Студопедия — Методики діагностики рівня розвитку творчої уяви.
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Методики діагностики рівня розвитку творчої уяви.






І. Методика “Творча уява”

Мета: визначити рівень уяви, ступінь її гнучкості чи ригідності.

Необхідний матеріал: три аркуші паперу розміром ½ стандартного аркуша. В середині першого аркуша зображений контур круга діаметром 2,5 або 3 см. На другому – контур трикутника рівностороннього, довжина сторони – 2,5 см. На третьому аркуші – контур квадрата з довжиною сторони 2,5 см.

Хід проведення: дослідження проводиться в три етапи. На першому етапі досліджуваним дають наступну інструкцію: “Використовуючи контур геометричної фігури, намалюйте малюнок. Якість і зміст малюнка значення не має. По сигналу “Стій!” малювання закінчується”.

Експериментатор пропонує розпочати малювання та через 60 секунд говорить “Стоп!”. Інструктаж проводиться три рази разом з повторенням послідовно кожного з трьох аркушів з контурами геометричних фігур. Спочатку – аркуш з контуром круга, потім – трикутника, на кінець – квадрата.

Обробка результатів:

1) Рівні розвитку уяви:

Ø I рівень – контур використовується як основна деталь малюнка, малюнок при цьому простий, без доповнень та представляє собою одну фігуру;

Ø II рівень – контур використовується як основна деталь, але поруч можуть бути намальовані частини іншої фігурки;

Ø III рівень - контур використовується як основна деталь, але сам малюнок це вже деякий сюжет, можуть бути доповнені деталі;

Ø IV рівень – контур геометричної фігури продовжує бути основною деталлю, але малюнок являє собою складний сюжет з доповненням деталей;

Ø V рівень – малюнок є складний сюжет, у якому контур геометричної фігури використаний як одна із деталей.

2) Ступінь гнучкості уяви – кількість малюнків на один і той же сюжет:

Ø Висока – уява гнучка, якщо всі малюнки на різні сюжети, причому малюнок захвачує як внутрішню так і зовнішню частини контуру;

Ø Середня – уява зі слабкою фіксованістю образу, якщо два малюнки на один і той же сюжет;

Ø Низька – уява з сильною фіксованістю образів, якщо всі малюнки на один і той же сюжет;

Ø Ригідність уяви -можна визначити по малюнках, які не виходять за контури геометричних фігур. У цьому випадку фіксація образу проходить відносно внутрішнього простору контуру.

3) Ступінь стереотипності або оригінальності уяви – зміст малюнків.

Типові малюнки:

Ø Контури круга – квітка, сонце, обличчя людини, заєць, циферблат, колесо;

Ø Контур трикутника – дім, дах, дорожній знак, людина з трикутною головою або з трикутним тулубом, піраміда, призма;

Ø Контур квадрата – людина (голова чи тулуб), робот, дім, вікно, геометрична фігура, телевізор, книга, куб.

Ø Високий ступінь стереотипності – всі малюнки на типовий сюжет;

Ø Середній ступінь стереотипності – два малюнки на типовий сюжет;

Ø Низький ступінь стереотипності – якщо один малюнок на типовий сюжет, а інші на нетипові сюжети;

Ø Творча уява – всі малюнки індивідуальні та нетипові.

ІІ. Методика “Творча уява” (“Три слова”)

Мета: дослідження особливостей творчої уяви.

Необхідний матеріал: три будь – яких слова (дощ, собака, місяць).

Хід виконання: досліджуваному пропонується протягом 15 хв. скласти якомога більшу кількість речень, у кожне з яких входили б всі три слова.

Обробка даних виконаного завдання. Оцінка роботи досліджуваного проводиться за наступною шкалою:

Ø у реченні використані всі 3 слова в дотепній та оригінальній комбінації – 6 балів;

Ø у реченні використані всі 3 слова без особливої дотепності, але в оригінальній комбінації – 5 балів;

Ø у реченні використані всі 3 слова у звичайній комбінації – 4 бали;

Ø у реченні використані всі 3 слова в менш розумово необхідній, але логічно допустимій комбінації – 3 бали;

Ø у реченні розумово необхідно використані лише 2 слова, а 3-є слово використано для словесного зв’язку – 2 бали;

Ø у реченні вірно використано лише 2 слова, а 3-є слово штучно введено у речення – 1 бал;

Ø досліджуваний правильно зрозумів завдання, але дає у реченні формальне об’єднання всіх 3-х слів або використовує їх з повторенням – 0,5 бала;

Ø речення являє собою безглузде поєднання всіх 3-х слів – 0 балів.

Якщо досліджуваний склав дуже схожі одне на одне речення, з повторенням теми, то друге і всі наступні речення оцінюються половиною початкового балу.

Підраховується сума балів, отримана кожним досліджуваним. Обчислюється середній бал кожного досліджуваного та середній бал всієї вибірки.

Рівні розвитку творчої уяви:

Ø 5 – 6 балів – високий рівень;

Ø 3 – 4 бали – середній рівень;

Ø 0 – 2 бали – низький рівень.

 

ІІІ. Методика “Закінчити оповідання”

Мета: виявити рівень розвитку творчої уяви.

Необхідний матеріал: початок певного оповідання.

Інструкція: обстежуваним пропонується інструкція: “Я вам зачитаю початок оповідання, а ви повинні закінчити його письмово. На виконання завдання дається 15 хвилин.”

Обробка даних виконаного завдання. Оцінка роботи досліджуваного проводиться за наступною шкалою:

Ø речення розгорнуті, зберігається логічна послідовність думок, оригінальна комбінація – 5 балів;

Ø речення розгорнуті у звичайній комбінації, зберігається логічна послідовність думок – 4 бали;

Ø речення прості, у звичайній комбінації, зберігається логічна послідовність думок – 3 бали;

Ø речення складні з порушенням логічної послідовності думок – 2 бали;

Ø речення прості з порушенням логічної послідовності думок – 1 бал;

Ø речення беззмістовні – 0 балів.

Аналізуючи завдання дослідження, слід враховувати кількість думок, ставлення до подій.

 

ІV. Методика “Римування”

Мета: визначити рівень розвитку творчої уяви.

Необхідний матеріал: початки віршів – рими, які слід продовжити.

Хід виконання завдання: досліджуваному пропонується продовжити рядки віршів:

«Из трубы идет дымок …»

«Идет волк по улице …»

«Показал садовод …»

«Отойдите от меня …»

“Это разве ложка …”

“У меня для Петеньки …”

Обробка даних виконаного завдання. Оцінка роботи досліджуваного проводиться за наступною шкалою:

Ø продовження рими становить декілька рядків, що пов’язані між собою змістовно та логічно – 4 бали;

Ø продовження рими становить 1 рядок, що пов’язаний з попереднім змістовно – 3 бали;

Ø продовження рими становить 1 рядок, який не пов’язаний з попереднім рядком за змістом – 2 бали;

Ø прозове продовження рими – 1 бал;

Ø рима відсутня – 0 балів.

V. Методика Торренса

Мета: визначити рівень розвитку творчої уяви.

Необхідний матеріал: бланк з паралельними лініями, розміщеними у 2 ряди по 4 пари у кожному. Проміжок між цими рядами – 5,5 см, довжина ліній – 5,5 см

Хід виконання завдання. Досліджуваним пропонують таку інструкцію: “До цих ліній слід домалювати що-небудь, щоб вийшов якийсь предмет або зображення. Ось, наприклад, свічка. А тепер ти намалюй щось інше. Назви те, що ти намалював”.

Обробка даних виконаного завдання здійснюється за такими критеріями:

1. Легкість на предмет їх повторення. Варіанти:

до кожної пари паралельних ліній зроблені доповнення – отримані окремі предмети або сюжети, тобто одна пара ліній – один предмет – 1 б.;

декілька пар ліній стали основою для одного малюнка. (Декілька вікон в домі, намальовані на основі декількох пар паралельних ліній враховувати не можна).

Об'єднання декількох паралельних ліній в одне ціле тільки за допомогою слів (наприклад, намальовано багато дерев і дана назва ліс) оцінюється по легкості як одне зображення – 1 б.

пара паралельних ліній сприймаються дитиною як 2 окремі лінії і зображується 2 окремі предмета. Предмети можуть бути пов'язані один з одним за смислом, а можуть і не пов'язуватись.

У першому випадку ставиться оцінка 1 бал, у другому – 0 балів.

об'єднані в один малюнок три лінії. Оцінка виставляється за кожне зображення.

Бувають випадки, коли дитина малює декілька предметів, які відносяться до одного класу явищ, виконують однакові функції. Якщо такі малюнки відрізняються один від одного не лише назвою, але і зображенням, то тоді такі відповіді слід оцінити і зарахувати їх у сумі за показником легкості. Але якщо різниця малюнків лише у назві, то одна з цих дох відповідей не зараховується.

Максимальна оцінка за легкістю 15 балів.

2. Оригінальність – визначається тим, наскільки часто зустрічається зображення певних предметів чи сюжетів у межах вибірки. Чим рідше зустрічається певний предмет чи сюжет, тим він оригінальніший. Оцінки від 0 до 3 балів.

Найчастіше зустрічаються: літера, дерево, дім, дорога, паркан, олівець, картина, машина, вікно, ракета, ручка, літак, стіл, свічка, морозиво, гриб – 0 балів.

Менш часто: автобус, вагон, ваза, ялинка, книга, конверт, квітка, потяг, людина, рельси, робот, телевізор, шафа – 1 бал.

Ще менш часто: дзеркало, тролейбус, клітка, вулик, ліфт, трамвай, світлофор – 2 бали.

Рідко: алея, фарби, річка, склянка, хрестики-нолики, риба та інші, що не увійшли в перераховані вище.

Якщо дитина поєднує в одне зображення декілька паралельних ліній, слід дивитись чи це простий малюнок – о балів, а якщо складний, наприклад, багатоповерховий будинок зі сходами, каркасом, з ліфтом, то оцінювати треба так: каркас – 0 балів, сходи – 1 бал, ліфт – 2 бала.

Максимальна оцінка за оригінальність – 45 балів.

3. Гнучкість – показує різнобічність, широту мислення. Визначається числом різних категорій відповідей.

Чим більшу кількість категорій у відповідях дасть дитина, тим більше вона отримує балів за гнучкість.

Категорії:

- аксесуари, одяг, взуття, ґудзики, окуляри...

- водний транспорт

- зброя: бомба, шабля...

- повітряний транспорт: літак, космічний корабель

- геометричні об'єкти: гори, ріки, печери

- геометрична фігура: прямокутник, трикутник...

- гроші

- дорога і дорожні системи: вулиця, міст, знаки

- тварини і частини тіл тварин: риба, слон...

- рідина: вода, молоко

- звуки і звукові системи: радіо, телевізор.

- іграшки

- ігри: шашки, шахи

- образотворче мистецтво: картини, портрет

- мистецтво: театр, кіно

- інструменти: граблі, пилка

- книги: газети, сторінки

- шкіряні вироби: гаманець, портфель

- контейнери: пляшка, ваза, сумка, ящик

- королівство: король, принцеса, трон

- космос: космічний корабель

- меблі

- медицина

- музика

- наземний транспорт: автобус

- наука: термометр

- небесні тіла: зірки, комети

- відпочинок і розваги

- їжа

- пори року і погода: сніг, дощ

- полотно: рушник

- предмети домашні: ваза, віник, дзеркало, ніж

- прилади та механізми: комп'ютер

- рослини: гриби, квіти

- неіснуючі істоти: гном, Баба-Яга

- світильник

- символи і знаки: хрест, реклама, прапор, цифри

- спорт: м'яч, спортивні ворота

- стовпи, лінії електропередач

- будівлі: гараж, дім, гніздо

- будівлі, їх фрагменти і частини: двері, вікна

- будівельні матеріали: стовпи, труби

- тютюн

- телевізор

- сховище: палатка, печера

- прикраси: бант

- вулиця: алея

- упаковка

- частини тіла людини

- годинник та інші прилади для вимірювання часу

- шкільне та канцелярське приладдя: олівець...

У випадку об'єднання декількох паралельних ліній гнучкість оцінюється у кожному випадку окремо і залежить від структури зображення. Наприклад: будинок зі сходами, вікном – за гнучкістю – 1 бал. А якщо будинок із зображенням вазона з квіткою або кіт, що сидить у вікні – 2 бала

Максимальна оцінка – 15 балів.

Сирі бали переводяться в Т-шкалу, де середнє значення 5.0., а стандартне відхилення – 10.

Середній показник за оригінальністю - 9 балів в “сирих” оцінках, за легкістю – 6 балів, за гнучкістю – 5 балів.

 

 

Шкалювання оцінок результатів тесту “Паралельні лінії”

Станд. оцінка “Сирі оцінки”   Станд. оцінка “Сирі оцінки”
легкість оригіна-льність гнучкість   легкість оригіна-льність Гнуч-кість
    -       -   -
                 
            -   -
              - -
  -         -   -
      -          
  -   -     -   -
            -   -
  - - -          
      -     - - -
  -             -
  -   -     -    
      -     -   -
  -         -   -
    - -     -    
  -   -     - - -
            -   -
  -   -     -    
      -     -   -
  -         -   -
    - -     -    
  -   -     - - -
  -         - - -
      -     - -  






Дата добавления: 2015-10-01; просмотров: 1426. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

Стресс-лимитирующие факторы Поскольку в каждом реализующем факторе общего адаптацион­ного синдрома при бесконтрольном его развитии заложена потенци­альная опасность появления патогенных преобразований...

ТЕОРИЯ ЗАЩИТНЫХ МЕХАНИЗМОВ ЛИЧНОСТИ В современной психологической литературе встречаются различные термины, касающиеся феноменов защиты...

Этические проблемы проведения экспериментов на человеке и животных В настоящее время четко определены новые подходы и требования к биомедицинским исследованиям...

Тема 2: Анатомо-топографическое строение полостей зубов верхней и нижней челюстей. Полость зуба — это сложная система разветвлений, имеющая разнообразную конфигурацию...

Виды и жанры театрализованных представлений   Проживание бронируется и оплачивается слушателями самостоятельно...

Что происходит при встрече с близнецовым пламенем   Если встреча с родственной душой может произойти достаточно спокойно – то встреча с близнецовым пламенем всегда подобна вспышке...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия