Студопедия — Культурна робота київських князів
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Культурна робота київських князів






 

Перший з князів, що дбав про культу­ру в Київі, на Ру­си, був Во­ло­ди­мир Ве­ли­кий. Пе­рей­няв­ши з Візантії христіянство, ви­бу­до­вав камінну Де­ся­тин­ну церк­ву в Київі, зак­ли­кав­ши візантійських майстрів. Бу­до­вав ба­га­то й де­ре­вя­них цер­ков. Він же пер­ший под­бав і про освіту - при­най­мні щоб ма­ти своїх свя­щен­ників, а не по­зи­ча­ти їх з Візантії. З Візантії пе­реніс Во­ло­ди­мир і мо­не­ту, срібну та зо­ло­ту. Мо­не­ти сі з од­но­го бо­ку ма­ють Спа­си­те­ля, а з дру­го­го в них - си­дя­ча пос­тать Во­ло­ди­ми­ра в царсько­му уб­ранні, з хрес­том в ру­ках; на­око­ло підпис: „Вла­миръ (Вла­ди­миръ) на столъ"; на ин­ших є: „Вла­ди­мир а се єго с(ереб­ро)".

Слідом Во­ло­ди­ми­ра пішов Ярос­лав Муд­рий: йо­му при­пи­су­ють так зва­ну „Руську Прав­ду", хоч во­на скла­да­ла­ся ще й пе­ред Ярос­ла­вом і після нього ба­га­то де­сятків літ (ще Мо­но­мах до­да­вав де­що до неї). Що ж до ши­рен­ня христіянства, то він пос­та­вив два ма­нас­тирі: св. Ге­оргія й Іри­ни, при ньому ж по­чав­ся й слав­ний пізнійше київський Пе­черський ма­нас­тирь. Дбав він і про освіту та книжність. Він збірав „писців" - по на­шо­му письмен­ників, і велів їм пе­рек­ла­да­ти книж­ки з грецької мо­ви на сло­вянську і поп­рос­ту спи­су­ва­ти. При Софійській ка­тедрі, що він збу­до­вав, спо­ря­див ве­ли­ку бібліоте­ку. В школі за Ярос­ла­ва учи­ло­ся „кни­гам" ніби то аж 300 душ. Бу­до­вав він ба­га­то цер­ков - між ин­шим в Юриєві на По­россі. Він же пос­та­вив пер­шо­го русько­го мит­ро­по­ли­та Іларіона. Особ­ли­во лю­бив він бу­до­ва­ти. На то­му місці, на го­ло­му полі, де бу­ла р. 1036 бит­ва з Пе­ченіга­ми, пос­та­вив ка­тед­ральну церк­ву св. Софії, зга­дані два ма­нас­тирі і „Зо­лоті во­ро­та" з церк­вою Бла­говіщен­ня над бра­мою. В Нов­го­роді теж пос­та­вив но­ву ка­тед­ру св. Софії, не та­ку прав­да роскішну, як в Київі.

За Ярос­ла­ва ба­чи­мо срібну мо­не­ту з йо­го іме­нем, з на­пи­сом: „Ярос­лав­ле съреб­ро".

Взагалі ж до кінця XII в. Київ був най­славнійшою сто­ли­цею в ук­раїнських зем­лях, - се був осе­ре­док релігійно­го жит­тя, тут бу­ли най­ба­гатші церк­ви й ма­нас­тирі, тут про­жи­ва­ла най­пишнійша арис­ток­ратія. Тут був і го­лов­ний торг для вся­ких мис­тецьких ви­робів. До кінця XII в. ко­жен важнійший князь ста­рається по­ли­ши­ти якусь па­мят­ку по собі: ма­нас­тирь або церк­ву, а в XI­II в. вже сього не роб­лять, а ще й роз­тя­га­ють звідти зібра­не там доб­ро. Андрій Бо­го­любський, що зруй­но­вав Київ, вик­рав слав­ний об­раз Бо­го­ро­диці з Виш­го­ро­да і завіз у свій Во­ло­ди­мир над Клязьмою; ко­роль Да­ни­ло Га­лицький, бу­ду­ючи ка­тед­ру у Холмі, по­за­би­рав об­ра­зи з Київа, з ма­нас­ти­ря св. Фе­до­ра і з Ов­ру­ча, дзво­ни теж „при­не­се ис Києва".

В Київі сидів мит­ро­по­лит, тут пос­тав­ля­ли­ся єпис­ко­пи для всіх зе­мель Руської дер­жа­ви. Тут бу­ло найбільш ма­нас­тирів та ченців - Київ став „руським Єру­са­ли­мом". Так са­мо й з книжністю. Найбільш письмен­ників XI-XII в. так чи инак звя­за­но з Київом. Тут же в Київі скла­ло­ся ста­ре Руське Пра­во, що потім трош­ки зміне­не, пе­рей­ня­ло ве­ли­ке князівство Ли­товське та Мос­ковська дер­жа­ва.

Культурна ро­бо­та в ин­ших ук­раїнських князівствах

Коли ми після Київа звер­не­мо­ся нап­рик­лад до Чер­ни­го­ва, то по­ба­чи­мо, що культур­не жит­тя там без порівнян­ня бідніще. Князі і там ста­ви­ли церк­ви: Мстис­лав пос­та­вив ка­тед­ральну церк­ву св. Спа­са, Да­вид - церк­ву Бо­ри­са і Гліба, а Свя­тос­лав Все­во­ло­до­вич церк­ви Бла­говіщен­ня та св. Ми­хаїла. Чер­нецт­во не ду­же там процвіта­ло: хо­ча й бу­ло своїх два ма­нас­тирі (св. Бо­го­ро­диці на Бол­ди­них го­рах, те­пер Єлецький), та Бо­ри­са й Гліба, але чер­нигівські князі, ко­ли пост­ри­га­лись у ченці, то їха­ли до Київа. Чер­нигівщи­на по­ли­ши­ла нам цінні пи­сані тво­ри, на­пи­сані дру­жин­ни­ка­ми: та­ке „Сло­во о пол­ку Іго­ревім", Па­лом­ник Да­ни­ла Мніха та инші.

В Пе­ре­яс­лав­щині був на­пи­са­ний життєпис Мо­но­ма­ха, анонімне житіє Бо­ри­са та Гліба, та ще на­ди­буємо сліди ли­царської по­езії.

Волинь та По­бу­жя, крім цер­ков (між ин­шим ви­бу­до­вав роскішну церк­ву Во­ло­ди­мир Ва­силько­вич), по­ли­ши­ли нам ду­же ба­га­то га­лицько-во­линських ру­ко­писів з XII-XI­II в., пи­са­них єван­гелій і т. и. Ду­же цінна Во­линська літо­пись, пи­са­на в 1270-80 ро­ках, та й ин­ша збірка ук­раїнсько-руських літо­пи­сей ма­буть уло­же­на бу­ла десь на Во­лині.

Нарешті в Га­ли­чині най­цікавіще те, як там східні, візантійські впли­ви то­ва­ри­шу­ва­ли з західніми, і при тім пра­вос­лав­ний Ру­син не од­го­ро­жується і не одпльовується, як ра­ди­ли грецькі ду­ховні, від лю­дей ла­тинської віри. Ка­то­лик для га­лицько­го Ру­си­на перш за все „хрис­ти­янин", а не чу­жовірець; па­пу літо­пи­сець зве „отцем", хоч при тім за­яв­ляє свою вірність „вірі гре­чеській". На кож­но­му ступіні га­лицький літо­пи­сець заз­на­чає свою руську са­мосвідомість: він тішиться, що угорський ко­роль ска­зав на місто Во­ло­ди­мир, що та­ко­го і в Німеч­чині не ба­чив; тішиться, що Німці ди­ву­ва­ли­ся, ко­ли Да­ни­ло приїхав до них в „русько­му" уб­ранні; лю­бо йо­му підчерк­ну­ти сла­ву руських князів: що „ніхто з князів не вхо­див так гли­бо­ко в Лядську зем­лю, окрім Ве­ли­ко­го Во­ло­ди­ми­ра" або, ко­ли Да­ни­ло збірав­ся на Чехів, заз­на­чає, що в Руській землі ніхто пе­ред тим не во­ював Чеської землі.

Галицькі ук­раїнці пе­рей­ма­ли чи­ма­ло де­чо­го з За­хо­ду, од сусідів, але своєї руської культу­ри не поз­бу­ва­ли­ся. Ос­татні га­лицько-во­линські князі хо­ча й прик­ла­да­ють до своїх гра­мот ла­тинські княжі пе­чат­ки, але при тім до­да­ють, що во­ни князі „всеї Ма­лої Ру­си". Донька чи сест­ра кня­зя Льва всту­пає до ла­тинсько­го кляш­то­ра в Новім Сончі, а сам Лев кло­по­четься, щоб за­вес­ти осібну га­лицько-во­линську мит­ро­полію; ос­танній князь Бо­лес­лав Трой­де­но­вич, ка­то­лик, пе­ре­хо­дить на пра­вос­лав­ну віру, щоб бу­ти кня­зем Га­лицько-во­линським, а йо­го во­ро­ги вис­ту­па­ють про­ти нього за те, що він ши­рить ла­тинст­во і за се навіть уби­ва­ють йо­го. Од­но сло­во, з то­го, що Га­ли­чи­на бу­ла близ­ша до за­ходніх на­родів, ще не ви­хо­дить, що га­лицькі Ру­си­ни бу­ли бай­дужі до своєї національнос­ти або навіть зрек­ли­ся її та своєї руської культу­ри.

 







Дата добавления: 2015-12-04; просмотров: 199. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТРАНСПОРТНАЯ ИММОБИЛИЗАЦИЯ   Под транспортной иммобилизацией понимают мероприятия, направленные на обеспечение покоя в поврежденном участке тела и близлежащих к нему суставах на период перевозки пострадавшего в лечебное учреждение...

Кишечный шов (Ламбера, Альберта, Шмидена, Матешука) Кишечный шов– это способ соединения кишечной стенки. В основе кишечного шва лежит принцип футлярного строения кишечной стенки...

Принципы резекции желудка по типу Бильрот 1, Бильрот 2; операция Гофмейстера-Финстерера. Гастрэктомия Резекция желудка – удаление части желудка: а) дистальная – удаляют 2/3 желудка б) проксимальная – удаляют 95% желудка. Показания...

Ведение учета результатов боевой подготовки в роте и во взводе Содержание журнала учета боевой подготовки во взводе. Учет результатов боевой подготовки - есть отражение количественных и качественных показателей выполнения планов подготовки соединений...

Сравнительно-исторический метод в языкознании сравнительно-исторический метод в языкознании является одним из основных и представляет собой совокупность приёмов...

Концептуальные модели труда учителя В отечественной литературе существует несколько подходов к пониманию профессиональной деятельности учителя, которые, дополняя друг друга, расширяют психологическое представление об эффективности профессионального труда учителя...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия