Студопедия — Комментарии. На земском соборе в феврале 1549 года «Соборе примирения» было решено начать переработку старого (устаревшего) Судебника 1497 года
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Комментарии. На земском соборе в феврале 1549 года «Соборе примирения» было решено начать переработку старого (устаревшего) Судебника 1497 года






На земском соборе в феврале 1549 года «Соборе примирения» было решено начать переработку старого (устаревшего) Судебника 1497 года, который перестал соответсвоваать требованиям времени. «Судебник 1550 года – писал А.П. Кузьмин, – явился, несомненно, самым значительным и продуманнымюридическим памятником феодальной эпохи» [1].

В Судебнике 1497 года большое значение отводилось проблемам централизации. Судебник 1550 года, отрицая централизацию, уделял внимание местному управлению.

В отличие от Судебника 1497 года, текст Судебника 1550 года дошел до нас более чем в 40 списках. Первая публикация текста Судебника 1550 года связана с именем В. Н. Татищева. В 1734 году он преподнес рукопись Судебника 1550 года «яко вещь дивную» императрице Анне Ивановне, а снятую копию передал в Академию наук, где она и пролежала более 30 лет. Лишь в 1768 году текст Судебника 1550 года с примечаниями Татищева был издан Г. Ф. Миллером.

Судебник 1550 года явился памятником, направленный на ликвидацию последствий боярского правления. Новый Судебник должен был укрепить «поисшатавшиеся» и «порушенные» за время боярского правления законы, исправить их «по старине». Судебник 1550 года значительно усилил роль центральных судебных органов. Сохранив систему кормлений, Судебник усилил контроль центральных судебных органов за нижестоящими органами. Судебник усиливает защиту прав служилого дворянства и детей боярских.

Текст источника публикуется по изданию: Российское законодательство Х-ХХ веков. Т. 2. М.: Просвещение, 1985. С. 97 – 129.

http://www.krotov.info/acts/16/2/pravo_02.htm

http://www.hrono.ru/dokum/sudeb1550.html

Текст

ЛЕТА 7000 ПЯТДЕСЯТ ОСМАГО[2] ИЮНЯ ЦАРЬ И ВЕЛИКИЙ КНЯЗЬ ИВАН ВАСИЛЬЕВИЧ ВСЕА РУСИИ С СВОЕЮ БРАТЬЕЮ И 3 БОЯРЫ СЕСЬ[3] СУДЕБНИК УЛОЖЫЛ[4]: КАК СУДИТИ БОЯРОМ, И ОКОЛНИЧИМ, И ДВОРЕЦКИМ, И КАЗНАЧЕЕМ, И ДЬАКОМ, И ВСЯКИМ ПРИКАЗНЫМ ЛЮДЕМ, И ПО ГОРОДОМ НАМЕСТНИКОМ, И ПО ВОЛОСТЕМ ВОЛОСТЕЛЕМ, И ТИУНОМ[5] И ВСЯКИМ СУДЬЯМ

1. Суд царя и великаго князя судити боаром, иоколничим, и дворецким, и казначеем, и дьяком. Асудом не дружыти и не мстити никому, и посулу всуде не имати; також и всякому судье посулов в судене имати.

2. А которой боярин, или дворецкой, или казначей[6], или дъак просудится, а обвинит кого не по судубезхитростно, или список подпишет и правую грамотудаст, а обыщется то в правду, и боярину, идворецкому, и околничему, и казначею, и диаку в томпени нет; а истцом суд з головы, а взятое отдати.

3. А которой боярин, или дворецкой, или казначей, или дьяк в суде посул возмет и обвинит не по суду, аобыщется то в правду, и на том боярине, или надворецком, или на казначеи, или на дьяке взяти исцовиск, а пошлины царя и великаго князя, и езд[7], и правда, ипересуд, и хоженое[8], и правой десяток[9], и пожелезное[10] взяти втрое, а в пене что государь укажет.

4. А которой дьак список нарядит или делозапишет не по суду[11], не так, как на суде было, безбоярьского, или без дворецкого, или без казначееваведома, а обыщется то в правду, что он от того посулвзял, на том дьаке взяти перед боярином вполы дакинути его в тюрму.

5. Подьачей, которой запишет не по суду дляпосула без дьячего приказу, и того подьячего казнити торговой казнью, бити кнутьем.

6. А кто виноватой солжет на боярина, или наоколничего, или на дворецкого, или на казначеа, или надьяка, или на подьячего, а обыщетца то в правду, чтоон солгал, и того жалобника, сверх его вины, казнититорговою казнью, бити кнутьем, да вкинути в тюрму.

7. А кто х которому боярину, или дворецкому, иликазначею, или к дъаку придет жалобник его приказу, иему жалобкиков своего приказу от собя не отсылати, а давати ему жалобником своего приказу всем управа, которой будет жалобник бьет челом по делу; акоторому будет жалобнику без государева ведома управы учинити не мочно, ино челомбитъе его сказати царю государю. А которой боярин, или дворецкой или казначей, или дьак жалобника своего приказу отошлет, а жалобницы у него не возмет, и управы ему или указу не учинит, и царю государю челомбитьа его не скажет, и учнет тот желобник бити челом государю, что ему управы не учинили, и государь ту его жалобницу отошлет тому, чей суд, и велит ему управу учинити, и бояре ему, или дворецкой, или казначей управы не учинят же, и тем, которые управыне учинят, быти от государя в опале. А которой жалобник бьет челом не по делу[12] и бояре ему откажут, и тот жалобник учнет бити челом, докучати государю[13], и того жалобника вкинути в тюрму.

8. А амати боарину, и дворецкому, и казначею идьяку в суде от рублевого дела на виноватом пошлин, кто будет виноват, ищеа или ответчик[14], и боярину, или дворецкому, или казначею на виноватом одиннатцать денег, а дьяку семь денег, а подъачему две денги; а будет дело выше рубля и ниже рубля, и им имати пошлины по росчету; а болши того им не имати; а от записки подьячему не имати ничего. А возмет боарин, или дворецкой, или казначей, или дьак, или подъячей, или неделщик[15] на ком что лишек[16], и на том взяти втрое. А хто учнет бити челом на боярина, или на дьяка, илина подьячего, или на неделщика, что взяли на нем сверхпошлин лишек, и обыщется то, что тот солгал, итого жалобника казнити торговою казнью давкинути в тюрму.

9. А досудятся до поля, да не став у поля, дапомирятся, и боярину, и дворецкому, и казначею, идъаку, и подьячему имати по тому ж указу, а околничему, и дъаку, и подьячему, и неделщику пошлин полевых не имати. А возмет боярин, или околничей, или дворецкой, или казначей, или дьяк, или неделщик, или подьячей лишек болши того и обыщется то, и натом взяти втрое. А. обыщется то, что жалобник солгал, и того жачобкика казнити торговою казнью давкинути в тюрму.

10. А у поля став помирятся, и боярину, идворецкому, и казначею, и дьаку имати пошлины по тому ж расчету; а околничему имати полевых пошлин четверть рубля, а дьяку четыре алтыны, а подьячему денга, а неделщику имати четверть рубля, да неделщику ж имати вящею по два алтына; а болит им того не имати. А кто возмет лишек, и на том взяти втрое. А обыщется то, что жалобник солгал, и того жалобника казнити торгового казнию да вкинути в тюрму.

11. А побьются на поле в заемном деле или в бою, и околничему полтина да за доспех убитого три рубля, а дьаку четверть рубля, да неделщику полтина, данеделщику ж вясчего четыре алтына без дву денег, аподьячему две денги. А не станет кто у поля или отполя збежыт, ино околничему и дьаку и неделщикуимати на том, как и с мирового дела; а избные[17] пошлины с рубля по гривне; а болгие им того не имати. Авозмет кто лишек, и на том взяти втрое. А обыщетсято, што жалобник солгал, и того жалобника казнититорговою казнью да вкинути в тюрму.

12. Побьются на поле в пожеге, или вдушегубъстве, или в розбое или в тадбе, ино на убитомисцово доправити, да околничему на убитом полтинада за доспех убитого три рубля, а дьяку четвертьрубля, а неделщику полтина, да неделщику ж вязчегочетыре алтыны без двух денег, а подьячему две денги. А убитого дати на поруку: как его государь попытает, ино его поставити перед государем; а не будет по немпоруки, ино его вкинути в тюрму, доколе по нем порука[18] будет.

13. А к полю приедет околинчей и дьак, иоколничему и дьаку вспросити исцов, и ищей иответчиков; кто за ними стряпчие и поручники; и когоза собою стряпчих и поручников скажут, и им темвелети у поля стоати; а доспеху и дубин и ослоповстряпчим и поручником у собя не дръжати. А бойполщиком давати околничим и дияком ровен. Акоторые будут у поля опричные люди, и околничему идьяку от поля их отсылати; а которые прочь непойдут, и им тех отсылати в тюрму.

14. А битися на поле бойцу з бойцом или небойцу снебойцом, а бойцу с небойцом не битися; а похочет небоец[19] з бойцом[20] на поле битись, ино им на полебитись. Да и во всяких делех бойцу з бойцом, а небойцус небойцом, или бойцу с небойцом по небойцове воле наполе битися по тому ж.

15. А ищеа пошлется на послуси в заемном делебес кабалы или в какове деле ни буди, и послуси став дамеж собя порознятся: иные молвят в ысцевы речи[21], а иные в ысцевы речи не молвят; и которые молвят высцевы речи, а попросят с ними те послухи, которыене молвят в ысцевы речи, поля, ино им прислужати поля; а убьют на поле послуси те, которыепослушествовали в ысцевы речи, тех послухов, которые не послу шествовали в ыстьцовы речи, иноисцово и пошлины имати по списку на ответчике ина тех послусех, которые не послушествовали высцовы речи; а которые послуси не послушествовали высцовы речи убьют будет на поле тех послухов,которые послушествовали в ысцовы речи, ино иматипоитины по списку на ищее и на тех послусех, которыепослушествовали в ысцовы речи, а не попросят поляте послуси, котрые послушествовали в ысцовы речи, с теми послухи, которые не послушествовали в ысцовы речи, или послухи не договорят в ысцовы речи, ино тем ищеа виноват. А по кабале порознят послуси и дьяк, ино по тому же.

16. А кого послух опослушествует в бою, или вграбежу, или в займех, ино суд на ответчикову волю: хочет, с послухом на поле лезет или, став у поля укреста, на целование ему или без целованиа даст; авины в том ответчику и пошлин полевых убитых нет; а побьютца на поле, и пошлины судные и полевыевзяти по указу на убитом.

17. А против послуха ответчик будет стар, илимал, или чем увечен, или поп, или чернец, или черница, или жонка, и тому против послуха наймит, а послухунаймита нет: а которой послух чем будет увеченбезхитростно, или будет в послусех поп, или чернец,или черница, или женка, тем наймита наняти волнож. А что правому или его послуху учинится убытка, ите убытки имати на виноватом.

18. А послух перед судью не придет, есть ли заним речи, нет ли, ино на том послухе исцово и убыткии все пошлины взяти; а с неделщиком и с праведником[22] о сроце тому послуху суд.

19. А на ком взыщет женка, или детина, или стар, или немощен, или чем увечен, или поп, или чернец, или черница, ино им наймита наняти волно, аответчику против наймита наймит же; а истцу иответчику крест целовати, а наймитом битися Апохочет истец, или ответчик сам битися с наймитом, и он бьется.

20. А кто взыщет человекех на трех или начетырех по жалобнще, а напишет в жалобницечеловек десять или пятнадцать, или болит или менши, и те два или три за собя и за иных товарыщевотвечают, а за иных не отвечают, и за которых пожалобнщи отвечают, ино тех судити в их жеребъех;а за которых людей не отвечают по жалобнще, ино втех их жеребъех велети посылати пристава: а будетпо тех людей ходила приставная, ино по той срочной вих жеребъех давати безсудные.

21. А на которого из них ездок[23] срочную накинетна одного, и тот срочные своей товарыщем своим, которые с ним в срочные писаны, не покажет, и накоторых его товарыщев выляжет в их жеребъехбезсудная грамота, ино тем людем с тем дати суд,хто им срочные не показал.

22. А которые люди учнут искати нанаместникех или на волостелех и на их людех по жалобницам[24], и оне не за всех учнут отвечати, а исцыучнут искати на наместникех или на волостелех и наих людех всего своего иску по жалобнице и без тех, закоторых людей не отвечают, и по тем их жалобницамсудити во всем иску по жалобнще без тех людей, закоторых не отвечают.

23. А которых людей исцы учнут примешивати к наместничим людем или к волостелиным людемгородских людей или волостных, а наместничи или волостелины люди за тех городцких людей или заволостных отвечати не похотят, и наместничих и волостелиных людей судити в их вытях, а на тех городцкых или на волостных людей в их вытех давати пристава; а до наместничих и до волостелиных людей в тех вытех дела нет.

24. А которые люди иногородцы учнут битычелом на наместников или на волостелей о обидныхделех, как те наместники или волостели, едучи нажалованье, и на жалованье жывучи, или едучи зжалования, кого чем изобидят, и тем людеминогородцом приставов на наместников и поволостелей и по их людей и до съезду з жалованиадаеати, а велети тем наместником и волостелемприсылати в свое место к ответу людей своих. Акоторые иногородцы не учнут о тех своих обидныхделех биты челом на наместников и на волостелей и наих людей до году, и тем людем тогды приставов и судана наместников и на волостелей и на их людей недаеати.

25. А который ищеа взыщет бою и грабежу, иответчик скажет: бил, а не грабил, и ответчика в боюобвинити и бесчестие[25] на нем взяти; а в пене,посмотря по человеку[26], что государь укажет; а вграбеже суд и правда, а во всем не обвинити: аскажет, что грабил, а не бил, и на том грабеждоправити, хто скажет грабил; а в пене, посмотря почеловеку, что государь укажет; а в бою суд и правда. А в ыных делех судити по тому ж: кто в чемскажется виноват, то на нем и взяти; а в пене чтогосударь укажет, посмотря по человеку; а в досталисуд и правда, крестное целование.

26. А бесчестие детем боярским, за которыми кормлениа, указати против доходу, что на том кормление[27] по книгам доходу, а жене его безчестья вдвое против того доходу; которые дети боаръские емлют денежное жалование, сколко которой жалованъа имал, то ему и бесчестие, а жене его вдвое против их бесчестиа; а дьяком полатным и дворцовым безчестпе что царь и великий князь укажет, а женамих вдвое против их бесчестиа; а торговым гостем болшим пятдесят рублев, а женам их вдвое против их бесчестиа; а торговым людем и посадцким людем и всем середним бесчестиа пять рублев, а женам их вдвое бесчестиа против их бесчестиа; а боярскому человеку доброму бесчестиа пять рублев, опричь тиунов и довотчиков[28], а жене его вдвое; а тиуну боярскому или довотчику и праведчику бесчестиа против их доходу, а женам их вдвое; а крестианину пашенному и непашенному бесчестиа рубль, а жене его бесчестиа два рубля; а боярскому человеку молотчему или черному городцкому человеку молодчему рубль бесчестиа, а женам их бесчестиа вдвое. А за увечие указывати крестианину, посмотря по увечию и побесчестию; и всем указывати за увечие, посмотря почеловеку и по увечью.

27. А которой чюжеземец взыщет чего начюжеземце же, ино того воля, на ком взыщет: хочетсам отцелуется, что в том не виноват, или у крестаположит, чего на нем взыщет, и истец, поцелововкрест, да возмет. А которой человек здешнагогосударьства взыщет на чюжеземце или чюжеземецна здешнем человеке, и в том дати жеребей: чей сяжеребей вымет, тот, поцеловав, свое возмет илиотцелуется.

28. А которое будет дело судит царь и великий князь, или дети царя и великого князя или бояре, и которой суд не кончается, оставят его в обговоре, и дьяку исцовы и ответчикавы речи велети записати перед собою: или о чем ся пошлют на послушество, и дьаку велети то записывати перед собою ж; да те ему дела держати у собя за своею печатью, доколе дело кончается. А которые дела дадут дьяки подьячим с черна начисто переписывати, и дьяком к тем жалобнщам и к делом по сставом руки прикладывати. А как подъачей с черна начисто перепишет дело, и дьаку те все дела справити самому, да к тем делом дьаку руку свою приложить; а держать те дела дьаку у себя за своею печатью. А подьячему у себя дел никоторых не дръжати; а вымут у подьячего список или дело за дьячею печатью, а руки дъячей у того списка или у дела не будет или у жалобнщы, и тот список и пошлины и езд взяти на дьяке, а подьячего бити кнутьем; а вымут у подьячего список или дело за городом или на подворие, и тот список взяти на дьяке, а подьячего казнити торговою казнью да выкинути ис подьячих, и ни у кого ему в подьячих не быти.

29. А которые дела судят бояре, и тот судвелети записывати перед собою; а исцом у записки нестояти; а будет надобе на которое дело истца или отвещика вспросити, то его к собе позвати да, вопросив его, от записки отослати. А как дело их дьяк запишет, и того дела перед истцы не чести, а прочести его бояром.

30. А случится суд сместной, ищеа или ответчик судимы будут не одному судье, и кто по кого взведетпристава в какове деле ни буди, и тот ищеа возмет усвоего судьи за собою сторожа да идет к тому судьепросити пристава, у кого в присуде тот, на ком емуискати, да перед тем судьею ищет; а будет тототвещик, не сходя с суда, против на нем взыщет, и емуперед тем судьею отвечяти. Да и во всяких делех судити сместной суд тому судье, у кого в присудеотвечик. А пошлины обеим судьям имати по указу, аделитись судьям пошлинами по половинам; а пошлины обеим судьям имати одне.

31. А кто кого поймает приставом в бою, или влае или в займе, а на суд итти не похотят, и оне доложат судьи да помирятся, а судье пошлин и продаж; на них нет, опричь езду и хоженого. А которые жалобнщы заданы судьям и оба истца досуда помирятся, и по тем жалобницам судьям пошлинне имати ж.

32. А неделщику на суде на боар и на дворецкого, и на околничих, и на казначеев, и на дьяков посулов непросити, и самому неделщику посулов не имати. А которой неделщик возмет на суде на боярина, или на околничего, или на дворецкого, или на казначеа, или надьяка посул, или собе посул возмет, и уличат его втом, и того неделщика казнити торговою казнью, а посул на нем доправити втрое да из недель выкинути.

33. А пошлины имати от правые грамоты боярину от печати с рубля по девяти денег, а дьаку имати от подписи с рубля по алтыну, а подьячему, которой правую грамоту напишет, с рубля имати потри денги; а болши того не имати. А кто возмет болше того и уличат его в том, и на том взяти втрое. А обыщется, что жапобник солгал, и того жалобника казнити торговою казнью да втнути в тюрьму.

34. А докладной список боярину, или дворецкому, или казначею печатати, а дьяку подписывати; а имати от печати боярину, или дворецкому, или казначею с рубля по алтыну, а дьяку с рубля по четыреденги, а подьячему, которой на списке напишет, срубля по две денги; а болит им того не имати. А кто возмет лишек и уличат его в том, и на том взятии втрое. А обыщется то, што жалобник солгал, и того жалобника казнити торговою казнью да кинути втюрму.

35. А с холопа и с робы от правые грамоты и от отпускные боарину, или дворецкому, или казначею имати от печати з головы по девяти денег, а дьяком имати от подписи з головы по алтыну, а подьячему, которой правую грамоту напишет или отпускную, зголовы имати по три денги.

36. А кто займет деньги в рост в кабалу, и на те кабалы отписи без боярского докладу и без дъячей подписи не быти. А боярину от всякиа отписи, в колке отпись ни буди, имати от печати по три денги, адьяку имати от подписи по две денги, а подьячему, которой отпись напишет, имати по денги.

37. А с царева и великаго князя суда и с детейцаря и великаго князя суда пошлин на виноватом потому ж, как из боярьского суда, с рубля поодиннатцати денег, кому государь укажет, а дьякусемь денег, а подьячему две денги.

38. А цареву и великаго князя печатнику и детейцаря и великаго князя печатнику от печати имати отправые грамоты с рубля по девяти денег, а дьяку срубля по алтыну, а подьячему, которой правую грамоту напишет, имати с рубля по три денги.

39. А з докладного списка царя и великаго князядокладу и детей царя и великаго князя докладу иматицареву и великаго князя печатнику и детей царя ивеликаго князя печатнику имати с рубля по девятиденег, а дьяку от подписи с рубля по алтыну, аподьячему, которой на списке напишет, имати с рубляпо две денги.

40. А с холопа и с робы от правые грамотыимати печатнику з головы по девяти денег, а дьяку отподписи имати по алтыну, а подьячему, которой правую грамоту напишет, имати з головы по триденги.

41. А от срочных от подписей имати дъаку с срочные по две денги, а от отписных срочных дьяку имати от подписи с рубля по три денги, а подьячим отподписи имати с рубля по две денги. А похотят оба исца, ищеа и отвечик, срок отписати, и оне оба платят от подписи, от писма и неделщику хоженое пополовинам. А которой ищеа или ответчик к сроку неприедет, а пришлет срок отписывати, и тому все платити одному от обеих срочных и хоженое, оприч ъслужилых людей; а будет оба истцы, ищеа или ответчик, служилые люди[29], а пошлют их на службу, а похотят перед тем сроком недели за две или за три дотого сроку, на которой день велено им на службе, быти, по срочным срок отписати, и тем служилым людем недели за две или за три отписывати безпоитинно для службы. А срочные дъаком дръжатиу собя за своею печатью. А как давати безсудные, и дьяком срочные снести в одно место самим да, разобрав срочные самим дъаком по сроком, да велети им подьячим безсудные давати и сроки отписывати. А у подьячих дьяком срочных не держати; а у которой дьяк срочные учнет держати у подьячих срочные не у собя, и у чьего подьячего ищеа или отвечик с приставом вымут срочную подписану до сроку, а не за дьячею печатью, и на том дьяке тот иск, что в срочной написано, доправити; а дьяк с своим подиячим сам ся ведает.

42. А безсудные грамоты давати за сто връстсемым днем, а доле того по тому ж росчету. А пошлины имати от правые и от безсудные царя и великого князя печатнику от печати с рубля по алтыну, а дьяку от подписи с рубля по алтыну же, а подъачему с рубля по две денги; а болше им того неимати. А кто возмет болше того и уличат его в том, и на том взяти втрое. А кто солжет, того казнити торговою казнью да вкинуты в тюрму.

43. А велит государь кому какову грамоту дати лготную, или уставную, или полетнюю с красною печатью[30], и что возмет печатник от печати от которые грамоты, а дьяку от подписи взяти то лее. Торханных вперед не давати никому; а старые тарханные грамоты[31] поимати у всех.

44. А от приставных имати царя и великого князя печатнику и дьяку у неделщиков по езду, с которые приставные рубль езду, и печатнику у неделщика имати от печати с рубля по алтыну, а дьяку от подписи с рубля алтын же: а будет езду до которого города рубля болит или менше, и печатнику и дьяку имати по тому ж росчету. А будет в приставной иск менши того езду, и дьяком тех приставных неподписывати, а того неделщика кинути в тюрму да сказати царю государю. А без неделщиков дьяком приставных не подписывати; а в приставной болши двадцати вытей не писати; а неделщику от приставной один езд; от которого города в которой город приставная написана. А подпишет которой дьяк приставную, а в приставной иску будет менши езду, или подпишет приставную без неделщика, и уличат его в том, и што в приставной иску, и тот иск взяти на дьяке, а в пене что государь укажет.

45. А хоженое неделщику в городе десять денег, а на правду вдвое; а от поруки неделщиком поминков не имати; а езд неделщику имати вдвое до которого города по указу, а с правды им имати вдвое езду; а болши того им не имати.

46. А езду от Москвы до Коломны полтина, до Коширы полтина, до Хотуни десять алтын, до Торусы дватцать алтын, до Алексина полтретьятцать алтын, до Калуги рубль, до Ярославца полтина, до Боровского полтина ж, до Вышегорода полтина, до Кременска дватцать алтын, до Можайска полтина, до Вязмы полтора рубля, до Воротынска сорок алтын, до Козелска рубль с четвертию, до Одуева сорок алтын, до Белева рубль с четвертью, до Мезецка сорок алтын, до Оболеньска полтина, до Звенигорода две гривны, до Дмитрова десять алтын, до Радонежа четверть рубля, до Переславля дватцать алтын, до Ростова рубль, до Ярославля два рубля с четвертию, доВологды полтретъя рубля, до Белаозера полтретьа рубля, до Устьюга пять рублев, до Вятки полосма рубля, до Вычегды семь рублев, до Двины и до Колмогор восемь рублев московская, до Юрьева рубль, до Володимеря рубль с четвертию, до Костромы полтора рубля, до Галича полтретьа рубля, до Стародубских князей отчины полтора рубля, до Мещеры два рубля, до Новагорода до Нижнего полтретъя рубля, до Суздаля рубль с четвертию, до Мурома полтора рубля, до Углеча рубль, до Бежецкого Връха полтора рубля, до Романова городка рубль с четвертию, до Клина полтина, до Кашина рубль, до Твери рубль, до Зубцова рубль, до Опок рубль, до Хлепни сорок алтын, до Торжку рубль с четвертью, до Вереи полтина, до Медыни полтретъятцатъ алтын, до Великого Новагорода полтретьа рубля, до Пскова полчетверта рубля, до Смоленска полтретьа рубля, до Иваня города полчетверта рубля, до Лук и до Торопца по получегпверта рубля; а где будет болши того връст, ино имати по тому ж росчету.

47. А ездити неделщиком с приставными и напоруку давати самим или своих ездоков посылати, алюдей им своих с приставными не посылати; а отпоруки им самим и их ездокам поклонного[32], сприставными ездячи, не имати ни у кого. А в которомгороде неделщик жывет, и ему в том городе сприставными не ездити ни в свое место не посылатини в какове деле. А которого неделщика пустят внедели, и сколко у которого неделщика будетзаговорщиков[33] и ездоков, кому с кем в заговоре делатии кому от кого с приставными ездити, и томунеделещику тех своих ездоков приводити к дъаком, которые дьаки у кормлений будут, да тех своихзаговорщиков и ездоков неделщиком у дьяковзаписывати в книги для того, чтоб неделщикизаговорщиков и ездоков своих не отпирали. А каковуобиду или продажу ездок кому учинит и уличат его втом, и тот иск взяти на педелщике, от кого тот ездок ездил, а ездока казнити торговою казнью. Адержати неделщику [до] семи ездоков, а болши семиездоков неделщику не держати. А которого ездокаизымают, а тот ездок в книгах у кормленых дъаков неписан ни у которого неделщика, и того ездока казнититорговою казнью; а будут тому ездоку истцы, и техисцов иски взяти на том ездоке без суда. А как неделщик из недель выйдет, и тем ездоком в том городе от иных неделщиков не ездити; а которого ездока изымают, а он ездит в том же городе от иного неделщика, и того ездока казнити торговою казнью да вкинута в тюрму; а будут тому ездоку истцы, и теискы взяти все без суда на том неделщике, откоторого тот ездок ездил, и на том ездоке. А которой ездок в котором городе жывет, и тому ездоку ни от какова неделщка в том городе не ездити; а которого ездока изымают, а в том городе, в котором жывет, втом же и с приставными ездит, и кто ему будут истцы, и те иски все взяти на нем без суда, а его казнити торговою казнью. А что заговорщик кому учинит какову продажу или обиду и уличят его в том, и те иски все взяти на том заговоре на всем, а его вкинути в тюрму. А без заговорщиков неделщикомнедель не делати.

48. А в которой город или в которую волость приедет неделщик или ездок с приставною, и ему явити приставная наместнику или волостелю или их тиуном; а будут оба исца того города или волости, а наместнику или волостелю оба будут судимы, и ему обоих исцов ставити перед наместником, или перед волостелем, или перед их тиуном. А не явит неделщик или ездок его наместнику или волостелю или их тиуном приставные, и обоих истцов перед тем наместником или волостелем и перед их тиуны не поставим, а будут оба, истец и ответчик, одного города или одной волости, а ему будет оба судимы, и тот неделщик и ездок езду лишен, а доводчику на том неделщике или на его ездоке взяти хоженое.

49. А кого даст неделщик на поруку в каково делени буди, и ему истцов и ответчиков не волочити, а ставити их перед судьями; а сроки им крестианом отписывати и безсудные по срочным давати по сроком по указу безволокитно, а кто станет волочити после срока, и на том взяти тому, кого волочит, проести[34] по три денги на день. От безсудные неделщиком, опричь пошлин, не имати ни у кого ничего. А коли неделщик срок отпишет обоим истцом вместе, и ему взяти собеих сторон одно хоженое; а опричь того не взятиему ничего. А в езду в своем даст на поруку доколе с ядело кончает, и ему езд взяти на виноватом. А которой ищеа или ответчик к сроку не приедет, а пришлет в свое место срока отписывати, и неделщику взяти хоженое на одном на том, кто приедет в его место сроку отписывати.

50. А кто по кого пошлет пристава, а сам к срокуне приедет, или ответчик на тот срок не станет, и что после сроку тому учинитца убытка, что даст пошлин и что живучи проест, и правому те все убытки и проести взяти на виноватом; а проест иимати на человека на день на голову по три денги.

51. А пересудчиком пересуд имати на виноватомпо две гривны; а менши рубля пересуду нет; а с поля совсякого пересуд; а список кто оболжывит да шлетсяна правду, и в том пересуд. А подвойским правогодесятка четыре денги, а имати на виноватом же.

52. А приведут кого с поличным впервые, ино его судити да послати про него обыскати. И назовут его вобыску лихим человеком, ино его пытати; и скажет насобя сам, ино его казнити смертною казнью; а нескажет на собя сам, ино его вкинути в тюрму досмерти, а исцов иск платити из его статка. А скажутв обыску, что он доброй человек, ино дело врьшити посуду.

53. А пошлют которого неделщика имати татейили розбойников, и ему имати татей и розбойников без хитростно, а не норовити ему никому; а изымав ему татя или разбойника, не отпустити, ни посулов невзяти; а опричных ему людей не имати. А поноровит которой неделщик татю или разбойнику по посулом, а его отпустит, и уличат его в том, и на том неделщике исцов иск доправити, а его казнити торговою казньюда вкинути в тюрму, а в казни что государь укажет.

54. А у которого неделщика сидят тати, и емутатя без докладу татя не спустити, на поруку недати и не спродати ему татя. А которой неделщик без докчаду, и без боярского и без дьячего ведома, татей подает на поруку или татя спродаст, и уличат его в том, и на том неделщике исцов иск доправити вдвое, да казнити его торговою казнью да кинути в тюрму, а в казни что государь укажет.

55. А которого татя поймают с тадбою с какоюни буди впервые, опричь церковные и головные тадбы, а в иной в прежней тадбы довода на него не будет, иноего казнити торговою казнью, бив кнутьем, да исцовиск доправити, а его дати на крепкую поруку; а небудет по нем крепкые поруки, ино его вкинути втюрму, доколе порука по нем. будет. А не будет укоторого татя стопке статков, чем исцовозаппатити, ино его, бив кнутьем, да исцу в его гибели выдати головою на правеж[35] до искупа; а ища дати напоруку, что ему, доправя свое, отдати его бояром; а непохочет истец по себе поруки дати в том, что ему, исксвой доправя, да того татя привести к судье, и того татя кинути в тюрму, доколе по нем порука будет; а как по нем порука будет, и тогды на нем за его порукою, хто его выручил ис тюрмы, исцов иск доправити. А как истец, взяв па нем свое, отдаст его бояром, и боярин велит его дати на крепкую поруку,кто ему будут вперед иные истцы; а не будет по нем крепкие поруки, ино его кинути в тюрму, доколе по немпорука будет. А судье с того не имати ничего.

56. А поймают того ж татя с тадбою вдругие, ино его пытати; а скажет на собя сам, ино его казнити смертною казнью, а истцово заплатити изьего статка; а не будет у которого татя с ысцову гибель, ино его казнити велети смертною казнью, а истцу вь его гибели не выдати. А пытан на собя не скажет, ино про него послати обыскати; и скажут про него, что он лихой человек, ино его кинути в тюрмудо смерти; а назовут его добрым человеком, ино его дати на крепкую поруку; а не будет по нем крепкие поруки, ино его вкинути в тюрму, доколе по нем порук абудет крепкая.

57. А на кого тать взмолвит, и про то[го] обыскати. И будет по обыску в какове деле в прежнем прирочной человек з доводом, ино его пытати; а скажет на собя сам, ино казнити татиною ж казнью. А не будет на него довода и в обыску про него худа не скажут, ино татиным речем не верити, дати его напоруку.

58. А на кого взмолвят дети боярские человекдесять или пятнадцать добрые, или черных людей человек пятнадцать или дватцать добрых же крестиан и целовальников по крестному целованъю,что он тать, а довода на него в прежнем деле небудет, у кого крал или тадбу плачивал, ино на томвзяти исцову гибель без суда, а его дати на крепкую поруку; а не будет по нем крепкие поруки, ино его кинути в тюрму, и без крепкие его поруки ис тюрмы не выпущати. А мошеннику та ж казнь, что и татю. А хто на оманщике взыщет и доведут на него, ино у ищеи иск пропал. А оманщика, как его ни приведут, иноего бити кнутьем.

59. А доведут на кого розбой, или душегубство, или ябёдничъство, или подписку, или иное какое лихоедело, а будет ведомой лихой человек, и боарину велетитого казнити смертною казнью, а исцово из его статка велити заплатити; и что ся его статка заисцовым останет, и то отдати в прогоны[36]. А не будет у которого лихого столко статна, чем исцово зататити, и боярину того лихово в ысцове гибели исцу не выдати, а велети его царя и великаго князя тиуну московскому да дворскому казнити смертною казнью. А боярину и дьаку и неделщику от того не имати ничего.

60. А на кого доведут татбу или душегубство или иное какое лихое дело, опричъ розбоа, в котором городеили в волосте, а будет ведомой лихой человек, и наместнику или волостелю велети того казнити смертною казнью, а исцово велети доправити из ево статка; а что ся от исцова останет, и наместнику и его тиуну то имати собе. А не будет у которог олихово статка, чем исцово заплатити, и ему тово лихово исцу в его гибели не выдати, а велети его казнити смертною казнью, а на исце наместнику или волостелю и их тиуном не имати ничего. А приведуткого в розбое или кого в суде доведут, что он ведомой лихой человек розбойник, и наместником тех отдавати губным старостам. А старостам губным, опричъ ведомых разбойников, у наместников не вступатисъ ни во что. А татей им судити по царевым великаго князягубным грамотам, как в них написано.

61. А государьскому убойце, и градскому здавцу, икоромолнику, и церковному татю, и головному татю, и подметчику[37], и зажигалнику, ведомому лихому человеку, жывота не дати, казнити ево смертною казнью. Абудет истец которому лихому человеку, и исцово заплатити из его статка; а что ево статка за исцовым останетца, и то дати в прогоны. А не будет у которого лихово человека столко статка, чем исцово заплатити, ино его исцу в его гибели не выдати, казнити его смертною казнью.

62. А боаром и детем боаръским судити, закоторыми кормлениа з боаръским судом; а на суде уних и у их тиунов быти, где дворской - и дворскому, старосте, и лутчим людем и целовалником. А судные дела у наместников и у их тиунов писати земъским дьаком, а дворскому да старосте и целовалником к тем судным делом руки свои прикладывати. А противни[38] с тех дел с судных писати слово в слово наместничим дьаком, а наместником к тем противнем печати свои прикладывати. Да тех судных дел записку земсково дьака руку з дворсково и з старостиною и с целовалниковыми руками наместником имати к собе; а противни тех дел наместником дьаков своих руку с своими печатми дворскому да старосте и целовалником давати; а которые староста ицеловалники грамоте не умеют; и которые грамоте умеют, тем старостам и целовалником к судному списку земьского дьяка руке руки свои прикладывати; а противнем с тех дел наместнича дьака руке быти у того старосты и у целовалников, которые грамоте неумеют, и оне ево дръжат у собя спору для. А без дворского и без старосты и без целовалников наместником и их тиуном не судити; а где дворсково нет и преж сего не бывал, ино быти в суде у наместников и у их тиунов старосте и целовалником; а без старост и без целовалников суда не судити. И посулов наместником и их тиуном и их людем не имати, и на государя своево тиуну и пошлиннику никому посулов от суда не просити. А имати наместником от суда пошлин: доищется ищеа своего в заемном деле или в бою или в лае, и ему имати на виноватом с рубля по гривне, то ему и с тиуном; а не доищется ищеа своего, а будет ищеа виноват, и ему имати на ищее с рубля по тому ж, а будет дело выше рубля или ниже, ино имати на ищее или ответчике по тому ж розчету; а довотчику его имати хоженое и езд и правда по уставной грамоте; а где не будет грамоты, и ему имати в городе хоженого по четыре дети, а езду на версту по денги, а на правду в городе или в волосте вдвое. А досудятся до поля да, став у поля, помирятся, и ему имати с рубля по гривне ж, то ему и с тиуном, да полевых пошлин взяти полтретъяцатъ алтын. А побьются на поле, ино на убитом полевых пошлин взяти полтора рубля, а доспеха не имати. А побьются на поле в пожеге, или в душегубстве, или в розбои, или в тадбе, а убьют ответчика, ино на убитом исцово доправити, а сам убитой в казни и в продажи наместнику и его тиуну; а убьют на поле ищею в пожеге, или в душегубстве, или в розбое, или в татбе, и наместнику на нем имати с его иску четвертная пошлина по полуполтине с рубля, то ему и с тиуном, да полевых пошлин полтора рубля, а доспеху не имати.

63. А суд боярской: которому наместнику дано ссудом с боаръским, и ему давати полные и докладные; аправые и беглые давати з докладу; а без докладуправые и беглые не давати.

64. А детей боарьских судити наместником повсем городом по нынешным царевым государевымжалованным вопчим грамотам.

65. А от правые грамоты имати боярину или сыну боарьскому, за которыми кормлениа с судом збоарьским, от печати с рубля по полутретъа алтына, то ему и с тиуном, да дьяку его, которой правую грамоту напишет, имати с рубля от писма по триденги: а тиун ево даст правую грамоту, и он емлет на государя своего и на собя от печати по тому ж с рубля по полутретья алтына, а дьяк емлет от письма, которой правую грамоту напишет, с рубля по три денги. А схолопа и с робы от правые грамоты и от полные боярину или сыну боарьскому, за которыми кормленъе с судом з боарским, имати от печати з головы пополутретъа алтына, а дьаку от писма з головы по триденги.

66. А наместником и волостелем, которые дръжат кормленья без боарьского суда, полных и докладных не давати, и холопа, и робы без докладу невыдати, ни грамоты беглые не дати; таком: и холопу иробе на государя грамоты правые без докладу не дати. А которой наместник или волостель без боарьского суда выдаст холопа или робу без докладу и правую грамоту даст, и та грамота не в грамоту; а что государь того холопа или робы убытка своего скажет, и то взяти на судье вдвое, а истцом суд з головы.

67. А тиуну наместничю на кормленье государюна холопа, ни холопу на государя без докладу правыеграмоты не дати. А которой тиун государю на холопаили холопу на государя даст без докладу правую грамоту, и тому холопу, которой возмет правую грамоту на государя, дати суд з головы да то дело посуду и кончати, а наместнича или волостелина тиуна до царева государева указу вкинути в тюрму, а убытки все правому взяти на тиуне. А даст тиун государю на холопа правую грамоту без докладу, и та правая грамота не в грамоту, даты суд с головы.

68. А которому наместнику дан в кормление горо дс волостьми, или ему даны в кормление волости, а в которых волостех наперед с его старост ицеловалников не было, и ныне в тех волостех бытии старостам и целовалником во всех. А случится кому втех волостех перед наместником или перед его тиуно мискати или отвечати, и в суде быти у наместников и у волостелей и у их тиунов тех волостей старостам и целовалником, и с которые кто волости ищет или отвечает. А судные дела писати земьскому дъаку тоеж волости. А без старосты и без целовалников наместником и волостелем, за которыми кормлениа збоаръским судом, и за которыми кормлениа безбоарьскаго суда, и их тиуном также не судити. И посула в суде наместником и волостелем и их тиуном не имати.

69. А. пришлет наместник или волостель или их тиуни список судной к докладу, а будет ищеа или ответчик у докладу список оболжывит, ино послатина правду по дворского, и по старосту, и поцеловалников, которые у того дела в суде сидели, давелети им того дела и противень списка наместничаили волостелина дъака руку с наместничею или сволостелиною печатью на исправу с собою привести.Да будут судные мужы скажут, што суд таков был, ируки у списка их, и противень будет наместнича иливолостелина дъака с тем судным списком земьсководъака рукою сойдется слово в слово, и тем тотвиноват, хто список лживил, и список на негоподписати. А скажут судные мужы, что суд был, дане таков, и список не земсково дьяка рука, и руки, скажут, у списка не их, и противень будет наместничаили волостелина дъака, с судным списком не в слово вслово, и по тому списку исцов иск взяти на судье, а пеню судье сверх того, что государь укажет. А будет скажет и дворской, и судные мужы, и старосты, и целовалники, которые грамоте умеют, что суд был таков, и руки у списка их, а те судные мужы, которые грамоте не умеют, с ними порознятся, скажут, что суд был, да не таков, а которой противень наместничаили волостелина дъака руку положат, и тот противень с судным списком не слово в слово, и тем виноват судья и судные мужы, которые по списк утакали; и взяти исцов иск на тех на судье и на тех судных мужех, которые по списку такали, а пеню сверхтого что государь укажет. А не станет за списком ищеа или ответчик на срок, а довотчик на него запись поручную положит, и того, которой не стал, по довотчикову слову обвинити; а подписати на нег осписок за сто верст седьмым днем по сроце; а доле ста верст или ближе, ино подписывати списки после срока по том ж росчету.

70. А кого наместничи или волостелины люди учнут давати от ково на поруку; до суда и после суда, и по ком поруки не будет, и наместничим и волостелиным людем тех людей являти в городе прикащиком городовым да дворъскому, и старосте, и целовалником, а в волости являти старостам и целовалником, которые у наместников и у волостелей и у их тиунов в суде сидят; а не явя тех людей, по ком поруки не будет, и наместничим и волостелиным людем к собе не сводити и у собя их не ковати. А ково наместничи и волостелины люди, не явя приказщиком, да дворскому, да старосте и целовалником, да к себе сведут да у собя ево скуют, и кто тем людем род и племя придут на наместничих или на волостелиных людей к приказщиком, да к дворскому, и к старосте, и к целовалником о том бити челом и являти, и приказщиком, и дворскому, и старосте, и целовалником у наместничих и у волостелиных людей тех людей выимат; и кого у наместничих и у волостелиных людей вынут скована, а им не явлена, ино на наместниче или на волостелине человеке взяти безчестие, посмотря по человеку; а чего тот на наместниче или на волостелине человеке взыщет, и тот иск взяти на нем вдвое.

71. А наместником и волостелем, которыедръжат кормлениа, и тиуном царя и великаго князя, ибоярьским тиуном, и детей боарьских тиуном татя идушегубца и всякаго лихого человека без докладу непродати, ни казнити, ни отпустити. А кто татя или душегубца и всякого лихого человека отпустит, или бездокладу продаст или казнит, и на том судье истцовы иски доправити вдвое, а в государеве пени кинути втюрму до царева государева указу.

72. А по городом наместником городскихпосадских всех людей промеж их судити, обыскивая поих животом[39] и по промыслом и по розмету: сколкерублев кто цареву и великаго князя подать дает, потому их, обыскивая, судити и управа чинити. А розметныя книги старостам и соцким и десяцким и всем и людем тех городов своих розметов Земсков одъака руку за своими руками ежегод присылати на Москву к тем боаром, и дворецим, и х казначеем, и к дьаком, у кого будут которые городы в приказе; адругие книги розметные своих розметов старостам и соцким и десяцким тех городов, где кто живет, отдавати тех городов старостам и целовалником, которые у наместников в суде сидят. И кто тех городов городцкие посадцкие люди учнут промеж собя искати много, не по своим животом, и про тех исцов сыскивати розметными книгами, сколко он Рублев своего жывота подати дает; и будет жывота евос толко есть, на сколко ищет, ино ему дати суд; а будет жывота ево сколке нет, и тех исцов в их иске х тем и винити, а пошлины имати по Судебнику, а цареве государеве пене велети дати на поруку даприслати к Москве ко государю. А городцким посацким людем искати на намесникех и на их людех по своимже жывотом и по промыслом и по розмету: акоторого году староста и целовалники розметных книг к Москве не пришлют, и в том году на наместник асуда им не дати. А по волостем волостелем судити черных людей по их жалобнщам и управа им чинити безволокитно. А кто взыщет много, не по жывотом, а ответчик учнет бити челом, а скажет, что тот истец ищет много, не по жывотом, а жывота его столко нет, на колко ищет; и тем волостелем посылати о том, выбираючи тех же волостей лутчих людей да целовалника одного или двух, посмотря по делу, а велети про то обыскати накрепко: было ли жывота ево столко, на колко ищет; и скажут в обыску, что жывота ево столко было, ино в том ему суд даты; а скажут в обыску, что столке жывота ево не было, ино его обвинити и пошлины на нем взяти, а в государеве пене, в ябедничьстве дати его на поруку да прислати с обыскным списком к Москве.

73. А которой человек скажет, что у него бы лжывот чюжей, и того обыскивати, был ли у него тот жывот и было ли столко того жывота; и чей скажет тот у нею жывот был, ино про то обыскати, было лиу него столке жывота, и которым обычаем тот у него жывот взят; да по тому дело и вершити.

74. А на котором городе будут два наместникаили на волосте два волостеля, а суд у них не в розделе, и им имати пошлины по списку обема за одного наместника, а тиуном их за одного тиуна, и оне собеделят по половинам. А которые городы или волости поделены, а случится им суд вопчей, и им обема пошлины имати одны, да те им пошлины делити межу собя по половинам же. А возмут те два наместникаили два волостеля или два тиуна с одново дела пошлину вдвое, и уличат их в том, и тому, на ком пошлины взяли, на тех неместникех или на волостелех и на их тиунех те пошлины велети взяти втрое.

75. А кто пошлет пристава по наместника, по боарина, или по сына боарьского, или по волостеля, и по их тиунов, и по царева великого князя тиуна и по довотчиков, и наместнику, или волостелю, и их тиуном, и великого князя тиуном и довотчиком отвечати к сроку ехати; а не поедут к сроку сами, и им к сроку в свое место послати к ответу; а не проедут сами к ответу и в свое место не пришлют отвечати после срока за сто връст в семой день, к тех обвинитии исцовы иски по жалобникам и неделщиков езд доправити на тех, да отдати иск ищеам. А срочных поприставным на наместников и на волостелей и на их тиунов не наметывати; а из далных городов розчитати по връстам по тому ж расчету. А з записми не посылатм никуды, опричь ведомых розбойных дел, а наместников и волостелей и и хтиунов и их людей, опричь приказных дел, в которых делех велит государь дати запись. А приставов з записми по наместников и по волостелей и по ихтиунов давати, а велети им чинити срок, как съедет зжалованиа, опричъ тех записей, которую запись велятдати бояре, приговоря вместе; а одному боярину идьаку пристава з записью не дати.

76. А О ХОЛОПСТВЕ СУД. По полной холопграмоте. По ключю по селскому з докладною[40] холоп зженою и з детми, которые у одново государя с ним водной крепости и которые породилися в холопстве; акоторые его дети а родились до холопства, а учнутжыти у иного государя, или себе учнут жыти, то нехолопи. А по городцкому ключю[41] не холоп. По робе холоп; по холопе роба. По духовной холоп. По приданойробе холоп, а по холопе роба. А по тиуньству безполные и без докладные не холоп; а по селскому ключюбез докладные не холоп. А полному и докладному холопусына своего слободного, которой ся у него родил дохолопства, не продати, а продаст[ся] он сам комухочет, тому же ли государю, у кого отец его служит, или иному кому хочет; а отцу его и матери у полные не стояти и ис холопства не взяты, потому что отец его и мати сами в холопех; да и в полных и в докладных то писати, что отец его и мати у него есть, а у полные не стоали, потому что сами в холопех. А у кого отец в чернцех или мати в черницах, и тому отцу и матери у своего сына и у дочери у полные и у докладные не стоати и из холопьства не взяти; а в полные и в докладные писати, что у того отець или мати есть, а у полных и у докладных не стоали, потому что пострижены[42]; да и не продати тех детей своих, продаст[ся] он сам кому хочет.

77. А отпускные давати з боарьского докладу; абояром к тем отпускным печати свои прикладывати, адъаком подписывать А отпускные давати на Москвебояром и дъаком, да давати отпускные в Великом Новегороде да во Пскове наместником и дьаком. Апошлины имати от отпускные боарину или наместнику от печати з головы по девяти денег, а дьаку от подписи в головы по алтыну, а подьячему, которы йотпускную напишет, з головы по три денги. А опричь Москвы и Великаго Новагорода и Пскова инде нигде ни в которых городех отпускных не давати. А хто оположит отпустную без боарьского докладу, и без новгородцких и псковских наместников докладу, и без дъачей подписи, хотя и государя своего руку, и таотпускная не в отпускную.

78. А которые люди волные учнут бити челом князем, и бояром, и детом боярьским, и всяким людем, а станут на собя давати кабаны за рост служити, и боле пятинатцати рублев на серебряника кабалы не имати. А старые кабалы, которые иманы на волны хлюдей и болит пятинатцати рублев до сего Уложениаа зароет им в тех денгах служити у них, и тем людем приносимы те кабалы к боаром, и боаром к тем кабалам печати свои прикладывати, а дъаком подписывати; а вперед хто ту кабалу оболжывит, ита кабала[43] връшити по суду. А имати им кабалы на волных людей, а на полных людей, и на докладных, и на старинных холопей кабал не имати. А хто возмет на полного, и на докладного, или на старинного холопа кабалу, не опытав[44], или кто на него беглую грамоту возмет, а кто на того холопа положыт полную или докладную, или доведет на него старинное холопствопо духовной грамоте или по иным крепостем, и у того денги пропали; а чей тот холоп был, а скажет тот,что от него тот збежал, пократни, и та гибель взятии на том, хто, не обыскав, на чюжего холопа кабалу возмет или беглую возмет; а тот холоп по старому холопству, или по полной, или по докладной, или подуховной тому государю.

79. А положат[45] на одного холопа две полные или две докладные, и котораа будет старее, тому тот холоп, а денги по новой полной или по докладной пропали у того: а снос старого государя взяти на том, хто положит новую полную и докладную, а тот ся ведает с своим знахорем сам; а станет тот на того знахаря бити челом о суде, ино на него суд дати.

80. А холопа рать полонит, а выбежит ис полону, и он слободен, а старому государю не холоп. А похочеттот холоп к своему старому государю, и того холопаявити боярам, а дьаку подписати на старой крепосте, и пошлины имати з головы по алтыну. А которой холоп побежит з государем своим или один побежит без государя своего, а не рать полонит, и выйдет тот холоп ис которые земли опять к Москве, и он старому государю холоп по старому холопъству, опричь того, не что кого государь пожалует, даст волную грамоту.

81. А детей боаръских служилых и их детей,которые не служивали, в холопы не приимати никому,опричь тех, которых государь от службы отставит.

82. А кто займет сколке денег в рост, и темлюдем у них не служити ни у кого, жити им собе, а наденги рост давати им. А кто даст денег в заем, датого человека станет дръжати у собя, и збежит унего тот человек покрадчи, и что снесет, то у негопропало, и по кабале денег лишен.

83. А наймит у государя у своего не дослужитуроку да пойдет прочь, ино найму лишен. А которойгосударь наймиту не захочет дати найму, и уличат егов том, и наймиту на том доправити наем вдвое.

84. А О ЗЕМЛЯХ СУД Взыщет боярин на боарине, или монастырь на монастыре, или боярин на монастыре, ино судит за три годы; а взыщет монастырь на боярине, ино судити за три ж годы, а доле трех годов не судити; а взыщет черной на черном, или помещик на помещике, за которыми земля царя и великаго князя, или черной селской на помещике, или помещик на черном на сельском, ино судити по тому ж за три годы; а доле трех годов не судити. А взыщет на боарине или на монастыре царя и великаго князя земли, ино судити за шесть лет; а доле не судити. А которые земли за приставом в суде, и те земли досуживати. А государю и боярам всем приказным людем по ищеину чело мбитью судьи на землю не посылати, а послати судью на землю, выбрав одного не по их челомбитью; а дву судей на землю не посылати.

85. А В ВОТЧИНАХ СУД. Кто вотчину продаст, и детем его и внучатом до тое вотчины дела нет, и невыкупити ее им; а братья будут или племянники в техкупчих е послусех, и им и их детем по тому ж до тоевотчины дела нет и внучатом. А не будет братьи впослусех или племянников, и братья или сестры и племянники ту вотчину выкупят. А станет тот купецту вотчину продавати, и тем продавцом вотчина у них купити полюбовно, как ему тот продавец ту вотчину продаст; а не полюбовно ему вотчины не выкупити. А судити о вотчине за сорок лет; а доле сорока лет вочьчичем до вотчины дела нет. А до купель[46] дела нет: кто куплю продаст, и детем и братьи и племянником тое купли не выкупати. А кто напишет свою куплюдетем своим после своего жывота, ино им вотчина: то им дръжати в вотчину, и впредь им та вотчина выкупити по тому ж указу за вотчину. А кто вотчинусвою выкупит в те урочные сорок лет, и та ему вотчина дръжати за собою, а иному тое вотчины не продати, ни заложити в чюжей род, а отдати ему тавотчина в свой род тому ж, кого нет в прежних купчихв послусех. А хто купит вотчину чюжими денгами или заложит или продаст, а доведет на него продавец, что он выкупил чюжими денгами и держит ее не за собою, и та вотчина прежнему продавцу безденежно. А кто похочет вперед свою вотчину мимо вотчиче взаложыти у сторонного человека, и тем сторонним людем и певоччичем те вотчины в заклад имати в колке чего та вотчина судит; а возмет кто сторонней человек, а не вотчичъ, чью вотчину в заклад во много болши тое цены, чево та вотчина судит, и хто вотчичъ учнет бити челом, что закладывает или уже и заложил в чюжей род, и тому вотчичю та вотчина в заклад взяти в меру, чево та вотчина судит; а што тот денег болши того дал в заем лишек болши тое иены, чево та вотчина судит, и у того те денги пропали. А хто свою вотчину променит невотчичю, а примет денег, и хто вотчичъ ту вотчину учнет выкупати, и тому та вотчина выкупати; а земли ему оставити в меру, сколко он своей земли променил.

86. А промеж сел и деревень городити изгорода, по половинам; а чьею изгородою учинитца протрава, ино тому платити, чьа изгорода. А где отхожие пожни[47] от сел и от деревень, и поженному государю негородитись, городит тот всю изгороду, чъа к пожниземля орамая[48] пришла. А кто вытравит какой хлеб или пожню, и тот хлеб и пожню платити тому, чьаизгорода.

87. А кто сорет межу или грань ссечет ис царевыи великаго князя земли у боарина или у монастыря, илибоарьской у монастырского, или монасты[ръско]й убоарьского, и хто в тех межу сорет или грань ссечет,ино того бити кнутъем да исцу на нем взяти рубль; акрестиане меж собя в одной волости или в селе хто укого межу сорет или перекосит, ино волостелю илипоселъскому имати на нем за борон два алтына.

88. А крестианом отказыватись из волости в волость и из села в село один срок в году: за неделю до Юрьева дни до осеннего и неделя по Юрьеве дни осеннем. А дворы пожилые платят в поле рубль и два алтына, а в лесех, где десять връст до хоромного лесу[49], за двор полтина и два алтына. А которой крестианин за кем жывет год да пойдет прочь, и он платит четверть двора; а два года поживет, и он платит полдвора; а три годы пожывет, и он платит три четверти двора; а четыре годы поживет, и он платит весь двор, рубль и два алтына. А пожилое имати с ворот. А за повоз[50] имати з двора по два алтына; а опричътого пошлин на нем не имати. А останетца у которого крестиани на хлеб в земли[51], и как тот хлеб пожнет, и он с того хлеба или с стоачего[52] даст боран два алтына; а по кои места была рож его в земле, и он подать цареву и великаго князя платит со ржы, а бояръского дела ему, за кем жыл, не делати. А попу пожылого нет, и ходити ему вон безсрочно воля. А которой крестианин с пашли продаст[ся] в холопи [в]полную, и он выйдет безрочно ж, и пожылого с него нет; а которой хлеб его останется в земле, и он с того хлеба подать цареву и великаго князя дает; а непохочет подати платити, и он своего хлеба земленаго лишен.

89. А убьют ко[торо]го крестианина на поле врозбое или в ыном в котором в лихом деле, и дадут того крестъанина за государя его, за кем жывет, или выручит его государь тот, за кем живет, и пойдет тот крестианин из-за него вон, ино его выпустити; а на отказщика в том деле взяти порука з записью: попытают того крестианина на том его государе, за кем жыл, в ыном в каковем деле, и он бы был в лицех.

90. А который купец, и дучь на торговлю, возмет у кого денги или товар, да на пути у него утеряется без хитростно тот товар, истонет, или згорит, или рать или розбой возмет, и боярин, обыскав, тому велит дати цареву и великаго князя полетнюю грамоту с великого князя печатью; посмотря по животом, платится исцом в ыстину без росту. А кто у кого, идучи в торговлю, взяв да пропьет или иным каким безумием тот товар погубит без напрасньства, и тоговы дати истцу головою до искупа. А в розбойном деле дадут кому полетнюю грамоту, и как своего розбою доигцется, или в его иску розбойников поймают, и утого грамота его полетняя не в грамоту.

91. А попа, и дьакона, и черньца, и черницу, истарую вдовицу, которые питаются от церкви божией, ино их судити святителю или его судьям; а будет простой человек с церковным ино суд вопчей; а которая вдовица питается не от церкви божией, а живет своим домом, ино то суд не святителской. А торговым людом городцким в монастырей в городцких дворех не жити, а которые торговые люди учнут жыти на монастырех, и тех с монастырех сводити даи наместником их судити. А на монастырех жытинищим, которые питаются от церкви божией милостынею.

92. А которой человек умрет без духовной грамоты, а не будет у него сына, ино статок весь иземли взяти дочери; а не будет у него дочери, иновзяти ближнему от его роду.

93. А кто купит на торгу что поношено уносящего или с лавки, ино тому купити с порукою срядовою; а кто купит без поруки, и тому тем бытии виновату.

94. А кто купит лошадь на Москве или вМосковском уезде, и тем лошади пятнати[53] упятенщиков на Москве да и в книги написати постарине; а пошлина имати пятенщиком по старине ж.

95. А по городом и по волостем где кто лошадькупит или менит, туту наместников, и у волостелей иу их пошлинников и пятнает; а записывати те лошадив книги у целовалников дьаку земскому; а пятенщиком имати с куща денга, а с продавца денга ж. А целовалником и дьаку земскому у тех наместников и уволостелей пятна их писати образцы в книги спору для А хто купит лошадь в своей волости или выменит, а дотакова ж дни не запятнает и в книги не запишет, иуличат его в том, и на том, кто купит или выменит, взяти наместнику или волостелю или пятинщику пропятениа два рубля; а хто поимався за ту лошадь дачего с тою лошадью взыщет, доколе еа не запятнил, ина том тот иск взяти без суда, хто ее не запятнил. А детем боярьским купленые и меновные лошади пятнати по тому ж. А в служебнем походе кто у кого купил лошадь, и кто у него за ту лошадь поимается, и тот, хто купил, поставит свидетелей человек пять или шесть на того, у кого купил, а запрется тот, укого он купил, ино им суд. А кто где купит лошадь или выменит не в своем присуде, тот тут и пятнит; а приведет ту лошадь к собе непятнану, и уличат его в том, и на том пропятение[54] взяти, у кого он в присуде.

96. А наместником, и волостелем, и их тиуном, и пятенщиком в городех и в волостех непродажных и доморощеных лошадей не пятнати. А кто учнут в городех или в волостех непродажные и доморощеные лошади пятнати, и доведут на пего то, и хто на нем взыщет чего в тех лошадех, и те ему убытки платити без суда втрое, а в пене что государь укажет.

97. А которые дела преж сего Судебника вершены, или которые не вершены в прежних во всяких делех, суженых и не суженых, и тех дел всех не посуживати, быти тем делом всем в землях, и в холопстве, и в кабалах, и во всяких делех и в тиуньстве судити по тому, как те дела преж сего сужены, вершены. А вперед всякие дела судити по сему Судебнику и управа чинити по тому, как царь и великий князь в сем Судебнике с которого дни уложил.

98. А которые будут дела новые, а в сем Судебнике не написаны, и как те дела с государева докладу и со всех боар приговору вершается, и те делав сем Судебнике приписывати.

99. Да велети прокликати по торгом на Москве иво всех городех Московские земли, и Ноугородцкие земли, и Тверские земли, и по волостем, чтоб ищеа ил иответчик судьам и приставом посулов в суде не сулили; а послуси бы, не видев, не послушествовали, а видев сказали б в правду. А послух опослушествует, не видев, лжыво, а обыщется то опосле, ино на виноватом послухе гибель исцова и убытки все, а в вине казнити торговою казнью.

100. [100] О СУДЕ С УДЕЛНЫМИ КНЯЗИ. А взыщет москвитин какова дела на селских волостелех, которые селца московские за уделными князьми, ино судити царю и великому князю; а не отвечает волостель селецкой, и царю и великому князю его обинити. А взыщет селецкой на селецком, а судит их их же волостель. А не будет их князя на Москве, и волостелю к докладу с Москвы не вести,а ждати князя на Москве; а поведет их волостель с Москвы к докладу к своему князю, а утечет тех исцов один к царю и великому князю и бьет челом царю и великому князю на того волостеля, и царю и великому князю на того волостеля дати пристава: а повезет его через то в удел, и тем его царь и великий князь обинит. А бьет челом царю и великому князю царя и великого князя сын боярской на уделного человека, и царь и великий князь, воименовав своего судью, да пошлет к своему брату к уделному князю, коли будет князь на Москве, и удельной князь даст своего судью; а суду быти на Москве, хотя б тот человек был в его деле на Москве. А уделного князя сын боярской бьет челом на царева и великого князя человека, ино суду быти такоже на Москве. А бьет челом царю и великому князю жалобник уделного князя человек из его вотчины на царева и великого князя человека, и царь и великий князь даст пристава, да судит царь и великий князь сам. А на москвитине взыщет которого князя уделного городцкой человек, ино кудити их намесником московским а без судьи. А искати москвитину на уделного князя городцком человеке, ино ему ехати с судьею, а судье быти московских намеспиков. А деловые люди в монастырских станех которого князя, и писцы царя и великого князя пишут их под сотника в дань и во все проторы, а князю над ними суд один. А случитца суд сместной в селцах в монастырских уделному с уделным, или деловым с становым и з городцким, или с селецким и с монастырским, и судьям доложити царя и великого князя, а третьего им в том нет ничего.

 


[1]

[2] Лета 7000 пятьдесят осмаго - 1550 год.

[3] Сесь - этот.

[4] Заголовок Судебника гласит, что текст юридического акта был утвережден, принят («уложен») на заседании Боярской Думы в июне месяце 1550 года.

[5] Тиун - судья, приказчик.

[6] Казначей - ведал взиманием торговых и таможенных пошлин и разного рода штрафов, он осуществлял суд над всеми посадскими, холопами и другими жителями волостей по всем экономическим вопросам Казначеи обычно назначались из близких великим князьям людей, хорошо знавшим финансовое дело.

[7] Езд - пошлина за то же, что и «хоженое», но при поездке за город.

[8] Хоженое - пошлина в пользу неделыцика за извещение сторон о явке на суд с указанием срока или за оформление отсрочки.

[9] Правой десяток - пошлина с оправданной по суду стороне.

[10] Железное - пошлина за наложение оков, наручников.

[11] Список нарядит не по суду - составить за взятку подложный судебный протокол, решение.

[12] Бьет челом не по делу - приносит жалобу на судей, отказавших ему в иске ввиду его незаконности.

[13] Учнет докучати государю - настаивать на принятии жалобы на судей.

[14] Ответчик - отвечающий на суде по иску.

[15] Неделщик - судебный пристав.

[16] Лишек - превышение размера взимаемых пошлин должностным лицом. Он возвращался в тройном размере.

[17] Избойные (избные) - пошлины, 1) взимаемые с победителя, аналогично древнему помочному, 2) пошлины, которые ничем не отличаются от пошлин полевых.

[18] Порука — поручительство о явке на суд ответчиков.

[19] Небоец - физически неполноценная сторона в судебном поединке.

[20] Боец - физически полноценный участник поля.

[21] В ысцевы речи - негюдтверждаемые факты, приводимые истцом.

[22] Праведник - представитель власти, осуществлявший правеж, т.е. взыскание с виновника платы.

[23] Ездок - человек, который нанимался неделыциком для вызова в суд ответчиков и свидетелей.

[24] Жалобница - исковое заявление.

[25] Бесчестие - штраф за бесчестие.

[26] Посмотря по человеку - наказание, которое определялось государем в зависимости отсоциальной принадлежности.

[27] Кормление - управление с по







Дата добавления: 2015-10-15; просмотров: 328. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

Логические цифровые микросхемы Более сложные элементы цифровой схемотехники (триггеры, мультиплексоры, декодеры и т.д.) не имеют...

Понятие о синдроме нарушения бронхиальной проходимости и его клинические проявления Синдром нарушения бронхиальной проходимости (бронхообструктивный синдром) – это патологическое состояние...

Опухоли яичников в детском и подростковом возрасте Опухоли яичников занимают первое место в структуре опухолей половой системы у девочек и встречаются в возрасте 10 – 16 лет и в период полового созревания...

Способы тактических действий при проведении специальных операций Специальные операции проводятся с применением следующих основных тактических способов действий: охрана...

Основные разделы работы участкового врача-педиатра Ведущей фигурой в организации внебольничной помощи детям является участковый врач-педиатр детской городской поликлиники...

Ученые, внесшие большой вклад в развитие науки биологии Краткая история развития биологии. Чарльз Дарвин (1809 -1882)- основной труд « О происхождении видов путем естественного отбора или Сохранение благоприятствующих пород в борьбе за жизнь»...

Этапы трансляции и их характеристика Трансляция (от лат. translatio — перевод) — процесс синтеза белка из аминокислот на матрице информационной (матричной) РНК (иРНК...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия