Студопедия — Дружина і боярство земське
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Дружина і боярство земське






 

Княжі мужі, дру­жи­на - ина­че зва­ли­ся бо­яра­ми. Се бу­ли не слу­ги князівські, а йо­го то­ва­риші: з ни­ми князь про все ра­див­ся, з ни­ми ділив­ся усим доб­ром. Се бу­ла дру­жи­на більша, бо бу­ла ще й „мен­ша дру­жи­на": от­ро­ки або дітські - ря­дові во­яки та княжі слу­ги. Чи бу­ла ве­ли­ка та князівська дру­жи­на? Зовсім ма­ла, бо ко­ли людність Київа до­хо­ди­ла в ті ча­си (XI-XII вв.) до 100.000, київський князь мав усього 800 „отроків". В дру­жині бу­ли усякі лю­де: По­ля­ки, Че­хи, Ва­ря­ги, з ту­рецько­го ро­ду. Місцеві старші дру­жин­ни­ки (свійські лю­де, не за­хожі) слу­жи­ли кня­зеві з ро­ду в рід: князі собі міня­ли­ся, а княжі бо­яре зос­та­ва­ли­ся й при но­вих кня­зях. Се бу­ли найбільш лю­де за­можні, ма­ли свої маєтнос­ти, бу­ли лю­де по­важні - „бо­яре", „ліпші лю­де" в гро­маді, - все од­но, чи візьме їх князь у свою дру­жи­ну, чи ні.

Крім бо­яр - кня­жих дру­жин­ників, бу­ли бо­яре нек­няжі, земські. Се ті „лучші", „ліпші му­жи"; „старці гродскії", як зве їх літо­пись. Бо­яра­ми тоді про­зи­ва­ли не тільки зе­мельних влас­ти­телів, але й купців про­мис­ловців, - вза­галі за­можніх лю­дей. В Га­ли­чині сі бо­яре ма­ли та­ку си­лу, що ору­до­ва­ли і кня­зя­ми і цілим князівством.

 

Міщанство

 

Міщане бу­ли тільки по ве­ли­ких містах, де бу­ли більш роз­ви­нені ре­мес­ла і тор­гов­ля, бо по дрібніших містах людність бу­ла хлібо­робська: дрібні го­ро­ди бу­ли - тільки об­го­ро­жені се­ла. Ріжни­ця між го­ро­дом і се­лом бу­ла та, що го­ро­ди пла­ти­ли свою да­ни­ну найбільш гро­ши­ма, а се­ла да­ва­ли на­ту­рою (хліб, мед і т. и.). В спра­вах політич­них міша­не, як і всі го­ро­жа­не, ма­ли свій го­лос на вічу, і що во­ни ух­ва­лять, то бу­ло обо­вяз­ко­ве для всього ок­ру­га - для всіх мен­ших го­родів і сіл. А че­рез се й князі більш на них вва­жа­ють: зав­да­ють їм бен­ке­ти (як ро­бив Во­ло­ди­мир Ве­ли­кий), або об­да­ро­ву­ють грішми.

 

Селяне

 

Селяне свобідні, чи як тоді зва­ли їх „смер­ди", бу­ли хлібо­ро­би, жи­ли в осібних дво­ри­щах, ху­то­ра­ми і ма­ли влас­не гос­по­дарст­во; ба­чи­мо у них „смердіх ко­ней", „смердіх хо­лопів" - невільників, що в ті ча­си вва­жа­ли­ся за май­но, як уся­ка ин­ша мерт­ва річ. Сільські гро­ма­ди ору­до­ва­ли своїми спра­ва­ми са­ми - князівські уряд­ни­ки (чи­нов­ни­ки) по­ка­зу­ва­ли­ся до них тільки наїздом. Гро­ма­да са­ма збіра­ла по­дат­ки, ма­ла свою поліцію, свій суд; се ро­би­ли й по­оди­нокі гро­ма­ди і збірні (кілька сіл ра­зом), що зва­ли­ся „ко­пою". Щоб не ма­ти діла з князівськи­ми здир­щи­ка­ми, гро­ма­да впе­ред вип­ла­чу­ва­ла всю дань, а тоді роск­ла­да­ла са­ма між гро­ма­дя­на­ми, скільки ко­му при­па­де; так са­мо ви­ку­па­ла во­на й су­дові оп­ла­ти (усякі су­дові ка­ри йшли тоді на кня­зя), і тоді князь не втру­чав­ся в гро­мадський суд. Про те, які по­дат­ки пла­ти­ли се­ля­не („по­дим­щи­на", „по­со­щи­на" та ин­ше), зга­ду­ва­ло­ся ранійше. Тре­ба ли­шень до­да­ти, що по­дат­ки ті бу­ли ду­же ве­ликі, і то­му чи­ма­ло се­лян пе­рес­та­ва­ло гос­по­да­рю­ва­ти та ста­ва­ло невільни­ми, або на по­ло­ви­ну вільни­ми людьми.

Почнемо з на по­ло­ви­ну вільних лю­дей - без­зе­мельних, що пра­цю­ва­ли на чужій землі і ма­ли тро­хи вко­ро­чені пра­ва. Се: ізгої, сяб­ри та за­ку­пи. Про ізгоїв не раз вже зга­ду­ва­ло­ся: се лю­де вільні, але без яко­гось діла, лю­де неп­ри­ка­яні, а че­рез те од­дані під опіку. Сяб­ри - такі самі без­зе­мельні, але вільні робітни­ки. Але здається і ізгоїв, і сябрів зва­ли ще й за­ку­па­ми. За­ку­пи, чи ина­че най­ми­ти, од­роб­ля­ли за вин­не: во­ни зас­тав­ля­ли то­му, хто дав гроші, або са­ми се­бе, або зас­тав­ляв їх хтось третій, по­ки не бу­де од­роб­ле­но гро­шей. За­куп був вільний чо­ловік, мав своє май­но і жив або у дворі сво­го па­на, або на власнім гос­по­дарстві. Але ду­же то­ненька гра­ни­ця одділя­ла йо­го од хо­ло­па-невільни­ка; пра­ва йо­го бу­ло де в чо­му уріза­но: пан („гос­по­дин") має пра­во йо­го би­ти, але тільки „за діло". Але не­хай же хто вивірить, чи бє йо­го „гос­по­дин" за діло, чи без діла! Та­кий за­куп ду­же час­то ста­вав не­за­ба­ром „хо­ло­пом", бо пан міг ка­ра­ти йо­го штра­фом за вся­ку вся­чи­ну, він ста­вав на віки не­вип­лат­ним - ос­та­вав­ся на віки панським слу­гою. А то бу­ва­ло й так, що пан без це­ре­монії про­да­вав сво­го за­ку­па ин­шо­му в „хо­ло­пи", невільни­ки, хоч ніби за­кон се ост­ро за­бо­ро­няв.

А ще ж возьмім на ува­гу те, який тоді ве­ли­кий про­цент (відсо­ток) бра­ли за по­зи­чені гроші: 50% вва­жа­ло­ся ще за людський про­цент! Не ди­во ж, що в 1113 році в Київі счи­нив­ся бунт про­ти вельмож­них та за­мож­них, що дер­ли такі стра­шенні про­цен­ти з се­лян та міщан. Після то­го бун­та де-що в за­ко­нах до­да­ли на ко­ристь лю­дей прос­тих, але ду­же не ба­га­то (напр. приз­на­но за за­кон­ний 40-ий про­цент).

Нарешті - бу­ли ще „хо­ло­пи", невільни­ки. Сі вже не ма­ли по за­ко­ну ніяких прав. Звідкіля во­ни бра­ли­ся? А от як хто ку­пив йо­го при свідках і при са­мо­му хо­ло­пові; як вільний оже­нив­ся з невільною, не довівши, що він вільний; як що всту­пив на двірську служ­бу і не ви­ка­зав­ся, що він вільний, а на­решті найбільш на­би­ра­ли невільни­ка підчас війни. За убивст­во „хло­па" пла­ти­ло­ся не ба­га­то: від 5 до 80 гри­вен, за жінку 6 гри­вен - се бу­ла ціна не­вольни­ка. Як що ж убє сво­го влас­но­го ра­ба пан, то ка­ри не бу­ло ніякої: бо ко­жен пан міг ро­би­ти з своєю власністю, що хотів. Але зго­дом, особ­ли­во як по­ши­ри­ло­ся христіянство, то й невільницька до­ля ста­ла тро­хи лег­ча: „хо­лоп" міг ма­ти своє май­но, бо ба­чи­мо, що час­то ви­куп­ляється од па­на. За чиї ж то гроші мог­ло бу­ти? Ба­чи­мо, що „хо­ло­пи" ве­дуть тор­гов­лю на влас­ну ру­ку. Але по­лег­кості ті бу­ли не­ве­ликі, гірке бу­ло невільницьке жит­тя, і час­то-гус­то невільни­ки втіка­ли од панів. На­решті до­да­мо, що хоч христіянство по­лег­чи­ло тро­хи до­лю невільни­ка, але чис­ло невільників що далі, то все зрос­та­ло, хоч війни бу­ло й рідче. На се бу­ли инші при­чи­ни, про що бу­де мо­ва за­раз далі.

 







Дата добавления: 2015-12-04; просмотров: 235. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

ИГРЫ НА ТАКТИЛЬНОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ Методические рекомендации по проведению игр на тактильное взаимодействие...

Реформы П.А.Столыпина Сегодня уже никто не сомневается в том, что экономическая политика П...

Виды нарушений опорно-двигательного аппарата у детей В общеупотребительном значении нарушение опорно-двигательного аппарата (ОДА) идентифицируется с нарушениями двигательных функций и определенными органическими поражениями (дефектами)...

Методика исследования периферических лимфатических узлов. Исследование периферических лимфатических узлов производится с помощью осмотра и пальпации...

Роль органов чувств в ориентировке слепых Процесс ориентации протекает на основе совместной, интегративной деятельности сохранных анализаторов, каждый из которых при определенных объективных условиях может выступать как ведущий...

Лечебно-охранительный режим, его элементы и значение.   Терапевтическое воздействие на пациента подразумевает не только использование всех видов лечения, но и применение лечебно-охранительного режима – соблюдение условий поведения, способствующих выздоровлению...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия