Студопедия — Тема 3. Сатиричне відтворення дійсності у сучасних ЗМІ
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Тема 3. Сатиричне відтворення дійсності у сучасних ЗМІ






Лекція – 2 год.

 

Журналістські форми сатири і гумору. Сатирично-публіцистичні жанри (сатирична замітка, сатиричний коментар, сатиричні листи, анекдот) і художні сатирично-гумористичні жанри (сатирична повість, сатиричний роман, комедія, віршовані і прозові гуморески, пародії).

Сміх – вияв почуття гумору та усвідомлення комічних ситуацій. Сміх як зброя, як своєрідна форма критики та сміх як джерело естетичної насолоди. Сміх може бути як дружнім і приязним, що “виліковує”, так і гнівним і презирливим, що ранить.

Фейлетон (з франц.аркуш) – невелика публікація, додаток. Розвиток фейлетону відбувається під час послаблень утисків, як віддушина. Як жанр сформувався у ХХ ст.,

Фейлетон – сатиричний, художньо-публіцистичний, малої форми твір, у якому висміюються негативні явища соціально-політичного життя, повсякденного побуту, стосунків між людьми. Серед основних негативних явищ – людська бездушність, зазнайство, бюрократизм, глупота і бездарність, видима добропорядність. Фейлетон пишуть проти тих політиків, які бояться сміху.

У фейлетоні з’ясовують комічну суть факту, тобто показують невідповідність між ідеалом сатирика, суспільним ідеалом і реаліями дійсності. Фейлетон – широкий творчий діапазон на політичну, побутову та морально-етичну проблематику.

Ознаки фейлетону: мова іносказання, здатність зачепити одразу кілька тем, незвичний початок твору, включаючи гру з заголовком, принцип несподіванки у викладі, використання комічний ситуацій, гострої інтриги, стилізація мови, алегорії (перевтіленя), багатозначний підтекст, відверта критика, громадянський гнів, сатиричне висміювання, внутрішній сарказм, місткість сатиричної деталі, діалогу, елементу сарказму. Мова Езопа – сатиричний підтекст, який розуміє читач, але не можна було звинувачувати автора й видання.

У фейлетоні повинен бути публіцистичний задум з чіткою позицією.

Види фейлетону (за Щербиною): документальний, який поділяється на конкретний (називається справжнє ім’я виконавця) і безадресний (не конкретна особистість, а певне явище), а також белетристичний (розгортання сюжету) і публіцистичний (певна гумористична теза, думка (С.Набока, Є.Дудар)), проблемний або оглядовий (не образ, а душа, проблема на моральні теми), ліричний або позитивний (гуморески та усмішки Остапа Вишні, Ільф і Петров). Фейлетон думки (асоціація), фейлетон стилю (простий факт, щоб було цікаво), фейлетон факту (у чистому вигляді існувати не може).

Вимоги до фейлетоніста: природне почуття гумору, комічне бачення реальності, мовностилістична іронічна інтерпретація (гіперболи і пародіювання), здатність писати смішно.

Фейлетонний казус – конкретний випадок несумісності реальності нашим громадянським ідеалам.

Дві зауваги. Перевірка факту. У фейлетоні важливо не просто розкритикувати, висміяти (це може стати причиною судового позову), потрібно бути уважним і прискіпливим до фактів. Для підтвердження факту обов’язкова зустріч і розмова журналіста з “героєм” фейлетону. Важлива відповідальність (невідповідальність в інтернеті) та юридична грамотність сатирика/фейлетоніста.

Художня заувага. Вміння бачити комічний бік явища, процесу, людини. Так виникає концепція, сюжетно-композиційні повороти і словесні сатиричні засоби. Ключовою у фейлетоні може бути деталь, фраза, вираз обличчя, аналогія. Основне – побачена комічна невідповідність.

Памфлет – 16 ст. Еразм Ротердамський “Похвала глупоті”. Виникає у часи соціальної й національної боротьби різних часів і народів. Характерні риси памфлету: відповідний тон, войовничість, засоби письма, стильова манера розмови (категоричність, нестримність, лайливість).

Памфлет – переважно безсюжетний сатирично-публіцистичний твір, в якому автор, вдаючись до гострої іронії та сарказму, гнівно таврує суспільно-небезпечні, насамперед політичні явища і вади.

Види памфлету: портретний, історичний, памфлет-некролог. Памфлет немислимий без сатиричного образу, образу-персонажу.

Прикметні жанрові ознаки памфлету: важливість, актуальність теми обраної автором, створення узагальненого сатиричного образу, використання художніх і публіцистичних засобів зображення дійсності, відверта неприхованість авторської позиції, експресивна насиченість мови (зокрема у формі іронії, сарказму), лаконізм стилю.

У жанрі памфлету працювали: І.Вишенський, І.Франко, О.Маковей, Л.Українка, Д.Донцов, С.Єфремов, С.Петлюра, М.Хвильовий (“Україна чи Малоросія”), Є.Маланюк, К.Котко, Д.Мануїльський, Я.Галан.

Спільне для фейлетону і памфлету: документалізм, оперативність (швидке реагування, щоб розкрити причини, а не наслідки), невеликий обсяг, газетно-журнальний родовід. Відмінне: наявність сюжету у фейлетоні, натомість памфлет переважно безсюжетний твір.

У сучасній газетній журналістиці є щонайменше 15 жанрів сатири: байка, гумореска, усмішка, сатиричний афоризм, пародія, сатирична замітка, репліка, анекдот, сатирична повість, сатиричний роман, комедія, гротеск, карикатура, шарж, каламбур, парадокс.

У сучасних ЗМІ від сатири: сатиричний коментар “Хіт-парад подій і цитат” Наталії Балюк у “Високому Замку”), сатиричне ревю “Львівські Обсервації” Юзя Обсерватора у “Поступі”, рубрики, карикатури Юлії Ліщенко у “Високому Замку”, В.Костирка у “Поступі”, а також “Дзеркало тижня”, “Україна молода”.

Елементи іронії та сарказму пронизують кращі статті, нариси, огляди, інтерв’ю у таких авторів як Сергій Набока, Олександр Кривенко, Юлія Мостова, Сергій Рахманін.

План практичних занять







Дата добавления: 2015-09-15; просмотров: 779. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

Логические цифровые микросхемы Более сложные элементы цифровой схемотехники (триггеры, мультиплексоры, декодеры и т.д.) не имеют...

Концептуальные модели труда учителя В отечественной литературе существует несколько подходов к пониманию профессиональной деятельности учителя, которые, дополняя друг друга, расширяют психологическое представление об эффективности профессионального труда учителя...

Конституционно-правовые нормы, их особенности и виды Характеристика отрасли права немыслима без уяснения особенностей составляющих ее норм...

Толкование Конституции Российской Федерации: виды, способы, юридическое значение Толкование права – это специальный вид юридической деятельности по раскрытию смыслового содержания правовых норм, необходимый в процессе как законотворчества, так и реализации права...

Предпосылки, условия и движущие силы психического развития Предпосылки –это факторы. Факторы психического развития –это ведущие детерминанты развития чел. К ним относят: среду...

Анализ микросреды предприятия Анализ микросреды направлен на анализ состояния тех со­ставляющих внешней среды, с которыми предприятие нахо­дится в непосредственном взаимодействии...

Типы конфликтных личностей (Дж. Скотт) Дж. Г. Скотт опирается на типологию Р. М. Брансом, но дополняет её. Они убеждены в своей абсолютной правоте и хотят, чтобы...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.012 сек.) русская версия | украинская версия