Полтава
(1676-1682)
Печать Енисейского острога (1671 г.)
Печать приказа Большого дворца
(XVII век)
ПЛАНИ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ
САМОСТІЙНА РОБОТА
ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА
дисципліни
ІСТОРІЯ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
(АНТИЧНИЙ ПЕРІОД)
Галузь знань: 0203 Гуманітарні науки
Напрям підготовки: 6.020303 Філологія.
Мова та література (англійська; німецька)
Для студентів 1 курсу
(денна форма навчання)
Розробник: канд. філол. наук, доц. Тарасова Н.І.
Полтава
2013 - 2014 навчальний рік
ОПИС ПРЕДМЕТА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Курс: 1
| Напрям, спеціальність,
освітньо-кваліфікаційний рівень
| Характеристика навчальної
дисципліни
| Кількість кредитів, ECTS: 3
Модулів: 4
Загальна кількість годин: 108
Тижневих годин: 2
| Галузь знань:
0203 Гуманітарні науки
Напрям підготовки:
6.020303 Філологія. Мова і література (англійська; німецька)
Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр
| Тип: обов’язкова
Рік підготовки: 1
Семестр: 1
Лекції: 16
Практичні: 24
Самостійна робота: 34
Індивідуальна робота: 34
Вид контролю: екзамен
| ГРЕЦЬКА ЛІТЕРАТУРА
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ I
Тема 1. Грецька література родового устрою, його розпаду - література періоду становлення полісів (з давнього часу – VІ ст. до н. е.).
Практичні заняття
№
| Тематика і зміст
практичних занять
| К-ть
год.
| Література
|
| Практичні заняття № 1-2
ТЕМА: Поеми Гомера ’’Іліада’’, ’’Одіссея’’ – вершина героїчного епосу.
Заняття №1
План
1.Героїчні поеми ’’Іліада’’ та ’’Одіссея’’– енциклопедія життя стародавніх греків.
2.Композиційні особливості поем.
3.Гуманістичний пафос ’’Іліади’’, осуд війни і жорстокості, співчуття до людського горя, поетизація героїзму та подвигу людини.
4.Казковий і побутовий елементи ’’Одіссеї’’, звеличення людського розуму, винахідливості та допитливості.
5.Твори Гомера у школі.
Завдання
1.Дібрати приклади, що ілюструють:
1.1.Перевагу зовнішніх характеристик поведінки над внутрішніми переживаннями, загальних рис над індивідуальними.
1.2.Монументальність образів.
2.Записати в ’’Словники літературознавчих термінів’’ визначення нових термінів, наприклад:
Монументальність – величність, ґрунтовність, міцність.
3.На прикладах текстів поем пояснити віршовий розмір ’’гекзаметр’’.
Заняття №2
План
1.Головні та другорядні образи поем.
2.Епічний ідеал людини. Людські характери, що розкриваються у діях і в мовленні (Ахілл, Агамемнон, Гектор, Одіссей, Пріам, Нестор, Пенелопа, Андромаха та ін.).
3.Художня майстерність Гомера.
4.Гомер і Україна.
Завдання
1.Виписати цитати, що характеризують головні образи поем.
2.Дібрати приклади:
постійних епітетів.
розгорнутих порівнянь.
повторюваності описів.
гіпербол, що характеризують персонажів.
|
| 1.Боннар А. ’’Илиада’’ и гуманизм Гомера // Боннар А. Греческая цивилизация: В 3-х томах. – Ростов-на-Дону, 1994. – Т. 1. – С. 48-77.
2.Боннар А. Одиссей и море // Боннар А. Греческая цивилизация: В 3-х томах. – Ростов-на-Дону, 1994. – Т.1. – С. 78-94.
3.Дюрант В. Жизнь Греции. – М., 1997.
4.Лосев А. Ф. Гомер. – М., 1960.
5.Маркиш С. Гомер и его поэмы. – М., 1962.
6.Сахарный Н. Л. Гомеровский эпос. – М., 1976,
7.Содомора А. Гомер – батько поетів // Содомора А. Жива античність. – К., 1983. – С. 3-40.
8.Содомора А. Гомерова ’’Іліада’’ в перекладі Б. Тена // Всесвіт. – 1979. – №3.
9.Тен Б. Гомер на Україні // Всесвіт. – 1982. – № 12. – С.166-167.
10.Шталь И. В. ’’Одиссея’’ – героическая поэма странствий. – М., 1983.
11.Шталь И. В. Гомеровский эпос: Опыт текстологического анализа ’’Илиады’’. – М., 1975.
12.Шталь И. В. Худо-жественный мир гомеровского эпоса. – М., 1983.
13.Тарасова Н. І. Вивчення гомерівського епосу в середній школі // Вивчення світової літератури в школі: 3б. наук.-метод. матеріалів. – Полтава, 1996. – Вип. 7. – С. 20-27.
14.Тахо-Годи А. А., Лосев А. Ф. Мифологическое проис-хождение поэтического языка ’’Илиады’’ Гомера // Тахо-Годи А. А., Лосев А. Ф. Греческая культура в мифах, символах и терминах. – СПб, 1999. – С. 515-535.
Підручники
|
| Практичне заняття № 3
Тема:Грецька лірика, її види.
План
1.Загальна характеристика лірики післягомерівського періоду.
2. Види грецької лірики.
3. Особливості декламаційної лірики
(Творчість Тіртея; Солона;
Архілоха).
4.Мелічна лірика. Сольна лірика (Творчість Алкея;
Сапфо; Анакреонта).
5. Хоровий мелос.
(Творчість Алкмана;
Піндара).
Завдання
1.У ’’Словник літературознавчих термінів’’ виписати визначення понять лірика, мелос, ямб, елегія, ембратерій, гномічна поезія, гімн, алкеєва строфа, анакреонтична лірика, трен, парфеній.
2. Проаналізувати 2-3 поезії (на вибір студента), визначивши:
тему; ідею проблематику;
особливості будови;
ліричний герой;розмір.
3. Дати відповідь на питання: ’’Як представлена давньогрецька лірика у програмі для загальноосвітньої школи?’’.
4.Підготуватися до контрольної роботи
(І модуль).
|
| 1.Античная литература. Греция: Антология: В 2-х ч. – М., 1989.
2.Боннар А. Греческая цивилизация: В 3-х т. – Ростов-на-Дону, 1992. – Т. 1.
3.История греческой литературы: В 3-х т./Под ред. С.И. Соболевского. – М., 1956-1960.
4.Античные писатели: Словарь. – СПб, 1999.
5.Знаменитые греки и римляне. – СПб, 1993.
6.Кто есть кто в античном мире: Справочник. – М., 1993.
7.. Шанин Ю.В. Олимпийские игры и поэзия эллинов: Гомер и классическая лирика VIII – V в.
8.Ярхо В., Полонская К. Античная лирика. – М., 1967.
9.Вересаев В.В. Эллинские поэмы. – М., 1963.
10.Ярхо В. Поэтическое «я» в древнегреческой лирике // Вопросы литературы. – 1988. – № 4. – С. 130-194.
| Самостійна робота № 1- 2
Зміст самостійної роботи
| К-ть
год.
| Література
| ТЕМА: Розвиток прози аттичного періоду
План
1.Особливості розвитку грецької історіографії (Геродот, Фукідід).
2.Ораторське мистецтво Давньої Греції (Ісократ, Лісій, Демосфен).
3.Специфіка грецької філософії (Платон, Демокріт).
4.’’Поетика’’ Аристотеля: особливості структури, ідейно-тематичний зміст.
Завдання
1.Розгорнутим планом дати відповіді на питання.
|
| 1.Аристотель // Безродний Е. Ф., Ковальчук Т. А., Мений О. Г. Світова класична думка про державу і право. – К., 1999. – С. 17-22.
2.Аристотель. Поетика / Пер. Ю. Мушака та Й. Кобіва // Іноземна філологія. – 1965. Вип. 4. – С. 85-113.
3.Боннар А. Демосфен и конец мира городов-государств // Боннар А. Греческая цивилизация. – М., 1992. – Т. 3. – С. 75-103.
4.Геродот про звичаї і природні умови, спосіб життя скіфів // Валеологія. – 2001.– №3. – С. 10-11; №2. – С.5.
5.Демосфен // Знаменитые греки и римляне. – СПб, 1993. – С. 154-164.
6.Дитмар А. Б. От Скифии до Элефантины. Жизнь и путешествия Геродота. – М., 1961.
7.Доватур А. И., Каллистов Д. П., Шишова И. А. Народы нашей страны в ’’Истории’’ Геродота (тексты, перевод, комментарии). – М., – 1982.
8.Кессиди Ф. X. Вечный спутник человечества: Трактовка учения и деятельности Сократа // Вопросы философии. – 2001. – № 9. – С. 98-109.
9.Курдюмова Н. А. Платон как искатель истины // Математика в школе. – 2001. – № 3. – С. 2-5.
10.Лисий // История греческой литературы. – М. Л., 1955. – Т. 2. – С. 243-248.
11.Мацапура В. ’’Поетика’’ Аристотеля як початок теоретичного осмислення літератури // Заруб. літер. в навч. закладах. – 2000. – № 8. – С. 47-49.
12.Ненько І. Я. Філософська проза. Аристотель // Тема. - 2001. – № 4. – С.83 - 86.
13.Писаренко Ю. М. Геродот – «батько історії» // Всесв. літер. в серед. навч. закладах України. – 2000. – № 6. – С.51-53.
14.Сутріна Г., Сутрін Д. Питання шлюбу та сім'ї в творчості Платона // Сіверянський літопис. – 2002. – №3. – С. 86-89.
15.Фукидид. История // История античности. – М., 1989. – Т.1. Древняя Греция. – С. 204-403.
16.Фукидид // История греческой литературы. – М.–Л., 1955. – Т. 2. – С. 69-100.
Підручники
| *ПРИМІТКА: у самостійній роботі на перевірку викладачеві подається лише виконане завдання.
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 2
Модуль 2. Грецька література періоду розквіту і кризи полісів (V – IV ст. до н. е.) – література елліністичного періоду (IV – I ст. до н. е.)
Практичні заняття
№
| Тематика і зміст
практичних занять
| К-ть
год.
| Література
|
| Практичне заняття № 4
ТЕМА:Грецька трагедія. Творчість Есхіла – ’’батька трагедії’’.
План
1.Особливості грецької трагедії (походження, зв'язок із народними святами; собливості поетики, структура.
2.Есхіл – ’’яскраво виражений тенденційний поет’’.
3. ’’Прометей закутий’’
(інтерпретація Есхілом
міфа про Прометея.
Прометей – борець за
щастя людства, Зевс –
всевладний деспот.
Значення образу Прометея в Новий час).
4.Тлумачення давнього міфа під кутом зору полісної моралі в трилогії ’’Орестея’’.
5.Патріотизм трагедії Есхіла ”Перси”.
Завдання
1.Дібрати цитати, які характеризують головні образи трагедій.
|
| 1.Боннар А. Трагедия, Эсхил, рок и справедливость // Боннар А. Греческая цивилизация. – Ростов-на-Дону, 1994.–Т. 1. – С. 193-217.
2.Дюрант В. Эсхил // Дюрант В. Жизнь Греции. – М., 1997. – С. 393-400.
3.История греческой литературы. – Т. 1 / Под ред. Соболевского С. И. – М., Л., 1946. – С. 307-352.
4.Лосев А. Ф., Сонкина Г. А. Греческая трагедия. – М., 1958.
5.Ярхо В. Н. Античная драма: технология мастерства. – М., 1990.
6.Ярхо В. Н. Драматургия Эсхила и некоторые проблемы древнегреческой трагедии. – М., 1978.
7.Ярхо В. Н. Эсхил. – М., 1958.
8.Жукова А. Г. ’’Змішаймо брость і цвіт з вогнем промінь...’’Давньогрецький театр. Есхіл (з використанням ОСС). 9 кл. // Заруб. літер. в навч. закладах. – 1996. – № 5-6 – С. 15-20.
9.Тарасова Н. І. Вивчення давньогрецького театру і драматургії в школі (Есхіл, Софокл, Еврипід) // Вивч. світ. літер. в школі: 3б. наук.-метод. матеріалів. – Вип. 8.– Полтава, 1997. – С. 41-49.
10.Ярхо В. Н. Кровная месть и божественное возмездие в ’’Орестее’’ Эсхила //Вестник древней истории. – 1968. – № 4. – С. 56 – 69.
Підручники
|
| Практичне заняття № 5
ТЕМА: Творчість Софокла,Еврипіда (період розквіту афінської рабовласницької демократії та початок її розкладу).
План
1.Політичні та етико-естетичні погляди
Софокла; Еврипіда.
2.Новаторство Софокла, Еврипіда, особливості поетики
3..Особистість та держава в трагедії Софокла ’’Антігона’’.
4.Проблема долі і вільної волі людини в трагедії Софокла’’Цар Едіп’’.
5.Психологізм трагедій Еврипіда’’Медея’’, ’’Іпполіт’’.
Завдання
1.Дібрати з тексту трагедій цитати, які характеризують основних персонажів творів.
|
| 1.Боннар А. Трагедия, Эсхил, рок и справедливость // Боннар А. Греческая цивилизация. – Ростов-на-Дону, 1994.–Т. 1. – С. 193-217.
2.Дюрант В. Эсхил // Дюрант В. Жизнь Греции. – М., 1997. – С. 393-400.
3.Лосев А. Ф., Сонкина Г. А. Греческая трагедия. – М., 1958.
4.Ярхо В. Н. Античная драма: технология мастерства. – М., 1990.
5.Ярхо В. Н. Драматургия Эсхила и некоторые проблемы древнегреческой трагедии. – М., 1978.
6.Ярхо В. Н. Эсхил. – М., 1958.
7.Галеркина Б. Л. Интерпретация стихов 165 - 167 ’’Персов’’ Эсхила // Язык и стиль античных писателей. – Л., 1966. – С. 39-45.
8.Жукова А. Г. ’’Змішаймо брость і цвіт з вогнем промінь...’’Давньогрецький театр. Есхіл (з використанням ОСС). 9 кл. // Заруб. літер. в навч. закладах. – 1996. – № 5-6 – С. 15-20.
9.Тарасова Н. І. Вивчення давньогрецького театру і драматургії в школі (Есхіл, Софокл, Еврипід) // Вивч. світ. літер. в школі: 3б. наук.-метод. матеріалів. – Вип. 8.– Полтава, 1997. – С. 41-49.
10.Шамрай А.П. Есхіл в укра-їнському перекладі // Шамрай А. П. Вибрані статті і дослідження. – К., 1963. – С. 290-297.
Підручники
|
| Практичне заняття № 6
ТЕМА:Грецька комедія. Творчість Аристофана.
План
1.Особливості грецької комедії (походження комедії; особливості поетики та структури).
2.Висвітлення проблеми війни і миру в комедіях Аристофана
(’’Ахарняни’’, ’’Мир’’, ’’Лісістрата’’).
3.Комедія ’’Вершники’’ – нещадний політичний памфлет на тогочасне суспільство.
4.Комедія-казка ’’Птахи’’ як античний зразок соціальної утопії.
5. Комедія Аристофана ’’Жаби’’ – перший літературно-критичний твір античної літератури.
Завдання
1. Дібрати цитати, що характеризують головних персонажів комедій.
2. Дібрати приклади, що ілюструють незвичайне, надприродне в комедіях Аристофана.
3.Підготуватися до контрольної роботи (II модуль).
|
| 1.Головня В. В. Аристофан. – М., 1954.
2.Ярхо В. Н. Аристофан. – М., 1994.
3.Гусейнов Г. Ч. Аристофан. – М., 1988.
4.Шалагінов Б. Б. Афінська комедія // Всесв. літер. і культ. – 2004. № 11. – С. 20-23.
5.Александра М., Хоменко О. Гуманістичні ідеї в комедіях Аристофана (...) // Історія в школі. – 1999. – №8-9. – С. 47-50; №10. – С. 36-39; №12. – С. 35-37; 2000. – №1. – С. 28-31.
6.Дюрант В. Аристофан // Дюрант В. Жизнь Греции. – М., 1997. – С. 425-434.
7.Боннар А. Смех Аристофана // Боннар А. Греческая цивилизация: В 3-х т. – Ростов-на-Дону, 1994. – Т. 2. – С. 5-34.
8.Соболевский С.И. Аристофан и его время. – М., 1957.
9.Білецький О. Неповторний Аристофан //Арістофан. Комедії. – К., 1956. – С. 3-20.
10.Намов И.М. Наследие Аристофана // Аристофан: Сб. ст. – М., 1956. – С. 157-196.
11.Мокульский С. Аристофан // Мокульский С. История западноевропейского театра. – Ч.1. – М., 1936. – С. 42-49.
| Самостійна робота № 3-4
Зміст самостійної роботи
| К-ть
год.
| Література
| ТЕМА: Грецька література елліністичного періоду.
План
1.Особливості розвитку лірики елліністичного періоду.
2.Загальна характеристика олександрійської поезії.
3.Творча спадщина Менандра.
4.Феокріт – творець ідилій.
Завдання
1.У ’’Словник літературознавчих термінів’’ виписати визначення понять: новоаттична комедія, олександрійська поезія,
ідилія,еллінізм.
2.Написати реферат на тему: ’’Олександрійська поезія. Феокріт – творець ідилії’.
3.Проаналізувати комедію Менандра «Третейський суд» («Полюбовний суд»), визначивши тему, ідею, проблематику, особливості будови та образної системи, мови твору.
|
|
1.Боннар А. Рай Феокрита // Боннар А. Греческая цивилизация. – Ростов-на-Дону, 1994. – Т. 2. – С. 378-398.
2.Дюрант В. Феокрит // Дюрант В. Жизнь Греции. – М., 1977. – С. 614-617.
3.Цисык А. 3. К проблеме определения и характерис-тики образа автора в ’’Фалисиях’’ Феокрита // Іноземна філологія. – Львів, 1989. – Вип. 95. – С. 139-145.
4.Цисык А. 3. Мим и мимесис в идиллиях Феокрита // Іноземна філологія. – Вип. 70. – Львів, 1983. – С. 80-86.
5.Чистякова Н. А. Феокрит и возникновение пасторальной поэзии //Чистякова Н.А. Эллинистическая поэзия. – Л., 1990. – С. 78-100.
6.Ярхо В. Н. ’’Самиянка’’ Менандра или Эврипид наизнанку // Вестник древней истории. – 1977. – № 3. – С. 35-52.
7.Ярхо В. Н. Комедия Менандра ’’Ненавистный’’// Вестник древней истории. – 1979. – № 2. – С. 24-40.
Підручники
| Твір
|
| Написати міні – твір за схемою ’’теза – аргумент – висновки’’ за темою ’’Моє бачення вчинку Медеї’’
| *ПРИМІТКА: у самостійній роботі на перевірку викладачеві подається лише виконане завдання.
РИМСЬКА ЛІТЕРАТУРА
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 3
Модуль 3. Римська література епохи республіки (V-II ст. до н.е.), кризи полісної системи (II-I ст. до н.е.) і становлення імперії (I ст. до н.е. -I ст. н.е.)
Практичні заняття
№
| Тематика і зміст
практичних занять
| К-ть
год.
| Література
|
| Практичне заняття №7
ТЕМА: Розвиток римської комедії у творчості Плавта і Теренція.
План
1.Плавт – комедіограф римського плебсу; світоглядна та естетична основа його творів.
2.Засудження влади золота над людською душею в комедії ’’Скарб’’.
3.Проблематика комедії ’’Хвальковитий воїн’’.
4.Теренцій – комедіограф освіченої частини римського суспільства. Морально-побутовий характер його комедій.
Традиції Менандра в комедії Теренція ’’Свекруха’’, її відмінність від грецької.
Завдання
1.Виписати цитати, що характеризують основних персонажів комедій.
2.Підготувати мікровикладання 5 пункту плану.
|
| 1.Античная драма. – М., 1970. – С. – 30-32.
2.История римской литературы. – Т. 2. – М., 1959.
3.Александра М., інші. Гуманістична спрямованість комедій Плавта (на допомогу вчителю історії, 6 кл.) // Історія в школі. – 2001. – № 7. – С. 30-40.
4.Зелинский Ф. Ф. Плавт и Шекспир (’’Менехмы’’ и ’’Комедия ошибок’') // Зелинский Ф.Ф. Возрожденцы: Науч.-попул. статьи). – СПб, 1999. – С. 88-117.
5.Кац А. А. Социальная направленность творчества Плавта // Вестник древней истории. – 1980. – № 1. – С. 72-95.
6.Трухина Н. Н. Герой и антигерой Плавта // Вестник древней истории. – 1981. №1. – С. 162-178.
Підручники
|
| Практичне заняття №8
ТЕМА: Римська література епохи принципата Августа.
План
1.Відображення у творчості Горація ідейних суперечностей епохи. Ідейно-тематичне багатство його ранніх творів (’’Еподи’’, ’’Сатири’’).
2.Пропаганда офіційної ідеології в ’’Одах’’, тема дружби і кохання.
3.Горацій про призначення літератури і роль поета в житті суспільства.
4.Періодизація творчості Овідія (особливості першого періоду творчості Овідія: ’’Пісні кохання’’, ’’Послання до героїнь’’, ’’Мистецтво кохання’’; другий період творчості: ’’Метаморфози’’;
своєрідність третього творчого періоду: ’’Скорботні пісні’’, ’’Листи з Понта’’).
5.Розвиток римської любовної елегії (твори Тібулла та Проперція).
Завдання
1.Підготувати мікровикладання 5 пункту плану.
2.Визначити тематичні групи ’’Метаморфоз” Овідія і зазначити головних героїв окремих груп.
|
| 1.Ботвинник М. Н., др. Овидий // Ботвинник М. Н., др. Жизнеописания знаменитых греков и римлян. – М., 1987. – С.199-205.
2.Гораций // Светоний. Жизнь двенадцати цезарей. – М., 1991. – С. 316-318.
3.Пащина Л. В. Горацій в українському переказі А. Содомори (мовностилістич-ний аналіз) // Теорія і практика перекладу. – К., 1985. – Вип. 12. – С. 87-94.
4.Пащина Л. В. Українські переклади Овідових ’’Метаморфоз’’ // Іноз. філол. –Львів, 1989. – Вип. 95. – С.127-135.
5.Содомора А. О. Горацій – співець Рима і села // Содомора А. О. Жива античнісь. – К., 1983. – С. 155-189.
6.Содомора А. О. Овідій – останній поет ’’золотого віку’’ римської літератури // Содомора А. О. Жива античність. – К., 1983. – С. 190-228.
7.Вулих Н. Поэзия Овидия в современном мире // Поэзия: Альманах: – М. – 1989. – Вып. 54. – С. 55-67.
8.Вулих Н. В. Проблема композиции поэмы Овидия ’’Метаморфозы’’ (мифологическая часть) // Вестн. Ленингр. ун-та. – 1973. –№ 14. – Ист., яз., лит. – Вып. 3. – С. 93-102.
8.Вулих Н. В. Сказочные мотивы в поэме Овидия ’’Метаморфозы’’ // Язык и стиль античных писателей. – Л., 1966. – С. 36-38.
9.Гаспаров М. Л. Овидий в изгнании // Овидий Публий Назон. Скорбные элегии. Письма с Понта. – М., 1978. – С. 189-224.
10.Дуров В.С. Гораций: поэт и человек / К вопросу о поэтической лексике // Вестн. С.-Петерб. ун-та. – Сер. 2. – История, литературоведение. – 1992. – Вып. 4. – С.61-68.
11.Савельева Л. И. Идеал и действительность в творчестве Тибулла и Проперция // Античность и современность. – М., 1972.
Підручники
|
| Практичне заняття № 9
ТЕМА: Творчість Катулла
План
1,Загальна характеристика школи неотериків. Творчість Катулла.
2.Основні теми та проблеми поезії Катулла: любовна лірика; вірші про дружбу.
3.Художні особливості лірики Катулла.
Завдання
1.У ’’Словник літературознавчих термінів’’ виписати визначення понять неотерики, фігурні вірші.
2. Проаналізувати письмово 2-3 поезії Катулла (на вибір студента), визначивши тему; ідею; проблематику;
особливості будови;
образ ліричного героя;
розмір.
3. Підготуватися до контрольної роботи (III модуль).
| | 1.История римской литературы– М., 1959. – Т. 1. – С. 291-320, 321-342.
2.Кибальник С. А. Катулл в русской поэзии XVIII – І трети XIX века // Взаимосвязи русской и зарубежной литератур. – Л., 1983. – С. 45-72.
3. Ковбасенко Ю.І. Матеріали до тематичного планування і проведення уроків із зарубіжної літератури // Відродження. – 1995. – № 1. – С. 44-54; № 2. – С. 52-62.
4.Шкаруба Л. М, Гладышев В. В. Певец любви и личной свободы человека: Материалы к уроку по творчеству Катулла (9 класс) // Відродження. – 1993. – № 1. – С. 9-11.
5.. Шталь И. В. О социальной направленности некоторых стихотворений Катулла // Науч. доклады высшей школы. – Филологические науки. – 1961. – №3. – С.158 – 171.
6. Шталь И. В. Поэзия Г. В. Катулла. – М., 1977.
Підручники
| Самостійна робота № 5-6
Зміст самостійної роботи
| К-ть
год.
| Література
| ТЕМА: Розвиток римської літератури епохи кризи полісної системи.
План
1.Цицерон – найвизначніший оратор Риму.
2.Розвиток римської філософії (Лукрецій. ’’Про природу речей’’).
3.Розвиток історіографії в Римській республіці (Цезар).
Завдання
1.До розгляду творчості Цицерона, Цезаря скласти тези до статті (на вибір).
2.Визначити особливості будови, тему, ідею, проблематику філософської поеми Лукреція ’’Про природу речей’’.
|
| 1.Иванов Б. Г. Эпикуреизм (Лукреций) // Иванов В. Г. История этики древнего мира. – СПб, 1997. – С. 231-234.
2.История римской литературы– М., 1959. – Т. 1. – С. 291-320, 321-342.
3.Кузнецова Т., Стрельникова И. Ораторское искусство в Древнем Риме. – М., 1976.
4.Лукрецій Тіт Кар. Про природу речей. – К., 1988.
5.Кобів Й. Новий здобуток перекладача // Жовтень. –1989. – № 11. – С. 127-128.
6.Лукреций // Чанышев А. Н. Курс лекций по древней и средневековой философии. –М., 1991. – Тема 16. – С. 30-264.
7.Петровский Ф. А. Поэма Лукреция ’’О природе вещей’’ // Лукреций. О природе вещей. – М., 1958. – С. 5-22.
8.Степанов В. Г. К проблеме композиции поэмы Лукреция // Вестник Ленингр. ун-та. – Сер. 2. История, языкознание. – 1986. – Вып. 2. – С. 96-100.
9.Утченко С. Ю. Цицерон и его время. – М., 1973.
10.Утченко С. Ю. Цезарь. – М., 1976.
| *ПРИМІТКА: у самостійній роботі на перевірку викладачеві подається лише виконане завдання.
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 4
Модуль 4. Грецька і римська література епохи середземноморської імперії (І-V ст. н.е.)
Практичні заняття
№
| Тематика і зміст
практичних занять
| К-ть
год.
| Література
|
| Практичне заняття №10
ТЕМА: Розвиток римської літератури періоду імперії. Творчість Вергілія –
творця славетної «Енеїди».
План
1.Особливості розвитку римського суспільства і культури періоду становлення імперії.
2.3бірник Вергілія ’’Буколіки’’, його зв'язок із творами Феокріта.
3.Поема Вергілія ’’Георгіки’’ і творчість Гесіода.
4.Поема ’’Енеїда’’ – літературно-героїчний епос (ідейно-політична основа поеми, ідея Риму – володаря світу; Еней – ідеал римської доблесті.
5. Гомер і Вергілій (орієнтація на Гомера в поетиці ’’Енеїди’’;
своєрідність твору Вергілія порівняно з поемами Гомера).
6.Вергілій і Україна.
Завдання
1.Дібрати цитати для характеристики образів Енея, Дідони, Ніза, Евріала, інших.
|
| 1.История всемирной литературы. – Т. 1. – М, 1983.
2.Кочур Г. Літературна доля Вергілія // Всесвіт. – 1992. – № 12. – С. 161-168.
3.Лосев А. Ф. Эллинистически-римская эстетика І – II веков до н. э. – М., 1979. – С. 97-124. (Цицерон и Вергилий).
4.Ошеров С. А. История, судьба и человек в ’’Энеиде’’ Вергилия // Античность и современность. – М., 1972.
5.Содомора А. Вергілій – співець сопілки, плуга і меча // Содомора А. Жива античність. – К., 1983.
6.Шервинский С. Вергилий и его произведения // Вергилий ’’Буколики’’, ’’Георгики’’, ’’Энеида’’. – М., 1971. – С. 5-25.
7.Вулих Н. В. Поэзия и политика в ’’Энеиде’’ Вергилия // Вестник древней истории. – 1981.– №3. – С. 147-160.
8.Градовський А. В. ’’Безсмертна лише чистота серця...’’: ’’Енеїда»’’Вергілія і однойменна поема І. П. Котляревського. 9 кл. // Заруб. літер. в навч. закладах. – 1997. – №8. – С. 21-27.
9.Еліот Т. С. Вергілій і християнський світ / Пер. з англ. Г. Гамалія // Всесвіт. – 1992.–№3–4. –С. 139-143.
10.Зелинский Ф. Ф. Гомер – Вергилий – Данте // Зелинский Ф. Ф. Возрожденцы: Науч.-попул. статьи. – СПб, 1999. – С. 64-87.
11.Остерман Л. Вергилий // Остерман Л. Римская история в лицах. – М., 1997. – С.413-423.
12.Тарасова Н. І. Вергілій – найвидатніший давньорим-ський поет. ’’Буколіки’’ // Заруб. літер. в навч. закладах. – 2000. – № 8. – С. 41-44
13.Тарасова Н.І. Котляревський і Вергілій // Рідний край.– 1999.–№1. – С. 83-85.
14.Тарасова Н. І. Творчість Вергілія у світовому контексті // Заруб. літер. в навч. закла-дах. – 2002. – № 8. – С. 34-36.
Підручники
|
| Практичне зяняття № 11
Тема: Творчість Апулея.
План
1.Огляд життя і творчості Апулея.
2.Релігійно-філософське осмислення життя в романі ’’Метаморфози’’ (особливості сюжету і композиції; соціальні проблеми у творі; міфологічні мотиви у творі; особливості стилю письменника, роль пародії у романі).
3.Роль роману Апулея ’’Метаморфози’’ у подальшому розвитку літератури).
4.Творчість Апулея й українська література.
Завдання
1.Дати відповідь на питання другого пункту у вигляді таблиць (схем., опорних конспектів тощо).
2.Порівняти роман Апулея ’’Метаморфози’’ з однойменним твором Овідія, визначивши спільні та відмінні риси.
|
| 1.Апулей. Апология или речь в защиту самого себя от обвинения в магии. – М.: АН СССР, 1959. – 432 с.
2. Апулей. Золотой осоел. Диалоги / Апулей, Лукиан. – Сп б.: Лениздат, 1991. – 336 с.
3.Апулей Люций. ”Метаморфозы” и др. произведения: Пер. с латин. / Апулей; [Состав. и науч. подг. текста М.Гаспарова; Вступ. ст. Н. Григорьевой] – М.: Художественная литература, 1988. – 398 с.
Підручники
|
| Практичне завдання № 12
Тема: Творчість Плутарха.
План
1.Загальна характеристика елліністичної прози. Плутарх як творець жанру античної художньої біографії.
2.Ідейно-естетична спрямованість творів Плутарха.
3.Книга ’’Порівняльні життєписи’’ – велика збірка біографій знаменитих діячів Давньої Греції й Давнього Риму. Аналіз твору.
4. Роль Плутарха у подальшому розвитку світової літератури.
Завдання
1. У ’’Словник літературознавчих термінів’’ виписати визначення понять елліністична проза, епікуреїзм, стоїцизм.
2.Укласти бібліографію до теми.
3.Проаналізувати 1-2 біографії з книги Плутарха ’’Порівняльні життєписи’’ з точки зору особливостей сюжету, композиції,образної системи.
4.Підготуватися до контрольної роботи(IV модуль).
|
|
Підручники
| Самостійна робота №7-8
Зміст самостійної роботи
| К-ть
год.
| Література
| ТЕМА: Антична література епохи середземноморської імперії
План
1.Особливості творчості Сенеки.
2.Відбиття римського життя в епіграмах Марціала.
3.Характер сатир Ювенала.
4.Сатиричне змалювання дійсності в творах Лукіана.
5.Розвиток пізньогрецького роману (Лонг).
Завдання
1.Підготуватися до колоквіуму з питань самостійної роботи.
|
| 1.Білецький О. Ювенал // Білецький О. Зарубіжна література. – Т. 5. – К., 1996.
2.Боннар А. Греческий роман «Дафнис и Хлоя» // Боннар А. Греческая цивилизация. –Ростов-на-Дону, 1994. – Т. 2. – С.399-414.
3.Буассье Г. Ювенал // Буассье Г. Картины римской жизни времен цезарей. – М.,б. г. – С. 266-300.
4.Кобів Й. Біограф. знаменитих людей античності // Всесвіт.-1991. – № 9. – С.115-119.
5.Лукиан // Лосев А. Ф. Эллинистически-римская эстетика І–II вв. н. э. – М., 1979. – С. 190-280.
6.Марциал Марк Валерий // Горбунов А.М. Сквозь даль веков. – М., 1975. – С. 112-114.
7.Римские стоики. Сенека // Чанышев А.Н. Курс лекций по древней и средненевековой философии. – М., 1991. – Тема 18. – С. 289-307.
8.Сенека // Княжинський Ю. Нарис історії римської літератури. – Мюнхен, 1961. – С. 165-167; С. 171-172.
9.Шульц Ю. Эпиграмма Лукиана как антирелигиозное произведение // Вестник древней истории. – 1995. – № 1. – С. 125-127.
10.Ярхо В., Полонская К. Марциал // Ярхо В., Полонская К. Античная лирика. – М., 1967. – С. 200-204.
Підручники
| *ПРИМІТКА: у самостійній роботі на перевірку викладачеві подається лише виконане завдання.
Індивідуальна робота
1. Робота в мережі Інтернет (групова)
Завдання
| 1 модуль. Дібрати матеріал до тем: ’’Дидактичний епос (Гесіод)”, ”Езоп – засновник жанру байки”.
Доповнити бібліографію з цих тем.
| 2 модуль. Дібрати матеріал з тем: ’’Римський театр”, ’’Римська комедія”.
Доповнити бібліографію з цих тем.
| 3 модуль. Дібрати матеріал до тем: ’’Грецька історіографія (Геродот, Фукідід)”, ’’Ораторське мистецтво Греції (Лісій, Ісократ, Демосфен)”, ’’Грецька філософія (Демокріт, Платон)”, ’’Творчість Аристотеля”.
Доповнити бібліографію з цих тем.
| 4 модуль. Дібрати матеріал до тем: ’’Творчість Сенеки”, ’’Байкарська спадщина Федра”, ’’Епіграми Марціала”, ’’Сатири Ювенала”, ’’Творчість Лонга”.
Доповнити бібліографію з цих тем.
| - Написання реферату (індивідуальне завдання) на одну із запропонованих тем (на вибір):
Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...
|
Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...
|
Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...
|
Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...
|
Кишечный шов (Ламбера, Альберта, Шмидена, Матешука) Кишечный шов– это способ соединения кишечной стенки.
В основе кишечного шва лежит принцип футлярного строения кишечной стенки...
Принципы резекции желудка по типу Бильрот 1, Бильрот 2; операция Гофмейстера-Финстерера. Гастрэктомия Резекция желудка – удаление части желудка:
а) дистальная – удаляют 2/3 желудка б) проксимальная – удаляют 95% желудка. Показания...
Ваготомия. Дренирующие операции Ваготомия – денервация зон желудка, секретирующих соляную кислоту, путем пересечения блуждающих нервов или их ветвей...
|
Приготовление дезинфицирующего рабочего раствора хлорамина Задача: рассчитать необходимое количество порошка хлорамина для приготовления 5-ти литров 3% раствора...
Дезинфекция предметов ухода, инструментов однократного и многократного использования
Дезинфекция изделий медицинского назначения проводится с целью уничтожения патогенных и условно-патогенных микроорганизмов - вирусов (в т...
Машины и механизмы для нарезки овощей В зависимости от назначения овощерезательные машины подразделяются на две группы: машины для нарезки сырых и вареных овощей...
|
|