Студопедия — Дидактичні погляди Ф. Дістервега
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Дидактичні погляди Ф. Дістервега






Фридрих-Адольф-Вільгельм Дістервег (1790-1866) народився в місті Зігене (Німеччина) в сім'ї чиновника-юриста. Вчився в середній латинській школі, де панував дух муштри, зубріння. У 1808р. вступив до Герборнського університету, потім вчився в Тюбінгенському університеті, який закінчив в 1811р., отримавши вчене звання доктора філософських наук. У студентські роки цікавився не тільки філософією, а і історією, математикою. Закінчивши університет, працював викладачем фізики і математики в середніх школах Франкфута-на-Майні і Ельберфельда. У 1820р. прусський уряд в Мерсі, відкриває вчительську семінарію, поставивши на чолі цієї установи Дістервега. Він викладає там математику, педагогіку, німецьку мову. Працює вчителем дослідницьких початкових шкіл при семінарії, створює курси для удосконалення учителів і видає журнал «Рейнські листи для виховання і навчання». Дістервег редагував його сорок років і помістив в нім більше 400 статей.

З 1832р. він керував Берлінською вчительською семінарією, яку звів в ранг центру вчительської освіти. В цей час він підготував 20 підручників для народної школи і декілька методичних керівництв. У 1835р. вийшла його двотомна робота «Керівництво до освіти німецьких учителів» (перший том був присвячений загальним питанням дидактики, другий, – містив методики викладу окремих предметів). Книга придбала широку популярність. У 1832-1841рр. він створив в Берліні 4 вчительських співтовариства, а в 1848р. був вибраний головою «Загальної вчительської спілки». В цей же час разом з прогресивними депутатами прусських національних зборів підписав «Записку 23», в ній він засуджував конфесійні школи і висував вимоги створення єдиної школи для дітей всіх націй. У 1847р. Дістервег був знятий з посади директора семінарії за вільнодумство, а 1850р. звільнений, проте він не припинив літературно-педагогічної і суспільної діяльності, видав журнал «Педагогічний щорічник».

У 1854р. були видані реакційні «Правила про викладання у вчительській семінарії і в початковій школі», ці правила відкинули школу далеко в минуле. Дістервег вів боротьбу проти них в пресі, в палаті депутатів, куди був вибраний учительством в 1858р.

Боротьба Дістервега проти «Правил» мала великий вплив на вчительську і суспільну думку. Дістервег продовжував свою діяльність до кінця свого життя, помер він в 1866 році.

Метою виховання по Дістервегу є підготовка гуманних і свідомих людей, виховання любові до всього людства і до свого народу, на його думку таке виховання, повинно бути головним завданням виховання дітей і молоді.

Основними принципами виховання Дістервег вважав: принцип природовідповідності, культуровідповідності, самодіяльності. Під природовідповідністю він розумів здійснення виховання відповідно до природного ходу розвитку дитини, врахування її вікових і психологічних особливостей. Як і Песталоцці, Дістервег вважав, що людина має природні задатки, які необхідно розвивати. Завдання виховання – збудити задатки, щоб вони могли самостійно розвиватися.

Суть принципу культтуровідповідності полягає в тому, щоб в процесі виховання дітей, яке здійснюється в певний час, місці і умовах розвитку культури, передавати молодому поколінню досягнення культури даної історичної епохи.

Під самодіяльністю Дістервег розумів активність, ініціативу, він вважав їх важливими рисами особи. У розвитку дитячої самодіяльності він бачив і кінцеву мету і обов'язкову умову всякої освіти. А положення про те, що «розум наповнити нічим не можна, він повинен самодіяльно все охопити, засвоїти і переробити», є актуальним і в наші дні.

Головна мета виховання, на думку Дістервега, полягає в тому, щоб розвинути у підростаючого покоління «самодіяльність в служінні істині, красі, добру».

Головне завдання навчання – збуджувати пізнавальні нахили вихованця, щоб вони розвивалися у засвоєнні і пошуках істини. Виховувати – означає збуджувати розумову активність учнів – таке головне положення його дидактичних правил. Він був прихильником розвиваючого і виховуючого навчання. Ці положення сформульовані ним в 33 правилах («від близького до дальнього», «від простого до складного», «від відомого до невідомого», „від більш легкого до більш тяжкого”). Цим правилам, сформульованим Коменським, Дістервег дає психологічне обґрунтування і застерігає вчителів від їх формального використання. Умовою успішного засвоєння учбового матеріалу він вважав доступність його для учнів. «Ні чого не учи передчасно». А щоб знання були твердими, Дістервег радить вчителям турбується про те, щоб учні не забували вивченого матеріалу: «Учити і забуває – означає руйнувати пам'ять». Він вимагав, щоб вчителі боролися за високу культуру мови.

Кажучи про необхідність розумової активності учнів в процесі навчання, Дістервег стверджував, що поганий вчитель підносить істину, а хороший – учить її знаходить. Необхідно виховувати у кожного учня глибоке переконання, що ніхто не може за нього подумати, що він сам всього досягне. Прагнення осмислити матеріал повинне стати внутрішньою потребою учня. Справжній вчитель прагне розкрити і розвинути духовні сили своїх учнів. Це – стрижень всієї книги Дістервега «Керівництво до освіти німецьких учителів».

Аналізуючи розвиток дітей, Дістервег змалював три його ступені: ступінь відчуттів (чуттєве пізнання), коли духовна діяльність пов'язана із зовнішнім збудженням; ступінь раціонального пізнання (мислення, його розвиток, творча уява); ступінь самодіяльності (творчості).

Серед методів навчання він реалізував ті, які порушують роботу думки учнів, їх розумову самодіяльність, евристичний спосіб викладу, не повідомлення учням нових знань, а з початку підведення їх до них в процесі живої бесіди. Для середньої і вищої школи перед слухачами відкривається в головних рисах процес дослідження, показується, як, яким чином наука прийшла до певних положень. Таким чином, наука викладається не прямо в своїх сучасних результатах, а як «живий процес мислення». Успішне навчання, підкреслював Дістервег, носить виховуючий характер.

В цілому вся педагогіка Дістервега направлена на підняття морального рівня, загальної, соціально-наукової і педагогічної культури вчителів. За цим ученням, священний обов'язок кожного вчителя – це постійна робота над собою, над своєю освітою, оскільки він лише доти сприятиме освіті інших, поки продовжує роботу над своєю освітою.

 







Дата добавления: 2015-08-30; просмотров: 1033. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

Именные части речи, их общие и отличительные признаки Именные части речи в русском языке — это имя существительное, имя прилагательное, имя числительное, местоимение...

Интуитивное мышление Мышление — это пси­хический процесс, обеспечивающий познание сущности предме­тов и явлений и самого субъекта...

Объект, субъект, предмет, цели и задачи управления персоналом Социальная система организации делится на две основные подсистемы: управляющую и управляемую...

Этапы и алгоритм решения педагогической задачи Технология решения педагогической задачи, так же как и любая другая педагогическая технология должна соответствовать критериям концептуальности, системности, эффективности и воспроизводимости...

Понятие и структура педагогической техники Педагогическая техника представляет собой важнейший инструмент педагогической технологии, поскольку обеспечивает учителю и воспитателю возможность добиться гармонии между содержанием профессиональной деятельности и ее внешним проявлением...

Репродуктивное здоровье, как составляющая часть здоровья человека и общества   Репродуктивное здоровье – это состояние полного физического, умственного и социального благополучия при отсутствии заболеваний репродуктивной системы на всех этапах жизни человека...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия