Студопедия — ВІКТОР КОСЕНКО
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

ВІКТОР КОСЕНКО






(1896-1938)

Один з найбільш тонких і чутливих ліриків в національній композиторській школі, автор прекрасної світлої музики, що напрочуд глибоко відчував внутрішній світ дитини, блискучий педагог, піаніст-таким увійшов в українську культуру першої половини XX ст. Віктор Косенко. За своє недовге життя він зумів створити численні фортепіанні і вокальні композиції, що, на жаль, не надто часто звучать з велимо! концертної естради, проте охоче виконуються дітьми в музичних школах, початківцями та аматорами, входять у репертуар музичних училищ.

Віктор Степановнч Косенко народився 24 листопада 1896 р. у Петербурзі, де його батько служив офіцером. Невдовзі по народженні сина сім’я переїхала у Варшаву, в цьому місті пройшли дитячі і юнацькі роки майбутнього композитора. Музичне життя Варшави було напрочуд інтенсивним, гастрольні виступи відомих виконавців, котрі приїжджали не лише із столичного Петербурга чи Москви (С. Рахманінов, Ф.Шаляпін, В.Сафонов), а й з великих європейських центрів (Ф.Крейслер, Р.Штраус), змінювались концертами місцевих артистів - а польська композиторська і виконавська школа ще з часів Шопена, та потім І.Падеревського славилась у Європі. Таким чином, естетичні смаки і уподобання молодого музиканта формувались у якнайбільш сприятливій художній атмосфері. Своє навчання він розпочав у 1905 р. гімназії, а паралельно приватне займався у професорів Варшавської консерваторії А.Юдицького та З.Михайловського. Проте, хоч і готувався юнак до вступу у Варшавську консерваторію, займатись йому довелось вже в іншій столиці, у Петербурзі: напередодні Першої світової війни помер батько, і мати, рятуючись від військового лихоліття, переїжджає назад до Петербурга.

У 1914 р. Косенко вступає у Петербурзьку консерваторію і навчається там одразу на двох факультетах: фортепіанному та композиторському. Його педагогу класі фортепіано І.Миклашевська згадує, що він дуже наполегливо займався, бо спочатку обрав для себе кар'єру концертуючого піаніста. Проте поруч з тим постійно виникали цікаві фортепіанні та вокальні мініатюри, один з його романсів здобув схвальну оцінку директора консерваторії, відомого композитора 0.Глазунова, тож здібний студент не покидає творчої роботи, попри посилені заняття фортепіано, він навіть отримує у 1918 р. два дипломи - піаніста і композитора.

Після закінчення консерваторії Косенко переїжджає на Україну, в Житомир, де жили його родичі і де були корені його роду. Робота, хоч і скромна, пришилась йому до душі і відповідала його педагогічному хисту - він став викладачем фортепіано у місцевій музичній школі. Крім того, часто виступає у місті з концертами, і як піаніст-соліст, і як акомпаніатор, супроводжуючи виступи хорів та співаків. Про його талант піаніста згадували слухачі ще багато років пізніше:

"Чарівний звук, глибоке проникнення у зміст твору, темперамент, свіжість були неодмінними рисами його виконавського стилю. Він був другом усіх, хто любив мистецтво".

Маючи ще з Петербурга прекрасний навик гри в ансамблі, Косенко організовує камерне тріо зі скрипки, віолончелі та фортепіано. Цікаво, що і скрипаль, і віолончеліст були не музикантами за професією, а всього лише аматорами. Проте наполегливість і захопленість організатора передається і іншим учасникам. Невдовзі тріо стало популярним в місті, його концерти збирали чимало публіки. Часто до його виступів підключались і інші музиканти, поступово утворюється своєрідне коло музикантів-ентузіастів, що знайомлять житомирців із світовою класикою. Цей факт дуже знаменний для розуміння життєвої мети і характеру Косенка: він сам понад усе любив мистецтво і вмів вести за собою не лише своїх учнів, але й слухачів концертів, людей, раніше досить далеких від музики. Провінція, якою в той час був Житомир, її обмежене, одноманітне культурне буття, не лише не згасило його творчого поривання, а навпаки, викликало потребу своїм прикладом, працею розбудити інтерес до прекрасного.

Але концертна та педагогічна діяльність не обмежувала творчої активності митця. Житомирське десятиліття стало найбільш плідним для творчої спадщини Косенка. Вже через декілька років перебування тут, у 1922 р. він зміг організувати авторський концерт, де виступив як піаніст з програмою власних творів. Вражає багатоманітність образів і настроїв, до яких він звертається. Саме у Житомирі під натхненним пером музиканта виникають такі найбільш відомі його опуси, як дві поеми-легенди, цикл "Одинадцять етюдів у формі старовинних танців", три сонати, одинадцять етюдів, програмні поеми та мініатюри для фортепіано. Концерт та соната для скрипки з оркестром, "Класичне тріо" для скрипки, віолончелі та фортепіано, численні романси на вірші російських поетів та П.Тичини. Співпрацював композитор і з місцевим театром, створивши музику до вистав "Фея гіркого мигдалю" І.Кочерги та "Любов під в'язами" Ю.Дейла.

Нерідко композитор виїжджає до Києва та Москви для зустрічей з друзями-музикантами, показує їм свої нові твори. Таким чином деякі з його опусів, за клопотанням відомих митців, потрапляють до видавництва і виходять друком. Його ім'я потроху стає відомим не лише в Житомирі, але й по всій Україні. В більших містах - Харкові, Донецьку, Одесі, та й в столиці успішно проходять концерти Косенка, де він виступає і як піаніст-соліст, і як акомпаніатор співаків, і як композитор зі своїми сольними програмами. Критика напрочуд схвально відгукується про його концерти, дуже гарно приймає твори митця-лірика і широка публіка. Тож у 1929 р. Косенка запрошують на роботу до Києва, на посаду викладача Музично-драматичного інституту ім. М-Лисенка (згодом він був реорганізований у консерваторію, сьогодні - національна музична академія ім. П.Чайковського). Він викладав різні дисципліни, проявляючи себе і на педагогічній ниві у всій повноті таланту, вів і клас спеціального фортепіано, і камерного ансамблю, а, трохи пізніше, теоретичні предмети.

В Києві розширюється коло знайомств композитора, серед його друзів бачимо Б-Лятошинського, Л.Ревуцького, поета П.Тичину, відомих співаків З.Гайдай, І.Паторжинського, М.Литвиненко-Вольгемут. Приязний, товариський, Косенко здобував прихильність кожного, хто мав нагоду спілкуватись з ним ближче. Тичина згадував пізніше:

"Відсвіт від його творчої душі назавжди сонячними освітлення» лишився й на моїй біографії.

Завдяки його авторитету як виконавця і педагога, Косенка часто запрошують у журі різноманітних конкурсів піаністів та вокалістів, що відбуваються у Києві, Харкові, інших містах. Митець дуже відповідально ставився до підтримки молодих талантів, намагався всіляко сприяти їх творчому зростанню.

Не покидає він у столиці і виконавської діяльності. Афіші часто сповіщають про сольні концерти Косенка-піаніста, про його виступи разом з відомими співаками. Так у 1935 р. відбувся великий авторський концерт за участю відомих співаків, котрий транслювався київським радіо. В програми ж сольних концертів найчастіше входили, поруч з власними, твори композиторів-класиків, улюбленого ним Шопена, Рахманінова, Скрябіна. Йому, чутливому і делікатному, складно було погодитись з новітніми експериментами у композиторській техніці, його лякала відверті загостреність, а часом агресивність нової музики. Тому і як митець, і як виконавець він назавжди залишився прихильником класики. Він часто говорив своїм учням: "Зверніться до класики, мій друже, вона вас не підведе".

Творчість цього часу позначена певними протиріччями. З одного боку, його романтична спрямованість, багата емоційна натура, що відбилась у найкращих творах, і становила найціннішу природну рису обдарування, втілилась у таких опусах, як Два концертні вальси для фортепіано, Концерт для фортепіано з оркестром, романси на вірші Пушкіна. Ця ж чутливість, помножена на великий досвід піаніста-педагога, забарвлює музику одного з найкращих українських дитячих збірників "24 дитячі п'єси для фортепіано", котрим і сьогодні охоче користуються музиканти-початківці в молодших класах школи. Весь світ дитини з її радощами і смутками, зацікавленням до оточуючого середовища, допитливістю постає зі сторінок цього збірника.

Такі п'єси, як "Не хочуть купити ведмедика", "Купили ведмедика", "Дощик", "Ранком у садочку", "Скакалочка", "Українська народна пісня", "Балетна сценка" та інші - зрозумілі і близькі юним піаністам. У Києві виникла і найбільш об'ємна оркестрова композиція – “Героїчна увертюра”, безпосередньо навіяна образами і настроями героїчних українських пісень та музики Чайковського і Рахманінова.

Поруч із тим Косенкові "у вирі індустріалізації", і в атмосфері постійного ідеологічного контролю за творчістю, як і всім іншим митцям, доводилось писати твори на замовлення, серед них - багато масових пісень на злободенні теми, оспівувати рух ударників комуністичної праці, ілюструвати ще німі тоді кінофільми про революцію, про радянське життя. Важмо сказати, як сприймав особисто Косенко ці події, проте твори ці набагато слабші за художнім рівнем.

Останні роки життя композитора були затьмарені важкою виснажливою хворобою, котра поступово підточувала його сили, обмежувала творчість. Вже навіть його концерти у ті роки транслювались київським радіо безпосередньо з помешкання - автор не міг виходити з дому. Він часто виїжджав у Крим на лікування, сподіваючись на одужання, проте його сили танули, і 3 жовтня 1938 р. Віктора Косенка не стало. Ім'я композитора було присвоєно Житомирському музичному училищу, де він довгі роки працював, та одній з київських музичних шкіл.

"Одинадцять етюдів у формі старовинних танців";

Це сюїта для фортепіано, що включає в себе одинадцять п'єс різного характеру і настрою, яскраво контрастна за жанрами, проте об'єднана єдиним ліричним, чутливим стилем композитора. Вона писалась декілька років, протягом 1928 - 1930 рр. і належить до вершинних здобутків фортепіанної спадщини Косенка. Сам задум твору полягає у прагненні автора відродити старовинну сюїту "придворних" танців різних народів, котра була дуже популярна у XVII - XVIII ст. в європейській музиці. Так з'являються тут німецька алеманда, французькі куранта, гавот, менует, іспанська сарабанда, англійська жига. Основних танців у барокових сюїтах було чотири, а їх кількість коливалась від чотирьох до восьми. В українській музиці XIX -поч. XX ст. було декілька таких "старовинних" сюїт, перша з них належала перу вітчизняного класика М.Лисенка. Класик вперше втілив дуже оригінальну ідею: в основу старовинних танців він поклав мелодії популярних українських пісень: "Сонце низенько", "Гречаники" тощо. Подібний задум втілив дещо пізніше і С-Людкевич у фортепіанній сюїті, також використавши теми українських народних пісень, щоправда, здебільшого галицьких регіональних. Аналогічний твір знайдемо і в доробку В.Барвінського - "Сюїту на українські народні теми".

Продовжуючи цю традицію української вітчизняної школи. Косенко пише свою сюїту теж у яскраво національній манері. Проте він не вдається до прямого цитування мелодій народних пісень, а створює свої власні теми, проникнуті глибинним духом українського фольклору. Окремі етюди близькі до запальних танців, в інших переважають м'які, ніжні інтонації ліричного романсу, остання п'єса, іспанська пасакалія, засновується на мотивах старовинних українських епічних дум.

Всі ці національні джерела перевтілюються крізь призму своєрідної "ліричної розповіді". Разом з тим невипадково назва циклу включає в себе слово "етюд". "Косенко поставив перед собою також завдання педагогічного плану. Про це свідчить велика кількість різноманітних прийомів і засобів спрямованих на розвиток виконавської майстерності". Педагогічний хист автора проявився в сюїті у віртуозній спрямованості окремих п'єс.







Дата добавления: 2015-06-29; просмотров: 1899. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Этапы творческого процесса в изобразительной деятельности По мнению многих авторов, возникновение творческого начала в детской художественной практике носит такой же поэтапный характер, как и процесс творчества у мастеров искусства...

Тема 5. Анализ количественного и качественного состава персонала Персонал является одним из важнейших факторов в организации. Его состояние и эффективное использование прямо влияет на конечные результаты хозяйственной деятельности организации.

Билет №7 (1 вопрос) Язык как средство общения и форма существования национальной культуры. Русский литературный язык как нормированная и обработанная форма общенародного языка Важнейшая функция языка - коммуникативная функция, т.е. функция общения Язык представлен в двух своих разновидностях...

Различие эмпиризма и рационализма Родоначальником эмпиризма стал английский философ Ф. Бэкон. Основной тезис эмпиризма гласит: в разуме нет ничего такого...

Индекс гингивита (PMA) (Schour, Massler, 1948) Для оценки тяжести гингивита (а в последующем и ре­гистрации динамики процесса) используют папиллярно-маргинально-альвеолярный индекс (РМА)...

Методика исследования периферических лимфатических узлов. Исследование периферических лимфатических узлов производится с помощью осмотра и пальпации...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия