Студопедия — Філософський ірраціоналізм
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Філософський ірраціоналізм






Його втілює сучасна філософія так званого постмодерну, представлена переважно франкомовними авторами – Дельозом, Дерріда, Фуко й ін.

По-перше, постмодерн заперечує наявність твердої ієрархії моральних цінностей, проголошуючи їхню сугубу відносність і віртуальність. Понад те, в культурі його саме цікавлять антицінності – всілякі патології та аномалії, будь то феномен божевілля, сексуальні збочення чи культурні маргіналії. Через начебто б просте посилання на те, що подібні явища раніше незаслужено ігнорувалися класичною наукою і філософією та грубо третирувалися ортодоксальними релігіями, відбувається своєрідна ціннісна реабілітація ісподнього дна людської душі та патологічних форм соціального існування. Норма й аномалія тут ніби зрівнюються; понад те – патологія навіть звеличується як щось оригінальне і нестандартне, що втілює дух справжньої людської свободи.

По-друге, постмодерн трактує істину як шкідливу й пригнічуючу нашу свободу метафізичну фікцію, тому що образи світу і види знання в головах індивідів неминуче суб'єктивні й плюралістичні. Вони повністю визначаються прийнятими правилами мовної гри, так званими «структурами дискурсу». Прагнення ж якого-небудь знання (навіть наукового і навіть логіко-математичного) претендувати на статус істинного є знак його тоталітарних претензій на владу і панування.

По-третє, метою людського буття проголошується вміння вільно й іронічно грати в різноманітні мовні конструкції (художні, наукові, окультні, філософські) в умовах абсолютного ціннісного релятивізму та пізнавального плюралізму. В результаті людське буття виявляється абсолютно безосновним і позбавленим глибини, текучим і подієвим, а тому зрештою глибоко безглуздим. У такому фрагментарному (децентрованому, за висловом ряду постмодерністів) світі все по суті стає можливим – будь-які найбільш аморальні та суб'єктивні грища. «Бог умер», – цей вирок Ф.Ніцше європейській культурі дістає в особі постмодерну своє остаточне і найбільш непривабливе втілення, так само як і фраза Ф.М.Достоєвського, що «якщо Бог умер, то все дозволено».

Цікаво, що подібний ірраціоналістичний умонастрій всупереч нібито відсутності метафізичних допущень насправді ґрунтується на трьох абсолютно некритично прийнятих метафізичних забобонах. Це:

а) теза про сугубу скінченність і смертність людини;

б) переконаність у тому, що людина – це насамперед «істота тілесно й емоційно бажаюча», а зовсім не розумна, як запевняла нас уся класична європейська наука і філософія;

в) упевненість, що думка і смисл у принципі не можуть існувати поза мовою. Щоб не бути голослівними, процитуємо слова М.Фуко, одного з найбільш значних і популярних «теоретиків» постмодерну: «Хіба смерть не є основою, на якій тільки й можливе яке-небудь пізнання?...Хіба бажання не є


тим, що завжди залишається немислимим у надрах думки? І хіба Закон-мова... не є тим, звідки виходить першооснова всякого значення...? І якщо ці Смерть, Бажання, Закон ніколи не можуть зустрітись усередині знання... то причина цього в тому, що вони позначають самі умови можливості всякого знання про людину»1.

Теза про примат мови в бутті та самопізнанні людини є, мабуть, найбільш значимою для постмодерністів. Ми маємо тут справу з виникненням своєрідного магічного інтелігентського культу мови, з перетворенням його в нового язичеського ідола, якому несамовито поклоняються й приносяться жертви, наприклад, у формі раціональної думки або ціннісно вкоріненої свідомості. При цьому саме втрачається бачення творчого потенціалу мови й абсолютизується її репресивна функціональна модальність.

Виникає питання: «А що світоглядно ріднить три виділені вище види ірраціоналізму?» Насамперед – вузькість і суб'єктивізм мислення, коли на світ дивляться крізь вузький проріз у раковині та не бажають визнавати нічого, що лежить за межами такого «черепашкового світобачення». Ми маємо тут справу, говорячи безсмертною мовою великого Платона, з «печерною релігією», «печерною наукою» і «печерною філософією», що абсолютизують свої забобони і принижують усе, що руйнує та підриває магію одиничності та самоцінності такого «печерного образу» світу і людини.

Боротьба з ірраціоналізмом у всіх його іпостасях можлива лише у випадку відкритого та взаємоповажного діалогу позараціональних і раціональних видів досвіду при їхньому спільному протистоянні ірраціоналістичним настановам сучасної свідомості. Позараціональні форми досвіду ми розглянемо в межах наступної теми, а тут звернемося до аналізу основних видів раціонального знання.

 

 

4. ВИДИ РАЦІОНАЛЬНОГО ПІЗНАННЯ

 

Раціональне пізнання ми будемо тлумачити гранично широко, як пізнання істотних властивостей і зв'язків реальності, що лежать за межами чуттєво-перцептивного та емоційно-афективного досвіду. Це сфера діяльності мислення в найширшому розумінні цього слова, тобто дару осмислення предметності будь-якого роду. Завдяки мисленню можливе істинне у-свідомлення <со-знание> багатьох індивідуальних пізнаючих свідомостей, так само як і усвідомлення людиною свого власного єства. У найбільш загальному вигляді можна виділити два різновиди раціонального пізнання: ціннісно-гуманітарне і логіко-поняттєве, що відповідають різним сферам діяльності верхньої «половини поля» нашої свідомості.

 







Дата добавления: 2015-08-27; просмотров: 670. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Закон Гука при растяжении и сжатии   Напряжения и деформации при растяжении и сжатии связаны между собой зависимостью, которая называется законом Гука, по имени установившего этот закон английского физика Роберта Гука в 1678 году...

Характерные черты официально-делового стиля Наиболее характерными чертами официально-делового стиля являются: • лаконичность...

Этапы и алгоритм решения педагогической задачи Технология решения педагогической задачи, так же как и любая другая педагогическая технология должна соответствовать критериям концептуальности, системности, эффективности и воспроизводимости...

Гидравлический расчёт трубопроводов Пример 3.4. Вентиляционная труба d=0,1м (100 мм) имеет длину l=100 м. Определить давление, которое должен развивать вентилятор, если расход воздуха, подаваемый по трубе, . Давление на выходе . Местных сопротивлений по пути не имеется. Температура...

Огоньки» в основной период В основной период смены могут проводиться три вида «огоньков»: «огонек-анализ», тематический «огонек» и «конфликтный» огонек...

Упражнение Джеффа. Это список вопросов или утверждений, отвечая на которые участник может раскрыть свой внутренний мир перед другими участниками и узнать о других участниках больше...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия