Студопедия — Христіянство
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Христіянство






 

За князівських часів ста­ла­ся подія ве­ли­кої ва­ги: за­ве­де­но на Ру­си христіянство. За князів Во­ло­ди­ми­ра Ве­ли­ко­го та Ярос­ла­ва бу­ла вже впо­ряд­ко­ва­на церк­ва, зас­но­вані ка­тед­ри (ка­тед­ральні со­бо­ри) по ве­ли­ких містах, вис­вя­че­но до­волі ду­хо­венст­ва. За сто літ христіянство знач­но по­ши­ри­ло­ся по ве­ли­ких осе­ред­ках (цент­рах), особ­ли­во в Київі. Але не те бу­ло по се­лах, по глу­хих кут­ках: ще в другій по­ло­вині XI в. лю­де ува­жа­ли, що цер­ковні об­ря­ди, як от вінчан­ня, при­частє - то для князів та бо­яр, а са­ми й далі мо­ляться бо­гу Пе­ру­ну, Хор­су, роб­лять се по­тай­ки, став­лять „тра­пе­зи" ро­ду й ро­жа­ни­цям, мо­ляться ог­не­ви. Дов­го ще христіянство бу­ло вірою го­родською та панською, по­ки дійшло на се­ло. Але як і дійшло во­но на се­ло, то повс­та­ло „двоєвіріє", тоб то хоч і прий­ня­то бу­ло, нап­рик­лад, христіянські свя­та, але на христіянських свя­тих пе­ре­не­се­но прик­ме­ти ста­рих по­ганських богів (Пе­рун - Ілля, Даждь-бог - св. Юрий, Во­лос - св. Власій). З христіянськи­ми об­ря­да­ми злу­ча­ли­ся по­ганські - напр. по­ганське весілля зос­та­ло­ся, як бу­ло за по­ганських часів, по­руч христіянсько­го вінчан­ня, по­мин­ки, „про­во­ди" - замість ста­рої триз­ни; при­но­си­ни до церк­ви, „ка­нун" - замість по­ганської жерт­ви. І се не тільки се­ред прос­то­го лю­ду, але й се­ред „бла­говірних", освіче­них го­ро­дян бу­ва­ло оте „двоєвірство". Князі ста­ви­ли церк­ви й ма­нас­тирі, ма­ли свої до­машні церк­ви, во­зи­ли за со­бою попів, їду­чи в да­ле­ку до­ро­гу, а по­руч з тим спо­ряд­жа­ли в ма­нас­ти­рях пи­ри для мо­нахів, але зап­ро­шу­ва­ли ту­ди своїх знай­омих, чо­ловіків і жінок, і доб­ре там гу­ля­ли; доз­во­ле­них трьох чаш не дер­жа­ли­ся, і пи­ри ті кінча­ли­ся ча­сом ду­же не гар­но. Са­ме ви­пи­ван­ня бу­ло під по­бож­ною пок­рив­кою: пи­ли ча­шу за ча­шою во сла­ву Хрис­та, Бо­го­ро­диці, свя­тих, співа­ючи при тім відповідні тро­парі, і ви­хо­ди­ло - не­мов якась по­бож­на одп­ра­ва. Ду­хо­венст­во вис­ту­па­ло про­ти сього, і мо­нах Те­одосій за­бо­ро­няє співа­ти на пи­рах над ча­ша­ми більш як три тро­парі. Ин­ше „Сло­во" так го­во­рить про ті тро­парі на пи­ру: „яку ко­ристь має від тро­па­ря той, що пє ви­но: як напється, то не па­мя­тає й тро­парів".

Як не як, христіянство ро­би­ло своє: ду­хо­венст­ву уда­ло­ся об­ме­жи­ти сво­бо­ду з шлю­ба­ми; че­рез їхню про­повідь тро­хи лег­че ста­ло жит­тя че­ляді, де що по­мог­ло во­но й в справі ве­ли­кої лих­ви. Лю­де ста­ють по­божні, тоб то: хо­дять до церк­ви, до­дер­жу­ють постів, да­ють жерт­ви на церк­ви, на ду­хо­венст­во й старців.

До по­бож­нос­ти на­ле­жа­ло й хо­ди­ти по свя­тих місцях. Хо­ди­ли до Єру­са­ли­му, на Атос (Афон), в Цар­го­род. Хо­ди­ло так ба­га­то лю­дей, шо ду­хо­венст­во мусіло аж повз­дер­жу­ва­ти їх: Ки­рик Нов­го­ро­дець ра­див луч­че бу­ти доб­ри­ми до­ма си­дя­чи, а ніж хо­ди­ти в Єру­са­лим, а єпис­коп Ни­фонт ще ви­разніше го­во­рить: „бо хо­дять тільки для то­го, аби не роб­ля­чи хо­ди­ти та дур­но (да­ром) їсти й пи­ти".

Треба ще до­да­ти, що те ду­хо­венст­во, що наїха­ло до нас з Греції про­бу­ва­ло за­во­ди­ти на Ру­си й де­що та­ке, чо­го не тре­ба бу­ло.

Наприклад во­но про­повіду­ва­ло не­на­висть до лю­дей ин­шої віри і за­бо­ро­ня­ло їсти або пи­ти з од­ної по­су­ди з ла­тин­ни­ка­ми, бра­ти від них їжу. Про­те на се, вид­но, не ду­же то звер­тав ува­гу на­род; та се вид­но й з то­го, що князі наші ду­же час­то же­няться на ка­то­лич­ках, не зва­жа­ючи на ду­хо­венст­во. Далі, оте ду­хо­венст­во во­ю­ючи про­ти вся­ких спо­кус та гріхів, ду­же згірдли­во ди­ви­ло­ся на жінку, об­зи­ва­ло її „зна­ряд­дям ди­явольської спо­ку­си". До­хо­ди­ло до то­го, що за­бо­ро­ня­ло не тільки третій, але навіть і дру­гий шлюб; на­па­да­ло­ся на усякі за­ба­ви, му­зи­ку, спів. Оче­вид­но, що ви­коріни­ти сього йо­му не уда­ло­ся, тільки га­яли дур­но час, лю­дям крив­ду ро­би­ли. Те са­ме грецьке ду­хо­венст­во за­во­дить мо­лит­ву за кня­зя в церк­ви, та ка­же й до­ма за них мо­ли­тись. Все се бу­ли не­чу­вані у нас річи, і на ук­раїнсько-руськім ґрунті не прий­ня­ли­ся.

Од Греків прий­шло до нас і чер­нецт­во з ма­нас­ти­ря­ми. Для русько­го гро­ма­дянст­ва - умертв­лен­ня тіла бу­ло річчю зовсім чу­жою, прос­то ди­кою. Але ко­ли сю на­уку при­не­се­но до нас, то най­шли­ся охочі по­ка­за­ти най­більшу щирість до христіянства. Ма­нас­тирі зяв­ля­ються у нас за кня­зя Ярос­ла­ва; в другій по­ло­вині XI в. бу­ло вже їх до­волі, але, зна­ти, бу­ли то ма­нас­тирі не­ве­личкі, - тільки Пе­черський у Київі нез­ви­чай­но розрісся і при кінці XI в. мав 180 ченців, а в в. XII-XI­II в Київі мож­но бу­ло налічи­ти кілька ти­сяч ченців. Най­славніщий ма­нас­тирь був Пе­черський. Зас­но­вав йо­го Ан­тоній з Лю­бе­ча, але упо­ряд­ку­вав і зро­бив слав­ним - Те­одо­сий з Курська. Він завів най­остріщу ус­та­ву, так зва­ну сту­дий­ську, що й у Візантії рідко де мог­ли її ви­дер­жа­ти. Але пізнійше, після Те­одо­сия, пе­рес­та­ли її до­дер­жу­ва­ти: ченці ма­ли своє влас­не май­но, бу­ли ба­гачі і бідні і т.и. За Те­одо­сия ма­нас­тирь роз­ви­вається й еко­номічно, роз­ши­рює своє гос­по­дарст­во, ста­вить слав­ну му­ро­ва­ну „ве­ли­ку церк­ву". Сла­ва про Пе­чорський ма­нас­тирь пішла по всій Ру­си, і всі инші ма­нас­тирі бе­руть собі йо­го за зра­зок. Пе­чорський ма­нас­тирь в XI в. був роз­сад­ни­ком ви­що­го ду­хо­венст­ва: звідси за­люб­ки бе­руть єпис­копів в усі землі Руської дер­жа­ви.

Чернецтво здо­бу­ло собі по­ва­жан­ня: в XII-XI­II в. пост­ри­га­ються в ченці князі, а особ­ли­во кня­гині. Ба­га­то князів пост­ри­гається пе­ред смер­тю, щоб умер­ти чен­цем. Пев­но, так ро­би­ли не самі князі, то­му ро­зумніші з ду­хо­венст­ва навіть вис­ту­па­ли про­ти сього: „не спа­се чор­на оде­жа, хто жи­ве в ліно­щах, а ко­ли спов­ня­ти Божі за­повіди, не пош­ко­дить і біла оде­жа", - так го­во­рить од­не „Сло­во".

Найбільш ма­нас­тирів бу­ло в Київі та в око­ли­цях - щось з 18; в Чер­нигівщині кілька (відо­мо - два), в Пе­ре­яс­лав­щині - два, на Во­лині три, в Га­ли­чині щось з чо­ти­ри. Крім своїх ма­нас­тирів, чи­ма­ло Ру­синів йшло здав­на в грецькі ма­нас­тирі: на Атосі (Афоні) - ма­нас­тирь Бо­го­ро­диці та св. Пан­те­лей­мо­на вже в XI-XII бу­ли в руських ру­ках; був руський ма­нас­тирь в Єру­са­лимі і в Цар­го­роді.

 







Дата добавления: 2015-12-04; просмотров: 178. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Случайной величины Плотностью распределения вероятностей непрерывной случайной величины Х называют функцию f(x) – первую производную от функции распределения F(x): Понятие плотность распределения вероятностей случайной величины Х для дискретной величины неприменима...

Схема рефлекторной дуги условного слюноотделительного рефлекса При неоднократном сочетании действия предупреждающего сигнала и безусловного пищевого раздражителя формируются...

Уравнение волны. Уравнение плоской гармонической волны. Волновое уравнение. Уравнение сферической волны Уравнением упругой волны называют функцию , которая определяет смещение любой частицы среды с координатами относительно своего положения равновесия в произвольный момент времени t...

Растягивание костей и хрящей. Данные способы применимы в случае закрытых зон роста. Врачи-хирурги выяснили...

ФАКТОРЫ, ВЛИЯЮЩИЕ НА ИЗНОС ДЕТАЛЕЙ, И МЕТОДЫ СНИЖЕНИИ СКОРОСТИ ИЗНАШИВАНИЯ Кроме названных причин разрушений и износов, знание которых можно использовать в системе технического обслуживания и ремонта машин для повышения их долговечности, немаловажное значение имеют знания о причинах разрушения деталей в результате старения...

Различие эмпиризма и рационализма Родоначальником эмпиризма стал английский философ Ф. Бэкон. Основной тезис эмпиризма гласит: в разуме нет ничего такого...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.01 сек.) русская версия | украинская версия