Слоўнік
Практыкаванне 4. · Размяркуйце словы, якія называюць жанры, у адпаведнасці з функцыянальнымі стылямі, да якіх яны адносяцца. · Стварыце тэкст у любым з прапанаваных жанраў на тэму «Багач». · Жанры якога стылю нельга выкарыстаць пры выкананні гэтага задання? Рэклама, лекцыя, верш, рэпартаж, дысертацыя, справаздача, нарыс, заява, дыпламатычная нота, манаграфія, фельетон, раман, статут, камедыя. Практыкаванне 5. · Прачытайце тэкст. · Вызначце стыль, абгрунтуйце свой выбар. · Знайдзіце словы гутарковай лексікі. Адкажыце, якія прадметы і паняцці яны абазначаюць. Каб маладых не зачаравалі ў дарозе, як яны едуць да вянца, та яшчэ як толькі яны выязджаюць з двара, та ў вароцях кладуць салому й запальваюць яе да й пераязджаюць цераз той агонь. Тым яны ўжэ гартуюцца й не баяцца ніякіх чараў. А заўжды знайдуцца такія ліхія людзі, што наробляць усялякіх псотаў. Больш усяго яны там, дзе вельмі глыбокія каляіны, кладуць у іх дзяркач. От, калі маладыя не пераязджаючы цераз агонь да ўзьедуць на дзяркач, та ўсе, што ўдзеяно, пеўне збудзецца. Часамі, калі маладыя едуць да вянца, дак ім сустрэнецца знаёмы вядзьмак. Тут круці не круці, а трэба супыніцца, пачаставаць яго гарэлкаю, да папрасіць, каб ён ужэ быў ласкаў да прыходзіў на вяселле. Як маладыя после вянца варочаюцца з цэркві, та іх на двары каля дзвярэй сустракае матка маладое, надзеўшы на сябе вывернуты шэрсцю наверх кажух, і корміць маладых мёдам кожнага па калейцы па тры разы, потым абсыпае іх збожжэм і вядзе ў хату. Робіць гэтае матка дзеля таго, каб яны былі багаты да заўжды мелі вялікі прыплод і ураджай збожжа й каб іх жытка была салодкая. (А. Сержпутоўскі.) Практыкаванне 6. · Прачытайце тэкст. · Растлумачце, чаму гэты тэкст можна аднесці да публіцыстычнага стылю. · Выпішыце словы і выразы, найбольш характэрныя для публіцыстыкі. · Карыстаючыся слоўнікам, растлумачце значэнне выпісаных слоў. У наша жыццё спакваля вяртаецца адзін з ключавых рытуалаў беларускага вяселля – вянчанне ў храме. Няхай пакуль што гэты цудоўны абрад (глыбінны па сваёй лёсавызначальнай ідэі і шыкоўна-вытанчаны па сваім знешнім аздабленні) успрымаецца моладдзю як чарговая даніна модзе, нейкі своеасаблівы, непаўторны момант у складанай святочнай дзеі, які пажадана запісаць на відэастужку, каб пасля з гонарам паказаць сваякам і гасцям. На жаль, часцей гэта так. І ўсё ж хочацца спадзявацца, асабліва ўлічваючы вельмі трывожныя статыстычныя даныя аб колькасці скасаваных шлюбаў, што храмавае вянчанне станоўча паўплывае на маральную годнасць хлопцаў і дзяўчат і паспрыяе шлюбнаму даўгавеччу. Перакананы, што на ўзроўні глыбокай падсвядомасці сучасная моладзь разумее рэгістрацыю ў ЗАГСе як звычайны юрыдычны акт, за якім мала што стаіць прынцыпова для іх важнага. Пасля рэгістрацыі новастворанай сям’і дзяржаўны орган абсалютна не цікавіць яе далейшы лёс. Зусім іншае стаўленне да вянчання ў храме. Яно ўспрымаецца не толькі як узнёслая рытуальная працэдура, а як найвялікшы маральна-этычны абавязак перад будучымі дзецьмі, перад сваімі бацькамі, сваім Родам і, нарэшце, перад Творцам Сусвету. Абавязак, які да скону веку патрабаваў адпаведных паводзінаў, адпаведнага стаўлення жонкі да мужа, мужа да жонкі і дзяцей. (Я. Крук.) Практыкаванне 7. · Прачытайце вясельную песню. · Якія словы і словазлучэнні вы аднесяце да паэтычнай лексікі? Растлумачце іх ролю ў тэксце. · Выпішыце словы з суфіксамі суб’ектыўнай ацэнкі, суфіксы адзначце. Якую ролю такія словы адыгрываюць у тэксце?
Практыкаванне 8. · Прачытайце тэкст. · Знайдзіце ў тэксце стылістычна афарбаваныя словы. На прыналежнасць да якога стылю яны паказваюць? · Растлумачце пастаноўку знакаў прыпынку ў першым абзацы. Універсальнасць узораў шлюбаў сярод чалавецтва – гэта вынік адаптацыйнай рэакцыі на шэраг агульных для людзей праблем. Адной з такіх праблем з’яўляецца перыяд працяглай залежнасці дзіцяці ад бацькоў. У прыватнасці, у качавых і сялянскіх супольнасцях з мінімальным раздзяленнем цяжкай фізічнай працы такая залежнасць кладзецца вялікім цяжарам на асобу (звычайна жанчыну), якая адказвае за выхаванне дзіцяці, і ўскладняе магчымасць здабычы сродкаў існавання. У гэты перыяд асоба, якая займаецца выхаваннем дзіцяці, у сваю чаргу, становіцца залежнай ад іншых людзей. І шлюб – гэта самы распаўсюджаны спосаб забяспечыць падтрымку дзіцяці і яго выхавацеля. Другая праблема, якую намагаюцца вырашыць праз шлюб,– гэта полавая канкурэнцыя. Некаторыя навукоўцы (пераважна мужчыны) прытрымліваюцца таго пункту гледжання, што полавая канкурэнцыя з’яўляецца пагрозай для працэсу размнажэння і для эканомікі грамадства і што тая адносная стабільнасць, якую забяспечвае шлюб,– найлепшы шлях пазбегнуць такой пагрозы. Трэці адаптацыйны фактар, які спрыяе шлюбу,– гэта раздзяленне працы на аснове полу. Сярод качэўнікаў – прадстаўнікоў першаснага спосабу гаспадарчай адаптацыі чалавека на працягу тысячагоддзяў – мужчыны звычайна спецыялізаваліся ў паляванні на буйную жывёлу, а жанчыны збіралі прыдатныя для ежы расліны і забівалі дробных жывёл. Шлюб гарантуе, што і мужчыны, і жанчыны будуць мець магчымасць сумесна карыстацца пладамі працы. Партнёры па шлюбу дзеляць здабытую ежу паміж сабою. (М. Говард.) Практыкаванне 9. · Прачытайце тэкст, зрабіце яго лексіка-стылістычны аналіз паводле прапанаванага плана: 1) стыль тэксту, тып маўлення; 2) мэта, задача зносінаў; 3) сфера прымянення, моўная сітуацыя; 4) якія з пералічаных асаблівасцей характэрныя для гэтага ўрыўка: нязмушанасць, афіцыйнасць, дакладнасць, яснасць, невыразнасць, нявызначанасць, вобразнасць, адсутнасць вобразнасці, эмацыянальнасць, бясстраснасць, аб’ектыўнасць, суб’ектыўнасць; 5) стылістычная афарбоўка моўных адзінак (нейтральная лексіка, кніжная, спецыяльная, тэрміны, мнагазначныя словы, фразеалагізмы, неалагізмы, словы экспрэсіўна-эмацыянальныя); 6) вобразныя сродкі (метафары, параўнанні, эпітэты); 7) асаблівасці сінтаксічных канструкцый. · Спішыце першыя два абзацы тэксту, раскрываючы дужкі. (У)вечар у су(б,бб)оту прыйшлі дру(ж,ш)кі – Волька і Верка Чорныя, іншыя дз(е,я)ўчаты. (С)пачатку памаглі прыбраць у хаце – выдраць рыдлёўкамі гліняны ток, пашкрэбці нажамі і вымыць сталы, лавы, падако(н,нн)ікі, а пасля пачалі плесці з травы і л(е,я)сных кветак для Зосі в(я,е)нок, часаць ёй валасы, прыбіралі яе ў вясельную сукенку і ў вэлюм, словам, прыйші на «вянок», ці на «дзявочнік», як казалі ў Янкавінах. Апошнія два гады Зосю запрашалі ўжо ў дру(ш,ж)кі, дык яна хадзіла на такія «вянкі», і тыя часіны для яе былі (у,ў)рачыстыя, вясёлыя. Яна з нейкаю таямнічай радас(ц,цц)ю пляла вянкі, памагала ўбіраць маладую, спявала песні. Але сёння і яна, і адна з дружак, Міхайлава Верка, былі (не)вясёлыя, дык вечар быў сумны. Гэта а(т,д)чувалі яны і самі, дзяўчаты, а(т,д)чувала і маці – (паходзіць)паходзіць, паглядзіць на іх ды паслухае, а потым (з,с)кладзе на грудзях рукі і замаркоціцца. Маўклівы быў і бацька. Сядзеў моўчкі каля стала і курыў піпку за піпкаю, пазіраючы долу. – Паспявалі б вы, дзяўчаткі,– папрасіла маці… Заспявала Волька Сцяпанава, першая Зосіна сяброўка, а цяпер дружка… – А мне ж, Зосечка, Уладак так свет завязаў! – прытулілася да яе і ўсхліпнула Верка. – А мне, думаеш, свет не завязаны? – прашаптала Зося ёй у адказ.– Сама ж ведаеш… І яны, абняўшыся, пачалі плакаць. Слухаючы песню ды назіраючы за дачкою і Веркаю, пачала хліпаць і маці. – О то бабы! – злаваў бацька.– Рвяце сэрца… Узяўшы вянок, Волька заспявала ўжо новую песню – «Ой, звілі дый вяночак…». Калі праспявала, аддала вянок гаспадыні. Яна падзякавала і запрасіла дружак садзіцца за стол… У нядзелю ўсе ўсхапіліся раненька. Трэба было ўхадзіцца, прыбраць сталы. (Паводле Г. Далідовіча.) Практыкаванне 10. · Напішыце сцэнарый вясельнага абраду для школьнага гуртка. Практыкаванне 11. · Прачытайце тэкст. · Вызначце, да якога стылю ён адносіцца. · Растлумачце лексічнае значэнне выдзеленых слоў. · Знайдзіце адназначныя і мнагазначныя словы. Праверце сябе па слоўніку. · Назавіце словы, якія маюць амонімы. Свае меркаванні пацвердзіце прыкладамі-словазлучэннямі. Яшчэ далятае невыразна-музычным водгуллем лілова-смутны напеў купальскае песні. Ён неяк дзіўна блытаецца сярод апавітых змрокам і ціхім шолахам дрэў і пачынае здавацца, што гэта не з вёскі лятуць ліловыя гукі, а недзе тут у лёгкім вецці сасонак грае нявідная арфа, пацяшае чароўных насельнікаў цёмнага лесу. Мо таму і гэты мяккі павеўны шолах наўкола, што пад музыку ціхае арфы скачуць па ветках карагоды лёгкіх русалак? Мо яны выйшлі ўжо з глыбокіх вод Дняпра, каб па-свойму, па-русалаччу, адзначыць вялікае купальскае свята? Адтуль, дзе гуляла моладзь, па Дняпры плыла цэлая плойма маленькіх дрыжачых аганькоў, якія то збліжаліся, то разыходзіліся, адзін аднаго даганялі, пераганялі. У іх асцярожнай гульні была нейкая напружаная ўрачыстая важнасць, быццам яны адчувалі, што за імі сочаць з затоенай трывогай і страхам, што нехта чакае ад іх вырашэння свае долі. А з берага плыла на ваду стройная песня, працятая трывожным смуткам, настойнай мальбой. Здавалася, што гэта песня даганяе чароўныя аганькі, лунае над імі і просіць-моліць іх аб долі тых, хто пусціў гэтыя вяночкі. У гэтай песні-маленні, у гэтых аганьках, у чорным маўчанні прытоенай ночы сапраўды адчуваўся павеў чагосьці старадаўнага, паганскага. (М. Зарэцкі.) Практыкаванне 12. · Прачытайце верш Анатоля Грачанікава «Папараць-кветка». · Знайдзіце словы, ужытыя ў пераносным значэнні. Вызначце тып пераносу. · З якім святам звязаны вобраз папараць-кветкі?
|