Студопедия — МУЗИКА УКРАЇНСЬКОЇ ДІАСПОРИ
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

МУЗИКА УКРАЇНСЬКОЇ ДІАСПОРИ






В останнє десятиліття XIX століття перші поселенці з України ступили на берег далекого американського континенту: почалась ера української еміграції в Америці. Звичайно, перші емігранти, зайняті справою виживання, не одразу змогли зорганізуватись духовно, мистецьки, проте вже після Першої світової війни в середовищі українців з'являються перші музичні осередки. Значна частина митців осіла також і в європейських країнах, особливо у Австрії, Німеччині та Франції. За майже столітній період українська діаспора мала немалі музичні здобутки, з її середовища вийшли композитори, диригенти, виконавці, співаки зі світовим іменем. Разом зтим відчувається також і відірваність від Батьківщини - за кордоном практично ніхто з композиторів не зміг досягнути того рівня, котрого, попри всі несприятливі обставини, досягали музиканти на своїй землі.

Яскравими представниками композиторської школи діаспори можуть вважались Олександр Кошиць, Антін Рудницький, Ігор Соневицький, Микола Фоменко, Юрій Фіала, Вірко Балей, Зиновій Лавришин, Лариса Кузьменко, Гері Кулеша у США та Канаді, Федір Якименко та Мар'ян Кузан у Франції, Андрій Гнатишин у Австрії. В останні роки за межами Батьківщини у США опинився Леонід Грабовський.

Серед них насамперед варто згадати Олександра Кошиця (1875 -1944). Учень Лисенка, вихованець Київської духовної академії, він все своє життя присвятив - і як композитор, і як диригент - пропаганді української пісні, класичної музики у світі. Щасливо уникнувши зі своїм хором пореволюційних репресій, він з 1924 р. жив у США, поблизу Нью-Йорку, а пізніше - у Канаді. Основним жанром його творчості були хорові обробки українських народних пісень, в яких виступив гідним продовжувачем стилю Лисенка та Леонтовича. Інша, не менш важлива галузь його творчості, - духовна музика: його перу належать вісім повних Літургій для хору, а також численні окремі літургійні композиції. Завдяки його зусиллям була заснована у Канаді музична хорова школа, де українські діти навчались хорового співу, зберігали зв'язок з культурою рідного краю.

Довгі роки працював у Нью-Йорку Микола Фоменко (1894 – 1961) випускник Харківської консерваторії. Емігрувавши до США, він виклавдав Українському музичному інституті Америки. У творчості віддавав перевагу фортепіанним мініатюрам, хоча написав і опери - "Ганна", “Івасик-Телесик”, Маруся Богуславка", а також і симфонічні партитури

Оригінальним стилем вирізняється народжений у Києві Юрій (Джордж) Фіала (нар. 1922р.), що навчався у Ревуцького та Лятошинського, а згодом продовжив своє навчання у Берліні і Брюсселі. Він викладає в університеті у Калгарі (Канада), та багато творить – його перу належить понад сто опусів. І хоча він довгі роки прожив на чужині, українська тематика посідає значне місце в його художньому світогляді. Особливо приваблюють такі його твори, як Літургія на 1000-ліття християнства в Україні, Сюїта для віолончелі і фортепіано, симфонічна поема "Тіні забутих предків" та інші.

Серед численних митців української діаспори, котрі в останні роки зав’язали тісні і різнобічні контакти зі своєю прабатьківщиною, одне з провідних місць належить композитору, педагогу, музикознавцю, громадському діячеві із США Ігорю Соневицькому (нар 1925р.). З йоготворчістю вітчизняний слухач познайомився ще тоді, коли тільки-но впала “залізна завіса” і в рамках фестивалю “Музика українського зарубіжжя” Львові та Першого "Музік-Фесту" у Києві прозвучали інструментальні композиції Соневицького. З того часу музикант був часі гостем на Україні, охоче приїжджав сюди і для участі в концертах, і з науковими лекціями, вступив в українську Спілку композиторів... Стилістика його творчості, загалом традиційна, породжена вочевидь глибокою ностальгією за традиціями вітчизняної культури, прагненням передати там у Америці, в далекій чужині аромат рідної пісні, релігійної спадщини котрої у музиканта особливе ставлення - адже він залишається поки що автором єдиної української монографії про життя і творчість Артемія Веделя. На все життя зберіг він трепетний спогад про Василя Барвінського – видатного митця і педагога, котрий підтримав його на початках довгого творчого шляху, заохотив до занять композицією.

Особливий світ панує у Фортепіанному концерті, що ніби виринає із спогадів дитинства, нерозривно пов'язаного із мотивами народних пісень і танців, із барвистим колоритом карпатського фольклору. Традиційність музичної мови справляє тут дуже приємне і органічне враження, насамперед завдяки вимушеності, щирості висловлювання, безпосередності емоцій. Коломийкові і зискові звороти, лірично-романсові наспіви, моторні ритми дитячих пісень-забавлянок - весь строкатий калейдоскоп яскраво національних образків забарвлений теплотою особистих спогадів

Стиль Соневицького тяжіє до продовження і розвитку трацій української класики.

Дещо відмінне ставлення до національних традицій показує у своїй творчості Мар'ян Кузан (нар. 1925 р.),що все своє життя прожив у Франції. Йому більше імпонує вишуканий, модерний світ, котрий він пізнає не лише з музичних вражень "мистецької столиці Європи" - Парижа, але й з малярства, зокрема з картин улюбленого його художника і родича Якова Гніздовського. Проте і у нього важливе місце в художньому світогляді займає українська класична поезія, зокрема твори Т.Шевченка. Серед його цікавіших творів - ораторія для хору, оркестру та солістів на текст філософської поеми Шевченка "Неофіти", у спадщині Кобзаря приваблюють його також переспіви Давидових псалмів, на які він написав кантату для хору, оркестру та соліста-тенора. Так, у "Давидових Псалмах" вільний поетичний переспів біблійних текстів у Шевченка залишав необмежений простір для авторської фантазії. Біблійний текст став для нього лише канвою, яку він "модернізував" згідно своїм уподобанням і уявленням про "вічні" символи і категорії. Характерні для української духовної музики інтонації накладаються тут на гострі терпкі співзвуччя сучасного стилю, тому сприймаються свіжо і небанально. Образам модерного малярства присвячена симфонічна сюїта "Дивний світ Якова Гніздовського".

Українські мотиви вплітаються і в модерну творчість Вірка Балея (нар. 1938 р.), котрий живе і працює в Лас-Вегасі (США). Він теж дуже тісно співпрацює з українськими митцями, часто приїжджає з концертами до Києва і Львова. Серед кращих його творів - концерти для фортепіано і скрипки з оркестром, камерна музика.

Регент Віденської греко-католицької церкви Святої Варвари, що більше як двісті років залишається духовним осередком українства у австрійській столиці, Андрій Гнатишин (1906 - 1995), принципово залишався ціле життя вірний засадам української церковної традиції. Хоча він звертався до різних музичних жанрів, навіть до опери, центральним здобутком його музики є літургійна творчість: його перу належать декілька повних Служб Божих, і значна кількість (понад 100) окремих церковних піснеспівів, хорів та солоспівів на духовні теми. Він продовжує стиль Лисенка та Стеценка, досягаючи в кращих своїх творах - таких як хор "Люди ж мої, люди", солоспів "Богородице, Діво", та деяких інших - рівня своїх славетних попередників.







Дата добавления: 2015-06-29; просмотров: 757. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Объект, субъект, предмет, цели и задачи управления персоналом Социальная система организации делится на две основные подсистемы: управляющую и управляемую...

Законы Генри, Дальтона, Сеченова. Применение этих законов при лечении кессонной болезни, лечении в барокамере и исследовании электролитного состава крови Закон Генри: Количество газа, растворенного при данной температуре в определенном объеме жидкости, при равновесии прямо пропорциональны давлению газа...

Ганглиоблокаторы. Классификация. Механизм действия. Фармакодинамика. Применение.Побочные эфффекты Никотинчувствительные холинорецепторы (н-холинорецепторы) в основном локализованы на постсинаптических мембранах в синапсах скелетной мускулатуры...

Этические проблемы проведения экспериментов на человеке и животных В настоящее время четко определены новые подходы и требования к биомедицинским исследованиям...

Классификация потерь населения в очагах поражения в военное время Ядерное, химическое и бактериологическое (биологическое) оружие является оружием массового поражения...

Факторы, влияющие на степень электролитической диссоциации Степень диссоциации зависит от природы электролита и растворителя, концентрации раствора, температуры, присутствия одноименного иона и других факторов...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия