Тестові завдання. 1. Хто став першим президентом Української Академії наук:
1. Хто став першим президентом Української Академії наук: a) М.Грушевський; б) В.Винниченко; в) В.Вернадський; г) Є.Патон?
2. Назвіть ім’я видатного українського театрального режисера першої третини ХХ ст., очільника Молодого театру в Києві та театру «Березіль» у Харкові, котрий плідно співпрацював із драматургом М. Кулішем. a) А.Бучма; б) Б.Кривецький; в) П.Саксаганський; г) Л.Курбас?
3. Якого року було проголошено курс на “коренізацію” (“українізацію”): a) 1917; б) 1921; в) 1923; г) 1925?
4. Який фільм О. Довженка на Всесвітній виставці в Брюсселі включено до почесного списку двадцяти найкращих фільмів усіх часів і народів: a) “Звенигора”; б) “Арсенал”; в) “Земля”; г) “Аероград”?.
5. „Розстріляне відродження” − умовна назва: a) покоління українських політичних діячів часів Української революції, знищених під час Великого терору 1930-их років; б) групи українських „буржуазних спеціалістів”, розстріляних у ході боротьби зі „шкідництвом” в 1920 – 1930-их років; в) літературно-мистецької генерації України 1920 – 1930-их років, репресованої сталінським режимом; г) плеяди видатних українських учених, засуджених у 1930-их роках у справі „Спілки визволення України”.
6. Будинок Державної промисловості (Держпром) у Харкові, споруджений упродовж 1926 − 1928 рр., представляє стиль: a) кубізм; б) конструктивізм; в) модернізм; г) класицизм?
7. Назвіть ім’я видатної української художниці родом із Полтавщини, представниці народного примітивізму, творами якої („Декоративні квіти”, „Привіт урожаю”, „Цар-колос” та ін.) захоплювався сам Пабло Пікасо: a) К.Білокур; б) М.Примаченко; в) М.Башкірцева; г) Т.Яблонська.
8. Виникнення в Україні руху „шістдесятників” зумовлено: a) лібералізацією суспільно-політичного та духовного життя суспільства; б) збільшенням фінансування культури та народної творчості у державі; в) долученням українців до європейської та світової культурної спадщини; г) поверненням в українську культуру забутих і репресованих імен.
9. Установіть відповідність між митцями та сферами їхньої творчості:
10. Установіть відповідність між назвами періодів в історії України та поняттями й термінами, які потрібно використовувати, характеризуючи їх:
ДОДАТКИ
Додаток 1.
Казимир Малевич „Супрематична композиція” (1916 р.)
Додаток 2.
Скульптура „Боксери”, О.Архипенко Скульптура „Танок”, О.Архипенко Додаток 3. Золоті ворота − визначна пам’ятка фортифікаційної архітектури Київської Русі (Київ, середина ХІ ст.)
Додаток 4.
Собор святої Софії − визначна пам'ятка культової архітектури та монументального живопису Київської Русі (Київ, 1037 р.) Північно-східний фасад Софії Київської (первинна архітектура собору) макет-реконструкція Ю. Асєєва, В. Волкова, М. Кресального Сучасний вигляд Собору святої Софії Додаток 5.
Храм святого Пантелеймона (Галич, 1194 р.) Романський стиль мистецтва Додаток 6. Латинський кафедральний собор у Львові – пам’ятка архітектури ХІV – ХVІІІ ст. Готичний стиль мистецтва з елементами ренесансу Додаток 7. Чорна кам’яниця у Львові (1577 р., архітектор П. Красовський) стиль мистецтва Ренесанс (Відродження) Додаток 8. Спасо-Преображенський Мгарський монастир поблизу Лубен – пам’ятка архітектури ХVІІІ ст у стилі українського (козацького) бароко.
Додаток 9. Андріївська церква у Києві − пам’ятка культової архітектури середини ХVІІІ ст. Архітектор Б.Растреллі, стиль мистецтва рококо Додаток 10. Головний ("Червоний") корпус Київського національного університету імені Тараса Шевченка (Київський Імператорський університет святого Володимира)
Збудований у 1837 − 1842 рр. у стилі класицизму за проектом архітектора В.Беретті Додаток 11. Архітектурний ансамбль Круглої площі у Полтаві – один із найвизначніших містобудівних ансамблів доби класицизму
Кругла площа з адміністративними будинками споруджена за проектами-зразками російського архітектора А.Захарова та архітектора Полтавської й Чернігівської губерній М.Амвросимова у першій половині ХІХ ст. Додаток 12. Центральний корпус Полтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка (Інститут шляхетних дівчат) – пам’ятка архітектури першої половини ХІХ ст.
збудований у 1828 − 1832 роках у стилі ампір за проектом архітектора петербурзького архітектора Л.Шарлеманя Додаток 13. Будинок Полтавського губернського земства (тепер – Полтавський краєзнавчий музей імені Василя Кричевського) — пам'ятка історії та архітектури початку ХХ ст. Збудований у 1903 – 1908 рр. за проектом архітектора В.Кричевського з використанням первісних проектів Є.Ширшова, М.Ніколаєва у стилі українського модерну Додаток 14.
Гончарне виробництво (мальована кераміка) − “візитна картка” трипільської культури
Додаток 15.
Житло трипільців (сучасна реконструкція)
Додаток 16. Розселення скіфських племен на території України у VІІ – ІІІ ст. до н.е. Додаток 17.
Скіфський цар Атей (правив до 339 р. до н.е.)
один із найвідоміших скіфських царів Додаток 18. Золота скіфська пектораль – пам’ятка образотворчого мистецтва скіфської доби Нагрудна прикраса скіфського царя IV ст. до н.е. презентує скіфський „звіриний стиль” Додаток 19. Грецькі міста-колонії, засновані у Північному Причорномор’ї у VII − V ст. до н.е. Додаток 20.
Руїни грецького поселення Херсонес поблизу м.Севастополь
Стародавнє місто-держава Херсонес Таврійський був заснований у 422 – 421 рр. до н.е. грецькими вихідцями з Гераклеї Понтійської як грецька колонія на північному узбережжі Чорного моря Додаток 21. Розселення слов’янських племен напередодні утворення держави Київська Русь (VІІІ – ІХ ст.)
Додаток 22. Глаголиця
Кирилиця Додаток 23. Ярослав Мудрий (1016 – 1018 рр., роки правління 1019 – 1054 рр.) – великий князь Київський, будівничий культури Київської Русі Додаток 24. Остромирове Євангеліє (1056 − 1057 рр.) − пам’ятка образотворчого мистецтва і давньоруської літератури часів Київської Русі Книжкові мініатюри – ілюстрації до рукописних книг Додаток 25.
Місто Володимира – центральна частина Києва часів князювання Володимира Великого (кінець Х ст.). У центрі– Десятинна церква (989 – 996 рр.)
(Фрегмент макету з музею Інституту археології НАН України) Додаток 26.
Успенський собор Києво-Печерської лаври (Київ, 1078 р.)
Додаток 27.
Христос-Пантократор. Купольна мозаїка собору Святої Софії у Києві (1037 − 1050 рр.) Богоматір Оранта, мозаїка собору Святої Софії Додаток 28. “Ангел, що звиває небо”. Фреска Кирилівської церкви (Київ, ХІІ ст.)
Додаток 29.
Галицько-Волинське князівство у ХІІІ – ХІV ст.
Додаток 30. Луцький замок − визначна пам’ятка фортифікаційної архітектури України ХІ – ХІV ст.
Зразок романської архітектури Додаток 31.
Ікона “Волинської Богоматері” – визначна пам’ятка іконопису України ХІІІ − ХІV ст.
Додаток 32. Василь (Костянтин) Острозькій (1526 – 1608 рр.) − український князь, один із найзаможніших та найвпливовіших магнатів і найвидатніших меценатів Великого Князівства Литовського у Речі Посполитій Додаток 33.
Петро Могила (1596 – 1647 рр.) − український політичний, церковний і освітній діяч Речі Посполитої, архімандрит Києво-Печерського монастиря з 1627 р., Митрополит Київський, Галицький і всієї Русі з 1633 р., екзарх Константинопольського патріарха Додаток 34.
„Пересопницьке євангеліє” – визначна рукописна пам’ятка староукраїнської мови та книжкового мистецтва середини XVI ст. (1556 − 1561 рр.) У сучасній українській державно-політичній традиції використовується під час інавгурації Президентів України Додаток 35. Іван Федоров (бл.1520 − 1583) − діяч східнослов'янської культури, один із перших східнослов'янських книгодрукарів, гравер, інженер, ливарник Пам’ятник Івану Федорову у Львові Додаток 36.
Український пересувний ляльковий театр Вертеп (друга половина ХVІ – ХVІІІ ст.)
Додаток 37. Кам’янець-Подільський замок
Меджибізький замок Додаток 38. Григорій Савич Сковорода (1722 – 1794 рр.) − видатний діяч української культури, просвітитель-гуманіст, мандрівний філософ, перший український байкар-прозаїк, поет-лірик, педагог Додаток 39. Полтавський Свято-Успенський собор та Полтавський Хрестовоздвиженський монастир − визначні пам’ятки культової архітектури стилю українського бароко Додаток 40.
Богородчанський іконостас Манявського монастиря у Карпатах
1698 – 1705 рр., Іов Кондзелевич Додаток 41. Повернення Єфрема у Київ. Гравюра Л.Тарасевича. 1702 р.
Поклоніння волхвів. Із книги Rosarium. Гравюра О.Тарасевича. 1672 − 1677 рр. Додаток 42. Іван Петрович Котляревський (1769 – 1838 рр.) − український письменник, поет, драматург, зачинатель сучасної української літератури, громадський діяч
Додаток 43.
Микола Васильович Гоголь (1809 – 1852 рр.) − видатний український і російький письменник, драматург, критик, публіцист
Бронзова скульптура за проектом Леоніда Позена. Полтава. 1914 р. (втсановлений у 1934 р.) Додаток 44. Тарас Григорович Шевченко (1814 – 1861 рр.) − український літератор (драматург, поет, прозаїк), художник (живописець, гравер), громадський та політичний діяч, фольклорист, етнограф
Додаток 45.
Микола Віталійович Лисенко (1842 – 1912 рр.) − український композитор, піаніст, диригент, педагог, збирач пісенного фольклору, громадський діяч
Додаток 46.
Леонто́вич Мико́ла Дми́трович (1877 – 1921 рр.) — український композитор, хоровий диригент, громадський діяч, педагог. Автор широковідомих обробок українських народних пісень для хору «Щедрик», «Дударик», «Козака несуть»
Його обробка «Щедрика» відома в усьому світі як різдвяна колядка «Carol of the Bells». Додаток 47.
Пам’ятник І.П.Котляревському у Полтаві. Автори проекту Л.Позен (погруддя), О.Ширшов (постамент). 1903 р.
Постамент оздоблено трьома горельєфами, що відтворюють три епізоди з творів Котляревського − «Енеїди», «Наталки Полтавки» і «Москаля-чарівника» (робота Леоніда Позена) Додаток 48. Офорти Т.Г. Шевченка.
Додаток 49. Микола Ярошенко „Життя скрізь”, 1888 р. Ілля Рєпін „ Запорожці пишуть листа турецькому султану”, 1891 р. Додаток 50. С.Васильківський Чумацький Ромоданівський шлях, початок 90-их рр. ХІХ ст. С.Васильківський Козача левада, 1893 р. Додаток 51. Володимир Іванович Вернадський (1863 – 1945 рр.) − український вчений зі світовим ім’ям, філософ, природознавець, мислитель, засновник геохімії, біогеохімії та радіогеології, один із фундаторів Української Академії наук та її перший президент
Додаток 52. Олександр Довженко (1894 – 1956 рр.) − видатний український радянський кінорежисер, кінодраматург, актор, письменник, публіцист, драматург, художник, класик світового кінематографу Додаток 53. М.Самокиш „Битва Максима Кривоноса с Яремою Вишневецьким”, 1934 р.
Г.Світлицький “Місячна ніч” Додаток 54.
Будинок Державної промисловості (Держпром) у Харкові − перший радянський 13-поверховий хмарочос, пам'ятка архітектури в стилі конструктивізму, одна з трьох харківських висоток, збудована впродовж
(архітектори С.Серафімов, С.Кравець, М.Фільгер) 1926 − 1928 рр. Додаток 55. Пам’ятник Т.Г. Шевченку в Полтаві − визначна модерна скульптура початку ХХ ст.
Скульптор І.П. Кавалерідзе, 1926 р. Соціалістичний реалізм з елементами кубізму та конструктивізму Додаток 56. Будинок Верховної Ради України зведений протягом 1935 – 1939 рр. за проектом архітектора В.Г. Заболотного у стилі “радянського псевдокласицизму” Додаток 57. Перший масовий чорно-білий телевізор КВН-49 Випускали в СРСР у різноманітних модифікаціях із 1949 по 1967 рр., один із перших у світі, розрахованих на стандарт розкладання 625/50 Додаток 58. Катерина Білокур (1900 – 1961 рр.) – українська радянська художниця, майстер українського народного декоративного живопису, представниця „народного примітиву” („наївного мистецтва”)
Катерина Білокур за роботою Додаток 59. Шістдесятники − нова генерація (покоління) радянської та української національної інтелігенції, що ввійшла у культуру Української РСР у другій половині 1950-их рр. за доби десталінізації та творчо виявила себе у 1960-их рр.
Додаток 60. „Хліб” Тетяна Яблонська. 1949 р.
„Весілля” Марія Примаченко. 1971 р.
Додаток 61. Представники дисидентства – руху інакодумців 1970 – початку 1980-их рр., які відкрито висловлювали свої погляди, що не збігалися з офіційною політикою
Додаток 62. Сучасна українська культура
НАВЧАЛЬНЕ ВИДАННЯ Ірина Григорівна Передерій
ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ: навч. посіб. для студентів усіх напрямів підготовки денної та заочної форм навчання
Комп’ютерна верстка Тєвікова О.В.
|