Студопедия — ФеерВеркі расійскай імПерыі Xiх ст.
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

ФеерВеркі расійскай імПерыі Xiх ст.






У першай палове XIX ст. пачаўся новы этап у развіцці піратэхнікі. На падставе

навуковых адкрыццяў хімікаў пачалі вырабляць новыя саставы, якія давалі разнас-

тайныя каляровыя агні яркага полымя.

Так, адкрыццё хімічных спалучэнняў хларата калія, названага пазней «берта-

летавай соллю» па імені стваральніка, французскага хіміка К. Бертоле, а таксама

барыевай, стронцыевай і хлорных кіслот зрабіла сапраўдны пераварот у феерверач-

ным мастацтве, дазволіла павысіць яркасць, чысціню і насычанасць каляровых агнёў,

адмовіцца ад ужыванага раней цьмянага фіцільнага полымя і ствараць відовішча на

падставе контурных свечак з новымі запальнымі сумесямі. У выніку феерверкі сталі

каштаваць значна таней; яны ўжо не патрабавалі складанай дэкарацыі. Разам з тым,

феерверкі ўзбагаціліся новымі вырабамі. Ракеты на парашутах далі магчымасць

падоўжыць час гарэння каляровых агнёў у паветры, а прымяненне баявых ракет

дазволіла павялічыць вагу начынення (зорак, швермераў, вогненнага дажджу), што

значна ўзмацніла відовішчны эфект феерверка.

На тэрыторыі Беларусі, якая у канцы XVIII ст. ў выніку падзелу Рэчы Паспалітай

увайшла ў склад Расійскай імперыі, феерверк як самастойная тэатралізаваная дзея

вялікага маштабу знікае. Гэта можна тлумачыць наступным: у канцы XVIII – сярэдзіне

XIX ст.ст. у Беларусі адбылося тры антырасійскія паўстанні (1795, 1830, 1863 гг.). У

выніку іх паражэння многія прадстаўнікі шляхецкага саслоў’я, якія былі ініцыятарамі

правядзення феерверкаў, былі пасаджаныя царскім урадам у турмы, сасланыя ў

іншыя раёны Расіі, вымушаныя пакінуць радзіму і паехаць жыць за мяжу. Магнацка-

му колу шляхты, якая страціла былую волю і незалежнасць, ужо не было патрэбы

наладжваць пышныя феерверачныя прадстаўленні.

Але ў другой палове XIX ст. традыцыя правядзення дэкаратыўных феерверкаў

паступова стала адраджацца.

У канцы XIX – пачатку XX ст. характэрна выкарыстанне феерверкаў на святах,

якія наладжвалі прыватныя асобы і установы.

Так, у жніўні 1860 г. на імператарскім паляванні Аляксандра II ў Белавежскай

пушчы, якое набыло міжнародны характар, адбыўся першы ў Беларусі феерверк на

ўлонку запаветнай прыроды. 6 жніўня замежныя госці – прускія прынцы Фрыдрых і

Карл, прынц гесен-касальскі і прынц саксен-верматскі пасля вялікага палявання (на

якім забілі 22 зубры, 11 кабаноў, 19 дапіэляў, 27 коз, 19 ваўкоў, 4 барсукі і мноства

лісіц і зайцоў) былі запрошаныя на вячэру і вогненнае відовішча.

Настаў ціхі цёплы вечар. На беразе ракі запалілі смаляныя бочкі і тысячы сялян

з усёй акругі пачалі спяваць песні, вадзіць карагоды. Затым пачаўся феерверк – па

ўсяму берагу успыхнулі бенгальскія агні. Гэтыя вогнішчы, карагоды, піратэхнічныя

дзеі на фоне зорнага неба і магутных дрэў уяўлялі няверагоднае відовішча.

Многія кантрактовыя кірмашы Беларусі завяршаліся ілюмінацыямі і феерверкамі,

якія аказвалі на прысутных вялікае ўраджанне. У многіх мясцінах у негандлёвай

часцы гарадскіх кірмашоў, асабліва купальскіх, палалі ілюмінацыі і рознакаляровыя

агні, бенгальскія фантаны і піратэхнічныя фігуры, круціліся вогненныя колы, а неба

асвятлялася россыпам піратэхнічных ракет.

У Расіі да другой u1087 паловы XIX ст. параўнальна часта наладжвалі складаныя

феерверачныя прадстаўленні з нагоды афіцыйных урачыстасцяў. Як і раней, у іх

1396797550

паказвалі дэкарацыі тэатральнага тыпу, часам удзельнічалі акцёры, шматлікія хоры

і аркестры.

Прыкладам такога феерверка можа служыць піраспектакль, праведзены 17 чэр-

веня 1856 г. ў Маскве з нагоды каранацыі імператара Аляксандра II. Як сведчыць рускі

даследчык О.А. Крылоў, у гэтым феерверку піратэхнікі прымянілі многія дасягненні

навукі і тэхнікі таго часу. У прыватнасці, упершыню ў Расіі быў ужыты электрычны

прывад з электраўспламяняльнікамі і пультам кіравання, электрычнае асвятленне;

шырока выкарыстоўваліся архітэктурныя пабудовы. Феерверк быў падрыхтаваны і

праведзены пад кіраўніцтвам вядомага вучонага ў галіне артылерыі і ракет генерал-

лейтэнанта артылерыі К.І. Канстанцінава.

Феерверк пачаўся пасля 9 гадзін вечара перад будынкам Першай маскоўскай

ваеннай гімназіі і меў наступную структуру.

Першае адзяленне. Помнік Івану Сусаніну, складзены з транспарантаў. Асвят-

ленне помніка, паступова змяняючае колер, прайшло праз усе сем колераў вясёлкі.

Асабліва эфектнымі былі залатыя пералівы святла на дрэвах, вакол помніка. У час

гарэння дэкарацыі аб’яднаны хор ўсіх гвардзейскіх палкоў выконваў фінал оперы

М.І. Глінкі «Жыццё за цара», знакамітае «Слаўся!»

Другое аддзяленне. Два двух’ярусныя каскады брыльянтавага агню з фантанамі

рознакаляровых зорачак. У сярэдзіне – форсавае ззянне ў выглядзе зоркі з пад-

воянымі калёсамі, на восі якіх умацаваны нерухомыя каляровыя разеткі. Па баках

каскадаў «млыны», прыбраныя форсавымі коламі з рознакаляровымі агнямі.

Трэцяе аддзяленне. Помнік Пятру Вялікаму – злепак з помніка ў Пецярбургу на-

супраць Сената. У час гарэння гэтай дэкарацыі музыка выконвала «Прэабражэнскі

марш».

Чацвёртае аддзяленне. Трыумфальная брама, скапіраваная з Нарвскай заста-

вы ў Пецярбургу. Брама была ўпрыгожаная крыштальнымі вензелямі Іх Вялікасці і

прыбраная траспарантамі. У час гарэння шчыта хор з тысячы спевакоў і двух тысяч

музыкаў выконваў народны гімн пад акампанемент гарматных стрэлаў у такт музыкі

замест барабанаў.

Для таго каб гукі стрэлаў чуліся ў моманты, патрабуемыя музычным памерам,

гарматы былі абсталяваныя гальванічнымі (электрычнымі) запаламі, якія аб’яд-

ноўваліся дротам з прыборам тыпу клавікордаў. З націсканнем пальцам клавішы

імгненна замыкаўся ланцужок і раздаваўся стрэл з адпаведнай гарматы. Націскаць

клавішу належыла раней наступлення моманту ўдара ў такт на час, у які гук праходзіў

адлегласць ад гарматы да гледача. На гэтым гальванічным фартэп’яна іграў дырэктар

прыдворнай пеўчай капэлы спадар Львоў. З апошнім акордам гімну пачаў уздымац-

ца заключны букет, складзены з двух тысяч ста рымскіх свечак з рознакаляровымі

зоркамі, сарака двух тысяч феерверачных ракет, са стрэламі і зоркамі, васьмідзесяці

чатырох рознакаляровых бомб. Нажаль, гэты іспанскі букет страціў большую частку

свайго эфекту, скрыўшыся ў воблаках дыму і туману. У час узлёту павільёна помнікі

Пятру Вялікаму і Івану Сусаніну зноў былі асветленыя.

Заключэнне. Над будынкам Першай маскоўскай ваеннай гімназіі з’явіліся вензелі

Іх Вялікасці з крыштальнай прызмы і разетак, у крыштальным ззянні, асветленыя

электрычным святлом.

Плошча перад будынкам асветлялася маякамі з бенгальскімі агнямі на праця-

гу дваццаці хвілін, пасля чаго на ёй ўспыхнулі электрычныя сонцы, якія асвятлялі

плошчу усю ноч1.

Як бачна з апісання, феерверк быў распрацаваны і ўвасоблены па ўсіх правілах

мастацтва. Тэма патрыятызму і пераемнасці славутых традыцый дынастыі Рамана-

вых пранізвала ўсё прадстаўленне. Феерверк гарманічна спалучаў у сябе музычнае і

светлавае афармленне; кампазіцыя будавалася з улікам асаблівасцей месца дзеяння

і бліжэйшых архітэктурных пабудоваў.

Прадстаўленне атрымалася сапраўдным шэдэўрам, выкананым у лепшых тра-

дыцыях рускай школы. Нажаль, гэта быў адзін з апошніх мастацкіх феерверкаў1.

Нават у Расіі ў XIX ст., як піша рускі даследчык А. Неміра, феерверачнае мас-

тацтва ў параўнанні u1079 з папярэднім стагоддзем яўна пайшло на спад. Відовішчы «па-

цешных агнёў» скараціліся і па колькасці, і па якасці. Скарацілася таксама іх праця-

гласць, звузіўся арсенал тыпаў ракет. Радзей цяпер будавалі каштоўныя дэкарацыі

са складанай машынерыяй. Апрабаваныя элементы нярэдка адрозніваліся штампам

і аднастайнасцю.

Адно з апошніх вялікіх піратэхнічных прадстаўленняў было здзейснена ў Маскве

ў 1891 г. ў азнаменаванне двухсотгоддзя першага пятроўскага феерверка. Калі не

лічыць спробы адрадзіць «вогненныя забавы» ў дні святкавання 200-годдзя засна-

вання Пецярбурга і ва ўрачыстасцях 1913 г. з выпадку 300-годдзя дома Раманавых,

то дарэвалюцыйная Расія больш не бачыла вялікіх відовішчаў2.

Лёс старажытнага мастацтва піратэхнікі ў гэтым плане падобны лёсу самога

свята ў царскай Расіі. Урад не хацеў збіраць вялікія масы народу, якім трэба было

ўпраўляць, кіраваць. З другога боку, нельга абыйсці маўчаннем і адпаведнага ўздзе-

яння тэхнічнага прагрэсу. Спачатку газавае, а неўзабаве і электрычнае асвятленне

пачало выцясняць старажытнае мастацтва феерверкаў, замяняць яго электраілюміна-

ваннем. Падобныя працэсы назіраліся і ў Беларусі.







Дата добавления: 2015-10-01; просмотров: 437. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

Тема: Изучение фенотипов местных сортов растений Цель: расширить знания о задачах современной селекции. Оборудование:пакетики семян различных сортов томатов...

Тема: Составление цепи питания Цель: расширить знания о биотических факторах среды. Оборудование:гербарные растения...

В эволюции растений и животных. Цель: выявить ароморфозы и идиоадаптации у растений Цель: выявить ароморфозы и идиоадаптации у растений. Оборудование: гербарные растения, чучела хордовых (рыб, земноводных, птиц, пресмыкающихся, млекопитающих), коллекции насекомых, влажные препараты паразитических червей, мох, хвощ, папоротник...

Дезинфекция предметов ухода, инструментов однократного и многократного использования   Дезинфекция изделий медицинского назначения проводится с целью уничтожения патогенных и условно-патогенных микроорганизмов - вирусов (в т...

Машины и механизмы для нарезки овощей В зависимости от назначения овощерезательные машины подразделяются на две группы: машины для нарезки сырых и вареных овощей...

Классификация и основные элементы конструкций теплового оборудования Многообразие способов тепловой обработки продуктов предопределяет широкую номенклатуру тепловых аппаратов...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия