Вправи для губ
· 1. Розкривання рота. · 2. Вiдкриття верхнiх зубiв. · З. Вiдкриття нижнiх зубiв. · 4. Чергування рухiв верхньої i нижньої губ. · 5. Рух зiмкнутих випнутих губ вперед i розтягування їх в стсрони. · 6. Рух зiмкнутих випнутих губ вперед, налiво, направо, вгору, вниз /утворюючи коло/: · 7. Вправи для нижньої щелепи · 8. Вправи для язика Цi вправи регулюють рухи язика, змiцнюють його м'язи i тренують уздечку.Пiд час цих вправ для самоконтролю необхiдно використовувати дзеркало. Починати роботу над голосними i приголосними фонемами треба з встановлення правильного положення артикуляцiйного апарату при вимовi кожної фонеми. Тiльки зафiксувавши його,можна переходити до вимовляння звука вголос. Вправи слiд виконувати, слiдкуючи за диханням: вдих - скорочуеться дiафрагма, розширюються легенi та нижнi ребра затримка - фiксуєте вдих, пiсля цього починаємо повiльний видих на голосну, або приголосну фонему. Вправи треба проробляти у середньому регiстрi, слiдкуючи за вiльним проходженням звука в резонатори, уникати напруження шийних м'язiв - звук повинен бути легким, меложiйним, чистим. Працюючи над голоснми фонемами, необхiдно уникати надмiрної артикуляцiї, тобто широкого розкривання рота, надто перебiльшених рухiв губ. Звучання голосних буде ясним, виразним i дзвiнким внаслiдок зiбраностi i округлостi звука. Працюючи над приголосними слiд пам'ятати, що приголоснi фонеми в українськiй мовi бувають основнi /б, в, п, р/, пом'ягшенi /сь, ть/, подовженi /дд, лл, нн/ Засвоївши першi вправи, можна приєднувати фонему до фонеми. Починати вправи слiд тихо i повiльно, закiнчувати - голосно i швидко; проробляти в наспiвному тонi, стаккато, розмовно, з поступовим пiдвищенням на тон або пiвтону вгору i, так само, спускаючиоь назад. Всi цi вправи привчають слухати себе, тобто слухати звуки мови, i сприяють розвитку творчих слухових сприймань. Можна, працюючи над вправами, фантазувати, використовуючи елементи гри, але, за словами К.Д. Ушинського, розвивати мову окремо вiд думки неможливо. Вивчивши вимову кожного звука, переходимо до правильної вимови окремих слiв. Вправи необхiдно проробляти старанно, уважно. Вимовляючи слова, потрiбно стежити за чiткiстю i виразнiстю кожного звука як на початку, так i наприкiнцi слова, але, якщо в повсякденному життi не стежити за своєю мовою, неохайно поводитися з словом, "з'їдати" окремi звуки, кiнцiвки слiв i т.п., виробити у себе правильну, бездоганну дикцiю неможливо. Слiдкуючи за технiчною досконалiстю, необхiдно надавати словам вiдповiдного змiсту, тобто iлюструвати не слово, а пiдтекст ":тi внутрiшнi збудники, що примушують вимовляти| текст i викликають потребу дiяти".Добитися органiчного народження слова можна тiльки за умовою, коли за цим буде конкретний образ. Це дає можливiсть уникнути штампiв у мовi i сприяє розвитку думки. Наприклад, скажiть слово "здрастуйте", але нiби в рiзних ситуацiях - вiтаючись з коханим чоловiком, мамою, приятелем, викладачем, ворогом i т.п. Наступний етап - це робота над прислiв'ями та приказками. Особливу увагу звернiть на логiчну виразнiсть - визначiть авторську думку i своє вiдношення до неї. В роботi над текстом, крiм правильної вимови та логiчної виразностi, необхiдно майстерно використовувати мовнi засоби - розкриття пiдтексту, створення бачень на основi авторського тексту та передачу їх об'єкту. МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ РЕЖИСЕРАМ АМАТОРСЬКИХ ТЕАТРІВ Артикуляційна гімнастика
|