Студопедия — Стоимость проката и аренды ростовых кукол 6 страница
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Стоимость проката и аренды ростовых кукол 6 страница






О СВЯТИТЕЛЬСКОМ СУДЕ
СОБОРНОЙ ОТВЕТ
ОТ СВЯЩЕННЫХ ПРАВИЛ
АПОСТОЛЬСКИХ И ОТЕЧЕСКИХ
И ОТ ЗАПОВЕДЕЙ БЛАГОЧЕСТИВЫХ ЦАРЕЙ.
ОТ ПРАВИЛ СВЯТЫХ АПОСТОЛ. ГЛАВА 53

Яко не подобает князем и бояром, и всяким мирским судьям, священнического и иноческаго чина на суд привлачати, ниже таковым судити, да не обладает ими никтоже от простых людей; точию великая святая соборная церковь обладает и судит таковым по закону священных правил, а от простых людей ни князь, ни боярин, ни всяк мирский судья да не обладает иерея, ниже монастыри, ниже мниси; сия вся освященная богови и возложена суть святителем, и никтоже ими обладает от мирских, яко не неосвященная священная возноситца. Ниже от церкви да приемлют что, аще ли и создатели церкви, или монастыреви суть, точию единого благословения церковного и приношения, и се узаконено со страхом приимати и со благословением архиереовым или иереовым. Аще ли кто и покусится что взяти от церкви чрез благословение архиереево или иереево, кроме закона церковного, таковый ничему подобен есть точию священная крадущему, и скверно стяжателем, и иноверным человеком. И сии убо татие суть, и хищницы, и разбойницы церковнии, паче же и разбойницы церкви божий. И сия аще кто сотворит и таковии, аще не покаются, пагубу наследуют; сице бо и господь наш Исус Христос заповеда рек: отдадите кесерева кесарю а божия богови.

О ТОМ ЖЕ СВЯТИТЕЛЬСКОМ СУДЕ
ОТ СВЯЩЕННЫХ ПРАВИЛ
СВЯТЫХ АПОСТОЛ.
ВТОРАГО ПРАВИЛА. ТОЛК. ГЛАВА 54

Божественная писания и священная правила и законы не повелевают мирским судьям судити священников и прочих причетников и иноков, но вся священная мужи и прочия вся церкви, большая же и молитвенныя храмы и сих область и господства все и владычество и управление попеченое, местным епископом повелевают имети436. И аще причетник с причетником прю имать: да не оставляет своего епископа и на мирская судища да не приходит, но да судит их епископ или в себе место кому прикажет сих судити. Такоже и иноцы и прочий церковнии людие: да судит их епископ их или в себе место повелит кому судити их. Аще ли причетник прю имать с своим или с инем епископом, да судит их митрополит тоя области своими епископы собором. Аще ли причетник или епископ прю имать с митрополитом, патриарх их судит; и митрополит убо в своей области под собою имать епископы и сих собирает437, и поставляет, и управляет438. Епископы же в своих пределех под собою имеют вся церкви и монастыри, и иноки, и причетники, и сих собирают439. Мирстии же властели всех чины и власти прираэящейся, ссужаются в сем веце и в будущем, якоже писано есть в заповедех святых апостол, яко восхищен недарованная им раздражают бога, якоже Дафан и Авирон, и Корей, и их сыново440советницы, и Озия царь. Страшно убо и бедно есть мирским человеком ко священным вещем прикасатися; но ни дьякону убо приносили жертвы несть достойно, ни крестити кого, ни благословения, мала и велика сотворити; такоже ни пресвитеру несть достойно наставления творити и развращати чин священнический, яко дерзнувшей на таковая не с нами борются, но с великим архиереом Х.ристом. Аще бо Филипп скопца крестил, и Анания мене Павла, но не сама собе восхитиста святительского сана, но от бога прияста власть от несочетаннаго архиерея. Мирским же наипаче не подобает к священным чином и властем, и степенем и причтом прикасатися или судити сих и управляти. Аще и согрешит от сих кто, от бога истязан будет, и паки в тех же апостольских заповедех глаголет, яко кождо в даннем ему чину да пребывает, и не преступайте заповедей, не суть бо наша, но божия, яко рече господь: "Слушаяй вас мене слушает, и слушаяй мене слушает пославшаго мя; и отмотайся вас, мене отметается; отметаяйжеся мене, отметается пославшаго мя".

О ТОМ ЖЕ СВЯТИТЕЛЬСКОМ СУДЕ
ОТ СВЯЩЕННЫХ ПРАВИЛ
СОБОРА ИЖЕ В ХАЛКИДОНЕ
ПРАВИЛО 9. ГЛАВА 55

Аще о чем прятся причетники, да не приходят к мирским судьям, но к своему епископу. Аще некий причетник с причетником прю имать, да не оставляет своего епископа и мирским судилищам не прирыщет, но преже да скажет вещи своему епископу, да велением того епископа приидут, обои хотяще претися, да разсудит я епископ с начальными его попы; аще ли кто чрез се сотворит, правильным запрещением да есть повинен; аще ли причетник иматъ прю с своим епископом или с попом, пред областным собором да прется. Толк441. Аще причетник имать нечто на причетника, не подобает ему судитися пред мирскими судиями, но от своего епископа. Аще ли к мирскому судищу приступят, по правилом запрещение да приимут. Такоже причетник аще имать нечто на своего епископа, егда уречен-ное время соберутся веся области епископи пред собором, да судятся. Иже аще епископ или причетник с митрополитом имать некая распря, от патриярха всея тоя земли да судится; под ним же суть епископи и митрополиты всея области и страны тоя или от патриярха Констентина града, да судятся. Сия бо власть от инех патриярх никому же едана бысть, ни от правил, ни от закона, еже судити митрополита под инем патриярхом, суща другому патриярху, но токмо Констентина града патриярху се дано есть.

О ТОМ ЖЕ СВЯТИТЕЛЬСКОМ СУДЕ СОБОРА
ИЖЕ В КАРФАГЕНЕ
ПРАВИЛО 15. ГЛАВА 56

Епископом, прозвитером и дияконом не подобает отрицатися церковного судища. А ще кто от них оклеветаем о гресе, церковный оставит суд, и ко градцким приступит судиям, и пред теми исповестъ и судится; аще неповинен явится и осужден будет от градцких судей, свой погубит степень. Аще не о гресех будет вина, но о имении или о злате, или о инех мирских вещех, и прилучится ему таковых препрети и оправдану быти442, подобно ему судища оставльшу и мирским судиям приступльшу и от тех судившуся, аще убо хощет тех суд держати и вопросит имение или злата, или иного что, о нем же препрев оправдан443 бысть, свой степень погубит; аще же преобидив мирский суд и не возмет ничтоже, о нихже оправдан бысть, в Своем степени да пребывает. О том же. Яко не подобает мирским судиям священнического и иноческаго чина судити, ниже на суд привлачати святаго пятого собора от заповедей святых отеу, 165, тамо бо речено бысть: аще ли кто и сану преобидити начнет или суды восхощет церковные и оправдание, или привлачающи насилием епископа, или попа, или дьякона, или всякого просто рещи священного, или монастырем данное, граблением и насилием дея, и отымая от них все даемое Христови, да будет проклят.

О ТОМ ЖЕ ОТ КНИГ ИУСТИНИЯНА ЦАРЯ.
ПРАВИЛО 74. ГЛАВА 57

Аще ли кто божественным тайнам или иным святым службам совершаемым, во святую церковь вшед, или епископу, или причетникам, или инем слугам церковным досаду нанесет, повелеваем444 убо сего муками казнити и в заточение послати. Аще же и божественныя тайны и службу божественную смятет или совершити возбранит, с мeчeм главу его отсекут445. И такова ему отмщати повелеваем не токмо градцким но и воинским властелем.

О ТОМ ЖЕ ОТ РАЗЛИЧНЫХ ТИТ ЕЛЬ
ИУСТИНИЯНА ЦАРЯ. ГЛАВА 58

Властели же мирстии да не привлачат пред собя чернца или черниц, или девиц, или жен. Якоже имый нечто на кого от мних или от священных девиц и жен, сущих в монастырех, ко епископу места того приступит и возвестит ему, он же с честию мниха или черноризицу, послав игумена, да приведет или посольника, или кого от мирских, и разсмотрив, и судит их. Властель же покушаяйся привести пред ея, таковый лишен власти будет и даст в людцкое сокровище 10 литр перепер купно с своим чином. Посланныя же приведшая заключени будут в преграду и подобную казнь да приимут и епископом возбранени будут, ктому таковых на мирских властель судища, не приводити.

О ТОМ ЖЕ ПРАВИЛО 87
ТОГО ЖЕ УСТИНИЯНА ЦАРЯ. ГЛАВА 59

Не творити пакости мнишескому чину: ни черноризцу, ни черноризицы. Никим любо образом не поругатися церковному строению. Се же аще кто дерзнет сотворити, телесную подъимет муку и в заточение предан да будет.

О ТОМ ЖЕ.
СВЯТАГО И РАВНОАПОСТОЛЬНАГО
ЦАРЯ КОНСТАНТИНА
И СВЯТАГО И РАВНОАПОСТОЛЬНАГО
ВЕЛИКАГО КНЯЗЯ ВЛАДИМЕРА КИЕВСКАГО
И ВСЕА РУСИИ.
ДУХОВНЫЯ ИХ ЗАПОВЕДИ
С ВЕЛИКИМ ЗАПРЕЩЕНИЕМ.
ЧТО МИРСКИМ СУДЬЯМ
СВЯШЕННИЧЕСКАГО И ИНОЧЕСКАГО ЧИНА
НЕ СУДИТИ,
НИЖЕ НА СУД ПРИВЛАЧИТ И.
ИМУЩА СИЦЕ. ГЛАВА 60

Идеже бо священническое начало и власть и християнскаго благоверия слава от небесного царя уставлена бысть, неправедно есть тамо владели земному царю или судити таковая; сия убо вся яже ради божественного оставления многого и нашим священным писанием утвержена и повелена быша, даже до скончания мира сего, якоже 446 по всей вселенной. И данныя суды святителем и церковныя земля же, и села, и винограды, и озера, и пошлины, сочтавше дахом божественным повелением и нашим царьским повелением уставихом на восточных и на западных, и на полунощных, и южных странах, и во Июдеи же, и во Асии, и во Фракии, во Еладе же, и во Италии, и в различныя же островы нашего веления свобожения возвещаем. И по всей вселенной, идеже православнии князи и властели под нами обладают, нашего свобожения и волю им утвердивше, дахом владели святителем, и никакову мирскому сану смеяти судити или прикоснутся447 церковным землям и пошлинам. Богом заклинаем и нашим царъским повелением утвержаем, непреложно и соблюдено быти даже до скончания века сего, неприкосновенна и непоколебима пребывати повелеваем. Темже пред живым богом, иже повелевшу нам царствовати, и пред ужасным его судом засвидетельствуем ради царьскаго448сего уставления всем нашим приимником и иже по нас царем быти хотящим: всем тысящником и всем сотником, и всем вельможам римским, и всему пространнейшему синклиту полаты нашего царства, и всем иже по всей вселенной бывающим князем и властелем по нас, и всем иже по вселенной людом, иже ныне сущим и потом бывшим, во вся лета и нашему царству подлежащим, и ниединого же от сих преложити или претворити некоторого449 ради образа, якоже нашим царьским велением в священней и святей римской церкви и всем, иже под нею святителем, по всей вселенной бываема подаваема, да не смеет никтоже порушити или прикоснутися, или которым образом досадити. Аще кто от них Не верует, быти сему безстуж сый, о450 сих вечным да держим будет осужением и вечным мукам повинен будет, и да имеет тогда сопротивники себе святых божиих властель апостольских Петра и Павла в сем веце и в будущем и в преисподнем аде мучим будет, да изчезнет со дияволом и со всеми нечестивыми. Се же наше повеление царьского писания своими руками утвердивше, честному телу властелина апостольского блаженного Петра своими руками в раку положихом, ту бо апостолу божию обещахом нерушима нам соблюдати, и иже по нас хотящим быти зде, и по вселенней, и православным царем, князем же, и вельможам, соблюдаема быти ради заповедей наших, оставихом, и до скончания миру; и блаженному отцу нашему Силивестру, соборному папе, и, его ради, всем наместником его и зде, и по вселенней святителем451 господа бога и Спаса нашего Исуса Христа, благонравно поведавше, такоже и инем четырем патриаршеским престолом честных ради апостол и ученик христовых: византийскому, егоже в свое имя преименовахом Андрея, ради апостола, яко много потрудившася к богоразумию тех привести и церкви водрузити православных; такоже и александръскому Маркову приимнику, и антиохийскому Букину настольнику, и ерусалимскому Яковлю брата Господня, и коемуждо во своем пределе подобающую честь подаем, и наши по нас приимницы до века. Такожде всем церквам Христовым и преосвященным митрополитом, и архиепископом, и епископом, и иже по них настольником честь сами даем, и наши приимницы, и велицы сатрапы, якоже служителем божиим и приимником святых апостол, сице творите и соблюдайте, да не предреченной тягости подпадете, и славы божия лишени будете, но дръжите предания, якоже приясте. Бога бойтеся и священную его церковь, и настоятелей ея чтите, да милость божию в сем веце и в будущем получите, и сыново света будете. Царьское подписание сице: "Божество вас да соблюдет во многая лета святейший блаженнии отцы". Дадеся в Риму в день третий каланд априлиевых владыки нашего Флавия Констентина галияном452, мужем честнейшим ипат славнейших.

ЗАПОВЕДЬ БААГОЧЕСТИВАГО ЦАРЯ
МАНУИЛА КОМНИНА ГРЕЧЕСКАГО
НА ОБИДЯЩИХ
СВЯТЫЯ ЦЕРКВИ. ГЛАВА 61

Царь же сей Комнин тако узаконив, и писание подав нерушимо. Прихождаху же мнози от строитель церковных, жалующеся на наместников, как обидити хотят церковная стяжания и пошлины. И царь узаконив и написа, глаголя: "Понеже и се ко ушима нашего царства достиже от жалобник церковных, иже повсюду, идеже аще суть церковная стяжания и пошлины, изобидимы от наместников моих или от судий, абие положися нашему царству в небрежении о сем453 честному храму сему и во всей вселенней, и сущим митрополиям, и архиепископьям, и епископьям, и монастырем, и всем божиим церквам, идеже аще суть, или на восточных странах, по всей вселенней, якоже суть отдана богу, приношения жертвам даже до кончания века, да пребывают моего царства нерушима, писания ради: аще гради, аще села, аще лугове или озера, или торжища и одрины, и люди купленыя в домы церковныя или пошлиною под судом церковным, или винограды, или садове, или что таковое454 от церковных вещей, якоже 455 еже царьство наше судивше, узаконив положи. И наместницы царства идщего, и несть им кому их посудити; такоже и елика суть едана или куплена в домы церковныя, да суть под судом церковным. Такоже не смеет никтоже посужати и изыскивати коми от моих наместников или судей моих. И аще кто смеяв от наместников или от судей царства моего посудити или проданная к церкви, или даная от кого, или какова отдана будут: всяк бо, иже аще таковое изыскивати или посужати смеет дерзнути, немилостивно сего дом пограблен да будет в дом церковный или судиям, и той сам по вся лета живота своего безчестен да будет, и от сана своего и от служения моего отлучен, яко противяся царству узаконенному, еже благочестие456 и боголюбезно церквем и монастырем отдавшего. И сего ради мал некаков дар приносящу ми богови от него же тмочисленных дарований от богатоподательные его десница восприимшу ми, сего ради подобает ниже от наместников, ниже от судий царства моего, всяческая церковная или монастырское стяжение, или даное, или купленое, не изыскивати, ниже посужати. Понеже царство мое сия вся отдаде стяжания и пошлины церквам божиим ради имени божия и на славу его, и яко да сохранени будет под крепкою его десницею, овоже прося милости и прощения о их же к богу, яко человек плоть нося, приразихся и согреших, ово же ради помощи от них, иже воини великого царя триста, иже от младаго возраста иноческому житию прилепившихся и во всеоружие одеявшихся святаго Духа, споспешника имети и поборника крепка на видимыя и невидимыя враги. Темже аще убо кто дерзнет или наместник, или судия, или вельможа царства моего, или ради имения, или ради насилия, или ради мзды, или которою хитростию преобидити восхощет церкви божия, аще суть писана во утверженом писании царства моего, преобидит отданная огови и его великой церкви, и якже под областию ея на востоце и на западе457 всем митрополитом и архиепископом, и епископом, и всем монастырем, идеже аще суть, якоже и преди рехом по всей вселенней, отданые и богу458 гради, аще села, аще лугове, или езера, торжища и одрины или люди купленыя в домы церковные, или пошлины под судом церковным, или винограды, или садове, или какова суть от церковных притяжания презрит или изобидит, или посуждати начнет: первие же святыя Т роицы света и милости, егда предстанет страшному судищу, да не узрит и да отпадет от християнской части, якоже Июда от дванадесятнаго числа апостольска; сему же и клятву приимет, иже от века усопших первородных святых и праведных и богоносных отец".

О ТОМ ЖЕ БЛАГОЧЕСТИВАГО
ЦАРЯ ИУСТИНИЯНА ГЛАВА 1
ОТ СВИТКА НОВЫХ ЗАПОВЕДЕЙ. ГЛАВА 62

Великие паче инех иже во человецех два еста дара божия от вышняго дарована человеколюбия: священничество же и царство, ово убо божественным служа, се же человеческими владея и пекийся, от единого и того же начала обоя происходят человеческое украшают житие, якоже ничтоже тако бывает поспешение царству якоже святительска честь, о обоих самех тех присно ecu богови молятся. Аще бо они непорочни будут во всем и к богу имут дерзновение и праведно и подобно украшати начнут преданныя им грады и сущия под ними, будет согласие некое благо все еже добро человечестей даруя жизни. Сему быти веруем, аще священных правил блюдение сохранится, иже праведно похваляеми и покланяеми самовидцы божию слову предаша апостоли и святии отцы сохраниша же и заповедаша.

О ТОМ ЖЕ СВЯТАГО
РАВНОАПОСТОЛЬНАГО ВЕЛИКАГО
КНЯЗЯ ВЛАДИМЕРА КИЕВСКАГО
И ВСЕА РУСИИ.
ТАМО БО В СВОЕМ ЦАРЬСКОМ ЗАВЕЩАНИИ
И ЗАКОНОПОЛОЖЕНИИ
НАПИСАСИЦЕ. ГЛАВА 63

Во имя Отца и Сына и святаго Духа. Се яз князь Владимер, нареченный во святом крещении Василей, сын Святославличь, внук Игорев и блаженныя княгини Ольги, принял есмь святое крещение от греческого царя Констентина и от Фотея патриярха царяградскаго, и приях от него первого митрополита Михаилу Киеву, иже крести всю русскую землю святым крещением. Потом многим летом минувшим создах церковь соборну святыя Богородица десятинную и дах ей десетину изо всего княжения своего, такоже и по всей земли Руской. И со княжения своего княжя суда дах десятую векшу, а ис торгу десятую неделю, а из домов на всякое лето от всякого стада и от всякого живота чюдному Спасу и чюдной Богородицы. Потом разсмотревши греческий намоканон и обретех в нем написано, тоже не подобает судов и тяж459 князю судити, ни бояром его, ни тиуном его; и яз згадал с своими детьми и со всеми князи, и со всеми бояры: дал есми те суды церквам божиим и отцу своему митрополиту, и всем епископом во всей руской земли, и по сем ненадобе вступатися ни детем моим, ни внучатам, ни всему роду моему до века ни в люди церковныя, ни во все суды их; то все дал есми церкви божий. И по всем градом, и по погостом, и по слободам, и по всей земли, где ни суть хрестьяне, своим бояром и тиуном приказываю судов церковных не судити и наших судов без судей митрополичих не судити десятины для. А се суды церковнии: роспуски и смилное заставание, пошибание, умычки, пролежу мужем и женою о животех, и во племени и в сватовстве поимутся, ведовство460, потворы, чародейство, волвование, зелейничество, урекание три бляднею и зелий, и ереичеством, зубояж или сын отца биет, или матерь дщерь биет, ли сноха свекровь, или кто уречется скверными словесы и прилагая отца или матерь, или сестры, или дети, или племя тяжутся о задницы, церковная татба, мертвецов волочат, крест посекут или на стенах трески емлют и с креста, или скот, или птица, или псы без великия нужда введет в церковь, или ино что неподобно церкви содеет; или два друга иметася бити: единого жена другого461 имет за лоно и роздавит или кого застанут с462 четвероножною, или кто под овином молится, или во ржи, или под рощением, или у воды; или девка463 дитя повержет464, те все суды церквам божиим даны суть преже нас по законом и по правилом святых отец крестьянскими цари и князи во всех крестьянских людех. И царю, и князю, и бояром, и судиям465 в те суды нельзе вступатися, и яз такоже то все дал есмь по первых царей уряжению466 и по вселенских святитель, великих князю, и бояром, и судиям не прощено есть от закона божия вступатися в те суды. Аще же кто преобидит сии устав, таковым непрощеным быти от закона божия: и грех и горе собе наследуют. И своим тиуном приказываю судов церковных не обидити, и с судов градцких давати девять частей князю, а десятую часть святей церкви и отцу нашему митрополиту467. Се же убо искони поручено богом им святителем и епископьям их, городцкия и торговыя всякие, и мерила, и спуды, и весы, и ставила. От бога тако искони уставлено есть, и митрополиту блюсти без пакости все то подобает; за все бо то воздати ему слово в день суда великого, якоже и о душах человеческих. А се люди церковныя предани митрополиту по правилом: игумен, игумения, поп, дьякон, попадья, дияконица, и дети их, и кто в клиросе, чернец, черница, проскурница, понамарь, прощеник, баба, вдовица468, задушный человек, прикладен, стороник469, слепец, хромец, монастыреве больницы, пустынницы, странноприимцы, и кто порты чернеческия свержет, те люди церковныя богадельныя470. Митрополит ведает промеж ими суды или обида которая, то общий суд и присуд, и пересуд на полы. Аще кто преступит сия правила, якоже есмь управил по святых отец правилом и первых православных Царей управлению, кто имать преступати правила сия, или дети мои, или внуцы мои, или правнуцы, или князи, или бояре и в котором граде наместник, или судия, или тиун, а имут обидити чмы церковныя или отымати, да будут прокляти в сии век и в будущий от седми соборов святых отец вселенских. И того ради ecu православнии цари гречестии и рустии боятся от бога осужения и от святых апостол и святых отец седми соборов, и поместных471, и 472особь сущих, святых, страшная и грозная и великия предиреченныя заповеди и клятвы. Тамо они святии отцы соборне согласиша473 и святым Духом запечатлеша: аще кий царь и князь или в каком сану ни буди судит святительский суд или восхитит, или возмет что от святых церквей, или от святых монастырей, возложенных богови в наследие благ вечных от недвижимых вещей, таковии по божественным правилом от бога, аки святотатцы осуждаются, а от святых отец под вечною клятвою да суть.

О ТОМ ЖЕ ПОСЛАНИЕ
КИПРЕЯНА МИТРОПОЛИТА
КИЕВСКАГО И ВСЕА РУСИИ В ПСКОВ
О СВЯТИТЕЛЬСКОМ СУДЕ. ГЛАВА 64

Се яз Кипреян, митрополит киевский и всея Русии474, по преданию святых апостол и святых отец и благочестивых царей уставу, еже уставили пределы церквам божиим, митрополиям и епископьям, да еже что потягло к которой митрополии или епископьи: монастыреве, игумены и чернцы, попы и дьяконы, и всяк церковный человек, то ecu под властию, в послушании святителю; ничтоже да не смеет ни един хрестьянин, ни мал, ни велик вступатися в тая дела. Аще который от тех игумен или поп, или чернец имет отыматися мирскими властелины от святителя, таковаго божественная правила извергают и отлучают; а кто по них имеет вступатися, того не благословляют. А что погосты и села, и земли, и воды и пошлины, что потягло к церкви божий, или купли, или кто дал по душе намети для, а в то ни един християнин не вступается; а кто вступится, того не благословляют божественная правила. Сего ради яз Кипреян, митрополит всеа Русии, по тем же божественным правилом дал есми сию свою грамоту в епископью в новогородцкую, во святую Софею, сыну своему владыце архиепископу великого новагорода Ивану. Да елико есть монастырев, игумены да будут у него в покорении и в послушании и весь чин священнический. Такоже погосты и села, и земли, и воды со всеми пошлинами, что потягло при первых владыках тамо что ни было, тако и ныне потянут ко святей Софеи и ко владыце Иванну. А никто бы не смел вступатися в церковныя пошлины ни в земли, ни в воды; блюл бы ся казни святых правил475. А кто будет вступился и тот бы престал от сего часа. кто послушает святых правил и святых соборов предание и мое поучение, на том милость божия и пречистой его матери и мое благословление; а кто не послушает моего благословения и покушается476 обидити церковь божию, на том не буди милость божия и пречистой его матери, ни мое благословение. А дана грамота на Москве в лето 6900 месяца августа в 29 день.

А СЕ ЧТО СУДЯТ МИРЯНЕ ПОПОВ
И КАЗНЯТ ИХ
И ОСУЖДАЮТ. ГЛАВА 65

Се аз Кипреян, митрополит киевский и всеа Русии, что семь слышал, аже во Пскове миряне судят попов и казнят их в церковных вещех, ино то есть кроме хрестьянского закона: не годится миряном попа не судити, ни казнити, ни осудити его, ни слова на него не молвити, но кто их ставит святитель, тот их идит и казнит, и учит. Вы бы есте, дети мои псковичи от веика и до мала, чтобы есте не судили попов, ни казнили их, греха бы есте на душу свою не имали, ни зарока бы есте на весь Псков не чинили. Слышал есмь и то, что попы некоторые молодые да овдовели, да поженилися; и того вам такоже не годится судити, чтобы есте не замали ни чем: ведает то святитель, кто их ставит, тот и поставит, и извержет, и казнит, и судит, и учит; а вам не годится в та дела вступатися. А кого церковь божия и святитель огласит, и вам по тому же оглашению годится такоже держати его. А что земли церковные и села, купли477 будут или кто будет дал, умирая, которой церкви, и в те бы есте земли не вступалися никто от вас, чтобы церковь божия не изобижена была, занеже в том велик грех от бога. Сего ради и яз, по сану и по области, иже ми дал бог, учю вас, своих детей, а вы моего слова слушайте. А кто сея грамоты не слушает, не буди милость божия на нем, ни моего благословения, а кто послушает, милость божия на вас. А дана грамота в великом Новегороде, в лето 6903, месяца майя в 12 день478. О том же правило святых отец седмаго собора479. Не восхощеши прияли новых закон развращенных, но соблюдай твердо истину: якоже плотское божие пришествие словом и усты, сердцем и умом, писанием же и образы исповедати и соблюдати подобает; подобие же и священная правила, законы же и уставы, яже прият святая церкви, и вся предания, писаная и неписаная, иже предаша святии апостоли и преподобнии отцы и благочестивии цари непревратно соблюдати подобает. Не повинующии бо ся сих сохранити, вечно мучими будут. Хранящей же сих вечного живота наследницы будут.

ОТВЕТ
О СВЯТИТЕЛЬСКОМ СУДЕ480. ГЛАВА 66

И того ради подобает святителем по священным правилом коемуждо во всей области, всех святых монастырей общих и особь сущих, такоже и девичих святых монастырей архимаритов и игуменов, и игуменей, и строителей, и весь священнический и иноческий чин, и все причты церковныя, духовне и телесне ведати о всем по бозе и пещися ими, и пользовати, и учити о всех полезных, якоже сущим святителем, а не истязати от них ни пиров, ни даров, ниже которых излишних почестей, или что ино замышляти, кроме священных правил, паче же уставленых уроков и даней по книгам и по грамотам прежними святители в митрополии и во архиепископьях, и в епископьях ничтоже претворяюще. Да по тем же священным правилом всем святителем, коемуждо в своем пределе, духовных пастырчй, архимаритов, и игуменов, и игуменей и их сестер, и строителей, и весь священнический и иноческий чин во всех духовных делех самом святителем судити с великим истязанием и обыском, соборне, по священным правилом, да не порочен будет суд святительской.

О НЕСУДИМЫХ ГРАНАТАХ. ГЛАВА 67

А что по монастырем у архимаритов и игуменов, и у строителей царевы великого князя жалованные гралюгы481, а в них пишет: "Не судити владыкам архимаритов и игуменов, ни попов, ни чернцов, ни всякого причета церковного". И те грамоты даваны кроме священных правил. И о том ответ. Впредь таковым грамотам не быти, а судити святителем самом, соборне, по священным правилом, коемуждо в своей области архимаритов и игуменов, и игуменей, и их сестр, и строителей, и протопопов, и весь священнический и иноческий чин, и ружные попы, и дьяконы, и все причты церковные в духовных делех и во прочих, опричь душегубства и разбоя482 с поличным, или кому повелят судити, а не от мирских. А чернцов и слуг монастырских, и всех хрестьян промеж себя сами судят архимариты и игумены во всяких делех с соборными старцы или кому прикажут, да и управу им по суду чинят, опроче духовных дел. А кому будет на слугах и на крестьянах монастырских царя и великого князя детем боярским и всем крестьянам, или волостным, или владычним, или монастырским хрестьяном, и людем градцким и прочим483 чего искати или о земле спор: и в тех во всех делех судят их бояре и дворецкой царя и великого князя по их жалованным грамотам. А архимаритов и игуменов, и протопопов, и попов, и дьяконов, и чернцов, и всего причта церковного князем и бояром, и дворецким, и наместником по городом, и по погостом, и по волостем, и всем мирским судиям не судити. А которым архимаритом и игуменом, и попом, и дьяконом, и всем причетником церковным, священноиноком, и чернцом, и инокиням лучится искати своих обид на мирских людех: и оне просят у святителей за собою присадки или у десятинников484, да перед теми мирскими судьями и перед святительскими судьями, и перед священники десяцкими, и земскими старостами, которым приказано в суде сидети, своих обид ищут, и судьи им управу чинят по судебнику и по царской уставной грамоте, и по соборному уложению.

СОБОРНОЙ ОТВЕТ
О АРХИМАРИТЕХ, И О ИГУМЕНАХ,
И О СВЯЩЕННИКЕХ, И О ДЬЯКОНЕХ,
И О ВСЕМ СВЯЩЕННИЧЕСКОМ
И ИНОЧЕСКОМ ЧИНУ. ГЛАВА 68

В духовных и во всяких делех485 кто чего на них взыщет или они сами взыщут своих обид и прочих дел: и о котором деле мочно будет по суду обыском обыскати, ино о том деле послати да велели обыском обыскати многими послухи и достоверными свидетели с очи на очи по евангельскому словеси: "Пред двема или трема свидетели да станет всяк глагол", да потому ц управу чинят без целования и без поля. Наипаче же греховный вины судятся по священным правилом ни ротою, ни клятвою, но достоверными свидетели и многими послухи486. А в которых делех по суду свидетелей нет и обыском обыскати немощно, а ималися будут за одно крестное целование и за поле том крестное целование и поле оставити, да возложити на щдьбы божия, кинути жеребей, и чей наперед возмется, того и оправдати. А которые дела недосужены, и в тех делех досудити, да по суду и по обыску судити, потому же и управу учинити. А крестное целование и поле священническому и иноческому чину не присуживати. А кто взыщет на них поклажаев, а не будет у них отписей, и тем и виновати; также и сами на ком взыщут своих поклажаев, а не будет у них потому же отписей, и тем винити таковых, а крестного целования и поля487 свяшенническому и иноческому чину не присуживати ни в которых делех по священным правилом, кроме душегубства и разбоя с полишным. В таких винах градцкие судьи да судят по царьским законом. А монастыри и казны монастырские ведают и отписывают по всем монастырем царя великого князя дворецкие и дьяки, и приказывают архимаритом, и игуменом, и строителем с соборными старцы, и считают архимаритов и игуменов, и строителей, во всем приходе и в расходе царя же великого князя дворецкие и дьяки или кому прикажут, повелят по цареву слову, да непорочен будет суд святительской488. А в которое время митрополиту не поможется, ино в свое место повелевает судити архимаритов и игуменов, и игуменей, и протопопов, и весь священнический и иноческий чин в духовных делех сарскому и подонскому владыце со вселш489 архимариты и игумены, соборне, по тем же священным правилом. И бояре митрополичи в том суде у святителей не сидят развес писарей кому, те дела записывати. А к полем и к целованию святителем не присужати, а судити святителем по евангелию: "Пред двема или трема свидетели станет всяк глагол", и обыскивати многими известными свидетели490. И владыка, соборне судив архимарита, или игумена, или игумению, или старицу, или протопопа, или священноинока, или инока, или архидиякона, или диякона, или четца, или певца, да судив соборне и обыском обыскав достоверными свидетели, да тот судной список кладет перед митрополитом и обоих исцов за списком ставит с очей на очи. И митрополит выслушав список491 на соборе, да их вопросит: "Таков ли им в тех духовных делех перед владыкою на соборе суд был?" И скажут обои исци, что им таков суд был, и митрополит соборне тот судной список обговорит по священным правилом, да о том им указ учинити. По которому списку судному обои исцы не станут или один от них раздерет, ино тому не верити, а верити владыце. 492 А на которых духовных пастырей, на архимаритов и на игуменов великих честных монастырей, общих и на особь сущих, учнут бити челом жалобники о управах и о духовных делех, и святителем по них неделъщиков своих с записми и с приставными не посылати и на поруки не давати; и посылают к ним свои грамоты именно за своими печатми с теми се жалобники, чтобы ся с ними управили. А по тех жалобниках поруки имати, чтобы тем жалобником на сроки ставитися, нечто тамо с ними не управятся. А не даст которой жалобник по себе поруки, ино ему грамоты не давати. А сроки в тех посыльных грамотах ко архимаритом и игуменом писати по жаловальным и по уставным иаревым грамотам, каковы у них царевы грамоты опричь духовных дел. А тем жалобником давати те посыльные грамоты архимаритом и игуменом перед братьею на соборе. И не управятся которые архимариты и игумены с теми которыми жалобники, и они бы в свое место присылали ко ответу слуг, а похотят ко ответу сами ехати, ино то во их воли. А в духовных делех архимариты и игумены ездят ко ответу, как им святители повелят; а которые архимариты и игумены493 по тем святительским грамотам перед святители ко ответу не приедут или в свое место ко ответу не пришлют, ино по тех посылати приставов с записми из уезду494, да ставили их перед святители. А о духовных делех пишут к ним подлинно потому же, чтобы перед святители ставилися по тем грамотам часа того; и святители их в тех духовных делех и во прочих с их исцы сами соборне судят и обыском обыскивают, и управу им чинят во всем по священным правилом, ничтоже претворяюще. 495Также и в девичих монастырех, во общих и во особь сущих, игуменей и их сестр потому же судят святители в духовных делех и во прочих, якоже преди речено бысть. А царевым бояром и дворецким, и митрополичим бояром, и архиепископлим, и епископлим архимаритов и игуменов, и игуменей, и строителей ни в которых делех не судити, но судят их святители сами по священным правилом. А по рядным грамотам и по духовным, и по кабалам, и в поклажаех, и в боех, и в грабежех, и в прочих во всяких делех, опричь духовных дел, попов и дьяконов, и всех причетников, и мирских людей повелевают святители бояром своим судити; а у бояр в суде сидети старостам поповским и пятидесятником, и десяцким 496 по неделям, по два по три, да градцким старостам и целовальником, и земскому дьяку, которым царь прикажет. И тем старостам, и целовальником, и земскому дияку с тех судных дел списывати противни слово в слово, да держати их у себя, а к тем списком дияки руки свои прикладывают. А их дияк земской или сами старосты и целовалъники, и те священники, которые у них в суде сидят, к тем судным списком ко обоим, которые у бояр останутся и которые будут у целовальников, руки свои прикладывают, чтобы было брежно и тех бы дел не переделывали и не переписывали. Да те судные списки держати дьяком у себя в ларце за боярскими печатми по цареву судебнику497 (а подьячим их не давати), доколе498 судные списки бояре перед святители положат и обоих исцов перед ними поставят. И святители, выслушав список, и обоих исцов вопросят: "Таков ли им суд был?" И скажут, что им таков суд был, и святители тот список обговорят с искусными людми, да потому им и управу велят учинити, и пошлины велят имати на виноватом по цареву судебнику гривенную499 и по уставной грамоте. А которой от них список оболживит и по списку не такнет, и святителем, обыскав, темиже священники и старостами, и десяцкими, и царевыми500целовальники, и земским дьяком, 501 которые у бояр в суде cuдeлu, да потому им велят и управу учинити. А что в митрополии, и в архиепископьи в епископьях, по которым градом и по десятинам жили гкони вечно уставлены десетинники при великих чюдотворцех Петре и Алексее и Ионе и преже их, и по них, и доднесь, а ее дали502 и судили весь священнический иноческий чин, и все причты церковныя и прочих людей по рядным503, и по кабалам, и в боех, и в грабежех, опроче духовных дел - и ныне по тем градом, в митрополии, и во архиепископьях, и в епископьях быти десятинником потому же и судити им священников и дьяконов, и все причты церковные, и мирских людей по рядным грамотам и по духовным, и по кабальным, и в поклажаех, и в боех, и в грабежех, опроче духовных дел504. А у них быти в суде старостам священником и десяцким по два по три, да старостам земским и целовальником, и земским дияком, которым царь повелит: и тем старостам, и целовальником, и земскому дьяку с тех судных списывати противни505 слово в слово, да дрьжати их у собя. А к тем списком десетинники руки свои прикладывают, а их дьяк земской или сами старосты и целовальники к тем судным списком, которые у десетинников останутся, потому же руки свои прикладывают и печатют506, якоже и преди речено бысть, чтобы было брежно и тех бы дел не переписывали и не переделывали. А священником и дьяконом к полем и к целованию не срочат без святительского ведома. А в прочих во всяких делех тамо им507 управу чинят по суду и по обыску508 в божию правду безпосульно509. А пошлины свои емлют на виноватом по цареву Судебнику гривенную510 и по уставной грамоте. А в которых делех невозможно тамо им управу учинити, и они обоим исцом срок чинят перед святители. И святители, выслушав список, да потому им и управу чинят. А корчем десетинником не держати, а держати им про собя питие. А в духовных делех десетинники не судят никого, а срочат им перед святители511: и святители их сами судят, и кому повелят о священных, да потому им и управу чинят. А учнут десетинники неправду судити и посулы имати, и делы волочили, и продажу чинили, и старостам и целовалъником с теми священники, которые с ними в суде сидят, и земскому дьяку о том им говорили, чтобы судили вправду и посулов не имали. А не послушают их, и старостам, и целовальником, и земскому дияку писати на них святителем, а не управят святители, и старостам писати о том к царю, и тем десетинником от царя и от святителей быти в великой опале; и взятое велели на тех доправливати втрое 5l2no царьскому Судебник, да и десетина от него отняти. А будет неправда в суде и всякая хитрость и продажа в боярех, и в десетинникех, и в земским судьях, с одного, а доведут их514 в том многими свидетели: и тем всем судьям быти от царя в великой опале, а от святителей потому же быти в опале, якоже и преди речено бысть513. А что преже всего в митрополии и во архиепископьях, и епископьях ездили о градом и по десетинам десетинники и заезщики 515и збирали на святителей дань по книгам, и свои пошлины по грамоткам и по книгам516, по старине, и в том священником и дьяконом от десятильников и от заещиков были нужда и продажа великая. И отныне, и впред по цареву совету и по соборному уложению в митрополии и во архиепископьях, и в епископьях десетинником и заещиком517 по тем городом и по десетинам не ездити, а ставити по тем городом по всем и по десятинам десяцких священников да старост земских и целовальников, которым царь прикажет, и те старосты и целовальники518 с теми десяцкими священники и целовальники святительскую дань и десетинничи, и заещичи пошлины збирают по книгам и по грамотам, опричь пустово и льготных519, и жаловальных 520, и тарханных грамот, да отдают сполна святителем с году на год на рождество Христово или на Збор. А чего сполна не привезут по книгам, и святителем то велети оправливати на тех земских старостах и на поповских, и на целовальникех, безпенно, по цареву великого князя указу.







Дата добавления: 2015-10-12; просмотров: 344. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Ваготомия. Дренирующие операции Ваготомия – денервация зон желудка, секретирующих соляную кислоту, путем пересечения блуждающих нервов или их ветвей...

Билиодигестивные анастомозы Показания для наложения билиодигестивных анастомозов: 1. нарушения проходимости терминального отдела холедоха при доброкачественной патологии (стенозы и стриктуры холедоха) 2. опухоли большого дуоденального сосочка...

Сосудистый шов (ручной Карреля, механический шов). Операции при ранениях крупных сосудов 1912 г., Каррель – впервые предложил методику сосудистого шва. Сосудистый шов применяется для восстановления магистрального кровотока при лечении...

Определение трудоемкости работ и затрат машинного времени На основании ведомости объемов работ по объекту и норм времени ГЭСН составляется ведомость подсчёта трудоёмкости, затрат машинного времени, потребности в конструкциях, изделиях и материалах (табл...

Гидравлический расчёт трубопроводов Пример 3.4. Вентиляционная труба d=0,1м (100 мм) имеет длину l=100 м. Определить давление, которое должен развивать вентилятор, если расход воздуха, подаваемый по трубе, . Давление на выходе . Местных сопротивлений по пути не имеется. Температура...

Огоньки» в основной период В основной период смены могут проводиться три вида «огоньков»: «огонек-анализ», тематический «огонек» и «конфликтный» огонек...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.015 сек.) русская версия | украинская версия