Студопедия — Комунікативна філософія: Габермас, Апель.
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Комунікативна філософія: Габермас, Апель.






Габермас. У центрі філософських роздумів Габермаса – поняття комунікативного розуму. Першим кроком у розвитку цього поняття була книга «Пізнання та інтерес». У цій праці Габермас шукає модель критичного діалогу, за допомогою якої сподівається заново осмислити позови трансцендентальної філософії, пов’язавши останню з інструментарієм соціальних наук. «Свідомість», що виступала в традиційній європейській онтології в якості верховного судді, позбавляється тепер своїх прерогатив, а її місце займає універсальне комунікативне суспільство.

Починаючи з 1971 р. (а саме – з виходом невеликої роботи «Попередні роздуми з теорії комунікативної компетенції») Габермас намагається зв’язати комунікативне поняття розуму з «лінгвістичним поворотом». Звертаючись до відповідних досліджень К.-О.Апеля (і в тісному співробітництві з ним), Габермас приходить до розробки поняття розуму, що спирається на теорію мовних актів. Ця теорія докладно викладена в двотомній праці «Теорія комунікативної дії».

Своєрідність філософської теорії Габермаса полягає в тому, що він пов’язав поняття розуму з емпіричною теорією соціальної еволюції. Він відкидає філософський апріоризм і зосереджує зусилля на розробці пост метафізичного «філософського проекту». Це означає, що філософське поняття розуму не є незалежним від емпіричних спостережень і повинно постійно підтверджувати себе в діалозі з конкретними науковими дисциплінами, що відображають факт функціональної диференціації суспільства. Діалог філософії з окремими науками Габермас ілюструє на прикладі психоаналізу («Пізнання та інтерес»), теорії соціальної еволюції «До реконструкції історичного матеріалізму», теорії суспільства, теорії права («Фактичність і значимість»). Теорія пізнання можлива лише в якості теорії суспільства – думка, що проходить через усю творчість Габермаса.

Габермас з самого початку намагався доповнити теорією демократії. Завдяки цьому доповненню Франкфуртська школа отримала потужний імпульс для подальшого розвитку. Осмислюючи структурну трансформацію суспільства, Габермас ще на початку 1960-х років висунув поняття – публічність, суспільність. Іншу важливу тему Габермасівських досліджень утворює взаємозв’язок права і демократії. Ця тема обговорюється Габермасом у його книзі «Фактичність і значимість», де розвинене в попередніх роботах комунікативне поняття розуму застосовується до класичної теорії суверенітету.

Формулювання й поняття Габермаса зумовили помітний вплив на сучасну думку. Висунуті на у 1960-і роки поняття емансипації, теоретико-пізнавального інтересу, комунікації, дискурсу в 1970-і роки були розвинені в концепції «кризи легітимності пізнього капіталізму», а в 1980-і роки доповнені термінами й афоризмами, що поширилися в мові не лише вчених, а й широкої публіки («колонізація життєвого світу», «нова непрозорість» та ін.).

 

 

Аналітична філософія та герменевтика (К.-О.Апель)

Карл-Отто Апель – у своєму філософському становленні зазнав вплив цілого ряду течій як німецької, так і англо-американської філософської думки. Філософія Апеля після другої світової війни відіграла певну роль у розвитку німецької філософії в цілому.

Філософія Апеля пройшла у своєму розвитку ряд етапів, філософська доктрина Апеля є закономірним результатом розвитку світової філософської думкиНа основі критичного аналізу досягнень попередників і за допомогою застосування методології трансценденталізму Апель створив власну філософію мови, яка служить основою осмислення соціуму, історії та етики дискурсу. Серед праць Апеля слід перш за все відзначити трансформацію філософії і Дискурс і відповідальність, в яких він виступає як поборник принципів універсалізму.

Апель сформулював вимогу лінгвістичного повороту філософії. Сучасна філософія виявляється, з його точки зору, повязана з проблематикою мови, її роллю у визначенні осмисленого і інтерсубєктивності значущого формулювання пізнання взагалі. Визнаючи мову первинною сферою філософського аналізу, Апель і намагається обгрунтувати мовну практику апріорно значущим чином за допомогою трансцендентальної-прагматичного методу.

Апель ставить своїм завданням прояснити найважливіші передумови трансцендентальної-герменевтична поняття мови і, відповідно, орієнтованої на мову трансформації трансцендентальної філософії. За допомогою трансформації філософії трансцендентальної приватного субєкта в трансцендентальну філософію інтерсубєктивності Апель створив оригінальну філософську теорію в знятому вигляді сприйняла проблематику традиційної онтології, теорії пізнання і сучасної аналітичної філософії. Мета цієї теорії - обгрунтувати умови можливості і значущості конвенцій, тобто здійснення обгрунтування теоретичної і практичної філософії і науки.

Важливим постулатом теоретичних побудов Апеля є положення про двох образах комунікативного співтовариства - реальному та ідеальному співтоваристві. Реальне співтовариство - те, членом якого індивід стає в процесі соціалізації. Ідеальне комунікативне співтовариство - уявний конструкт такого співтовариства, в якому міг би бути адекватно зрозумілий сенс будь-якого аргументу і могла б бути визначена його правильність. Антиципація ідеального комунікативного співтовариства у ході аргументації та нетотожність реального й ідеального комунікативних спільнот Апель називає апріорі комунікації.

Апелева версія трансцендентальної критики стала результатом трансформації Кантова методу з позицій аналітичної філософії мови, при цьому трансцендентальний субєкт Канта («свідомість взагалі») перетворюється на необмежену комунікативну спільність. З переходом до цієї комунікативної спільності, на думку Апеля, долається метафізичний соліпсизм, яким страждала вся стара теорія пізнання.







Дата добавления: 2015-12-04; просмотров: 197. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Философские школы эпохи эллинизма (неоплатонизм, эпикуреизм, стоицизм, скептицизм). Эпоха эллинизма со времени походов Александра Македонского, в результате которых была образована гигантская империя от Индии на востоке до Греции и Македонии на западе...

Демографияда "Демографиялық жарылыс" дегеніміз не? Демография (грекше демос — халық) — халықтың құрылымын...

Субъективные признаки контрабанды огнестрельного оружия или его основных частей   Переходя к рассмотрению субъективной стороны контрабанды, остановимся на теоретическом понятии субъективной стороны состава преступления...

САНИТАРНО-МИКРОБИОЛОГИЧЕСКОЕ ИССЛЕДОВАНИЕ ВОДЫ, ВОЗДУХА И ПОЧВЫ Цель занятия.Ознакомить студентов с основными методами и показателями...

Меры безопасности при обращении с оружием и боеприпасами 64. Получение (сдача) оружия и боеприпасов для проведения стрельб осуществляется в установленном порядке[1]. 65. Безопасность при проведении стрельб обеспечивается...

Весы настольные циферблатные Весы настольные циферблатные РН-10Ц13 (рис.3.1) выпускаются с наибольшими пределами взвешивания 2...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.01 сек.) русская версия | украинская версия