навчання у капелі в 1902 р. Степовий опиняється у скрутній ситуації: для навчання в консерваторії бракувало коштів. Допомога несподівано надійшла від професорів консерваторії, відомих композиторів М.Римського-Корсакова і О.Глазунова, що, прослухавши молодого митця, допомогли йому вступити в консерваторію на безплатне навчання.

У 1902 р. він розпочинає навчання у Петербурзькій консерваторії в класі М.Римського-Корсакова, видатного російського композитора і теоретика. У нього навчалось багато представників різних національних шкіл - з Грузії, Вірменії, Латвії, Литви, Польщі. Ще Лисенко на початку 70-х рр. XIX ст. брав консультації у зовсім молодого тоді Римського-Корсакова. Крім того, його вчителем з інших теоретичних предметів став А.Лядов, учень Римського-Корсакова. Роки навчання позначені бурхливою творчою і культурно-громадською діяльністю Степового. Він не лише намагається "вбирати" найрозмаїтіші художні враження, котрі можна було отримати в столиці, але й сам не залишається осторонь від концертного життя. Ще в час навчання в консерваторії він інтенсивно творчо працює, особливо вабить його пісня та фортепіанна музика.

У 1905-1906 рр. він створює перший свій значніший опус - вокальний цикл "Барвінки" на слова Т.Шевченка, І.Франка, Лесі Українки та М.Чернявського, сповнений не лише глибокою ліричністю і задушевністю, але й драматичними, а часом трагічними настроями. Ця палітра образів та переживань залишиться провідною у творчості митця протягом всього його шляху. Один з солоспівів цього циклу - "Степ" до вірша М.Чернявського – став настільки популярним, що й спричинив появу творчого псевдоніму композитора "Степовий".

Роки навчання стали вельми плідними для Степового, тоді був створений значний і розмаїтий доробок, в якому вирізняються: вокальний цикл “Пісні настрою” на вірші О.Олеся, Три романси на вірші М.Рильського, "Анданте кантабіле" для віолончелі з фортепіано, фортепіанні Соната, Файт мініатюри. Це дало змогу Степовому провести авторські концерти столичних містах: 1911 р- в Москві, в 1912 р. - в Петербурзі, де виступив знані виконавці. Столична преса дуже схвально відгукнулась про доробок молодого музиканта, відзначивши і добру професійну майстерність неповторність його національного обличчя.

Особливу роль у його творчій біографії відіграв літературно-музичний вечір пам'яті Тараса Шевченка 1912 р. у Москві, де він вперше виконав свій фортепіанний "Прелюд пам'яті Шевченка". Це був один з перших інструментальних творів в українській музиці, пов'язаний з образом великого Кобзаря.

У 1909 р Степовий практично завершує навчання в консерваторії, але випускні іспити складає значно пізніше - аж у 1914 р. Отримавши диплдом "вільного художника", він мріє працювати в Києві, на Батьківщині, але бурхливі події - початок Першої світової війни, змінив всі його плани. Степового забирають до царської армії, він опиняється в санітарному по і служить там писарем. Аж навесні 1917р. вдається йому звільнитись у за і переїхати до Києва.

Останні декілька років, проведені на Україні, - найбільш плідні у громадській діяльності композитора. Він, здається, прагне встигнути неймовірно багато, наче передчуваючи свій близький кінець. З 1917 р. розпочинає викладацьку роботу в Київській консерваторії, з 1919 р. стає завідуючим музичною секцією Всеукраїнського музичного комітету відділу мистецтв при Наркомосі України, з того ж року керує театром "Музична драма" і Державним вокальним ансамблем, бере участь у створенні симфонічного оркестру ім. Лисенка, засновує струнний квартет при народній, консерваторії. Його творчі плани не менш розмаїті і насичені: Степовий задумує написати оперу "Невольник" за Шевченком; відчуваючи брак нової музичної літератури для дітей, пише збірки пісень "Малим дітям" та "Проліски", гармонізує 50 народних дитячих пісень для хору; не покидає він і інструментального жанру, створюючи фортепіанні мініатюри.

Проте багатьом планам митця так і не судилось здійснитись: 4 листопада 1921 р. він раптово помер від черевного тифу в Києві.







Дата добавления: 2015-06-29; просмотров: 1181. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Закон Гука при растяжении и сжатии   Напряжения и деформации при растяжении и сжатии связаны между собой зависимостью, которая называется законом Гука, по имени установившего этот закон английского физика Роберта Гука в 1678 году...

Характерные черты официально-делового стиля Наиболее характерными чертами официально-делового стиля являются: • лаконичность...

Этапы и алгоритм решения педагогической задачи Технология решения педагогической задачи, так же как и любая другая педагогическая технология должна соответствовать критериям концептуальности, системности, эффективности и воспроизводимости...

Огоньки» в основной период В основной период смены могут проводиться три вида «огоньков»: «огонек-анализ», тематический «огонек» и «конфликтный» огонек...

Упражнение Джеффа. Это список вопросов или утверждений, отвечая на которые участник может раскрыть свой внутренний мир перед другими участниками и узнать о других участниках больше...

Влияние первой русской революции 1905-1907 гг. на Казахстан. Революция в России (1905-1907 гг.), дала первый толчок политическому пробуждению трудящихся Казахстана, развитию национально-освободительного рабочего движения против гнета. В Казахстане, находившемся далеко от политических центров Российской империи...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия