Деякі теоретичні положення й структура культури
Коротко опишемо теоретичну концепцію культури, що існує в психологічній антропології. Звернемося до творчості Дж. Хонігмана, зокрема до його книги "Культура й особистість" (1954). Учений виділяв два типи явищ, пов'язаних з культурою: "соціально стандартизована поведінка - дії, мислення, почуття.. деякої групи" і "матеріальні продукти поведінки.. цієї групи". Термін "модель" (зразок) (ключовий для психологічної антропології) визначається Хонігманом як "відносно закріплений спосіб активності, мислення або відчування (сприйняття)". Моделі культури можуть бути ідеальними й реальними. Ідеальні зразки культури - бажані стереотипи поведінки, але не завжди реалізовані в повсякденному житті. Модель може бути універсальною або особливою, спеціальною для класу, категорії людей, наприклад для чоловіків або для жінок. Особистість для Дж. Хонігмана "означає культуру, відбиту в індивідуальній поведінці". Найважливішим для психологічної антропології є питання про те, як індивід засвоює культурні зразки поведінки. По Дж. Хонігману, це відбувається в процесі моделювання, формування стереотипів поведінки в ході енкультурації відповідно до деякого типу ідеальної особистості, що містить ціннісні орієнтації, властиві кожній культурі. Енкультурація обумовлена низкою факторів. Зміст цього поняття й структуру культури розкривають у своїх наукових працях Дж. і Б. Уайтінги, у першу чергу в книзі "Діти шести культур" (1975). Термін "проективні системи" увів А. Кардінер. Він підрозділив культуру на первинні й вторинні інститути. Первинні інститути (тип економіки, особливості ведення домашнього господарства), на його думку, є результат історичного пристосування спільності до навколишнього природного середовища, вторинні ж (релігія, міфологія..) - результат впливу первинних на особистість, її проекція. Ці системи називаються проективними.
|