Студопедия — Кампазіцыя
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Кампазіцыя






Кампазіцыя (ад лац. compositio — будаванне, паяднанне, кам­па­­­на­ван­­не) — размяшчэнне і суаднесенасць кампанентаў мастац­кай фор­мы тво­ра, уся складаная (знешняя і ўнутраная, бачная і ня­бач­ная) яго па­бу­до­ва. Кампазіцыя «ўключае ў сябе і расстаноўку пер­са­на­жаў — іх сіс­тэ­му, і раз­мяшчэнне ўзнаўляемых падзей у тэксце, і асаб­лівасці «падачы» прад­метна-псіхалагічнай рэальнасці (пар­т­рэ­таў, пейзажаў, інтэр’ераў, дыя­логаў і ма­на­логаў), і дынаміку форм (спо­сабаў) апавядання, і су­ад­не­се­насць уласна моў­ных адзінак, у тым ліку элементаў вершаванай фор­мы» [174].

Як бачна з толькі што прыведзенай цытаты, кампазіцыя — рэч да­во­лі мнагагранная і шматсастаўная. Па гэтай прычыне некаторыя лі­та­ра­ту­ра­знаўцы (у прыватнасці, А. Фядотаў) аперыруюць паняццем-тэрмінам «агуль­­ная кампазіцыя». Яна ў сваю чаргу «падраздзяляецца на кам­па­зі­цыю сюжэта, кампазіцыю вобразнага зместу, знешнюю кампазіцыю (архі­тэктоніку), пад якой падразумяваецца суаднесенасць цэлага і яго эле­ментаў-складнікаў: раздзелаў, частак, строф і г. д., кампазіцыю асоб­ных вобразаў, сцэн, эпізодаў і г. д., кампазіцыю моўную, якая ўключае ў ся­бе змену спосабаў мастацкага выкладу, элементаў дынамічнага апа­вя­дан­ня, статыстычнага апісання, характарыстыкі дзеючых асоб, партрэт, ма­налог, дыялог, палілог персанажаў, плынь свядомасці, пісьмо, аўтар­скія рэмаркі, лірычныя адступленні, дакумент і г. д., кампазіцыю сін­так­січ­ную, гукавую і г. д.» [175].

Кампазіцыя абумоўлена мастацкім зместам твора, у значнай сту­пені жан­равымі традыцыямі. Накладваюць адбітак на кам­па­зі­цыю і некат. інш. моманты і фактары, сярод якіх на першым месцы зна­­ходзяцца асаб­лі­васці творчага таленту, даравання пісьменніка, а так­сама прыкметы яго мас­тацкага почырку (стылю). Як слушна за­зна­чае А. Казлоў, «мастацтва кам­пазіцыі — адзін з абавязковых кам­панентаў мастацкага таленту, пры­чым ве­данне законаў кам­па­зі­цыі, дэтальна распрацаваных сучасным лі­та­­ра­ту­ра­знаўствам, не слу­жыць гарантам напісання дасканалых тво­раў» [176].

Кампазіцыя — рэч даволі мнагагранная і шматсастаўная. Ад­бі­так на яе ў любым мастацкім творы накладваюць самыя розныя мо­манты: ад агуль­най стратэгіі пабудовы твора да змяшчэння ў ім ней­кіх нязначных (на першы погляд) дэталей, што таксама ў пэўнай ме­ры і ступені пра­цуюць на агульную вобразна-выяўленчую сіс­тэ­му твора.

Кампазіцыя надзвычай цесна звязана з сюжэтам твора. Ме­на­ві­та яна вы­значае паслядоўнасць выяўлення ў творы ўсіх этапаў сю­жэ­та (як ас­ноў­­ных, так і дапаможных), а таксама пазасюжэтных эле­мен­таў (лі­рыч­ных, філасофскіх, публіцыстычных адступленняў, устаў­ных апа­вя­дан­няў ці навел, легенд і г. д.).

Характар і адметнасці кампазіцыі звязаны ў першую чаргу з агуль­ны­мі падыходамі да арганізацыі дзеяння ў творы. Паводле асаб­лівасцей сю­жэтнай арганізацыі дзеяння ў творы вылучаюць не­каль­кі раз­на­від­на­сцей кампазіцыі.

Аднапланавы тып кампазіцыі (аднапланавая кампазіцыя) «прак­ты­ка­ваўся ў першых бе­ла­рус­­кіх ра­манах, дзе фігура цэнтральнага героя бы­ла вызначальнай, яна кан­цэн­тра­вала вакол сябе дзеянне і пазбаўляла ін­шых пер­са­на­жаў самастойнай ро­лі ў сюжэце» [177]. Найбольш яскравым прык­ладам та­кога твора з’яўля­ец­ца трылогія Я. Коласа «На ростанях».

Шматпланавы тып кампазіцыі (шматпланавая кампазіцыя) ар­га­ні­зуюць некалькі га­лоў­ных ге­рояў і сюжэтных цэнтраў. Дадзены тып кам­па­зіцыі ха­рак­та­ры­зуе многія тво­ры беларускай прозы другой паловы ХХ ст., у пры­ват­насці, раманы І. Ме­лежа, І. Шамякіна, А. Чарнышэвіча і шэ­рагу інш. пісьменнікаў.

Навелістычны тып кампазіцыі прадугледжвае расчляненне аў­тар­ска­га апісання (вядома, у межах твора, аб’яднанага агульнымі пер­­са­на­жа­мі) на сцэны (малюнкі), што ўспрымаюцца як адносна за­вер­шаныя мас­тацкія адзінкі. Як зазначаюць А. Пяткевіч і І. Шпа­коў­скі, «такая ар­га­ні­зацыя перабівае дзеянне паўзамі, робіць твор больш даступным для чы­тача і часцей практыкуецца ў дзіцячай і юнац­кай літаратуры» [178]. У якас­­ці прыкладу твора з такім тыпам кам­па­зіцыі беларускія вучоныя пры­­водзяць аповесць М. Лынькова «Мі­колка-паравоз».

Да навелістычнай пэўным чынам блізкая мантажная кампа­зі­цыя. Толь­кі ёй аб’ядноўваюцца ў адзінае цэлае не асобныя эпізоды з агуль­ны­мі пер­санажамі, а, як правіла, рознатэмныя мастацкія рэчы, у кож­най з якіх свая персанажная сфера. На першы погляд, сувязі па­між гэтымі тво­ра­мі быц­цам бы няма. І толькі пасля ўважлівага зна­­ёмства з усімі рэчамі, што ўтва­раюць у выніку адзінае мастацкае цэ­лае, пабудаванае па прын­цы­пу ман­тажнай кампазіцыі, выма­лёў­ва­ец­ца яго агульная думка-ідэя. На­ве­ліс­тыч­ная кампазіцыя прыйшла ў літаратуру з кіно ў першай трэці ХХ ст.

Сустракаецца ў літаратурных творах і вяршынная кам­пазіцыя. «Пры та­кой арганізацыі сюжэт раскрываецца толькі ў тых мо­ман­тах, якія ады­гры­ваюць вырашальную ролю ў лёсе герояў, а ўсе пра­меж­кавыя звёны апус­­каюцца. Вяршынная кампазіцыя часта су­стра­ка­ецца ў драматургіі, у ра­­мантычных паэмах, у некаторых рама­нах» [179].

Кампазіцыя ўдзельнічае таксама ў арганізацыі накірунку раз­віц­ця дзе­яння ў творы. Згодна з гэтай яе функцыяй і асаблівасцю вы­лучаюць пра­мую альбо хранікальную кампазіцыю, а як пэўную суп­рацьлегласць ёй — рэтраспектыўную альбо інверсійную.

У творах з прамым (хранікальным) тыпам кампазіцыі жыццё ўзнаў­ля­ецца строга ў часавай паслядоўнасці. Такі тып кампазіцыі вы­значаецца схіль­насцю да дэталізаванага і разгорнутага адлюстра­ван­ня, якое пе­ра­дае суцэльную плынь жыцця.

Ёсць свае адназначныя станоўчыя моманты і ў рэтра­спек­тыў­най (ін­вер­сійнай) кампазіцыі. «Перарыў прамога дзеяння рэтраспек­тыў­нымі ма­люнкамі, перадгісторыямі герояў, мантаж розных ча­са­вых і прас­то­ра­вых планаў драматызуе сюжэт, садзейнічае больш глы­бокаму рас­крыц­цю характараў» [180].

Прасторавая і часавая арганізацыя дзеяння ў творах таксама іс­тот­на ўплывае на асаблівасці іх кампазіцыі. Так, сюжэтны час у тво­ры можа сціс­кацца з-за ўшчыльнення мастацкага матэрыялу, у вы­ніку чаго прас­то­равае дзеянне цэнтралізуецца і канцэнтруецца ва­кол якой-небудзь ад­ной кропкі (раманы К. Чорнага «Пошукі бу­ду­чыні» і «Млечны шлях», апо­весць В. Быкава «Знак бяды»). Можа так­сама знаходзіць месца ў тво­рах момант пэўнага расцягвання, за­трым­лівання руху часу, што звязана з хра­нікальнай разгорнутасцю, па­нарамнасцю адлюстравання, бытавой дэ­та­лізацыяй сцэн і карцін. Адзін з прыкладаў — вядомы ваенны цыкл ра­ма­наў І. Чыгрынава.

Пэўнай спецыфікай валодае кампазіцыя вершаваных (лірыч­ных) тво­раў, якая «ўключае ў сябе размеркаванне рытміка-мела­дыч­ных ад­па­вед­нікаў, радкоў, строф, а таксама назву твора, эпіграфы, пры­свячэнні» [181]. Ву­чонымі вылучаюцца наступныя разнавід­насці лі­рыч­­най кампазіцыі: аме­бейная, анафарыстычная, кальцавая, лан­цуж­ковая і некат. інш.

На кампазіцыю мастацкіх твораў вельмі вялікі адбітак наклад­ва­юць асаб­лівасці ўжывання (у многіх выпадках — чаргавання) форм і спо­са­баў па­дачы тэкставага матэрыялу (г. зв. кампазіцыйна-моўныя фор­мы). Ас­­ноў­нымі і найбольш шырокаўжывальнымі сярод іх з’яў­ля­юцца апі­сан­не і апа­вяданне (аповед) або расказванне (рус. по­вест­вование).

«Пад апісаннем у літаратуразнаўстве звычайна разумеецца ўзнаў­лен­не прадметаў у іх статыцы, у адрозненне ад апавядання (у вуз­кім зна­чэнні слова), г. зн. паведамлення аб аднаразовых дзеяннях і па­дзеях, якія выбудоўваюцца ў сюжэт твора. Класічнымі відамі апі­сання лічацца пей­­заж, інтэр’ер, партрэт, у сферу апісання так­са­­ма ўваходзяць ха­рак­та­­рыстыкі герояў, іх душэўных станаў, апо­вед аб шматразовых іх дзе­ян­нях, звычках, якія рэгулярна паў­та­ра­юц­ца <...> асноўны прадмет апа­вя­дан­ня — дынамічныя дэталі, што ўтва­раюць сюжэт; апісання — дэталі ста­тыч­ныя, якія на­слой­ва­юц­ца на сюжэт, матывуюць і тлумачаць тое альбо іншае развіццё па­дзей, ствараюць для іх нейкі ўстойлівы зыходны фон» [182].

Апавяданне (аповед, расказванне) у многіх мастацкіх творах (як пра­ві­ла, празаічных) уяўляе сабой даволі складаную сістэму, цэнт­ральнай фі­гурай у якой выступае асоба апавядальніка (менавіта апа­вядальніка, а не аўтара!).

Адгалінаванне ў сучаснай літаратурнай на­вуцы, якое займаецца вы­ву­чэннем сродкаў і асаблівасцей арга­ні­за­цыі мастацкага матэрыялу ў апа­вядальных (празаічных) творах, імя­нуецца нараталогіяй [183].

Для некаторых традыцыйных жанраў з’яўляюцца харак­тэр­ны­мі кам­пазіцыйныя каноны (трайныя паўторы і шчаслівая развязка ў каз­ках; аба­вязковае пяціактнае чляненне п’ес на працягу некалькіх ста­годдзяў у еўра­пейскай драматургіі ў выніку адштурхоўвання ад ан­тычных узораў і г. д.).

Даследчыкамі літаратуры даволі часта і ў тэарэтычных пра­цах, і не­пас­рэдна пры аналізе канкрэтных твораў прымяняюцца сло­ва­злучэнні-па­няцці «мастацкасць кампазіцыі» і «змястоўнасць кам­па­зіцыі». Мас­тац­касць кампазіцыі ўказвае на яе «жыццёвую пе­ра­ка­нальнасць», што, «з ад­наго боку, залежыць ад таго, у якой меры яна выцякае з самога жыц­ця, а з другога — ад таго, у якой меры яна ма­тывавана ха­рак­та­ра­мі» [184]. Змястоўнасць кампазіцыі выяўляецца ў спа­лучэнні ў ёй «парадку са шмат­стайнасцю» (В. Халізеў), г. зн. на­коль­кі пісьменніку ўдалося за­ха­ваць «нейкі гарманічны «баланс» па­між складанасцю пабудовы і — эка­номіяй яе сродкаў у імя пра­ста­ты і яснасці» [185].







Дата добавления: 2014-11-10; просмотров: 1627. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Правила наложения мягкой бинтовой повязки 1. Во время наложения повязки больному (раненому) следует придать удобное положение: он должен удобно сидеть или лежать...

ТЕХНИКА ПОСЕВА, МЕТОДЫ ВЫДЕЛЕНИЯ ЧИСТЫХ КУЛЬТУР И КУЛЬТУРАЛЬНЫЕ СВОЙСТВА МИКРООРГАНИЗМОВ. ОПРЕДЕЛЕНИЕ КОЛИЧЕСТВА БАКТЕРИЙ Цель занятия. Освоить технику посева микроорганизмов на плотные и жидкие питательные среды и методы выделения чис­тых бактериальных культур. Ознакомить студентов с основными культуральными характеристиками микроорганизмов и методами определения...

САНИТАРНО-МИКРОБИОЛОГИЧЕСКОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ ВОДЫ, ВОЗДУХА И ПОЧВЫ Цель занятия.Ознакомить студентов с основными методами и показателями...

Тактические действия нарядов полиции по предупреждению и пресечению групповых нарушений общественного порядка и массовых беспорядков В целях предупреждения разрастания групповых нарушений общественного порядка (далееГНОП) в массовые беспорядки подразделения (наряды) полиции осуществляют следующие мероприятия...

Механизм действия гормонов а) Цитозольный механизм действия гормонов. По цитозольному механизму действуют гормоны 1 группы...

Алгоритм выполнения манипуляции Приемы наружного акушерского исследования. Приемы Леопольда – Левицкого. Цель...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.01 сек.) русская версия | украинская версия