Студопедия — Культура громадянства в сучасному світі
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Культура громадянства в сучасному світі






У загальнофілософському розумінні культуру (лат. cultura — обробка, просвіта, розвиток, шанування) ви­значають як специфічний спосіб організації й розвитку людської життєдіяльності, що постає в продуктах матері­альної та духовної праці, у системі соціальних норм і установ, у духовних цінностях, у сукупності стосунків людей з природою, між собою, з самими собою. Культу­ра громадянства полягає в реалізації громадянського єс­тва людини.

Громадянин є членом владно організованого суспіль­ства. Ознакою громадянськості, громадянською чеснотою є здатність особи ґречно ставитися до існуючих в суспі­льстві норм, дотримуватися їх, визнавати й шанувати суспільні авторитети, виконувати обов'язки перед грома­дою. Цю рису громадянської культури ще називають за­конослухняністю.

Протилежним щодо законослухняності як ознаки гро­мадянства є анархістське ставлення до держави, її наста­нов і законів, необхідності їх дотримуватися; заперечення будь-якої влади над людиною, невизнання жодного авто­ритету. Абсолютизація проголошеної анархістською ідео­логією священності й недоторканності людської свободи призводить до правового нігілізму, антисоціальних про­явів і громадянського вандалізму; потворного поєднання антидержавного з антигромадським.

Іншою ознакою громадянської культури, культури життя громадою є лояльність. Лояльність (франц. loyal — вірний, чесний) — визнання й доброзичливе ставлення до чинних законів, установленої влади, згода перебувати в «правовому полі», дотримуватися вимог законів. Лоя­льність громадянина — це його здатність до обмеження власної свободи через підпорядкування своєї діяльності чинним законам держави. Тому культура громадянства визначається рівнем правосвідомості людей — їхніми уявленнями про те, що є законним, а що незаконним, знанням законів. Своєрідним втіленням цього аспекту громадянської культури на вітчизняних теренах був общинний селянський побут, здійснюваний на засадах громадського самоврядування. Взаємодія людей між собою ґрунтувалася у ньому на народному (звичаєвому) праві, сила дії якого була тотожною силі юридичних за­конів. Общинність, законослухняність, лояльність були пер­шими ознаками громадянської культури, які формували­ся ще в античному державному середовищі. Особистість, індивід для античної держави були ніщо. Тільки в дер­жаві, згідно з тодішнім ученням, людина ставала люди­ною, тільки завдяки своїй причетності до цієї форми співжиття вона, вправляючись у громадянських чесно­тах, могла досягти досконалості.

Але законослухняність не може бути безмежною, ціл­ковитою (адже ж бувають закони й неправові), некритич­ною, перетворюватися на конформну слухняність, холопство. Суттєва ознака культури громадянства поля­гає в здатності особи дистанціювати себе від того, що є «казенним», розрізняти державне (формальне) та безпо­середньо людське, цінувати вартості громадянського сус­пільства, чинити опір зазіханням апаратного бюрокра­тизму на них; у стосунках з державою берегти власну гід­ність і шанувати гідність інших.

Суспільства, нації різняться не тільки за суспільно-політичним ладом, технічними й виробничими досягнен­нями, рівнем життя та багатства людей, а ще й за тим, наскільки розвинута в ньому особистісна самосвідомість, якою є потреба громадян у їхніх власних правах, свобо­дах. Відповідно розрізняють типи культури громадян­ства, які відзначаються характером взаємодії держави і громадянського суспільства, мірою «проникнення» дер­жави в суспільство. А з культурою громадянства пов'яза­не існування певних політичних режимів.

Культура тоталітаризму, наприклад, є добровільною відмовою від демократії. Тоталітарні політичні порядки виникають там, де поділяють світ, людей на «наших» і «ворогів», нетерпимо ставляться до незалежної думки і некритично до власної, відмовляються від діалогу з іна­комислячими, виявляють агресивність у всьому, що сто­сується власних симпатій та антипатій; де домінує потре­ба або панувати, або підкорятися. Тому надзвичайно важкими, а інколи марними є спроби встановити демо­кратичний лад у суспільстві, культура громадянства в якому далека від демократичної. Там, де людність байду­жа до цінностей і норм демократії, не володіє навичками користування власними правами і свободами, боротьби за них, формується пристосовництво до атмосфери вседозво­леності, породжуваної тоталітаристським зневажанням людських прав.

За авторитарного режиму визначальною ознакою гро­мадянської культури є суперечність між наріканням на суворий, часто й неправовий закон, боротьба за його змі­ну та необхідністю дотримуватися його. «Dura lex, sed lex» (суворий закон, та все ж закон) — принцип автори­таризму і наріжна ідея відповідного йому типу громадян­ської культури. Авторитаризм здійснює місію громадян­ської соціалізації індивідів, формує необхідну для демо­кратичного життя культуру дотримання законів, не пере­шкоджаючи структурованості суспільства, а отже, роз­гортанню легальних на конституційних засадах змагань за прийняття законів і задоволення інтересів.

Освічене громадянство, якому властиве розвинуте по­чуття власної гідності, знання своїх прав і обов'язків, згода і вміння їх дотримуватися, є передумовою встанов­лення демократичного суспільства. Для цього недос­татньо тільки здобуття влади прогресивною й відпові­дальною політичною силою, тільки справедливих зако­нів. Адже дотримуватися їх належить пересічним грома­дянам. Тому від їхнього ставлення до існуючого порядку, чинних правил і норм, від знання й визнання цих норм і залежить дієвість цих порядків, правил і норм, здійс­нення ідеалів справедливості.

Щоб відрізнити громадянство як формально-юридич­ний статус особи, який надається їй після досягнення відповідного віку або через натуралізацію, від громадян­ства як стану свідомості, духовно-моральної вартості вживають ще поняття «громадянськість».

Громадянськістьсвітоглядно-психологічний стан людини, що характеризується відчуттям себе громадянином конкретної дер­жави, лояльним ставленням до її інституцій та законів, почуттям власної гідності у стосунках з представниками держави, знанням і поважанням прав людини, чеснот громадянського суспільства, готовністю і вмінням домагатися дотримання власних прав, вима­гати від держави виконання її функцій, відповідальним ставлен­ням до своїх обов'язків перед державою, патріотизмом.

Якщо громадянство надається резолюцією офіційної установи й настає із врученням відповідного документа, то громадянськість трактують як наслідок тривалого ви­ховного впливу, громадянської соціалізації особи — інте­грування її в суспільне життя на відповідних засадах (за демократії це — поважання прав, рівноправ'я й взаємної відповідальності). Вона може зберігатися навіть після втрати формального громадянства. Ознаками громадянської культури демократичного типу є законослухняне, лояльне і водночас вимогливе, критичне ставлення до інституцій влади та їхніх наста­нов, цінування власних інтересів і позицій, здатність за­хищати і реалізовувати їх.

Ще один аспект культури громадянства пов'язаний із сутністю держави як територіальне організованого насе­лення, держави-країни. Щодо цього громадянство — це належність особи до певної країни, підданство. Наслід­ком такої належності є поширення на людину прав, на­даних цією державою, та обов'язків, визначених її зако­нами. Громадянською чеснотою постає патріотизм, шану­вання її історії, здатність перейматися її проблемами, до­лею співвітчизників. Патріотизм є позаполітичною варті­стю. Справжній патріот шанує й любить свою вітчизну не тільки за її розквіту, а й у скруті, коли владою володі­ють негідні, на його думку, люди. Патріот любить краї­ну, а не державу чи владу. Влада має бути об'єктом шанобливого, але критичного й вимогливого ставлення, їй слід віддавати тільки належне — тобто кесареве. Лю­бов до влади — холуйство. Громадянською чеснотою є любов до вітчизни за будь-якої влади. Патріотичність вважається ознакою високої культури громадянина, доки вона не перетворюється на пихатий шовінізм, доки люди­на здатна цінувати таку саму любов до своєї країни ін­ших людей, поважати їх патріотичні почуття, розуміти, що у кожного є своя батьківщина.

Як члени громадянського суспільства люди змагають­ся між собою за задоволення власних прагнень, вдаючись до політичних засобів, намагаючись оволодіти державою чи окремими її важелями й використати їх у своїх цілях. Державний апарат для них — знаряддя задоволення осо­бистих інтересів, об'єкт впливу, предмет політичних зма­гань. Саме у цій площині існування держави й громадян люди стають учасниками політичного процесу та відпові­дно діють.

Запитання. Завдання

1. Обгрунтуйте взаємозв'язок демократи та громадянського сус­пільства.

2. Проаналізуйте поняття «правова держава», визначте ступінь й залежності від рівня розвитку громадянського суспільства.

3. Охарактеризуйте з політико-правової точки зору Інститут грома­дянства та його роль у сучасному розвитку українського суспільства.

4. Який рівень культури громадянства Існує в сучасній Україні І як він впливає на суспільно-політичні процеси?







Дата добавления: 2015-09-18; просмотров: 509. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Виды сухожильных швов После выделения культи сухожилия и эвакуации гематомы приступают к восстановлению целостности сухожилия...

КОНСТРУКЦИЯ КОЛЕСНОЙ ПАРЫ ВАГОНА Тип колёсной пары определяется типом оси и диаметром колес. Согласно ГОСТ 4835-2006* устанавливаются типы колесных пар для грузовых вагонов с осями РУ1Ш и РВ2Ш и колесами диаметром по кругу катания 957 мм. Номинальный диаметр колеса – 950 мм...

Философские школы эпохи эллинизма (неоплатонизм, эпикуреизм, стоицизм, скептицизм). Эпоха эллинизма со времени походов Александра Македонского, в результате которых была образована гигантская империя от Индии на востоке до Греции и Македонии на западе...

Именные части речи, их общие и отличительные признаки Именные части речи в русском языке — это имя существительное, имя прилагательное, имя числительное, местоимение...

Интуитивное мышление Мышление — это пси­хический процесс, обеспечивающий познание сущности предме­тов и явлений и самого субъекта...

Объект, субъект, предмет, цели и задачи управления персоналом Социальная система организации делится на две основные подсистемы: управляющую и управляемую...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия