Студопедия — Власна давньоруська книжність 4 страница
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Власна давньоруська книжність 4 страница






У цехів (братств) були свої святі
покровителі, але. характерно для Ук­
раїни, що чіткого закріплення свя­
тих за професіями не було. Більш-
менш окреслюється «спеціалізація»
святих Кузьми і Дем'яна на ко­
вальській справі, але й тут винятків
ледве не більше, ніж правил. В. Балу-
пгок дає цій обставині едино мисли­
ве етнологічне тлумачення: старі, ще
язичницькі братські структури не
прив'язувались до окремих богів, во­
ни базувались на культі предків, Ця
особлива роль предків-иебіж1
знаходила вияв і в тому, що піде і
ка до ритуальної трапези називалася
у братчиків канун, як і поминальна
граде.облива поминальна

С'щава (інакше коливо), Характерно також, що в обрядах братств вико-ристовува

семантикою: квіти барвінку та гілля ягодами. В украпи


культурі ці рослини мають семанти-

дних, пов'язаних як із

смертю, так і з народженням і ш

бом. Ш^ю всього магіко-сакраль-

ітого світу братської самосвідомості

гтя причетності до косміч-

гворіїшя-відтворення.

Про сакральний характер об'єд­нань ремісників ) містах Русі гово­рять і обряд посвячення в члени гро­мади, і обрядові бенкети — "братчи-той факт, що вбивство, вчине­не під час братчини, не підлягало звичайному суду, а розбиралось у рромади, отже, вважалося сак­ральним. Продовжувало існувати і посвячення в члени цеху, і урочне іс прийняття з підмайстрів до «дорос­лого» етану. Під час вступу до підмайстрів учень міняв ім'я, як це

колись піл час дійс ннцької ініціації. Право иа зміну імені, надане цеху, означало ви: ня за ним чільних позицій в певному ремеслі. Так, підмайстри східноукра­їнських міст проходили Переймену­вання в цехах міст Кракова, Львова і Кам'яшиеПодільського. Львівські мечників і столярів мали ко­ролівські привілеї на перейменуван­ня підмайстрів з усієї Речі Посполи­тої. Дослідники скаржаться, що за іменами ремісників, які значаться в документах під цеховими прізви-ськами, неможливо визначити їх національність: у Львові, наприклад, фпуруютьякісьНерановстал. \Іочи-губа, Пишимуха, Патериостер, Аве-Марія тощо. Прізвиська ці сміхові, оскільки в ритуалі вступу до підмай­стрі м, як і в парубоцькій ініціації, пе­реважає сміхова культура, що \креслвх маргінальний, проміж­ний характер стану підмайстра. Мо-

адпгі піддавалися ритуальному осміюванню, а, з іншое


: чувалася від підмайстрів, бо ДЛЯ них нормою була ритуальна антипо-ведінка, досить буйна і дошкульна для оточення.

Дуже характерно, що в ритуал ініціації входили учнівські мандри. Підмайстри з усієї України мапдрува-ли до великих ремісничих центрів, пе-реважио на захід. Мандри, статус «блудного сина» були марґіналмшм, сусіднім:і книжнім світом» статусом, шачає Б, Балушок, пережитком давньої ізоляції молоді, яка готувалася до посвяти в повноправні члени гро­мади. Мандри набувають особливого значення ініціаційного ет.е


Мчк иєркію, с Зору XIV-XV


 


.


1.53


Братства-цехи розцінюються бага­тьма дослідниками як специфічно для Середньовіччя явище корпора­тивності, що знаменує собою етап у розвитку людської індивідуальності. В корпоративному устрої людина не повністю усамостійнена, відділена від колективу, вільна духовно в об­ранні рішень і долі. З цим можна по­годитись, але з істотною поправкою. Адже, з одного боку, братська ор­ганізація має на собі сліди більш дав­ньої, ніж феодальна корпорація, структури. З іншого боку, саме на зорі новочасного суспільства гасло братства висувається Французькою революцією як вища цінність поряд із свободою та рівністю. Очевидно, мають рацію і ті етнологи, які підкреслюють вічність прагнення людей у важкі часи віднайти поряд з офіційними соціальними структура­ми такі способи спільності, які б грунтувались на безпосередній взаємовідданості й взаємодопомозі, що буває між рідними людьми. Звідси — апеляція до братства як чо­гось вищого за раціональний розра­хунок. Коли такі групування [анти-структури) набувають офіційного статусу, вони швидко стають дуже обтяжливими і деспотичними. Від одних спільнот люди тоді переходять до інших, теж неформальних і по-своєму «братських». Структурі братств, створеній для ремісничих об'єднань, судилося відіграти велику роль в Україні.

Міжетнічні відносини

Впродовж XIV—XV ст. в докумен­тах Константинопольського патріар­ха вживаються терміни Велика і Ма­ла Русь (по-грецьки Rosi'a), що озна­чали, відповідно, пізніші Росію і Ук-


раїну; проте тоді ці терміни ще вжи­валися дуже рідко. Всі українські землі називалися традиційно «Рус­сю». Грецький термін «Росія» офі­ційно приймається в титулатурі Олексія Михайловича після 1654 p.. проте, в побугі і на Україні, і в Росії тоді переважало слово «Москва» як назва держави й народу, Відчуття етнічної ідентичності українців і росіян тоді не було в жодної із сто­рін — можна говорити лише про релігійну близькість (але не іден­тичність). Впродовж століть ізоляції Північно-Східної Русі зовсім різни­ми стали одяг, побут, особливо міський, навіть у культі посилювали­ся розбіжності.

Польські автори зазначають, що литовські князі часто русифікува­лись, але рідко полонізувались. При­наймні на певному етапі історії ли­товці дочували себе безпечніше в культурному колі русинів, ніж по­ляків, що знайшло прояв і у виборі офіційної мови князівства. «Руська» мова литовської канцелярії стала проявом компромісу литовської, ук­раїнської та білоруської шляхти в її протистоянні польському державно-культурному елементу, сильному- та­кож і в литовській державі..Адже для польської шляхти Литва залишалась краєм диким і некультурним, лит­вин — темним, хитрим і підступним варваром. У Литві не читали книжок, окрім релігійних «учительних», в Литві не вміли одягатись і не знали добрих манер. Що ж до русина, то він для пересічного шляхтича був грубим і небезпечним, як і литвин.

Так звана руська канцелярська мо­ва Великого князівства Литовського вживалася в цій державі ще з часів Ґєдиміна як державна мова. Вона спиралася спочатку і fa канцелярські


традиції писарів-галичап, потім, в Wст„ — волинських писарів, а оста­точно норми цієї мови сформувалися з початку XVI ст. на основі живих білоруських діалектів. За кілька століть традиції церков-ов'янського письма мінялись і в \ьтаті привели до створення цер­ковнослов'янської мови південного, :!ііо-руського ізводу. Книжну «словенську мову», lingua sclavonica, відрізняли від lingua sacra sclavoni­ca — «церковнослов'янської мови», іом з тим відріз-няли від обох і живі українські і білоруські говірки. Так. у словнику Памви Беринди (1627 р.) читаємо: «Руски, когут; волински, півень; литовски, петух» — тут «руська» є книжна мова, «во­линська» — українська розмовна, «литовська» — білоруська розмовна говірки. В побуті утверджується розрізнення між власне русином (тобто українцем) та литвином (біло­русом і литовцем, або «литовцем», який говорить «по-руськи», і литов­цем, що говорить по-литовськи і є, як правило, католиком). Водночас біло­руси в народній масі усвідомлюють себе або як «руських» (коли це пов'язане з релігією), або як просто «тутзйшых», місцевих. Білою Руссю в цей період спочатку називають Московську Русь, що цілком природ-татарської позиції, оскільки білий колір у тюркській просторовій символіці означає західну сторону. Впродовж окресленого періоду сим­волічна назва західної (щодо татар) етнічної території починає закріплю­ватися за власне Західною Руссю — Бсларуссю.

Україна ще довго ототожнюється з Рус сю як основою колишньої великої держави. Руським воеводством нази­вається тепер Галичина. Вживається і


термін «українні воєводства» стосов­но Руського, Волинського, Поділь­ського, Брацлавськоґо і Київського воєводств, але термін «Україна» не позбавлений асоціацій з окраїнністю в географічному значенні. З початком масової колонізації лісостепового Півдня і Сходу термін «Україна» вжи­вається все більш визначено — як на­зва території шириною в сто-триста кілометрів на межі зі степом, де влада адміністрації ефемерна і де тільки ут­верджується землероб.

Чисельність литовців увесь час ко­ливалась близько 10 % від загальної кількості населення Великого кня­зівства. Українські та білоруські маг­нати були значно багатшими порівня­но з польськими і литовськими і мали в середовищі «шляхетних» значно більшу вагу. Представники таких фамілій, як Острозькі чи Вишне­венькі, не мали собі рівних у верхівці польсько-литовської держави. І хоча Велике князівство Литовське іноді називаючі, литовсько-руською дер­жавою, насправді політична роль ук-раїно-руських та білоруських маг­натів і шляхти загалом зовсім не відповідала їх економічній вазі.


 



1 Ч 5


Пасивність української магнатсрії є однією з історичних загадок. Мож­ливо, справа в тому, що українська знать мала всі можливості для необ­меженого збільшення своїх земель­них володінь, а до проблем польсько-литовської внутрішньої політики ставилася з таким же презирством, як взагалі до справ дрібної шляхти. Проте не тільки польська, а й ли­товська шляхта чинила опір спробам посилення політичного впливу пра­вославної знаті.

Литовське князівство було релі­гійно терпимим. Так, у міському уряді м. Вільно половина членів Ради мала бути католицькою, половина — пра­вославною, а ключів від міської 'скарбниці мало бути чотири: два для католиків і два для православних. Загалом упродовж XVI ст., яке вва­жається часом найбільшої-о культур­ного і політичного розквіту Польщі, терпимість більш-менш властива і ко­ролівській політиці. Проте навіть у кращі для православних часи реальна ситуація складалась не на користь ук-роГшського та білоруського елемента. Не випадково в Раді Панства Велико­го князівства Литовського переважа­ли католики; у другій половині XV ст. членами Ради були 14 католиків-лит-вішів і 5 православних (3 білоруси і 2 українці), у першій чверті XVI ст. — 17 литвинів, 1 поляк, б білорусів і 5 ук­раїнців. Князь Острозький був най­кращим, за загальним визнанням, кандидатом на королівський престол, але ніколи не міг стати ним через релігійну приналежність, Його при­значення Тракайським каштеля викликало серед литовської знаті ве­лике роздратування, вона почала шу­кати в давніх актах заборони для ру­синів, і король мусив спеціально роз'яснити, що -{роблено виняток


через особливі заслуги волинського князя. Польським королем став лише той із руських князів Вишневецьких, який був католиком уже в другому поколінні.

Ще складнішою була ситуація в містах. Магдебурзьке право спочат­ку надавалося лише католикам. Міщанн-ремісники інших віро­сповідань тим самим переходили на становище «партачів», як казива-лись ремісники, які не входили до це­ху. Поступово різні королівські привілеї ліквідували це безправ'я, але в добу котрреформації станови­ще православних знову погірши­лись. Це особливо стосувалося реміс­ників, які мали стосунок, так би мо­вити, до «ідеологічної роботи». Так, 1596 р. з ініціативи католицького ар­хієпископа у.Львові створено пер­ший окремий малярський цех (до то­го художники входили до об'єднано­го цеху разом із золотниками і конвісарами). Вступ до цього цеху був можливий тільки для католиків. Тим самим було перервано давню традицію, коли православні майстри запрошувалися розписувати костьо­ли, на рівних брали участь у ху­дожній освіті. Доступ до цього цеху одержали лише українці-уніати, ре­шта змушена була обслуговувати пе­редмістя в статусі «партачів».

Проте Україна залишається тери­торією, де править власна знать і влас­на шляхта. Як уже згадувалось, у Речі Посполитій тієї доби слово «поляк» ве відносилось до простого «хлопа», а стосувалось насамперед шляхет що- го стану. Це вводило во тих часів, і. пізніше, дослідників.

Аналіз даних про співвідношення місцевого і прийшлого шляхетською населення привів Н.М. Яковенко до

ШКІВ, ЩО Щ, роЗІЮВСЮ-


дженим уявленням: навіть у часи після Люблінської унії, коли польська шляхта нібито масово посунула на Україну, частка прийшлого землево­лодіння коливається від чверті до тре­тини, і здебільшого це власність Кількох польсько-магиатських ро­дин Замойських, Любомирських, Калиновських, Потоцьких, Фірлеїв, пізніше — Коиєцпольських. Головні ж землі в центральній та лівобе­режній Україні перейшли до волин­ських князів — Острозьких (а після згасання роду переважно до Заслав-ських), Збаразьких, Корецьких, Виш-невецькйх тощо. Якщо Збаразькі ста­ли головною силою d колонізації Брацлавщини, то Вишневецькі ово­лоділи майже; всією Лівобережною Україною. Представники 10 родин стали господарями 55 % усього зе­мельного фонду України. В пере­важній більшості аж до XVII століття і шляхта, і магнати на Україні — то «па­ша», рідна україно-руська шляхта. Традиція всіх їх відносила якщо не до «ляхів», то до «недоляшків» на підста­ві нібито віросповідання. Мелетій

рицький в «Триногі» (1610 р.) •раховує «неоціненні втрати»

рі — церкви — вітчизни», відно­сячи до покатоличених 21 князівську ву; перевірка архівних матеріа­лів показала, що на той час усього 7 із них були католиками. Прийняття аристократичної побутової культури сприймалось як «токатоличення».

чрнику дум (під рубрикою «Ду­ми про соціальну нерівність і бороть-оу 3 польською шляхтою») вміщено старовинну думу про козака-нетягу Ґанджу Андибера, де є такі рядки:

Там пила три міхи, Аухи-срібляники:


Гіервий пив Гаврило

Довюполенко переяславський,

Другий пив Війтенко

ніжинський,

Третій пив Золотаренко

чернігівський.

Називаючи ляхами козацьких полковників, автори думи оцінюва­ли їх як «чужих». У ситуації соціаль­ної кризи і воєнної катастрофи XVII ст. всі розшарування спрйй лиеь уже як релігійні або етнічні. Князі і навіть козацька старшина викликали недовіру як «ля>

При всій напруженості стосунків між Руссю і Ордою чимало татар мирно жило в українському і поль­ському середовищі. Золотоордин-ський хан Тохтамиш у часи боротьби з Тамерланом переселився із сво'Ьш людьми на Наддніпрянщину, Вели­кий масив поселенців становиш -тата­ри «Яголдаєвої тьми», адміністратив­ного округу в районі Сіверщини, які на ґрунті міжусобиць повністю пе­рейшли до Литви. Яголдаєвичі були одним із численних україно-руськпх родів татарського походження, як і Домонти, і знамениті Глинські. Часто татари жили військовими поселення­ми із власними корогвами, мали свою шляхту і ходили в походи, чесно несу­чи військову службу. На території Литви в середині XVI ст. налічувалось близько ста мечетей, Там по-арабськи правили мулли, яких привозили я Криму. Литовсько-руські татари араб­ської мови не знали, в татарських сім'ях нерідко можна було побачиш Коран, написаний арабськими рами, але руською мовою.

В містах України вздовж торго­вельних шляхів жило різпонаціо-нальне населення. Наприклад, у Кам'янці 1662 р. жило поляків (точ­ніше, католиків) 1072, вірмен — 696, українців — 409, євреїв — 261.


 




починають прибувати на Україну ц^ рез Польщу. Ці євреї — ашкена-іі^ говорили діалектом, що грунтувавм на німецькій мові і називався ідцщ Селилися туг і вихідці з Іспанії — Се. форди, але вони в більшості своїй ік реїхали на Балкани. Найбільшими єврейськими гп0. мадами в Україні були львівська та перемишлянська. Найяскравішу різниця між «німецькими» євреями та давніми єврейськими поселенця-ми виявлялась у Львові, де існували дві практично незалежні громади. Євреї львівського передмістя, як і «прикагальні» Громада Жрвкви, Бу­чача, Яворова, Мостиська та інших містечок, підпорядковані львівсько­му кагалу, були ортодоксальними богомільними іудаїстами; мешканці гетто в новій частині міста були більш світськими, деякі зовсім не­віруючими, чимало з них мало доб­ру німецьку або чеську освіту. Різко відрізняючись від місцевого населення своїми релігією, мовою, звичаями, одягом та зовнішністю (більшість євреїв ходила в лапсерда­ках або шовкових халатах, лисячих шапках — штраймел та ярмолках. з довгими пейсами, заміжні жінки го­лили голови і ходили у перуках), євреї навіювали забобонному насе­ленню темний страх і недовіру, які спалахували особливо під час ли­холіть, стихій, пожеж і супроводжу­вались чутками про ритуальні убив­ства, начебто здійснювані іудаїста­ми. Стосунки погіршувались тим більше, що шляхта перекладала на євреїв-факторів через оренду свої клопоти по управлінню маєтпос-тями, використовувала їх як посе­редників у різноманітних зносинах з простим населенням, де єврейські орендарі, управителі, корчмарі тощо
§ 3. КОЗАЧЧИНА ЯК КУЛЬТУРНЕ ЯВИЩЕ Колонізація лісостепової «України» Колонізація лісостепу особливо гостро поставила всі соціальні пи­тання. Починалася ця колонізація, як і в усій Європі: великі феодали-евласники будували замки і міста, запрошували на землі, прид­бані на неозорих просторах окраїн, похожих людей, із своїм власним військом охороняли землеробів від усякого військового люду і пере­дусім від татарських іігіпдів. Біля по­селень ставився хрест, у нього заби­валися кілочки відповідно до кількості літ, упродовж яких селяни мали тут права вільних людей: де­сяті,, двадцять, п'ятдесят кілочків.

Вірмени селилися на Україні з XJ ст., хвилі вірменської еміграції йдуть після нових турецьких завою­вань або активі рменських пересліду­вань в імперії Осмаиів. Поодинокі вірменські сім'ї швидко асимілювали­ся в українському оточеній, але вірмени селилися переважно трупа­ми, які мали свої релігійні об'єднан­ня — парафії. У великих колоніях створювались міські вірменські само­врядування. Такі великі колонії з са­мо врядуваннями маемо в XV— XVI ст. у Снятині і Яблунівці (біля Бу­чача) і в Замосгі, в XVII ст. — в Бро­дах, Бережанах, Золочеві, Підгайцях, Дрогобичі, Тисьмениці, Студешщі. Центром вірменської громади в Ук-раїні-Русі залишався Львів.

Р. Дашкевич зазначає, що збіль­шення кількості вірменських коло­ній зовсім не свідчить про посилен­ня впливу вірменського елемент}" на суспільне життя Русі-Україпи. Нав­паки, широке розселення мало місце тоді, коли вірменські купці втратили позиції у ваіикій, міжна­родній торгівлі. Там вони відіграва­ли значну роль завдяки своїм зв'яз­кам зі Сходом. Коли ж відпала торгівля через Кафу, головну роль почали відігравати єврейські тор­говці, які добре пристосовувалися до невеликих торговельних справ і вдовольнилися невеликим піском. Після вторгнення турків 1672 р. на землі, що відійшли до Польщі, лиши­лася десята частина вірменських ро­дин — близько 600 осіб.

Євреї жили на Русі з давніх-давен, говорили вони тут по-руськи або мо­вою лушон-юйдеш — давньоєврей­ською з домішкою слов'янізмів. З кінця XIV ст., коли після епідемії чу­ми євреї були вигнані з Німеччини імператором Максиміліаном, вони


іраЛи, ідо можна, з бідних селян та Mima"' не забуваючи, звичайно, і во) інтереси.

Єврейські громади через усі ці об­ставини жили дуже ізольовано, куль-lVpvn кфнтакти обмежувались мініму-.К]М. подекуди спалахували погроми. Прете загалом україно-єврейські між­національні стосунки не порушували соціальної стабільності, свідченням арго с постійне зростання кількості єврейського населення не тільки в містах, а й у селах (майже 20 % євреїв жило саме в селах). Тільки кривава н.щіонашю-релігійна війна середини XVII ст. призвела до жахливих жертв серед єврейського населення. Кіль­кість жертв оцінюється істориками в десятки тисяч чоловік, що відповідає жорстоким «нормам» геноциду релігійних війн тієї епохи.


Щороку один кілочок виймався. Ос­танні кілочки були вийняті на Уман­щині в кінці XV1I1 століття.

Шалений азарт збагачення на но­вих землях охопив і українських, і польських магнатів. Фільваркове гос­подарство, яке приносило в корінній Польщі великі прибутки завдяки екс­порту збіжжя, туг було майже від­сутнє: земельні магнати вдоволь­нились чиншем і різкими поборами, якомога ширше залучаючи до безпо­середнього керівшщтва господар­ством третіх осіб — переважно фак-торів-євреїв.

В усіх країнах світу внутрішня ко­лонізація феодальним способом ґрунтується на взаємній вигоді за­лежності селян від землевласників: «шляхетний стан» забезпечує за­хист селянству, селянство працює на його землях чи в інший спосіб віддає свою працю. Спроби налаго­дити подібні стосунки на Україні швидко показали, що феодальна ко­лонізація не має майбутнього. Вій­ськово - пол ітични м опертям селян­ської колонізації незайманих земель дедалі більше ставало козацтво.

На «українних землях» панував, з точки зору землевласників, хаос. Куплене виявлялось неможливим обробити, потім землі переходили до когось іншого, а старий господар продавав їх ще комусь — зачепитись на Україні міг лише авантюрист типу знаменитого Станіслава Лаща. на-півбандита, напівшляхтича, який ввів у Польщі запозичену у козаків манеру стригтися і після смерті яко­го сусіди відбирали землі за допомо­гою «посполитого рушення».

Яскраво характеризує ситуацію в Україні того часу Ян Бистронь: «Грізний світ! Люди непевні були ані дня, сіні години, завше ходили із


 


і 58



Bystron.fS I

<lliyCZd]0\v W Cliiwnej

-T.I.-S.43. " Липшіамііі В.

no переломі //

Лшпшп.кчи В.

•I'M. -ТІ —С. ИГ "• Явоілшцьк-.ійД.І

козаків. - к., іадо-

h'lV'l -Т. I,— С і) ІДали Яиорншцлшї і)


зброєю; на Україні будувались тільки укріплення і під охороною жовнірів провадилось господарство, і багато часу минуло, доки шляхтич почав спокійно спати на фільварку і доки без побоювань почали (під кінець вісімнадцятого століття) будувати муровані палаци. Смерть нікому не була страшна, бо постійно заглядала в очі; боялися швидше передсмерт­ної муки, бо жорстоко пан карав шунтованого хлопа і не менш жорс­токо мстився хлоп за свою кривду. Але руїни заростали травою, пам'ять про могили минала, і нове життя розквітало на бойовищах»'.

Ця система принесла великим польським і українським магнатам незліченні багатства за короткий термін, але не могла бути тривалою. Налітав якийсь соціальний вихор, все горіло, і потім ніхто вже не знав, де чия земля. Козацько-селянська колонізація стала могутньою аль­тернативою панськи-феодальгпй, і саме вона могла забезпечити роз­квіт Подніпров'я — центру Yi-:pd-Їии-Русі, економічний і культурний розвиток якого завжди був основою розвитку всього краю.







Дата добавления: 2015-09-04; просмотров: 500. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Тема 2: Анатомо-топографическое строение полостей зубов верхней и нижней челюстей. Полость зуба — это сложная система разветвлений, имеющая разнообразную конфигурацию...

Виды и жанры театрализованных представлений   Проживание бронируется и оплачивается слушателями самостоятельно...

Что происходит при встрече с близнецовым пламенем   Если встреча с родственной душой может произойти достаточно спокойно – то встреча с близнецовым пламенем всегда подобна вспышке...

Особенности массовой коммуникации Развитие средств связи и информации привело к возникновению явления массовой коммуникации...

Тема: Изучение приспособленности организмов к среде обитания Цель:выяснить механизм образования приспособлений к среде обитания и их относительный характер, сделать вывод о том, что приспособленность – результат действия естественного отбора...

Тема: Изучение фенотипов местных сортов растений Цель: расширить знания о задачах современной селекции. Оборудование:пакетики семян различных сортов томатов...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия