Студопедия — Короткі теоретичні відомості. Існують такі способи запуска QBASIC:
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Короткі теоретичні відомості. Існують такі способи запуска QBASIC:

Існують такі способи запуска QBASIC:

1. Якщо на вашому комп’ютері запущена оболонка Norton Commander, то запускайте QBASIC наступним чином:

  • перейдіть на панель, що вміщує перелік файлів директорії QBASIC (за необхідністю скористайтеся клавішою Tab та стрілками і клавішою Enter перейдіть в цю директорію);
  • користуючись клавішами зі стрілками, знайдіть файл з іменем QBASIC.exe;
  • натисніть клавішу Enter.
  • На Робочому столі знайдіть ярличок з піктограмою QBASIC та пересуньте мишкою курсор на нього;
  • двічі натиснувши ліву кнопку мишки, ви запустите середовище QBASIC.

Після запуску можна натиснути клавішу Enter або Esc. При натисненні клавіші Enter викликається вказівник по QBASIC.

 
 

При натисненні клавіші Esc очищується центральна частина екрана, і редактор готується до роботи над програмами QBASIC. На екрані з’явиться картинка, подібна до тої, що зображена на рис. 2.1. Тепер комп’ютер готовий до вводу тексту програм з клавіатури або редагування раніше написаних програм QBASIC.

 

Рисунок 1.1 − Вікно QBASIC

 

1. Рядок головного меню. Імена означають відповідне меню.

2. Курсор. Він показує, в якому місці буде надрукований наступний символ, що вводиться. Може мати вигляд як блимаючий символ підкреслення (режим вставки – символи, що знову вводяться, розсувають вже надруковане) або як блимаючий прямокутник (режим заміни – символи, що знову вводяться, затирають вже надруковане).

3. Робоче вікно. Саме в робочому вікні вводиться текст програми.

4. Рядок заголовка. Вміщує ім’я файлу або процедури, що знаходиться в робочому вікні.

5. Курсор маніпулятора “миша”. Показує екранну позицію “миші”.

6. Вказівник збільшення. Розкриває робоче вікно на весь екран. Призначений для роботи тільки з “мишею” та практичного значення не має.

7. Вказівник прокрутки. Показує відносне місце курсору в модулі або процедурі. Якщо текст модуля або процедури достатньо довгий, то вказівник прокрутки можна пересувати “мишею”. Зміст цього пересування такий, який буває, коли відкриваєш товсту книгу “на вдачу” – вказівник прокрутки виконує роль великого пальця. Підведіть курсор “миші” до вказівника прокрутки, натисніть праву кнопку “миші”, та, не відпускаючи її, пересуньте курсор за лінійкою прокрутки вверх або вниз.

8. Лінійки прокрутки. Існують для пересування вказівника прокрутки.

9. Вікно для миттєвого виконання.

10. Рядок контекстних підказок. Показує поточні значення функціональних клавіш.

11. Індикатори натиснення спеціальних клавіш:

  • — з’являється, коли вводиться послідовність команд редактора WordStar.
  • — з’являється, коли встановлюється маркер місця.
  • — з’являється, коли вводяться спеціальні управляючі символи.

12. Індикатори натиснення клавіш-перемикачів:

С – з’являється, коли натиснута клавіша CAPSLOCK.

N – з’являється, коли натиснута клавіша NUMLOCK.

13. Лічильник рядків та стовпчиків. Показує поточну позицію курсору в активному вікні.

 

Описання головного меню QBASIC

Для входу в головне меню натисніть клавішу ALT. Далі необхідно натиснути підсвічену літеру вибраного меню. Щоб вибрати пункт меню за допомогою «миші»: підведіть курсор миші до назви потрібного пункту та натисніть на ліву кнопку «миші», далі виберіть потрібний пункт та натисніть ще раз на ліву кнопку «миші». Якщо пункт меню закінчується трьома крапками «…», то це означає, що при виборі цього пункту з’являється діалогове вікно з додатковими питаннями.

Нижче наведено детальне описання кожного пункту меню.

Меню Файл

Використовується для:

  • створення нової програми;
  • завантаження та збереження програм або частин програм;
  • друку файлів або частин файлів;
  • виходу з QBASIC

Пункт«Новий» використовується для очищення пам’яті перед початком нової програми. Якщо програма вже знаходиться в пам’яті, то може з’явитися діалогове вікно. Тоді:

  • виберіть <Да> для збереження програми;
  • виберіть <Нет> для очищення без збереження;
  • виберіть < Отменить > для відміни очищення.

Вибір може здійснюватися як клавішею TAB так і курсором миші.

Пункт«Открыть…» використовується для очищення пам’яті та завантаження програми з диску, після чого її можна запускати або вносити зміни (рис. 1.2.).

Пункт«Сохранить» використовується для збереження змісту файла, що знаходиться в робочому вікні, на диск. Якщо файл не має імені, то буде запрошено його ім’я та формат. У випадку, якщо на диску вже існує файл з таким іменем, то він буде перезаписаний.

Пункт «Сохранить как…» викори-стовується для збереження файлу в робочому вікні на диск. Файл залишається в пам’яті.

Пункт «Печать…» використовується для друку тексту, що знаходиться в пам’яті. За допомогою цього пункту можна надрукувати:

  • виділений текст;
  • зміст активного вікна;
  • повністю програму.

Пункт «Вихід» використовується для виходу з середовища QBASIC.

Меню «Редактирование»

Використовується для:

  • заміщення (або видалення в буфер) тексту;
  • копіювання тексту;
  • пересування (видалення та вставки через буфер) тексту;
  • заміщення тексту без збереження у буфері;
  • створення нової процедури (SUB) або функції (FUNCTION).

Пункт «Вырезать Shift+Del» використовується для видалення вибраного тексту з активного вікна та розміщення його в буфер.

Далі ви можете використовувати команду «Вставить Shift+Ins», щоб вставити текст в активне вікно. Щоб почати виділення тексту, поставте курсор в потрібне місце та натискайте клавіші Shift та потрібну клавішу-стрілку.

Пункт «Копировать Ctrl+Ins» використовується для копіювання вибраного тексту з активного вікна в буфер. Оригінальний блок тексту залишається без змін.

Далі ви можете використовувати команду «Вставить Shift+Ins», щоб вставити текст в активне вікно.

Пункт «Вставить Shift+Ins» використовується для того, щоб скопіювати блок тексту із буфера в довільне місце активного вікна.

Позиція, куди буде вставлено текст визначається:

1. Виділеним текстом; він заміщується та текст із буфера копіюється на його місце.

2. Позицією курсору, якщо немає виділеного тексту, тоді:

§ менше, ніж один рядок копіюється зліва від курсору;

§ більше, ніж один рядок копіюється вище курсору.

Пункт «Очистить Del» використовується, щоб знищити виділений текст в активному вікні без збереження в буфері. Зміст буфера залишається без змін.

Пункт «Новая SUB…» використовується для створення нової процедури як частини програми або модуля в робочому вікні. З’являється вікно діалогу для вводу імені процедури.

Пункт «Новая FUNCTION…» використовується для вводу визначеної функції в робочому вікні.

Меню «Просмотр»

Використовується для перегляду:

  • процедур (SUB) та функцій (FUNCTION);
  • включених файлів;
  • вихідного екрану.

Пункт «SUBs…F2» використовується для перегляду різних частин завантаженої програми. Для виклику цього пункту меню можна скористуватися клавішею F2. Ви зможете:

  • переглянути зміст робочого вікна;
  • розділити робоче вікно для перегляду різних частин однієї програми або двох програм одночасно;
  • знищити процедуру або модуль;
  • перемістити процедуру між модулями.

Пункт «Разбить» використовується для роботи з двома частинами програми або з двома програмами одночасно. Вибір цього пункту ділить робоче вікно горизонтально. Використовуйте клавіші F6 та Shift + F6 для пересування між вікнами на екрані:

  • F6 — переміщує курсор в нижнє вікно;
  • Shift+F6 — переміщує курсор в верхнє вікно.

Для того, щоб відновити початковий стан вікна, виберіть пункт “Разбить” знову.

Активне вікно вміщує курсор. Ви можете керувати розмірами цього вікна з клавіатури:

Alt + знак (+) - збільшує на один рядок;

Alt + знак (-) - зменшує на один рядок;

Ctrl+F10 — розкриває вікно на весь екран або повертає його початковий розмір.

Пункт «Экран вывода F4» використовується для перемикання між середовищем QBASIC та вихідним екраном вашої програми. Також можна скористуватися клавішею F4.

Меню «Поиск»

Використовується для пошуку тексту:

  • тільки в активному вікні;
  • в поточному модулі;
  • в усіх завантажених модулях.

Пункт «Поиск» використовується для пошуку текстового рядка:

  • в активному вікні;
  • в поточному модулі;
  • в усіх завантажених модулях.

Пункт «Повторить поиск F3» використовується для повторення останнього пошуку (можна натиснути клавішу F3).

Пункт «Замена …» використовується для пошуку текстового рядка та заміни його на інший.

Меню «Запуск»

Використовується для:

  • виконання завантаженої програми;
  • продовження виконання перерваної програми.

Пункт «Запуск Shift+F5» використовується для запуску програми на виконання, починаючи з першого оператора, що виконується, в головному модулі. Ця команда може використовуватися після припинення програми натисненням Ctrl+Break, для того, щоб запустити програму з початку.

Пункт «Перезапустить» використовується для очищення пам’яті та продовжує виконання з першого оператора, що виконується.

Пункт «Продолжить F5» використовується після того, як програма була припинена, для того, щоб продовжити її виконання. Ця команда часто використовується для продовження виконання програми, припиненої на точці переривання або точці спостереження, після того, як ви перевірили значення змінних або переглянули вихідний екран. Для виконання цієї команди можна натиснути також клавішу F5.

Меню «Отладка»

Використовується для налагоджування роботи програми шляхом:

  • відкриття вікон спостереження, які показують, як змінна змінюється під час роботи програми;
  • встановлення точок переривання, які переривають виконання програми для того, щоб ви змогли переглянути значення змінних.

Після призупинення програми можна підвести курсор до будь-якої змінної та натиснути Shift+F9, щоб з’ясувати її значення. Для встановлення точки переривання підведіть курсор до потрібного рядка та натисніть F9.

Пункт «Шаг F8» використовується для виконання одного виразу в вашій програмі. Ця команда дозволяє виконати програму, включаючи процедури, крок за кроком.

Пункт «Процедура на шаг F10», як і попередній пункт, дозволяє проводити покрокове налагодження програми, але зменшує його час, пропускаючи процедури, для яких відомо, що вони працюють правильно.

Пункт «Трассировка» використовується, якщо ви хочете:

  • запустити вашу програму в уповільненому режимі, показуючи кожний оператор, на момент його виконання;
  • запам’ятати, як виконувались останні 20 рядків програми перед припиненням.

Це дозволить прослідити за виконанням програми.

Пункт «Контрольная точка F9». Використовуйте команду “Контрольная точка” (або натискайте клавішу F9), щоб вмикати або вимикати контрольні точки. Контрольні точки — це маркери, встановлені на виразах в Вашій програмі. Якщо Ви виконуєте програму, і вона зустрічає контрольну точку, програма переривається на цьому виразі. QBASIC підсвічує рядок контрольної точки. Щоб увімкнути або вимкнути контрольну точку:

1. Встановіть курсор в рядку, в якому Ви бажаєте увімкнути контрольну точку, або виділіть подсвіткою рядок контрольної точки.

2. Виберіть “Контрольная точка” (або натисніть F9).

Використайте контрольну точку, щоб припинити вашу програму в тому місці, де ви очікуєте складність, щоб надалі:

  • вивести значення змінних в вікні “Немедленно”;
  • продовжити виконання програми після контрольної точки покроково.

Пункт «Очистить все контрольные точки» використовується для видалення усіх контрольних точок з вашої програми. Використовуйте команду «Контрольна точка» (або натисніть F9), щоб виключити окремі контрольні точки.

Пункт «Встановити наступний вираз» використовується для зміни послідовності виконання програми так, що наступним виконується вираз, на якому встановлений курсор.

Меню «Параметры»

Використовується для:

  • настроювання кольорів екрана;
  • встановлення шляхів для пошуку службових файлів;
  • перевірки синтаксису.

Пункт «Экран…» використовується для встановлення:

  • кольорів екрану.
  • лінійок перегляду у вікні редагування;
  • кількості пропусків, на які замінюється символ табуляції.

Встановлені параметри зберігаються і використовуються при наступному запуску QBASIC.

Пункт «Путь справки…» використовується для заміни каталогів, що переглядають QBASIC при пошуку файла довідки QBASIC: QBASIC.HLP.

Пункт «Проверка синтаксиса…» використовується для ввімкнення/вимкнення перевірки синтаксису. Коли «Проверка синтаксиса» включена, QBASIC виконує такі дії під час роботи з кожним рядком операторів:

1. Шукає синтаксичні помилки в рядку.

2. Форматує рядок.

3. Транслює рядок у форму для виконання, якщо синтаксис правильний.

Меню «Справка»

Використовується для отримання:

· довідки з ключових слів мови QBASIC;

· інформації з мови програмування QBASIC;

· контекстно-залежної допомоги, що ґрунтується на місцезнаходженні курсору;

· додаткових інструкцій з отримання допомоги.

Пункт «Предметный указатель» використовується для виводу на екран переліку тем довідки в алфавітному порядку, включаючи ключові слова мови QBASIC.

Кожний термін в «Предметном указателе» має додаткову інформацію.

Щоб отримати довідку:

· виберіть команду «Предметний указатель» із меню Справка;

· натисніть клавішу, що відповідає першій літері теми;

· встановіть курсор на темі, з якої ви хочете отримати довідку, натисніть F1.

Пункт «Содержание» використовується для виводу на екран довідкової таблиці змісту. Ця таблиця допоможе вам орієнтуватися в довідці QBASIC.

Щоб отримати довідку з будь-якої теми в таблиці:

  • виберіть команду «Содержание» з меню “Справка”;
  • натисніть клавішу з літерою, що відповідає першій букві теми. Повторюйте, доки курсор не буде знаходитися на темі, з якої ви хочете отримати довідку.
  • Натисніть F1.

Пункт «Использование справки Shift+F1». Застосовується для виводу теми «Использование справки». Використовування довідки допоможе вам в роботі з мишею та клавіатурою для отримання довідки з теми, виведеної на екрані QBASIC.

Пункт «Коротко о …» використовується для відображення номера версії та інформації про авторські права для QBASIC.

Введення та редагування програм

Головне вікно QBASIC розділено на дві основні частини — вікно редактора (Editing Window) та вікно швидкого виконання (Immediate Window).

Вікно редактора (Editing Window)

Під час ініціалізації QBASIC курсор розміщується в вікні редактора. Ця область екрана вміщує текст введеної програми із вказанням її імені. Будь-які зміни в тексті програми проводяться саме тут. З даного вікна ви можете запустити програму на виконання, зберегти її в файлі, внести зміни в текст та інше.

Вікно швидкого виконання (Immediate Window)

Дане вікно розміщується в нижній частині екрану. В цьому вікні ви можете одразу ж отримувати результати виконання команди — для цього ви повинні просто натиснути клавішу Enter після її набору. Перехід в це вікно здійснюється шляхом натиснення клавіші F6.

 

Редактор QBASIC

Щоб зрозуміти, як працює редактор QBASIC, введемо найпростішу програму, що складається з одного рядка. Це може бути, наприклад, наступна команда:

PRINT ’ЦЕ МОЯ ПЕРША ПРОГРАМА’

Натиснення клавіші Enter переводить курсор в початок наступного рядка. Будьте уважні, щоб уникнути помилок під час вводу тексту програми. Якщо помилка все ж була допущена, QBASIC відкриє вікно, яке вміщує повідомлення про тип зробленої помилки. Ви можете закрити вікно з повідомленням, натиснувши Enter. Тоді курсор повернеться в програму, в те місце, де знайдена помилка, щоб ви могли виправити її.

Для того щоб затерти помилковий символ, помістіть курсор під цим символом та натисніть клавішу Del. Символ буде знищено, а весь текст справа від курсору зміститься вліво. Інший спосіб — помістити курсор після символу, що знищується та натиснути клавішу BackSpace. В таблиці 1.1. показано дію функціональних клавіш в QBASIC.

Таблиця 1.1.

Клавіша Дія
F1 Вивід підказки для того елемента програми, на який вказує курсор
F2 Вивід переліку підпрограм
F3 Пошук в тексті
F4 Перегляд екрану виводу
F5 Продовження виконання програми з поточного оператора
F6 Переміщення у вікно швидкого виконання ( Immediate Window)
F7 Виконання програми до поточного положення курсору
F8 Виконання наступного програмного оператора (покрокове виконання операторів програми)
F9 Встановлення або видалення контрольної точки
F10 Виконання наступного оператора (пропуск процедури)

 

Shift + Клавіша Дія
F1 Перехід в режим допомоги
F2 Перехід до наступної процедури
F3-F4 -
F5 Виконання програми з початку
F6 Переключення у вікно перегляду
F7- F10 відсутня

 

Ctrl + Клавіша Дія
F1 Перегляд наступної теми в режимі допомоги
F2 Перехід до попередньої процедури
F3-F9 відсутня
F10 Переключення між багатовіконним та повноекранним режимами
Alt + F1 Перегляд попередньої теми допомоги

 

 

Запуск програми на виконання та перегляд результату

Запропонована вище програма має один оператор PRINT, який виводить на екран текст, що знаходиться в лапках. Щоб виконати цю програму, ви повинні викликати команду Запуск (Start) з підменю Запуск (Run).

Для вибору будь-якого підменю необхідно натиснути клавішу Alt разом із виділеною літерою, що визначає опцію меню. Далі визначена опція вибирається за допомогою клавіш зі стрілками, та після натиснення клавіші Enter виконується відповідна дія. Щоб не звертатися до меню, можна запустити програму за допомогою комбінації клавіш Shift+F5. В будь-якому випадку екран очиститься, та на нього буде виведений результат виконання вашої програми (рис. 1.5.).

Повідомлення Press any key to continue (Натисніть довільну клавішу для продовження) підказує, що при виконанні цієї вказівки ви повернетесь в редакторське вікно QBASIC.

Якщо ви хочете знову побачити екран результатів, можна скористатися опцією Просмотр (команда “Экран вывода” або натисніть F4).

 

Збереження програми у вигляді файла на диску

Після завершення роботи з програмою ви можете зберегти її на диску. Це необхідно зробити, якщо ви хочете в майбутньому знову повернутися до роботи з нею. Щоб зберегти програму, виконайте наступні дії:

· натиснувши комбінацію Alt+F, відкрийте меню Файл;

· за допомогою курсору виділіть рядок «Сохранить как...» (збереження файла з присвоєнням йому нового імені) та натисніть клавішу Enter. На екрані з’явиться діалогове вікно, в яке необхідно вписати ім’я файла. Якщо ваша програма ще не має імені, вона відмічається в середовищі QBASIC як безіменна — untitled. Але файл програми повинен мати назву, по якій програму можна буде визвати. Введіть, наприклад, Prog_1 в якості імені файла програми. Для імені файла ви можете використовувати як прописні, так і великі літери. QBASIC додасть розширення .BAS. Програма зберігається в файлі в поточній директорії. Але ви можете змінити місцезнаходження файла, вказавши шлях до будь-якої іншої директорії або на інший диск. Наприклад, якщо імені файлу, що зберігається, буде передувати запис a:\, файл буде збережений на пристрої a:, тобто на гнучкому диску. Натисніть клавішу Enter для завершення своїх дій.

Перед тим як вводити нову програму, необхідно видалити поточну програму Prog_1.bas з редакторського середовища QBASIC. Для цього:

· перейдіть в файлове меню (натиснувши клавіші Alt+F);

· виділіть опцію «Новий» (новий файл);

· натисніть Enter.

Екран редактора очиститься, та в його заголовку з’явиться слово untitled (безіменний). Тепер ви можете приступити до створення нової програми.

 

Вихід з середовища QBASIC

Для виходу з QBASIC виконайте послідовно наступні дії:

· перейдіть в файлове меню (натиснувши Alt + F);

· виділіть опцію «Выход»;

· натисніть клавішу Enter.

Можна також натиснути Alt+F і далі клавішу В. Якщо ви забули зберегти свою програму, QBASIC нагадає вам про це та запропонує зберегти продукт вашої праці перед тим, як вийти із середовища.




<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
 | 

Дата добавления: 2015-09-06; просмотров: 512. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ САМОВОСПИТАНИЕ И САМООБРАЗОВАНИЕ ПЕДАГОГА Воспитывать сегодня подрастающее поколение на со­временном уровне требований общества нельзя без по­стоянного обновления и обогащения своего профессио­нального педагогического потенциала...

Эффективность управления. Общие понятия о сущности и критериях эффективности. Эффективность управления – это экономическая категория, отражающая вклад управленческой деятельности в конечный результат работы организации...

Мотивационная сфера личности, ее структура. Потребности и мотивы. Потребности и мотивы, их роль в организации деятельности...

МЕТОДИКА ИЗУЧЕНИЯ МОРФЕМНОГО СОСТАВА СЛОВА В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССАХ В практике речевого общения широко известен следующий факт: как взрослые...

СИНТАКСИЧЕСКАЯ РАБОТА В СИСТЕМЕ РАЗВИТИЯ РЕЧИ УЧАЩИХСЯ В языке различаются уровни — уровень слова (лексический), уровень словосочетания и предложения (синтаксический) и уровень Словосочетание в этом смысле может рассматриваться как переходное звено от лексического уровня к синтаксическому...

Плейотропное действие генов. Примеры. Плейотропное действие генов - это зависимость нескольких признаков от одного гена, то есть множественное действие одного гена...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.012 сек.) русская версия | украинская версия