Студопедия — Філософія освіти та буття людини: антропологічний аспект
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Філософія освіти та буття людини: антропологічний аспект






 

На підставі так званого антропологічного повороту виникають певні концепції в некласичній та посткласичній філософії, для яких пріоритетною є експлікація смислу людського буття.

Філософська антропологія актуалізує буттєво-ціннісне осмислення освіти. Як зазначив В.Стьопін, “І.Кант намагався через епістемологію, онтологію, аксіологію розкрити сутність природи людини, однак вирішував цю проблему із класичних позицій. Некласична філософія починає з антропології філософської, розуміння того, що є людина ”.

(Степин В. Человек как развивающаяся система /В.Степин // Філософія освіти – 2008. – № 1–2 (7). – С. 65).

 

Філософська антропологія – новий тип некласичного “філософствування” у німецькомовній філософії XX ст. Методологічно вагомий доробок представників філософської антропології (М.Шелер, Г.Плеснер, А.Гелен).

Підходи М.Шелера характеризує взаємозв’язок філософського світогляду, людського духу, самосвідомості, науки, культури, освіти, життя, що збагачує не лише філософську антропологію, а й феноменологію (“Феноменологія і теорія пізнання”), праця “Становище людини в Космосі” (1928) є концентрованим викладом основного дослідження – “Сутність людини, новий досвід філософської антропології” (незавершене). На його пошуках позначились ідеї “філософії життя” (В.Дільтей), початки феноменології “життєвого світу” (Е.Гуссерль), теза – “усяка онтологія є феноменологія” (М.Гайдеггер), проблеми “вітальності” й “розуму” (М.Вебер).

М.Шелер, М.Гартман (основоположник критичної або нової онтології), М.Гайдеггер – належали до кола учнів Е.Гуссерля.

 

Лейтмотивом праці М.Шелера “Людина в епоху вирівнювання” (1927) є “ зміни самої людини, способу внутрішньої побудови тіла, інстинктів, душі, духу; і це не тільки зміни її фактичного буття, а й стандартів… Та найвагоміше вирівнювання становлення самої людини – суб’єкта, котрий творить історію”. Рух до відносної вселюдини містить вирівнювання двох начал: “аполлонійського” (духовність, інтелект, розум) та “діонісійського” (інстинкти), взятих як ідеї, типи… Завдяки засвоєння та формування специфічних технік терпіння, страждання (Схід), їхнього синтезу з розробленою технікою влади (Захід) – уможливлюється трансформація загальної пізнавальної культури. Людина має вчитися здатності осягати солідарність усіх живих істот між собою й солідарність світового процесу”.

(Шелер М. Человек в эпоху уравнивания /М.Шелер //Избр. произвед.: пер. с нем. А.В.Денежкина, А.Н.Малинкина, А.Ф.Филиппова. – М.: Гносис, 1994. – С. 98–128).

Див. також:

Шелер М. Положение человека в Космосе /М.Шелер //Проблема человека в западной философии: пер. с нем. А.Филиппова. – М.,1988. – С. 31–95.

Шелер М. Формы знания и образование / М.Шелер: пер. с нем А.И.Малинкина //Человек. – 1992. – № 4. – С. 85–95.

Шелер М. Формы знания и образование / М.Шелер: пер. с нем. А.И.Малинкина //Человек. – 1992. – № 5. – С. 63–75.

 

“Антропологічна рефлексія, – зауважив В.Лук’янець, – це багатовіковий, але не монодисциплінарний, а транскультурний дискурс... Турбота про екзистенційну долю людського буття, зануреного або у “льодяний Космос”, або в тотально технологізоване середовище, – є вищим призначенням суб’єкта антропологічної рефлексії”. Загальновизнаної “єдиної теорії людського буття” у сучасній філософській антропології поки що немає”.

(Лук’янець В.С., Кравченко О.М., Озадовська Л.В. Сучасний науковий дискурс: Оновлення методологічної культури /В.С.Лук’янець, О.М.Кравченко, Л.В.Озадовська. – К.: Центр практ. філософії, 2000. – С. 160, 162, 166).

 

Філософська антропологія у своїй провідній тенденції – це радше синтетична філософія людини.

Антропомірність філософії освіти виявляє певні світоглядно-методологічні орієнтири щодо людської здатності екзистенціального самовизначення як власне особистісного “тут-і-тепер” творення буття у культурі.

 







Дата добавления: 2015-09-04; просмотров: 599. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

Конституционно-правовые нормы, их особенности и виды Характеристика отрасли права немыслима без уяснения особенностей составляющих ее норм...

Толкование Конституции Российской Федерации: виды, способы, юридическое значение Толкование права – это специальный вид юридической деятельности по раскрытию смыслового содержания правовых норм, необходимый в процессе как законотворчества, так и реализации права...

Значення творчості Г.Сковороди для розвитку української культури Важливий внесок в історію всієї духовної культури українського народу та її барокової літературно-філософської традиції зробив, зокрема, Григорій Савич Сковорода (1722—1794 pp...

Менадиона натрия бисульфит (Викасол) Групповая принадлежность •Синтетический аналог витамина K, жирорастворимый, коагулянт...

Разновидности сальников для насосов и правильный уход за ними   Сальники, используемые в насосном оборудовании, служат для герметизации пространства образованного кожухом и рабочим валом, выходящим через корпус наружу...

Дренирование желчных протоков Показаниями к дренированию желчных протоков являются декомпрессия на фоне внутрипротоковой гипертензии, интраоперационная холангиография, контроль за динамикой восстановления пассажа желчи в 12-перстную кишку...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.007 сек.) русская версия | украинская версия