Студопедия — Естетика
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Естетика






Питання для самоконтролю

1. Як взаємодіють духовна культура та естетика?

2. Назвіть головні підходи у вивченні предмета естетики.

3. Чи можна вважати естетичну свідомість сутнісною характеристикою людини?

4. Чим виступає естетична теорія для художньої творчості епохи?

5. Які провідні категорії естетики ви можете назвати?

6. Що таке естетичний смак?

7. Чи тільки мистецтвом вичерпується зміст естетичної діяльності?

8. Як співвідноситься раціональне та художньо-образне освоєння світу людиною?

9. Назвіть функції естетики та естетичної свідомості?

10. Назвіть видатних митців грецької художньої культури доби класики.

11. Які архітектурні ордери склалися в культурі Стародавньої Греції та які естетичні ідеали вони втілювали?

12. Яке значення мали досягнення класичної грецької художньої культури та естетики для розвитку європейської культури взагалі?

13. Які завдання виконувало мистецтво за доби Середньовіччя?

14. У чому полягав вплив естетики Візантії на художню культуру Київської Русі?

15. Які пам’ятки художньої культури доби Києво-Руської держави вам відомі та які естетичні ідеали вони відбивають?

16. У чому полягають провідні естетичні ідеали, втілені у художній культурі Ренесансу?

17. Які визначні суспільні ідеали впроваджувала естетика класицизму?

18. З чим пов’язане існування різноманітних стилів та напрямів художньої культури доби Просвітництва?

19. Чи існує зв’язок між національно-визвольним рухом XΙX ст. та естетикою романтизму?

20. Яких представників російської та української літератури ви вважаєте романтиками?

21. Кого вважають засновниками критичного реалізму як художньо-естетичного методу європейської художньої культури?

22. Як і чому змінюються художні напрями європейського образотворчого мистецтва XΙX ст.?

23. Які естетичні напрями репрезентує література та образотворче мистецтво другої половини XΙX-початку XX ст.?

24. Які естетичні теорії, що виникли наприкінці XVΙΙΙ-XΙX ст. вам відомі?

25. Чи слід починати історію естетики з XVΙΙΙ ст. та запровадження терміну “естетика” Баумгартеном?

26. Який внесок у розробку проблематики естетичної теорії зробили німецькі романтики?

27. У чому полягає своєрідність естетики натуралізму?

28. Які естетичні категорії більшою мірою відбивають сучасну художню реальність?

29. Чим характеризується естетика символізму?

30. Як розглядається мистецтво у концепції структуралізму?

31. Чи впливає постмодерна парадигма на сучасну вітчизняну естетичну думку?

32. Що ви можете розказати про боротьбу художніх напрямів в Україні часів “пролеткульту”?

33. Які протиріччя існували у радянській естетиці 60-х років?

34. Проаналізуйте особливості національного стилю у сучасному українському мистецтві.

35. Як глобалізаційні процеси впливають на розвиток українського мистецтва?

36. Як пов’язана естетика з вашою майбутньою спеціальністю?

4.3.2. Теми рефератів

1. Естетика як теорія мистецтва.

2. Структура естетичного знання.

3. Естетичний ідеал – орієнтація на взірець належного.

4. Прекрасне як найвища естетична цінність.

5. Міфологічні підвалини античної трагедії.

6. “Героїчна” та “сміхова” складові категорії “комічне”.

7. Категорії трагічного та комічного в історичному вимірі.

8. Особливості відображення дійсності в мистецтві.

9. Катарсис як провідна функція мистецтва.

10. Поняття естетичного смаку, шляхи його виховання.

11. Калокагатія як естетичний ідеал Античності.

12. Проблема образу у період іконоборства.

13. “Поетрії” у середньовічній естетиці.

14. Зв’язок з художньою практикою як особливість естетики Відродження.

15. Естетика бароко і класицизму.

16. Естетика романтизму та реалізму.

17. Німецька класична естетика (І. Кант, Г.-В.-Ф. Гегель).

18. Вплив творчості Р. Вагнера на естетичну концепцію Ф. Ніцше.

19. Естетичні теорії доби французької буржуазної революції.

20. Естетичне задоволення як визначна категорія естетики І. Канта.

21. Естетичні погляди М. Ломоносова.

22. Елементи естетичного знання у світогляді Київської Русі.

23. Естетика класицизму у творчості Ф. Прокоповича.

24. Розвиток естетичної теорії в Україні у ХІХ ст.

25. Вчення про релігійно-моральну сутність мистецтва Л. Толстого.

26. Ідеал краси у творчості Ф. Достоєвського.

27. Реалізм у літературно-критичній діяльності І. Франко та Л. Українки.

28. Неоромантизм в українському мистецтві кінця ХІХ – першій половині ХХ ст. Г.Г. Гадамер як видатний естетик XX ст.

29. Елітаристські тенденції у творчості інтуїтивістів.

30. Вчення про “шари” в мистецтві у феноменології М. Гартмана.

31. Імпровізація як основа абстракціонізму.

32. Зв’язок теорії психоаналізу з сучасним мистецтвом.

33. Відношення художника і маси – лейтмотив творчості Х. Ортеги-і-Гассета.

34. Естетична теорія Т. Адорно.

35. Особистий доробок А. Канарського у теоретичній естетиці XX ст.

36. Національний стиль в музичній культурі сучасної України.

37. Український футуризм.

38. Боротьба художніх напрямів в Україні післяреволюційних років.

39. Ідеологічні підвалини радянського мистецтва у період сталінізму.

40. Естетичні протиріччя у радянській культурі 60-х років.

41. Елітарне та масове у сучасному українському мистецтві.

42. Застосування поняття естетичного смаку у фаховій діяльності економістів і підприємців.

43. Дизайн як проектна культура.

 

 

5. МЕТОДИЧНІ РЕІКОМЕНДАЦІЇ ДО САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ:

Організація самостійної роботи студентів:

- виконання реферату;

- ознайомлення з творами зарубіжної та української літератури;

- відвідання Донецького обласного художнього музею;

- відвідання донецької арт-галереї, експозицій сучасного мистецтва;

- відвідання Донецького національного академічного українського музично-драматичного театру;

- відвідання Донецького національного академічного театру опери і балету ім. А. Б. Солов`яненка;

- відвідання Донецької обласної філармонії;

- перегляд кінофільмів видатних кіномитців ХХ ст..

 

Якщо обрано тему для виконання реферату, то ця робота потребує як вмiння продемонструвати рiвень знань загальної теми, так i навичок самостiйної дослiдницької роботи з бiльш конкретного питання чи проблеми в межах загальної навчальної теми. Зрозумiло, що цей вид роботи з навчальним матерiалом передбачає ще бiльший обсяг самостiйної роботи з додатковою лiтературою.

Реферат потребує й належного оформлення. Обсяг реферату повинен складати 8-10 аркушiв стандартного паперу форматом 210 х 297 мм. На титульному аркушi необхiдно вказати тему, прiзвища виконавця та керiвника. Hа першiй сторiнцi реферативного повiдомлення треба позначити план. Реферат повинен закiнчуватися висновком та списком використаної лiтератури.

Після відвідування музейної експозиції чи театральної вистави, прослуховування музичного твору чи перегляду кінофільму, студентам пропонується написати есе-відгук про художній твір за приблизним планом:

- автоp i назва твору;

- до якої культуpно-iстоpичної епохи вiн належить;

- чи був обраний для аналізу твip української художньої культуpи шиpоко вiдомий i визнаний, чи повеpнувся у коло вiтчизняної культуpи з пpоцесом нацiонально-культуpного вiдpодження;

- яка головна iдея цього твоpу, чи якi iдеї вiн пpоголошує i пpопагує;

- яке мiсце займає в українській та свiтовiй культуpi;

- чому був обpаний саме цей твip (вiн є Вашим улюбленим твоpом, чи Ви познайомились із ним впеpше; якщо так, то що вiн Вам дав; чи якщо, на Ваш погляд, вiн не має художньої та культуpної цiнностi, i Ви обpали його з метою кpитики, то чеpез що);

- в кiнцi pоботи надати список лiтеpатуpи, яку було викоpистано;

- обсяг роботи 3-4 стоpiнки.

 

6. ОРГАНІЗАЦІЯ ПОТОЧНОГО, МОДУЛЬНОГО, ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ:

ШКАЛА ОЦІНЮВАННЯ:

90-100 балів – відмінно (А)

70 - 89 балів – добре (ВС)

50-69 балів – задовільно (ДЕ)

30-49 балів – незадовільно з можливістю повторного складання (F х)

1 - 29 балів – незадовільно з можливістю повторного складання (F).

КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА

Види самостійної роботи Планові терміни виконання Форма контролю та звітності Максимальна кількість балів
Денна форма навчання
I. Обов`язкові
1.1 Опрацювання теоретичних засад прослуханого лекційного матеріалу 1 раз на тиждень консультація  
1.2. Вивчення окремих тем або питань, що передбачені для самостійного опрацювання Жовтень, листопад, консультація  
1.3. Систематика вивченого матеріалу курсу перед написанням модулів та заліком 1р. на семестр аудиторна контрольна робота  
II. Вибіркові
2.1. Виконання індивідуальних завдань (написання реферату за заданою проблематикою; підготовка критичного есе на статті зарубіжних і вітчизняних авторів за вивченою тематикою; пошук (підбір) та огляд літературних джерел за заданою проблематикою курсу; аналітичний розгляд наукової публікації 1 р. на семестр виступ з повідомленням  
Разом балів за обов`язкові види СРС  
Всього балів за СРС у I семестрі  

 

7. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ З КУРСУ «ЕТИКИ ТА ЕСТЕТИКИ»

90 -100 балів

■ повне виконання всіх обов'язкових та вибіркових завдань;

■ ґрунтовні знання з історії етичної та естетичної теорії, основних етапів їхнього розвитку;

■ розуміння і вміння аналізувати основні тенденції світового культурно-історичного процесу з позицій моральної та естетичної еволюції людства;

■ знання наріжних проблем сучасної етики та естетики, а також характер висвітлення їх у науковій літературі;

■ знання гострих проблем моральної та естетичної культури сьогодення, особливо молодіжного середовища;

■ розуміння і вміння аналізувати прояви моральної регуляції у її основних історичних формах;

■ знання основних характеристик та особливостей художньо-естетичних епох європейської культури;

■ правильне обґрунтування наукових положень конкретними фактами, знанням пам`яток народної культури, літератури, образотворчого мистецтва тощо;

■ володіння категоріальним апаратом етики та естетики на сучасному рівні;

■ послідовний виклад матеріалу з висновками в кінці відповіді;

■ вільне володіння нормами сучасної української (російської) літературної мови.

Допускається 1-3 неточності у викладі матеріалу, які не впливають на правильні

висновки чи рішення, отриманий високий результат.

70 - 89 балів

■ повне виконання всіх обов'язкових завдань;

■ правильне з'ясування основного змісту матеріалу відповідно до визначеного завдання;

■ вміння виділяти головні етапи та чинники морального та естетичного розвитку людства та України з найдавніших часів до сьогодення;

■ ґрунтовні знання з історії етики та естетики;

■ знання вузлових сучасних проблем етики та естетики й висвітлення їх у науковій літературі;

■ володіння категоріальним апаратом етики та естетики на сучасному рівні;

■ послідовний виклад матеріалу;

■ вільне володіння нормами сучасної української (російської) мови.

Допускається 1-2 неточності у використанні понятійного матеріалу, незначні погрішності в узагальненнях та висновках, які не впливають на загальний добрий рівень виконаного завдання.

50 - 69 балів

■ виконання 50 - 70 % обов'язкових завдань;

■ зміст матеріалу викладено частково, з недотриманням в окремих випадках послідовності;

■ студент поверхово застосовує теоретичні знання для розв'язання практичної проблеми;

■ часткові знання фактичного матеріалу етики та естетики;

■ помилки при поясненні понять;

■ розкриття суті питання взагалі, не зважаючи на зазначені вище упущення;

■ недостатнє володіння нормами сучасної української (російської) мови.

ЗО - 49 балів

■ виконання 30 - 50 % обов'язкових завдань;

■ невміння розкрити основний зміст завдання;

■ не обґрунтованість висновків;

■ відсутність знань основних тенденцій історії етичної та естетичної думки;

■ невміння володіти категоріальним апаратом;

■ обмежене володіння нормами сучасної української (російської) літературної мови.

0-29 балів

■ виконання менше 30 % обов'язкових завдань;

■ невміння розкрити основний зміст завдання;

■ нездатність формулювати висновки;

■ відсутність елементарних знань основних тенденцій історії етичної та естетичної думки;

■ не володіння категоріальним апаратом;

■ слабке володіння нормами сучасної української (російської) літературної мови.

8.ЗРАЗОК ТИПОВИХ ЗАВДАНЬ МОДУЛЬНОГО КОНТРОЛЮ:

П.1. Аскетизм як моральна доктрина властивий:

1) вченню кіренаїків;

2) християнству;

3) етиці Спінози;

4) екзистенціалізму.

В.1. Аскетизм как моральная доктрина присущ:

1) учению киренаиков;

2) христианству;

3) этике Спинозы;

4) экзистенциализму.

 

П. 2. Бароко - художній напрямок:

1) кінця XVI - початку XVII ст.;

2) кінця ХVІ-ХVШ ст.;

3) XIX ст.;

4) XX ст.

В. 2. Барокко - художественное направление:

1) конца XVI - начала XVII в.;

2) конца ХVІ-ХVШ в.;

3) XIX в.;

4) XX в.

 

П. 3. Дадаїзм – це;

1) мистецтво дресирування коней;

2) напрямок середньовічного живопису;

3) течія модерну в художній творчості;

4) тенденція в естетиці Відродження.

В.3. Дадаизм – это:

1) искусство дрессировки лошадей;

2) направление средневековой живописи;

3) модернистское течение в художественном творчестве;

4) тенденция в эстетике Возрождения.

 

9. ПИТАННЯ ДО ЗАЛІКУ:

1. Етика як філософська наука, її предметне поле та завдання.

2. Поняття моралі й моральності.

3. Основні функції моралі та своєрідність їхніх історичних проявів.

4. Мораль і соціальний детермінізм.

5. Проблема існування загальнолюдської моралі і прогресу в галузі моралі й моральності.

6. Структура моральної свідомості. Дати характеристику одному з її компонентів.

7. Поняття моральних норм та цінностей.

8. “Золоте правило моральності”, його місце у моральній свідомості та значення для моральної діяльності.

9. Категорії етики (загальна характеристика).

10. Ідея добра та її місце у моральній свідомості.

11. Моральне зло, його місце у моральній свідомості та соціальній дійсності. Проблема субстанціальності зла у філософії та етиці.

12. Свобода волі особистості як філософсько-етична проблема.

13. Поняття моральної самосвідомості особистості, її основні компоненти та категорії, що її описують (сенс життя та ставлення до смерті, щастя, належне, моральний обов’язок і відповідальність).

14. Категорії самооцінки особистості та їх функції: честь і гідність, совість і сором.

15. Моральні проблеми у сфері людської діяльності: співвідношення мети та засобів її досягнення, мотивів і результатів у оцінці моральної дії.

16. Вчинок як першоелемент моральної діяльності, його різновиди.

17. Моральний аспект розуміння свободи: свобода дії та свобода вибору.

18. Егоїзм і ригоризм як типи соціальної поведінки: моральна колізія та історико-філософське осмислення.

19. Милосердя, співчуття, любов як форми моральної регуляції людських стосунків та підстава людського спілкування.

20. Етика й етикет як регулятиви людських стосунків.

21. Принцип гуманізму як підстава моральних стосунків.

22. Етноетика як напрям сучасної етики.

23. Етика науки як напрям сучасної етики.

24. Евтанзія як етична проблема.

25. Актуальні проблеми сучасної етики та нові галузі етичного знання.

26. Етичні програми у релігійно-філософських вченнях Стародавнього Сходу: буддизм, конфуціанство та ін.

27. Аристотель як теоретик етики.

28. Проблеми людини і етики у філософському вченні Сократа.

29. Етична система Епікура і етика стоїцизму.

30. Християнська етична доктрина.

31. Ренесансний гуманізм та імморалізм як культурно-історичне явище.

32. Етика протестантизму.

33. Етичні доктрини Нового часу і Просвітництва.

34. Етика І. Канта як цілісна система.

35. Етичне вчення Г.С. Сковороди.

36. Моральна філософія і етика досконалої людини у творчості мислителів німецької класичної філософії.

37. Доктрина класової моралі у марксизмі.

38. Етика ненасильства: історія та сучасність.

39. Етичний вимір філософії екзистенціалізму.

40. Комунікативна практична філософія як сучасна етика.

41. Естетика як філософська наука, її предмет і завдання.

42. Естетика як філософія мистецтва.

43. Поняття естетичної діяльності.

44. Мистецтво як особлива форма естетичної діяльності, його місце у життєдіяльності людини.

45. Естетична свідомість і її структура.

46. Естетичні почуття.

47. Поняття естетичного смаку.

48. Поняття естетичного ідеалу.

49. Основні категорії естетики (загальна характеристика).

50. Значення категорій «прекрасне» та «потворне».

51. Естетика як метатеорія мистецтва: аспекти теоретичного осмислення художньої реальності.

52. Естетика як теорія та психологія художньої творчості.

53. Естетика як теорія художньої критики.

54. Поняття та природа художнього образу. Принципи його створення.

55. Поняття змісту та форми у мистецтві.

56. Морфологія мистецтва. Види мистецтва.

57. Специфіка образної системи та художньої мови різних видів мистецтва.

58. Проблема національного та загальнолюдського в мистецтві.

59. Історична типологія мистецтва та періодизація становлення естетичної теорії.

60. Естетична своєрідність мистецтва Стародавнього Китаю

61. Естетична своєрідність мистецтва Стародавньої Індії.

62. Античне мистецтво як втілення естетичного ідеалу та його місце у європейській художній культурі.

63. Естетика та мистецтво Середньовіччя, їхня специфіка і функціонування.

64. Естетика Ренесансу: теоретичні засади і художня практика.

65. Значення ренесансної естетики для розвитку світової художньої культури.

66. Естетика бароко.

67. Естетика класицизму.

68. Естетика романтизму: теоретики, ідеали та втілення в мистецтві.

69. Естетика реалізму: теоретики, ідеали та втілення в мистецтві.

70. Критичний і соціалістичний реалізм як різновиди реалістичного методу.

71. Німецька класична естетика та її значення.

72. Естетичні теорії та напрями мистецтва другої половини ХІХ – початку ХХ ст. (загальна характеристика).

73. Естетика символізму.

74. Психоаналіз, його вплив на естетику ХХ ст. та втілення у мистецтві.

75. Структуралізм і герменевтична естетика.

76. Абстракціонізм як художньо-естетичне явище.

77. Сюрреалізм як художньо-естетичне явище.

78. Естетичний потенціал екзистенціалізму.

79. Естетичні ідеї та творчість митців України другої половини ХІХ – ХХ ст.

80. Естетична теорія у працях українських науковців другої половини ХХ – початку ХХІ ст..

81. Естетика постмодернізму і сучасне мистецтво.

82. Проблеми масової культури та дегуманізації мистецтва XX ст.

83. Мистецтво та естетика як футурологія.

84. Дизайн як сучасний вияв естетики праці.

85. Творчість як оптимізація усіх видів діяльності людини.

86. Естетичне у повсякденному житті та професійній діяльності.

87. Стиль, дрес-код, манери. Їхнє місце у професійній діяльності.


 







Дата добавления: 2015-12-04; просмотров: 154. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Ваготомия. Дренирующие операции Ваготомия – денервация зон желудка, секретирующих соляную кислоту, путем пересечения блуждающих нервов или их ветвей...

Билиодигестивные анастомозы Показания для наложения билиодигестивных анастомозов: 1. нарушения проходимости терминального отдела холедоха при доброкачественной патологии (стенозы и стриктуры холедоха) 2. опухоли большого дуоденального сосочка...

Сосудистый шов (ручной Карреля, механический шов). Операции при ранениях крупных сосудов 1912 г., Каррель – впервые предложил методику сосудистого шва. Сосудистый шов применяется для восстановления магистрального кровотока при лечении...

Законы Генри, Дальтона, Сеченова. Применение этих законов при лечении кессонной болезни, лечении в барокамере и исследовании электролитного состава крови Закон Генри: Количество газа, растворенного при данной температуре в определенном объеме жидкости, при равновесии прямо пропорциональны давлению газа...

Ганглиоблокаторы. Классификация. Механизм действия. Фармакодинамика. Применение.Побочные эфффекты Никотинчувствительные холинорецепторы (н-холинорецепторы) в основном локализованы на постсинаптических мембранах в синапсах скелетной мускулатуры...

Шов первичный, первично отсроченный, вторичный (показания) В зависимости от времени и условий наложения выделяют швы: 1) первичные...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия