Самостійна робота №1.
Первісні вірування і культи (8 год.) План 1. Магія, анімізм, фетишизм. 2. Культ поховання, землеробський культ, обряд ініціації. 3. Шаманізм.
Методичні рекомендації: Під час вивчення кожного з питань теми слід дотримуватися такої послідовності. По-перше, дати дефініцію типу релігій, що вивчається (наприклад, охарактеризувати ранні релігії чи національні релігії тощо). По-друге, визначити час та умови виникнення даного типу релігії (наприклад, час та умови виникнення етнічних релігій). По-третє, дати характеристику окремих історичних типів і форм релігій (наприклад, фетишизму, анімізму тощо). Вивчаючи перше питання, слід розкрити: – як формувалось релігійне світобачення, а також час і умови появи первісних релігій. Звернути увагу на динаміку розвитку і ускладнення релігійної свідомості. Доцільно описати сутність і основні форми релігій, а саме: фетишизм, аніматизм, анімізм, тотемізм, шаманізм, магію та їхню роль у первісному суспільстві; – механізми виникнення фетишизму, його зв’язок і відмінності від аніматизму та анімізму. При вивченні аніматизму і анімізму потрібно простежити закономірності розвитку первісних уявлень про потойбічний світ і безсмертя душі. Вивчаючи тотемізм, варто з’ясувати, яким чином це явище пов’язане з релігійними табу первісного суспільства; – різновиди і різні типи класифікації магії (біла та чорна, виробнича, любовна, застережна, лиходійна тощо). Зробити висновок про співвідношення релігії та магії у первісному суспільстві; – зміну становища шамана у первісному суспільстві, формування прошарку професійних служителів культу, а також етапи розвитку шаманізму. Варто проаналізувати вплив системи релігійних табу на формування елементарних норм моралі первісного суспільства; – звернути увагу та виокремити елементи архаїчних релігій, що увійшли до складу етнонаціональних та світових релігій, виділити та описати риси первісних культів з проявами яких ми маємо справу у повсякденному житті. Розглядаючи друге питання, необхідно звернути увагу на: – аналіз етнічних релігій, який доцільно проводити за зазначененою вище схемою. Окремо слід розглядати поділ етнічних релігій на народні та національні; окреслити відмінності між цими типами релігій. Обов’язковими є питання теми про релігії Стародавнього Єгипту, Стародавньої Греції та Риму, іудаїзм, індуїзм. Досліджуючи релігію Стародавнього Єгипту, слід: – окреслити історичні та соціокультурні засади її формування; – визначити особливості та основні риси давньоєгипетської релігії, її зв’язок з ранніми релігіями, зокрема з тотемізмом; – простежити еволюцію давньоєгипетської релігії від зооморфізму (бик Апіс, корова Ісіда, баран Хнум тощо) до антропоморфізму (Амон-Ра, Озирис, Ізіда, тощо) та охарактеризувати пантеон богів цієї релігії; – розглянути єгипетську космогонію та культи космічних сил, їхній зв’язок з міфологією цього періоду; – визначити, яке місце посідав інститут жрецтва у давньоєгипетському суспільстві. Охарактеризувати культ смерті та уявлення єгиптян про потойбічне життя (“Книга мертвих”); – зробити висновок про внесок духовної культури Стародавнього Єгипту в світову культуру. Вивчаючи давньогрецьку релігію та релігію Стародавнього Риму, слід: – звернути увагу на історичні передумови виникнення цих релігій та основні етапи їхнього розвитку. Важливо розглянути пантеон богів Стародавнього Середземномор’я та його головні постаті. Для давньогрецької релігії це: Зевс, Аполлон, Артеміда, Афіна, Гермес, Посейдон, Аїд; для релігії Стародавнього Риму це: Юпітер, Марс, Квірін тощо; – проаналізувати ієрархію богів та їхній поділ на головних та другорядних, а також основні міфологічні сюжети. Визначити місце героїв у релігіях стародавнього Середземномор’я; – охарактеризувати основні космогонічні сюжети, притаманні цим релігіям. При розгляді культу належить звернути увагу на календарні свята та обряди. Зокрема, на свята, присвячені головним і другорядним богам. Визначити, яку роль відігравали містерії у давньогрецькому релігійному культі; – зробити висновок про причини зникнення цих релігій та їх значення для духовної культури людства. Вивчаючи віровчення і культ іудаїзму, слід звернути увагу на: – основні положення віровчення: віра в єдиного Бога Яхве та в прихід месії і есхатологічні перспективи світу, а також у безсмертя душі та святість Танаху і Талмуду. Слід розкрити зміст та структуру зазначених вище священних книг іудаїзму; – характеристики іудейського культу та головних свят і обрядів цієї релігії: шабат (суботу), Песах (паску), Йом-Кіпур (судний день), Рош-га-Шана (новий рік) Сімхат-тори (радість Тори) тощо. Звернути увагу на систему релігійних заборон і приписів в іудаїзмі, використовуючи загальну типологію цієї релігії (ортодоксальний, реформований, консервативний). Необхідно також: – визначити особливості поширення цієї релігії у світі. Розглянути основні етапи розвитку іудаїзму, а також явища сектантства в цій релігії; – розглянути історію іудаїзму в Україні; особливості віровчення караїмів; загальну характеристику хасидизму та особливості поширення його в Україні. Характеризуючи індуїзм, слід розглянути: – процес становлення індуїзму, соціокультурні умови виникнення цієї релігії та основні етапи її розвитку (протоведичний період та ведичний періоди, період Упанішад, період Веданти); – зміст і основні сюжети священних текстів індуїзму: Вед, Брахманів, Упанішад. Доцільно охарактеризувати основні положенням Вед та епічних поем “Махабхарата” та “Рамаяна”; – основи індуїстської космогонії та бачення світу індуїстською релігією. Індуїстський пантеон богів та місце Брахми, Шиви, Вішну (тримурті) в ньому. Боги та герої в індуїстській міфології. Вчення про дхарму, карму, сансару як спільну рису індуїзму, буддизму й джайнізму. Вчення індуїзму про три цінності – триваргу; – культ індуїзму та місце у ньому мантри. Індуїстські свята на честь богів Рами, Крішни, Шиви, Дурга-пуджа (свято світильників), паломництво Кумбхамела та індуїстські обряди: народження, весілля, друге народження, поховальний обряд тощо. Індуїзм та сучасна кастова система в Індії: проблеми співіснування; – особливості поширення індуїзму в сучасному світі. Література: 1. Булгаков С.Н. Свет невечерний / С.Н. Булгаков. – М.: Республика, 1994. – 415 с. 2. Джемс У. Многообразие религиозного опыта / У. Джемс. – М.: Наука, 1992. – 432 с. 3. Мень А. Православное богослужение. Таинство, слово и образ / А. Мень. – М.: Слово, 1991. – 192 с. 4. Романец В.А. Жизнь и смерть в научном и религиозном истолковании / В.А. Романец. – К.: Здоровья, 1989. – 191 с. 5. Рыков В. Шаманы Лапландии // Наука и религия. – 1991. – № 8. – С. 58-61; № 10. – С. 31-34. 6. Тайлор Э.Б. Первобытная культура / Э.Б. Тайлор; [пер. с англ.]. – М.: Политиздат, 1989. – 573 с. – Гл. ХV. 7. Токарев С.А. Религия в истории народов мира / С.А. Токарев. – М.: Политиздат, 1986. – 582 с. – Гл. 1-13. 8. Токарев С.А. Ранние формы религии / С.А. Токарев. – М.: Политиздат, 1990. – 622 с. 9. Франк С.Л. Духовные основы общества / С.Л. Франк. – М.: Республика, 1992. – 511 с. 10. Фрэзер Дж. Фольклор в Ветхом Завете / Дж. Фрэзер. – М.: Политическая литература, 1985. – 512 с. Контрольні питання і завдання: 1. Коли і за яких умов виникають релігійні вірування? 2. Які загальні риси первісних релігійних вірувань? 3. Як проявляються елементи магії і шаманізму у сучасних релігіях? 4. Яка роль жінки в землеробських культах?
|