Студопедия — Соціологія і індивідуальна психологія
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Соціологія і індивідуальна психологія






Тепер звернемося до соціальних наук і до наук про дух і запитаємо себе: чи не вивчають вони процеси людського взаимо-действия? Тут в першу чергу встає питання про відношення со-циологии до психології - індивідуальної і колективної.

Виходячи з того факту, що взаємодія людей по своїй при-роде є передусім взаємодія психічна - обмін чув-ствами, ідеями, вольовими імпульсами, - багато соціологів, при-надлежащие до так званої "психологічної школи"*, зробили два головні висновки: 1) соціологія повинне спиратися на психоло-гию, 2) соціологія є не що інше, як колективна психологія.

* * "Психологічна школа" в соціології виникла у кінці XIX - початку XX ст. представники цієї школи (Л. Ф. Уорд, Ф. Гиддингс, У. Мак-Даугалл, ™". Лацарус та ін.) прагнули пояснити усі громадські явища і процеси Психічними процесами і явищами, що відбуваються у свідомості індивіда Або суспільства. - Прим. коментатора.

 

Чи Вірні ці положення? Звернемося спочатку до індивідуальної психології. Запитаємо себе: чи вивчає вона явища людського вза-имодействия? Відповідь доведеться дати негативний. Об'єкти социо-логии і індивідуальній психології різні. Остання не вивчає явища интерментальные, міжлюдські, а представляє дисцип-лину, що досліджує склад, будову і процеси індивідуальної психіки або свідомості. Я досить точно виражу свою думку, якщо скажу, що між психологією і соціологією дано те ж відношення, яке існує в біології між анатомією, морфологією і физи-ологией організмів - з одного боку, і екологією (фіто- і зоо-социологией) - з іншою. Як перші дисципліни вивчають явища, дані у межах організму, а не міжорганічні стосунки, так і психологія має своїм предметом явища, що знаходяться в преде-лах індивідуальної психіки, а не міжпсихічні або интермен-тальные процеси. Подібно до анатомії, психологія "анатомує" індивідуальну психіку, розкладаючи її на елементи - волю, интел-лект, почуття-емоції, подібно до фізіології, вона вивчає процеси, дані в межах індивідуальної душі, нарешті, подібно морфо-логии і систематиці, вона дає класифікацію "психологічних ти-пов" (типи характерів, типи психологічних темпераментів і т. д.), але її компетенція не виходить за межі індивідуальної душі або свідомості. Міжпсихічні процеси спілкування, взаємні акції і реакції людей її не цікавлять. Вони стоять поза її царством, як поза царством анатомії, фізіології, морфології і систематики коштують який-логічні явища, що вивчаються фіто- і зоо-социологией.

Конкретний приклад пояснить вказану відмінність. "Соціальний факт, - говорить Dupreel, - не можна звести до чисто психічному і не можна пояснити його однією психологією. Покажемо це на прикладах: божевілля (lafolie) є факт психологічний і біологічний; він цікавить також і соціальне життя. Психолог вивчає состоя-ние свідомості божевільної, він порівнює його із станами созна-ния більше нормальними. Він займається також діями сумасшед-шего, але він цікавиться ними лише постільки, поскільки ці дії суть показники психічного стану. Біолог також вивчає состо-яние органів і цікавиться актами божевільного, але лише постоль-ку, оскільки вони є симптоматичними показниками.

Усе міняється, як тільки божевілля починає вивчатися з точ-ки зору соціологічної. Що саме відбувається в душі і в тілі божевільного, для соціолога не важливо: не в цьому для нього головне питання. Те, що для нього важливе, це - з одного боку, природа симптомів, згідно з якими суспільство визнає цього чело-века божевільним, з іншої - це наслідки божевілля. Якщо божевільний в буйному божевіллі ламає меблі, психіатрові не важливі ні величина збитку, заподіяного цими актами, ні почуття і дії, які цей факт викличе у власника розбитих меблів. І назад, розумовий стан божевільного важливий для суспільства, а отже, і для соціолога лише унаслідок наслідків, кото-рые з ним пов'язані. Божевілля з точки зору соціологічної представляється певним видом розумових станів, неизбеж-но або потенційно пов'язаних з певними актами, найчастіше збитковими для суспільства або осіб, близьких до божевільного" 22.

Таке основна відмінність між точками зору або об'єкт-мі психології і соціології.

Цю відмінність не можуть не визнати і видні представники "психологічної школи" в соціології. "Охоче погоджуюся, - говорить Тард, - що звичайна психологія не здатна розплутати клубок соціальних фактів" 23.

Звідси його прагнення створити "интерментальную" або взаим-ную психологію, яка, по його думці, і повинна стати основ-ной частиною соціології. "Я розумію, - говорить він, - не "обыч-ную психологію", до якої можна відноситися із заслуженою нею зневагою, але те, що я дозволю собі назвати в подальшому викладі "взаємною психологією" (interpsychologie).. Между-психология або между-логика являються, по суті, елементарною соціологією, яка одна тільки і може пояснити соціологію складну або соціологію в тісному значенні слова" 24. Під об'єкт-мі останньої - соціології в тісному значенні слова - він розуміє певний вид міжпсихічних стосунків. "Не усі между-психические стосунки суть громадські явища, - говорить він. - Для того, щоб бути громадськими явищами, ці отно-шения повинні полягати в дії одного "я" на інше або на інші або припускати таку дію" 25.

Як видно звідси, интерпсихология, або соціологія, Тарда - наука абсолютно відмінна від "звичайної" або індивідуальної психології. Об'єкти, завдання, зміст і характер їх совер-шенно различны26.

Сказаного вистачає, щоб визнати, що області явищ, що вивчаються психологією і соціологією (чи интерпсихологией Тар-да), абсолютно різні і не дають анінайменшої основи для їх змішення або ототожнення. "При накладенні один на одного" вони не співпадають і не покриваються взаимно27.







Дата добавления: 2015-12-04; просмотров: 170. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

Философские школы эпохи эллинизма (неоплатонизм, эпикуреизм, стоицизм, скептицизм). Эпоха эллинизма со времени походов Александра Македонского, в результате которых была образована гигантская империя от Индии на востоке до Греции и Македонии на западе...

Демографияда "Демографиялық жарылыс" дегеніміз не? Демография (грекше демос — халық) — халықтың құрылымын...

Субъективные признаки контрабанды огнестрельного оружия или его основных частей   Переходя к рассмотрению субъективной стороны контрабанды, остановимся на теоретическом понятии субъективной стороны состава преступления...

Особенности массовой коммуникации Развитие средств связи и информации привело к возникновению явления массовой коммуникации...

Тема: Изучение приспособленности организмов к среде обитания Цель:выяснить механизм образования приспособлений к среде обитания и их относительный характер, сделать вывод о том, что приспособленность – результат действия естественного отбора...

Тема: Изучение фенотипов местных сортов растений Цель: расширить знания о задачах современной селекции. Оборудование:пакетики семян различных сортов томатов...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.014 сек.) русская версия | украинская версия