Студопедия — Екзистенціалізм
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Екзистенціалізм






У філософії до середини XIX століття панували ідеї раціоналізму. Однак труднощі, пов'язані з раціональним пізнанням, перешкоди на шляхах побудови життя розумними способами ставлять під сумнів ефективність раціональних принципів осягнення світу. Незадоволеність сформованими формами філософської думки призводить буквально до «філософського бунту», одним з наслідків якого з'явилося виникнення філософської течії, іменованого екзистенціалізмом (від латинського - існування). Іноді використовується термін філософія існування.

Екзистенціалізм - своєрідна філософія, не вміщується в рамки традиційних уявлень. Її специфічність обумовлена ​​особливим інтересом до так званих індивідуальним сенс- життєвих питань, перше місце серед яких займають проблеми людського існування, долі особистості в сучасному світі. У рамках самих же питань увагу екзистенціалістів направлено на осмислення провини і відповідальності, рішення та вибору, ставлення людини до свого покликання і обов'язку, нарешті, до смерті. Лише в тій мірі, наскільки ці питання стикалися з проблематикою науки, моралі, релігії, філософії історії, останні представляли інтерес для екзистенціалістів.

Витоки філософії екзистенціалізму лежать у творчості Б. Паскаля, С. К'єркегора, М. де Унамуно, Ф. І. Достоєвського і Ф. Ніцше. Так, вже С. К'єркегор ставив під сумнів правомірність будь-якої раціональної системи. Філософським критерієм для нього виступає тісний зв'язок з людським індивідом і його почуттями.

Умовно екзистенціалізм підрозділяють на релігійний (Н. Бердяєв, Л. Шестов К. Ясперс,Г. Марсель,) і атеїстичний (М. Хайдеггер, Ж. П. Сартр, А. Камю, М. Мерло - Понті, С. де Бовуар). Приналежністю філософа до того чи іншого напрямку визначається і форма його філософствування Релігійний екзистенціалізм, виходячи з визнання реальності трансцендентного, оперує символічними і навіть міфопоетичного образами. Адже трансцендентне не піддається пізнанню і на нього можна лише натякнути. Атеїстичний атеїзм, навпаки, ставить мету розкрити ілюзорність трансценденції і тому йому властива аналітична і критична спрямованість.

У працях екзистенціалістів відсутній рух від найпростіших визначень предмета до всебічного і глибокого розкриття його суті. Об'єднуюча їх основа має сюжетно- тематичний характер. У своїх філософських конструкціях екзистенціалісти використовують химерні категорії, насилу переказуються на усталений мову традиційної філософії.

Виступаючи проти офіційної, насамперед університетської філософії, екзистенціалісти дорікають її в тому, що вона зосередила увагу на абстрактних онтологічних і гносеологічних проблемах, упустивши конкретної людини з його повсякденними турботами, печалями і бідами. Вони критикують традиційну філософію за ідеалізм і спроби розчинити реальний світ в думці, за прагнення вирішити протиріччя людського буття суто логічними прийомами. Виступаючи з подібною критикою, екзистенціалісти виношують надію порвати з абстрактністю і ідеалізмом.

На ділі ж екзистенціалізм відмовляється від орієнтації на теоретично розвинене знання, скептично ставиться до спеціалізованих продуктам духовної культури, покладаючись лише на уловлювання рухливих умонастроїв і ситуаційно -історичних переживань людини сучасної епохи.

Першочерговий інтерес екзистенціалістів сконцентрований на пізнанні стану людини, що виражається в його переживаннях. Відповідно до їх уявленнями, люди переживають почуття постійного занепокоєння, занедбаності, самотності, в силу чого вони змушені філософствувати і лише тому залишаються людськими істотами. Здатність до філософствування зберігає «битійственная», дозволяє протистояти натиску зовнішніх сил. У сприянні цьому протистоянню проявляється функція філософії. Саме філософії є осягнення внутрішнього переживання людського існування, оскільки воно вислизає від прагматично налаштованої науки.

Для екзистенціалізму, як зазначалося, дуже характерні своєрідні терміни і поняття, в числі яких ключовими є категорії - людське буття, екзистенція, страх, ніщо.

Буття, за уявленнями екзистенціалістів, - це ні емпірична реальність, дана у зовнішньому сприйнятті, ні система зв'язків, конструируемая науковим мисленням, ні світ умопостігаємих сутностей. Буття може бути осягнуте як якась початкова, безпосередня, нерасчлененная цілісність суб'єкта і об'єкта, воно може бути сприйнято тільки через саме себе. Буття дається безпосередньо у вигляді власного буття - існування, або екзистенції. У німецькому екзистенціалізмі для позначення існування вживається слово «Dasein», яке буквально перекладається як «тут -буття» що передбачає одномоментне знаходження людини «тут і тепер». Звідси завдання філософії полягає в аналізі буття людини, захопленого «тут і тепер» у спонтанному прояві його переживань.

Екзистенція - це осередок людської особистості, це доля - покликання, якої людина змушена беззаперечно підкорятися. Він - істота, що приносить життя в жертву своєму призначенню. І на самозречення людина йде зовсім не тому, що існує ідеал, який виправдовує жертву. Ні, просто він не в силах існувати, не присвячуючи життя якого-небудь ідеалу. Усвідомлюючи свою тлінність і приреченість, людина спрямовується до вічного, але не до безсмертя душі і людського роду, а до надвременной значущості безумовного принципу. Людина тужить за безумовного.

Він відчуває постійний страх, боячись втратити життя або якісь ніякі життєві блага. Страх - це боязнь не виконати призначення, заради якого людина готова жертвувати не тільки благами, а й життям. У минулі часи відсутність конкретно сприйманого безумовного компенсувалося вірою і релігійними ідеалами. Однак у міру секуляризації суспільства символи одкровення втратили свою притягальну силу для багатьох людей.

У результаті людина опинився перед обличчям світу без Бога, тлумачиться як «ніщо». А з точки зору екзистенціалізму Бог - це трансцендентне, в свою чергу трансценденція є "ніщо", яке виступає як найглибша таємниця екзистенції. «Ніщо» не можна зробити об'єктом думки, його прямо і безпосередньо виявляє особливе людське стан - страх. «Ніщо» належить самому людському буттю і розкрити його природу - завдання істинної філософії.

Такі загальні принципи екзистенціалізму, головні пізнавальні зусилля якого спрямовані на вивчення неповторної життєвої ситуації окремої людини, на осягнення цінності і унікальності його внутрішнього світу. Лейтмотив екзистенціальної філософії - протест проти поневолення людини зовнішніми громадськими силами.

 

 







Дата добавления: 2015-12-04; просмотров: 177. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Схема рефлекторной дуги условного слюноотделительного рефлекса При неоднократном сочетании действия предупреждающего сигнала и безусловного пищевого раздражителя формируются...

Уравнение волны. Уравнение плоской гармонической волны. Волновое уравнение. Уравнение сферической волны Уравнением упругой волны называют функцию , которая определяет смещение любой частицы среды с координатами относительно своего положения равновесия в произвольный момент времени t...

Медицинская документация родильного дома Учетные формы родильного дома № 111/у Индивидуальная карта беременной и родильницы № 113/у Обменная карта родильного дома...

Индекс гингивита (PMA) (Schour, Massler, 1948) Для оценки тяжести гингивита (а в последующем и ре­гистрации динамики процесса) используют папиллярно-маргинально-альвеолярный индекс (РМА)...

Методика исследования периферических лимфатических узлов. Исследование периферических лимфатических узлов производится с помощью осмотра и пальпации...

Роль органов чувств в ориентировке слепых Процесс ориентации протекает на основе совместной, интегративной деятельности сохранных анализаторов, каждый из которых при определенных объективных условиях может выступать как ведущий...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.012 сек.) русская версия | украинская версия