Лекция №3
В епоху Відродження цей термін спочатку означав «світське» Першим «гуманістом» вважають видатного поета і мислителя Данте Аліг’єрі (1265-1321), що жив і творив у Флоренції — «столиці» італійського Відродження. Данте одним із перших проголосив людину «найвеличнішим чудом із усіх проявів божественної мудрості». Але справжнім засновником, «батьком гуманізму» вважається Франческо Петрарка (1304-1374). Він прагнув донести до сучасників спадщину античності найточніше і найзрозуміліше. Одним із провідних філософів раннього гуманізму був римський філолог Лоренцо Валла (1407-1457;. У своїх численних творах він гостро критикував клерикальну ідеологію і схоластичну філософію. Гуманістичне мислення було характерним і для італійського філософа, засновника платонівської Академії у Флоренції Марсіліо Фічіно (1433-1499). Він переклав латинською мовою твори Платона і багатьох інших античних філософів. Продовжувачем ідей Фічіно був Джовані Піко делла Мірандола (1463-1494,). Він підготував для диспуту зі схоластами трактат «Промова про гідність людини», який вміщував 900 тез про те, що на той час було вже пізнане. Однак дискусія не відбулася — Папа Римський більшість тез заборонив, визнавши їх єретичними. Ще одним представником гуманізму був професор Болонського університету П'єтро Пампонацці (1462-1525). Він стояв на позиції протиставлення філософської істини істині релігійній. Типовою для епохи Відродження була філософська позиція видатного французького гуманіста Мішеля де Монтеня (1533-1592). Його творчість звернена до людини та її гідності. Монтень закликав до самостійності суджень, зразком яких було вільнодумство античної філософії. Ренесансно-гуманісгичні ідеї викликали істотні деформаційні процеси в римсько-католицькій церкві, привели до її реформи, або так званої Реформації (від лат. ге/огтаііо — перетворювати, виправляти). Реформацію і Ренесанс об'єднує те, що вони є явищами однієї історичної епохи, мають загальну антифеодальну спрямованість, в їх основі лежить антифеодальний рух, носіями якого були міські прошарки суспільства. Якщо Ренесанс висуває вимогу перетворення суспільства шляхом розширення світської освіти, то Реформація спрямована проти монопольного становища католицької церкви та її вчення в політиці, ідеологічній системі тодішнього європейського суспільства. Вона практично залишається на рівні середньовічного світогляду, але пропонує новий шлях до Бога. Реформація стала міжнародним рухом, який досяг апогею в XVI столітті. У багатьох європейських країнах був здійснений перехід до протестантської віри (Англія, Шотландія, Данія, Швеція, Норвегія, Нідерланди, Фінляндія, Швейцарія, частково Німеччина, Чехія, Угорщина). Реформація демократизувала церкву, поставивши внутрішню особисту віру понад зовнішніми проявами релігійності. У деяких країнах церква потрапила в залежність держави, що у свою чергу полегшило розвиток науки і світської культури. Видатними представниками реформаторського руху були Мартін Лютер (1483-1546), Філіп Меланхтон (1497-1560), УльріхЦвінглі (1484-1531), ЖанКальвін (15О9-15б4),ТамасМюнцер(149О-1525). Помітне місце у філософії Відродження належить натурфілософії. Вона відіграла велику роль у боротьбі проти схоластики в природознавстві. Видатними натурфілософами того часу були: Микала Кузанський (1401-1464) — німецький філософ, кардинал, головний твір якого — «Про вчене незнання» (1440); Джераламо Кардана (1501-1576) — різнобічний італійський вчений, філософ, астроном, винахідник, який запропонував ♦карданний вал» задовго до появи автомобіля; Франческо Патріці(1 529-1597) — італійський вчений, філософ, професор римського університету; Томмазо Кампанелла (1568-1639) — італійський філософ, поет, політичний діяч, який написав такі твори, як ♦Місто сонця», ♦Про християнську монархію», «Про церковну владу»; Джордано Бруно (1548-1600) — італійський вчений, філософ, поет, якого за передові погляди обвинуватили в єресі і відлучили від церкви; 17 лютого 1600 року він був спалений на площі Квітів у Римі. Усі ці вчені створили цілу низку натурфілософських концепцій, їх визначними рисами були:
1) пантеїзм (від грец.ра«— все, ґЬеоз — Бог — «всебожіє»). Це філософсько-релігійне вчення, за яким Бог є безособовим началом, розлитим у всій природі, тотожним з нею. Цим вченням пройняті твори Миколи Кузанського, Джордано Бруно та ін. Пантеїзм з його тезою «природа — це Бог, розлитий у речах» був звичайною формою боротьби проти релігії (схема 2.7); 2) усвідомлення нескінченності природи, Всесвіту. Ця позиція простежується в багатьох працях натурфілософів. Однак, якщо в Миколи Кузанського вчення про нескінченність Всесвіту було напівтеологічним, то у Бруно воно натуралістичне. До того ж у нього ідея про нескінченність природи стає однією із головних ідей на 3) органістичний погляд на Всесвіт. Натурфілософи уявляють світ як живу істоту, яка повною мірою наділена душею. Така позиція називалася гілозоїзмом; 4) взаємозв'язок «мікрокосму» і «макрокосму». Мікрокосм — це «малий світ», або людина. Макрокосм — це «Всесвіт», або природа. Людина (мікрокосм) тлумачилась як частина природи (макрокосму) і набувала ідентичних їй властивостей. Ця ідея була розвинута в працях Миколи Кузанського, Джераламо Кардано, Томмазо Кампанелли, Джордано Бруно, Парацельса та ін.; 5) наявність елементів діалектики» Діалектичні тенденції були властиві, зокрема, Миколі Кузанському (принцип єдності протележ ностей), Бернардіно Телізіо (все у світі відбувається через боротьбу протилежностей). Джордано Бруно розвиває положення Миколи Кузанського про єдність протележностей. Він вбачає їх у природі і людській діяльності: в реальному світі одна протилежність є початком іншої і навпаки; 6) звернення до магії, алхімії, астрології. Це було зумовлено браком реальних знань, які підмінювались поетичними аналогіями, містичними здогадками. У відомій легенді про Фауста, яка з'явила ся наприкінці епохи Відродження, був увічнений тодішній тип напіввченого-напівфантаста, овіяного авантюрним духом часу. Такі загальні риси натурфілософії епохи Відродження. Нові тенденції з'явились і в природознавчій науці. Вони були пов'язані з творчістю Леонардо да Вінчі, Миколи Коперника, Галі-лео ІЬлілея. Таким чином, філософська думка епохи Відродження засвідчує виникнення нового світогляду, основними рисами якого є натуралізм і раціоналізм. Основна ознака філософії Відродження — світська, земна її спрямованість. Вона має етапний історичний характер, бо створила умови для переходу від середньовічної філософської спадщини до філософії Нового часу. В цьому і полягає її значення.
Лекция №3 Стандарты и протоколы (модели ISO/OSI). ПЛАН
|