М.Сулима. 1. Походження вертепної драми, її синкретичний характер
Тема 16. Вертепна драма
План: 1. Походження вертепної драми, її синкретичний характер. 2. Історія вивчення вертепної драми. Іван Франко як дослідник вертепу. 3. Вертеп і різдвяна драма: спорідненість і відмінність. 4. Композиція вертепної драми. 5. Образна система вертепної драми. Засоби творення образу запорожця. 6. Стильові особливості вертепної драми, бароковий елемент в ній. 7. Традиції вертепної драми в новій українській літературі.
Тексти: Ø Вертеп // Українська література ХVІІІ ст.... – С.415-445. Ø Вертеп // Українці: народні вірування, повір’я, демонологія. – К., 1991. – С.72-103.
Література: 1. Возняк М. Історія... – Кн.2. – С.241-256. 2. Воропай О. Звичаї нашого народу. – Т. І. – К., 1991. — С.116-126. 3. Галаган Г., Житецький П. Малоруський вертеп // Матеріали... – Т.І. – С.504-508. 4. Грицай М. Українська драматургія ХVІІ – ХVІІІ ст. – К., 1974. – С.159-188. 5. Грицай М. Українська література ХVІ – ХVІІІ ст. і фольклор. – К., 1969. — С. 6. Давній український гумор і сатира. — К., 1959. — С.144-172. 7. Єфремов С. Історія... – С.184-187. 8. Курочкін О. Новорічні свята українців: Традиції і сучасність. – К., 1978. 9. Маркевич Н. Обычаи, поверья, кухня й напитки малороссиян // Українці... – С.70-103. 10. Махновець Гумор і сатира наших предків // Давній український гумор і сатира. — К., 1959. — С.16-19. 11. Мишанич О. Українська література ХVІІІ ст. // Українська література ХVІІІ ст.... – С.20-21. 12. Перетц В. Ляльковий театр на Русі: Історичний нарис // Матеріали... – Т.І. – С.508-518. 13. Сулима М. Українська драматургія ХVІІ-ХVІІІ ст. – К., 2005. – С.156-165, 294-302. 14. Федас Й. Український народний вертеп (у дослідженнях ХІХ-ХХ ст.). – К., 1987. 15. Франко І. До історії українського вертепу ХVІІІ в. // Франко І. Зібр. творів... – Т.36. – С.170-375. Поміркуйте над висловлюваннями: Вертеп «унікальне явище «козацького бароко» (виділення наше. – І.С.). П.Хропко Ставши особливо власністю школи, вертеп прийняв ту подвійну форму, котру адаптувала шкільна драма: поважний текст і веселу інтермедію. І. Франко Вертепна драма /…/ є шкільний тип драми, на якому відобразилися впливи пізнішої шкільної теорії /…/ [вона] далеко розвинула рамки простонародності, визнані теорією. Пристосована для всенародного використання, вона являє собою одне з явищ, що вказують на живий зв’язок старої південноруської школи з життям. П. Житецький Вертеп постав, без сумніву, з комбінації релігійної різдвяної драми, витісненої з церковної огорожі на міську площу, і зовсім світської лялькової гри. І.Франко
Вистави будувалися за принципом огляду, шляхом нанизування сцен. Завдяки цьому деякі сцени, номери переставлялися, опускалися, з’являлися нові /.../ це характеризує мобільність, динамічність, «відкритість» згаданого принципу, відкриває можливості для імпровізації і варіативності.
|