ЛІТЕРАТУРА. 1. Хміль Ф.І. Ділове спілкування: Навч
1. Хміль Ф.І. Ділове спілкування: Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закладів. – К.: «Академвидав», 2004. – С. 187 – 193, 196 – 202. 2. Лабунская В.А. Невербальное поведение. – Ростов н/Д., 1986. 3. Пиз А. Язык телодвижений. Как читать мысли других по их жестам. – Ниж- ний Новгород, 1992. 4. Штангль А. Язык тела. Познание людей в профессиональной и обыденной жизни: Пер. с нем. – М., 1988.
ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОК
Тема: «Невербальне спілкування».
План
1. Роль жестів у діловому спілкуванні. 2. Форми невербального предавання інформації у міжособистісних відносинах. 3. Невербальне спілкування у ділових ситуаціях.
РОЛЬ ЖЕСТІВ У ДІЛОВОМУ СПІЛКУВАННІ
У невербальному діловому спілкуванні кінесичні засоби («мова тіла») є най-уживанішими і найважливішими. Вони можуть бути підсвідомими (емоційний стан співрозмовника) або свідомими (набуті, осмислено відпрацьовані сигнали певними частинами тіла). У традиціях багатьох народів сформувалися свої пове-дінкові механізми привітання, прощання (рукостискання, поклони, потирання но-сами), реакції на інформацію (кивки головою «так» і «ні»), спрямування очей під час привітань і розмови тощо. Спілкування супроводжується жестами, які є носіями різного типу інфор-мації, виражаючи позитивне або негативне ставлення до співрозмовника і теми розмови, впевненість або невпевненість, довіру чи недовіру, симпатію чи антипа-тію, рівність або домінування, відкритість чи закритість тощо. Жести — свідомі чи несвідомі рухи людини, які сигналізують про її вну-трішній емоційний стан. Мова жестів сформувалася раніше, ніж вербальні засоби. Більшість жестів розвивається з набуттям особистістю соціального досвіду, деякі є вродженими. Жести, які сприяють глибшому розумінню висловленого, називають ілюстраторами. Наприклад, розводячи руками, співрозмовник говорить: «Ось такої величини» або, навпаки, зводячи руки: «Зовсім крихітний». Жести, за до-помогою яких регулюють відносини, називають регуляторами. Вони вказують напрям, скорочують чи збільшують дистанцію спілкування. Наказуючи: «Йди сюди», вказують рукою, куди йти. Коли під час спілкування намагаються симво-лічно відтворити суть висловленого, користуються жестами-емблемами. Напри-клад, підняті догори вказівний і середній пальці рук (умовно буква V) символі-зують перемогу. У скрутних ситуаціях людина вдається до жестів-адаптерів, які свідчать про внутрішнє хвилювання. Це несвідомі фіксовані реакції (посмикуван-ня, почісування, погладжування тощо). Спостерігаючи за жестами, можна багато дізнатися про настрій людей, їх стосунки, потаємні цілі і бажання. Немало жестів є підсвідомими, тому реакція на них теж підсвідома. Наприклад, на жест, який видається ворожим, людина відпо-відає захисним або ще агресивнішим. Тому для кожної людини важливо вміти правильно оцінювати невербальні сигнали, перш ніж реагувати на них. За таких умов вона може керувати власною поведінкою, адекватно сприймаючи співрозмовника, оскільки іноді його жести можуть бути спричинені лише фізичними особливостями (наприклад, підморгування — як прояв нервового тику тощо). Нерідко жести не відповідають висловленій людиною вербальній інформа-ції. Як правило, вони більш правдиві. Наприклад, якщо політик, кажучи: «Я від-верто прагну до діалогу з молоддю», енергійно жестикулює в повітрі пальцем, ма-хає перед слухачами кулаком, це яскраво засвідчує його справжні думки. Жести відносно легко можна розшифрувати, тому співрозмовники за необ-хідності намагаються їх замасковувати діями, які мають протилежний зміст. Ос-кільки спілкування значною мірою полягає у взаємному вивченні, оцінюванні, здогадах і маневруванні, воно передбачає активне використання елементів гри і маскування. Спілкування ділових партнерів не обходиться без конкуренції їх інтересів, аргументів, використання різних вербальних і невербальних засобів для досяг-нення своєї мети. Співрозмовник, який добре знає мову жестів, має більше шансів адекватно зрозуміти справжні наміри партнера на переговорах, іноді несподівано для нього бачити розбіжності між висловленим і очікуваним. Висока самооргані-зація, володіння собою, цілеспрямоване використання відповідних до комуніка-тивної ситуації і ділової мети жестів допоможе зміцнити позицію на переговорах, нерідко є вирішальним чинником у досягненні успіху. Найчастіше жести засвідчують такі психологічні стани учасників спілкуван-ня: 1. Відкритість. Найтиповіший жест — відкриті руки. Часто він супрово-джується підняттям плечей, розкритими вперед долонями: «Чим я можу вам допо-могти?» Інший характерний жест — розстібнута куртка (піджак тощо). Людина, яка довіряє співрозмовнику, розстібне її або взагалі зніме в його присутності. Від-критість властива й тваринам; коли під час боротьби один із звірів лягає на спину і підставляє супернику живіт, той ніколи не зачепить лежачого. 2. Підозра й потаємність. Жести, які виявляють ці почуття, часто викону-ються лівою рукою, що відповідає негативному значенню слова «лівий». Людина, яка щось приховує, намагається не дивитися на співрозмовника. При цьому її по-гляд найчастіше фіксується на правому плечі співрозмовника.
3. Заперечення. Типовими жестами заперечення є складені руки, відхилення тіла назад, схрещені ноги, нахил голови вперед, погляд з-під лоба. Більш слабкі жести, не контрольовані свідомо, — відвертання тіла у бік, потирання носа, пог-ляд збоку: «Що ви маєте на увазі, кажучи це?» 4. Сумнів, скрутне становище. Про них свідчать дотик до носа чи легке йо-го потирання вказівним пальцем, що часто означає «ні». Звичайно, до носа торкаються і коли він свербить, але тоді потирають набагато інтенсивніше. Варіація цього жесту — доторкування до мочки вуха чи потирання очей. 5. Готовність. Руки на стегнах є першою ознакою готовності. Цей жест часто демонструють спортсмени на змаганнях, які чекають своєї черги. Свідчен-ням готов ності є сидіння на краю стільця. Воно означає, що людина зорієнтована на дію. Так сидять безпосередньо перед укладенням контракту або перед тим, як піти. 6. Невпевненість. Типовими жестами є переплетення пальців рук, при цьо-му великі пальці нервово потирають один одного або пощипують шкіру. Багато жестів, виконуваних пальцями, відображають невпевненість, внутрішній конфлікт чи побоювання. Дитина у такому разі ссе палець, підліток гризе нігті, а дорослий Свідченням невпевненості жінки є повільне піднімання руки до шиї; якщо вдягнуто намисто, то рука доторкується до нього, мовби перевіряючи, чи воно на місці. Ці рухи жінка робить, коли чує або говорить те, що ставить її у незручне становище. Якщо її запитати: «Ви впевнені в тому, що сказали?», вона швидше за все намагатиметься переконати партнера, що впевнена, або почне захищатися, або відмовиться відповідати. У кожному разі це є сигналом, що вона не цілком упев-нена в сказаному. 7. Фрустрація (лат. frustracio — обман, марне очікування, розлад). Цей пси-хічний стан виникає в результаті реальної або уявної перешкоди у досягненні ме-ти. Наприклад, футболіст, який помилково зробив пас чи не зловив м’яча, копає ногою землю, б’є у повітря. Бейсболіст у таких випадках може зірвати з себе шап-ку, запустити руку у волосся, потирати шию тощо. Бізнесмен, який невигідно уклав важливий контракт, може схопити олівець і кинути на підлогу чи переламати його тощо. 8. Незадоволення. Про нього свідчать прискорене дихання, часто поєднане зі стогоном, муканням тощо. Розгнівані люди, як правило, починають швидко диха-ти і пропускати повітря через ніздрі з такою силою, що виникає хрипкий звук. Той, хто не помічає цього і продовжує наполягати на своєму, може наразитися на серйозні неприємності, особливо якщо співрозмовником є його керівник. 9. Довіра. Людина, яка говорить довірливо, не стане жестикулювати на рівні обличчя (прикривати рота, почісувати носа чи голову тощо). Горда, пряма поста-ва, яку можна часто бачити у того, хто багато досяг і знає, чого хоче, також є свід-ченням довіри. Триматися прямо краще не тільки для здоров’я, це і невербальний знак упевненості в собі. 10. Самовдоволеність, упевненість у своїй безгрішності. Часто такі люди під час розмови лікті ставлять на стіл, утворюючи піраміду, вершина якої — кисті рук — розташована прямо перед ротом. Людина зберігає цю позу не тільки, коли говорить, а й коли слухає. Вона може гратися зі своїми партнерами в «кота і миш-ку», доки не дасть їм шанс «розкрити карти», свідченням чого є переміщення рук на стіл долонями вгору чи донизу. Якщо у такому жесті руки з’єднані тісніше, це свідчить про впевненість людини у своїх словах. Руки можуть бути на різній ви-соті: жінки, сидячи, як правило, з’єднують пальці на колінах, стоячи — дещо ви-ще пояса. Чим вищий ранг керівників, тим вище вони тримають руки, інколи див-лячись на співрозмовника через з’єднані пальці. Такий жест дуже поширений у стосунках «керівник — підлеглий». 11. Недовіра. Про неї свідчать з’єднані за спиною руки, підняте догори підборіддя. Так часто стоять міліціонери, митники, керівники, офіцери. 12. Авторитарне наголошення на своїх правах. Люди часто позначають ме-жі свого володіння жестами, наприклад кладуть ногу на крісло, на висунуту шух-ляду письмового стола чи на стіл. У давніх сімейних альбомах можна знайти фо-тографії чоловіка, який гордо стоїть біля свого воза. Нині власники автомобілів також полюбляють торкатися своєї машини, фотографуючись чи розмовляючи з кимось про свою власність. Відходячи, намагаються озирнутися на свій автомо-біль. Також заповнюють різними предметами (книгами, газетами, куртками) ба-жаний простір. Наприклад, у залі, коли ще багато вільних місць, кладуть пальто на сидіння попереду себе, щоб ніхто не перешкоджав огляду. У ліфті люди, наче боксери, розходяться в кутки. 13. Знервованість. Якщо людина постійно кашляє, намагаючись наче про-чистити горло, змінює тон і темп мови, вона почувається стурбовано, знервовано, невпевнено. На жести, які передають тривогу, знервованість, необхідно реагувати спокійним очікуванням, а не нав’язливими запитаннями співрозмовнику: «Що з тобою?» Він, імовірно, розкаже про це сам, коли заспокоїться. 14. Здивування. Якщо людина раптово здивувалася, вона прикриває рот ру-кою. Але інколи цей жест демонструє намагання перекрити потік слів або невдо-волення сказаним. Спілкування є не тільки обміном інформацією, а й складним процесом від-носин людей, що залежить від їхніх попередніх стосунків, ситуації, яка спонукала до конкретної взаємодії, соціальних позицій тощо. Про статусні ролі співрозмов-ників, характер взаємодії під час спілкування свідчать використовувані ними жес-ти. Очікування. Найтиповішим жестом людини, яка когось або щось очікує, є потирання долонь. Повільне витирання мокрих долонь хустинкою свідчить не тільки про надію й очікування, а й про знервування. Схрещування середнього і вказівного пальців є магічним знаком проти всього поганого, що символізує від-вертість людини. Самоконтроль. Про нього сигналізують міцно стиснуті за спиною руки. Не-рідко людина, намагаючись оволодіти сильними почуттями й емоціями, схрещує в гомілках ноги, руками охоплює поруччя крісла. Діловий партнер, який зайняв таку позу, утримується від поступливості. Самопідвищення. Передає домінування і перевагу над іншими: суддя сидить на підвищенні, до правителів зверталися «Ваша величність», «Ваша високість», поширені фразеологізми «дивиться знизу догори», «підняти на п’єдестал» тощо. Тому щоб продемонструвати перевагу, співрозмовник намагається фізично підня-тися над партнером: сісти вище або встати. Захист. Виражають захист схрещені на грудях руки. Наприклад, так жести-кулюють діти, ігноруючи настанови батьків, або люди похилого віку, які від-стоюють своє право бути почутими. Такі жести є своєрідною захисною стіною або фіксованою позицією, з якої людина не бажає зійти. Вдаючись до цієї позиції, варто пам’ятати, як вона впливає на людей: якщо зберігати її не тільки слухаючи, а й говорячи, інші учасники спілкування наслідуватимуть цей жест і відкритий зв’язок порушиться. Щоб дізнатися, чи співбесідник прийняв захисну позу, чи просто комфортно розташувався, схрестивши руки, треба поглянути на кисті його рук: стиснуті в ку-лаки долоні свідчать про намагання захиститися. Часто засобом захисту є спинка стільця, на якому сидять «верхи». Схрещені ноги свідчать про опір почутому, а якщо при цьому схрещені і руки — опір ще більший. Якщо жінка, схрестивши ноги, поколихує верхньою — їй набридла роз-мова. Оцінювання. Певна система жестів символізує оцінювання людиною почу-того. Однак не всі з них варто тлумачити прямолінійно. Особливо багато помилок допускають в інтерпретації оцінних жестів, пов’язаних із роздумами. Cтудент, який пильно дивиться на викладача, напружив тіло, ноги, що міцно стоять на під-лозі, насправді не слухає її, відключився, використовуючи захисну техніку «я весь — увага». А особа, що нахилилася вперед, сидить на краю стільця, підперши голову рукою, справді слухає. Жест «рука біля щоки» означає, що людина замис-лилася. Якщо підборіддя спирається на долоню, вказівний палець витягнутий вздовж щоки, інші розташовані нижче рота, це свідчить про жести «критичної оцінки». Коли жест супроводжується нахилом тіла від партнера, то оцінка нега-тивна. Увага. Нахил голови вбік пов’язаний із зацікавленістю. Це інтуїтивно відчу-вають жінки: нахиляючи голову, вони справляють враження, що уважно слу-хають. Якщо під час виступу голови більшості слухачів не нахилені вбік — їх не цікавить інформація. Про цей жест особливо корисно пам’ятати, намагаючись пе-редати максимум інформації за мінімум часу. Коли слухачі втрачають думку, їх голови виправляються, плечі спочатку піднімаються, потім опускаються, погляд починає блукати по стелі, стінах, по інших людях і, нарешті, тіло приймає позу, спрямовану до виходу. Отже, промовець повинен зрозуміти, що йому невербально передають сигнал «Досить». У процесі спілкування необхідно вміло використовувати усі жести для того, щоб справити позитивне враження на партнерів, а також уміти розшифровувати їх жести для досягнення взаєморозуміння або ж припинення спілкування.
ФОРМИ НЕВЕРБАЛЬНОГО ПЕРЕДАВАННЯ ІНФОРМАЦІЇ У МІЖОСОБИСТІСНИХ ВІДНОСИНАХ
Жести, постави, міміку люди сприймають по-різному залежно від ситуації чи відносин, в яких вони перебувають. На невербальні сигнали індивіда впли-вають географічні, етнічні, соціальні чинники. Здебільшого вони спричинені особливостями становлення, буття етносів, соціальних спільнот. Однак для біль-шості стосунків характерні стабільні форми невербального обміну інформацією. Рукостискання. Чоловік може сказати своєму приятелю: «Зараз я покажу тобі, як тиснуть руки справжні чоловіки», тобто існує певний стандарт такого потиску. Тому і більшість жінок-підприємців, чия праця пов’язана з людьми, ви-робляють тверде рукостискання, яке одночасно є способом привітання і захисту від чоловіків, які за звичкою демонструють «чоловіче рукостискання». Жінка, щиро співчуваючи пригніченій подрузі, бере її руки в свої і відпо-відним виразом обличчя виявляє свою симпатію. Часто чоловіки використовують американський тип рукостискання — «ру-костискання політика». Перша, більш прийнятна, його форма — взяти руку спів-розмовника правою і накрити зверху лівою. Друга форма — при вітанні лівою рукою поплескати партнера по плечу. Це можливо між близькими друзями; в ін-ших випадках людина, яку поплескують по плечу, відчуває себе незручно, тому зловживати такими жестами не варто. Жести з окулярами. Ці жести можуть свідчити про різноманітні емоційні стани і наміри співбесідників. Негативний жест: погляд поверх окулярів, опуще-них на кінчик носа: «Ну, що там ще?» Інші жести є засобом виграти час: повільне знімання окулярів, витирання скелець (дехто проробляє це кілька разів на годи-ну). Іноді окуляри знімають і починають гризти чи просто тримати в роті кінчик дужки. Оскільки розмовляти з предметом у роті складно, то людина начебто одер-жує право відмовчуватися, крім того, це означає, що вона очікує надходження но-вої інформації. Швидке знімання окулярів і кидання їх на стіл є проявом обурення і неприйняття. За такої ситуації з’ясування головного питання слід відкласти до моменту, коли співбесідник одягне знову окуляри і буде здатним вислухати аль-тернативи. Захисне погладжування шиї долонею. У багатьох ситуаціях, коли людина займає захисну позицію, рука рухається назад, ніби ховаючись від удару чи від-смикуючись від опіку, але це маскується тим, що долоня кладеться на потилицю. Жінки поєднують цей жест з поправлянням зачіски. Відвернення обличчя вбік («відвертати носа»). Це універсальний жест, який означає незадоволення і відкидання. Навіть діти «відвертають ніс» від їжі, що їм не подобається, відкидаючи голову назад, як від неприємного запаху. Аналогіч-ний жест — погляд, спрямований вниз («дивитися собі під ніс»). Захват носа. Цей жест, поєднаний із закриванням тією самою рукою очей, демонструє зосередженість над прийняттям рішення. Почісування підборіддя. Воно свідчить про роздумування, оцінювання, сиг-налізуючи: «Дайте мені подума ти, йде процес прийняття рішення». Часто супро-воджується поглядом скоса, ніби бажанням здалеку побачити розв’язок проблеми. Постукування по столу (ногою по підлозі, тріскання затискачем ковпачка авторучки тощо). Такі жести виражають стурбованість співрозмовника. Деякі психіатри вважають, що стривожена людина намагається повернутися до безпеч-ного минулого, наприклад у лоно матері, де заспокійливо звучало її серцебиття. Тому співрозмовник відтворює такий самий тип звуку, щоб повернути стан спо-кою і повідомляє про цю потребу партнерові. Голова в руці. Якщо голова спирається на долоню, а очі співбесідника напів-прикриті, це свідчить про його нудьгу. Машинальне малювання на папері. Такі дії є наслідком зниження інтересу до розмови. Правда, у людей з абстрактним мисленням руки креслять незалежно від роботи думки криву, яка повторює своїми вигинами хід розмови. «Порожній» погляд. Про поведінку людини в такій ситуації можна ствер-джувати, що вона дивиться на співрозмовника, але не слухає його. Застиглість, нерухомість її очей свідчать про крайній ступінь нудьги, цілковиту байдужість. Розкачування на стільці. Ця поза виражає задоволення, впевненість людини у тому, що вона володіє ситуацією. Відкривання і закривання шухляди столу. Часто такі жести супроводжують роздумування над складною проблемою. Вставання. Співрозмовник встає, коли здивований, шокований або йому на-бридла розмова. Багато людей, вирішуючи якусь проблему, за звичкою встають і починають ходити. Якщо це важливий партнер, не треба заважати йому подумати, і згодом він оцінить такий вияв поваги. Міцно зчеплені руки. Вони символізують підозру і недовіру. Той, хто нама-гається, зчепивши руки, переконати співрозмовників у своїй відвертості, як пра-вило, не має великого успіху. Руки стискають одна одну. Переважно такий жест супроводжує усвідом-лення людиною складних проблем у розмові, необхідності відповісти на запитан-ня, яке містить серйозне звинувачення. Люди, які міцно стискають руки, почу-вають себе напружено, а спілкування з ними є надто складним. Руки можна роз-слабити, нахилившись до співбесідника під час розмови (наприклад, якщо керів-ник виходить з-за столу, сідає поруч з підлеглим і нахиляється до нього, то його руки розслабляються). Спрямування на співрозмовника вказівного пальця. Іноді співрозмовник під час суперечки спрямовує вказівний палець на партнера. Однак послуговуватися таким жестом без крайньої необхідності не варто, оскільки це є ознакою поганих манер, що більшості людей не подобається. Лише політики і священики можуть вдаватися до такого жесту (вони спрямовують палець на натовп, де кожен вважає, що показали на його сусіда і не ображається). Подзвякування монетами в кишені. За спостереженнями психологів, люди, які часто подзвонюють монетами в кишені, стурбовані з приводу грошей. Посмикування себе за вухо. Людина здатна розуміти 650—700 слів на хви-лину, а вимовити в середньому 150 —160. Отже, слухач має три четверті відведе-ного на розмову часу для оцінювання, сприйняття, заперечення тощо. Це означає, що перебивати співрозмовника немає потреби. Бажання перебити співрозмовника посилює емоційна напруженість розмови, тому промовець повинен вчасно помі-чати невербальні сигнали, які повідомляють про знервованість. Усі вони походять від шкільного жесту піднімання руки. Люди намагаються замаскувати цей жест. Якщо руку піднімають на 15—20 см, то її вже не зупиняють, а торкаються до моч-ки вуха і лише потім опускають донизу, або притискають вказівний палець до зімкнених вуст, ніби не даючи вийти словам. У тих, хто свідомо гамує ці жести, як правило, рука піднімається на кілька сантиметрів, а потім опускається назад. Неприпустимо переривати співбесідника, хапаючи його за руки. Цей жест потріб-но відрізняти від нервового посмикування вуха, яке свідчить про прагнення поз-бавитися тривоги. Прикладання рук до грудей. Цей жест відображає чесність і відкритість. Ще римські легіонери вітали один одного, приклавши одну руку до серця, а другу під-нявши відкритою долонею в бік того, до кого зверталися. Жінки, крім формаль-них ситуацій, рідко використовують цей жест; притискування однієї або двох рук до грудей може означати у них захисну реакцію на раптове здивування чи пере-ляк. Паління. Всупереч поширеній думці, курці не запалюють цигарку в хвилину найбільшого напруження, а, навпаки, гасять її чи лишають догорати. Коли напруження спадає, вони запалюють знову. Той, хто палить люльку, схильний якомога довше гратися в «кота і мишку». Жест доторкування. Особа, яка доторкується до іншої людини або бере її за плече, руку, як правило, хоче перервати співрозмовника або акцентувати на чомусь. Іноді доторкування з відповідним вербальним супроводом може викорис-товуватися із заспокійливою метою. Часто партнери вдаються до таких жестів, виявляючи симпатію і душевний комфорт. Наближення до іншої людини. Свідчить про бажання бути ближче до неї або готовність спільно працювати. Якщо партнер відсідає, це свідчить про його неба-жання розглядати питання. Цей жест також сигналізує третім особам, що розмова для них неможлива. Наприклад, на вечірці партнери обговорюють ділові питання, знаходячись на ма-лій відстані і дивлячись одне одному в обличчя, тобто стоять у закритій позиції, яка унеможливлює приєднання третього учасника. Висловлюючи свої думки, переконуючи співрозмовника, керівник має сте-жити за його реакціями, упереджувати розчарування, роздратування протилежної сторони. За таких умов успіх на переговорах йому забезпечений, якщо він справді має обґрунтовані, раціональні і реальні пропозиції.
НЕВЕРБАЛЬНЕ СПІЛКУВАННЯ У ДІЛОВИХ СИТУАЦІЯХ
Суттєві особливості має невербальне спілкування у типових ділових ситуа-ціях. Певні варіанти поведінки, наприклад двох незнайомих людей, керівника з підлеглим, клієнта і професіонала, під час телефонної розмови, обізнаній людині дають багато інформації про того, з ким їй доводиться мати справу. Головне, бути спостережливим, правильно інтерпретувати побачене, вміло використовувати певні якості характеру партнера і ситуації, які виникають, на користь справи. Ситуація «незнайомі люди». Помічено, що знайомі між собою люди під час спілкування менше дивляться одне одному в очі, ніж незнайомі. Це відбувається тому, що спонукальним фактором у спілкуванні між двома незнайомими людьми є бажання включитися, бути залученими до контакту. За наявності бажання всту-пити в контакт людина після першого погляду говорить якусь малозначну фразу. Подібне може відбуватися між незнайомими людьми в діловій ситуації. Ситуація «начальник — підлеглий». Бажання домінувати може виявитися уже при першому рукостисканні. Якщо людина твердо охоплює руку співроз-мовника і повертає так, що її рука виявляється зверху, то вона намагається досяг-ти домінування. Якщо ж особа повертає руку навпаки, зокрема простягає її доло-нею вгору, вона демонструє бажання прийняти роль підлеглого. У ситуації «начальник — підлеглий» часто зустрічаються жести типу «за-хоплення території» (ноги на столі), підвищення (начальник встає над підлеглим, який сидить). Якщо працівник набрид керівнику своїми проблемами, він уникає контакту очей. Якщо підлеглий цього не зрозумів, начальник відкидається назад чи зітхає, поглядаючи на годинник. Потім він може встати чи взяти папку з папе-рами, розкрити її і порадити працівнику йти займатися своїми справами. Доводи-ти розмову до такої стадії не варто. Ситуація «клієнт — професіонал». Більшість клієнтів, крім допомоги, очі-кують на співчуття з боку професіонала, оскільки вважають, що той, хто не зро-зуміє їх проблеми, навряд чи зможе її вирішити. Професіонал мусить продемон-струвати, що він уважно слухає все, що розповідає клієнт. Нахил у бік клієнта виражає інтерес. Негативно впливає на відносини «клієнт — професіонал» поза, коли професіонал сидить, відкинувшись назад, схрестивши пальці, і від клієнта його відгороджує великий стіл. Навіть якщо клієнт поводиться розгублено, не можна займати батьківську позицію, що про-являється, зокре ма, у запитаннях типу: «Ви стежите за своєю думкою?», «Це ви ясно зрозуміли?» Ситуація «розмова по телефону». Люди жестикулюють незалежно від на-явності аудиторії, особливо яскраво це виявляється під час розмови по телефону. Малювання на папері свідчить про зменшення інтересу. Курець, коли йому цікава тема розмови, перестає затягуватися; якщо злиться чи ніяковіє, знову бере цигарку, струшує попіл; якщо він справді розлютиться, то роздавить недопалок у по-пільничці. Коли співрозмовник викликає симпатію по телефону, людина неусвідомле-но поправляє одяг чи зачіску, привітно усміхається тощо. Отже, спілкування є тісною взаємодією вербальних і невербальних компо-нентів, які доповнюють, підсилюють одне одного. Неувага до невербальних засо-бів у діловому спілкуванні інколи може дезорієнтувати співрозмовника, навіть спонукати його відмову від попередніх намірів, якщо неправильно сприймати йо-го міміку, жести, поведінку у типових ситуаціях або необачно (ігноруючи етнічні особливості невербальної комунікації) самому поводитися. У багатьох країнах цим питанням компанії приділяють не меншу увагу, ніж кваліфікації працівника. У ринкових умовах успіху досягають організації, які пропонують якісні товари і послуги, вміючи компетентно переконувати, виявляючи максимальну увагу до всіх, з ким доводиться взаємодіяти.
БЛОК ЗАВДАНЬ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ
1. Назвіть жести, за допомогою яких у процесі спілкування можна продемонстру- вати: а) свою вищість над співрозмовником; б) своє незадоволення співрозмовником; в) втрату інтересу до теми розмови; г) відкритість; ґ) свою думку про необхідність закінчення розмови.
2. На початку нового навчального року до складу студентської групи було вклю- чено нового хлопця. На які зовнішні риси й особливості його вигляду звернуть увагу, щоб скласти враження про нього: а) хлопці; б) дівчата?
3. Ви хочете продемонструвати співрозмовнику, що тема розмови вас не цікавить. Якими жестами й мімікою скористаєтеся?
4. Ви прагнете закінчити розмову, що затягнулася. Якими жестами й мімікою ви просигналізуєте це співрозмовнику?
5. Ваш колега виступає перед аудиторією, до якої належите і ви. Виступ затягнув- ся. Якими жестами повідомите колезі, що слід закінчувати, оскільки його вис- туп уже нікого не цікавить?
6. Ви на прийомі у керівника, сидите за приставним столом, значно меншого роз- міру, ніж його стіл. Слухаючи вас, керівник склав руки пірамідою, опершись ліктями на стіл і долонями прикривши вуста. Потім керівник узяв у праву руку окуляри і став поколихувати ними перед своїм обличчям на рівні підборіддя. Через деякий час він раптово встав і, не сказавши ні слова, вийшов у приймаль- ню. Який стан керівника і його ставлення до вас відображали ці жести?
7. Підготуйте презентацію на тему: «Невербальне спілкування і моє оточення».
КЛАСИФІКАЦІЯ НЕВЕРБАЛЬНИХ ЗАСОБІВ СПІЛКУВАННЯ
САМОСТІЙНА РОБОТА № 3
Тема: «Невербальне спілкування».
Мета роботи: розширити знання про невербальні засоби спілкування.
|