Студопедия — Стародавня Месопотамія
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Стародавня Месопотамія






Другий після Єгипту цивілізацією була Стародавня Месопотамія, або Дворіччя, розташована між ріками Тигром і Євфратом. Тут, починаючи з IV тис. до н. е., протягом трьох тисячоліть, змінюючи один одного, утворювалися і розпадалися різні рабовласницькі держави: Шумер (5000-2000 рр. до н. е.), Вавілон (2000 - 538 р. до н. е.), Ассирія (1300-800 рр. до н. е.). На жаль, час майже не зберегло пам'яток мистецтва, як це було в Єгипті. Постійні повені, відсутність міцного будівельного матеріалу - каменю та дерева, нескінченні війни знищили цілі пласти культури. Але навіть те, що археологам вдалося розкопати, говорить про велич і своєрідність даної цивілізації. Люди, що жили в Дворіччі, займалися землеробством, тут рано розвинулася торгівля, з'явилася писемність, що склалася десяткова система рахунку, також тут оволоділи первинними знаннями з астрономії.

Релігія і світ богів Стародавньої Месопотамії відрізняються від єгипетських. Тут не було культу загробного життя. Своє життя і долю люди пов'язували з зірками, тому вони приділяли неба особливу увагу. Було безліч богів. У кожного міста був свій бог, кожна людина мала свого бога-покровителя. Самими головними богами були бог неба - Ану, землі - Энтилл і бог водної пучини - Еа. У пантеон богів входили також і інші боги: бог місяця - Син, бог сонця - Шамали і богиня любові - Іштар. У силу залежності від кліматичних умов, постійних руйнівних набігів чужих племен все життя месопотамського людини уявлялася боротьбою добра і зла. Тому так часто в мистецтві зустрічаються сцени смертельних сутичок між левами, биками, що символізують протиборчі сили богів.

Змінюють один одного народи, прагнення до захоплення родючих земель несли нові порядки і нову культуру. Мистецтво шумерийцев, вавілонян, ассірійців, хетів дуже різне, має свої неповторні риси. До самим першим археологічним знахідкам відноситься розписна кераміка з Самарра і Хессуна з витонченим орнаментом із стилізованих форм рослин і тварин, вписаних в геометричні структури на світлому фоні.

Архітектура Дворіччя

Особливість географічних умов, відсутність міцних будівельних матеріалів визначили образний лад культової архітектури даного регіону.

Основний будівельний матеріал - глина. Будівлі зводилися з необпаленої цегли. Товщина стін не дозволяла залишати прорізи вікон, в які б проникав світло. Внутрішні приміщення прив'язувалися до відкритих дворах. Будівлі зводилися на штучної насипу. Зовні глухі стіни членились вертикальними нішами й виступами. Перші храми, так звані Білий і Червоний кінця IV тис. до н. е.., були відкриті в місті Уруку. Храми були присвячені головним божествам міста: бога Ану і богині та ніні. Стіни одного були пофарбовані в білий колір, а іншого прикрашені геометричним орнаментом з глиняних обпалених "цвяхів" з капелюшками, пофарбованими в червоний, білий і чорний кольори.

Починаючи з III тис. до н. е. з'являється новий тип храму - зіккурат, який стане однією з головних особливостей архітектури Дворіччя.

Зіккурат представляв собою вежу з поставлених один на одного зрізаних пірамід, поступово зменшуються, на самому верху споруджувався маленький храм, присвячений богу-покровителю міста. Зіккурати будувалися спочатку при храмах, а потім стали перетворюватися в головні храми. Деякі башти збереглися до наших днів (зіккурати в Урі, в Чога-Замбиле). Ступенева вежа сприймалася як символ урочистого сходження до неба. У Вавилоні В VII ст. до н.е. був побудований найвищий зіккурат, який згадується в Біблії, - Етеменанкі, що означало "будинок - фундамент неба і землі". Ця Вавилонська вежа висотою 90 м складалася з семи ярусів, а нагорі був храм, присвячений богу Мардуку. Зіккурати були пов'язані з уявленням про "священної гори". Вони втілювали в собі безліч функцій: з їх висоти спостерігали за зірками, рятувалися від повеней, у них робили жертвопринесення.

Міста в Месопотамії мали чітку прямокутну планування та обносилися стінами. Постійна боротьба між містами змушувала зводити масивні цегляні стіни, які прикрашалися кольоровими кахлями. Прикладом є ворота богині Іштар у Вавилоні, найбільшому місті Месопотамії. Багато прикрашена стіна була показником процвітання міста.

Скульптура. Основні принципи

Відмітні особливості світосприйняття шумерийцев, аккадців і вавілонян продемонструвала нам архітектура: спрямованість до неба, образ "священної гори" як символ Всесвіту, не загробний світ, а космос - така парадигма культури Месопотамії. Людина в мистецтві Месопотамії постає перед нами зовсім в іншій трактуванні, ніж в Єгипті. Статуї ніколи не досягали величезних розмірів. Камінь був дефіцитом, і сировину для скульптури змушені були привозити з інших місць. У скульптурі був відсутній строгий канон у трактуванні постаті, статуї завжди індивідуальні, руки схрещені на грудях. Анатомія людського тіла мало хвилює скульптора. Він не створював ідеал, не заглиблювався в пластичні рішення тіла, тому тіло ховалося під жорсткими шатами на відміну від оголених фігур в Єгипті. Саме примітне в скульптурі - це трактування особи. Риси обличчя ретельно опрацьовані. Основну увагу приковують очі - великі, дуже опуклі, інкрустовані різними матеріалами, без повік, вони висловлюють здивування, благання, жалість. Показовими в цьому плані скульптурна група подружньої пари з Шумер, яка навертає до богів зворушливу благання, статуя керуючого Ебі-Мулу і численні статуї Гудеа в позі постійної молитви, обличчя виражає зосередженість, спокій і силу правителя. При всій умовності трактування постаті образ набагато більше живий, ніж у скульптурі Єгипту.

Велике значення в скульптурі і рельєфах приділяється зображенню тварин і фантастичних гібридних істот, де змішуються людські й звірячі риси. Зображення людини-звіра пояснюється потребою встановлення спілкування з силами природи. Іноді в зображенні поєднуються риси різних тварин. Такі, наприклад, орла з головою лева або інший тип, дуже поширений, - "людина-бик", що символізує духів-покровителів, захисників людини від зла. Такі зображення, виконані в кам'яному горельєфи, містилися по боках воріт ассірійських палаців.

Величезне місце в мистецтві Месопотамії займає рельєф. Меморіальні стели, які з'явилися в Шумерів і Аккадах, ставилися в честь перемоги в постійній боротьбі за владу між містами. Стели - це кам'яні плити різних розмірів з округлою поверхнею верхньої частини із зображенням різної тематики: військової або релігійної (стела з Нарам-Сіна, що відображає штурм фортеці). На стінах висікали тексти законів, серед яких - знаменитий "Кодекс Хаммурапі" висотою 2 м. У верхній частині зображений цар Хаммурапі, що стоїть перед богом сонця Шамашем. Стела надає цим актом божественний характер і перетворює закони спадщина богів.

Ассирійська культура відрізнялася залізною військовою дисципліною під владою монарха. З XIII по VII ст. до н. е. Ассирія перетворилася у могутню імперію з кількома столицями.

В них зводилися палаци з вигравіруваними на кам'яних плитах - ортостатах - рельєфами, які заповнювали нижню частину стін парадних приміщень. Тема ортостатов - військові і мисливські перемоги монарха. Рельєф виконувався на вапняному камені і гіпсі. Ці м'які матеріали дають можливість детальної проробки форми. З приголомшливою силою зображені тварини на ортостатах палацу Ашшурбанапала.

Розповідний рельєф скульптори використовували у дрібній пластиці, в циліндричних печатках-амулети. Гліптика, або різьблення по каменю, відтворювала складні сюжети-композиції полювання, будівництва храму, міфічні оповіді. Величезна кількість знайдених печаток послужило археологам матеріалом для вивчення побуту, стилю епохи, а в цілому в подальшому зробило вплив на розквіт монументального рельєфу.

Мистецтво Стародавнього Сходу відіграло важливу роль у розвитку художньої культури людства. Незважаючи на те що похована під пісками стародавня цивілізація Передньої Азії стала доступна для вивчення набагато пізніше, ніж культура Єгипту і Стародавньої Греції, і аж до середини ХІХ ст. людство нічого не знало про мистецького життя цих народів, сьогодні завдяки археологічним відкриттям і працям вчених-мистецтвознавців ми володіємо достатньо повними знаннями про цьому періоді. Але наші знання до кінця не розкривають таємниць і загадок "картини світу" стародавніх народів.

Передню Азію називають "колискою людської цивілізації", саме тут знаходилися витоки майбутніх культур.







Дата добавления: 2015-08-30; просмотров: 518. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Дренирование желчных протоков Показаниями к дренированию желчных протоков являются декомпрессия на фоне внутрипротоковой гипертензии, интраоперационная холангиография, контроль за динамикой восстановления пассажа желчи в 12-перстную кишку...

Деятельность сестер милосердия общин Красного Креста ярко проявилась в период Тритоны – интервалы, в которых содержится три тона. К тритонам относятся увеличенная кварта (ув.4) и уменьшенная квинта (ум.5). Их можно построить на ступенях натурального и гармонического мажора и минора.  ...

Понятие о синдроме нарушения бронхиальной проходимости и его клинические проявления Синдром нарушения бронхиальной проходимости (бронхообструктивный синдром) – это патологическое состояние...

ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ САМОВОСПИТАНИЕ И САМООБРАЗОВАНИЕ ПЕДАГОГА Воспитывать сегодня подрастающее поколение на со­временном уровне требований общества нельзя без по­стоянного обновления и обогащения своего профессио­нального педагогического потенциала...

Эффективность управления. Общие понятия о сущности и критериях эффективности. Эффективность управления – это экономическая категория, отражающая вклад управленческой деятельности в конечный результат работы организации...

Мотивационная сфера личности, ее структура. Потребности и мотивы. Потребности и мотивы, их роль в организации деятельности...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия